Recept details

Gestart door basterd-brewer, 25-01-2010 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Voor de hoppigheid lijkt het me toch heel belangrijk dat we zoveel mogelijk dezelfde tijden aanhouden.

JWVG

Ik ben het wel met MO eens, lijkt me wel vrij belangrijk. Voor mij is het qua tijdsbesteding ook niet echt handig, want ik brouw ook twee brouwsels op een dag.

 :degroeten: JW.

Caspar

Ik ga mee met wat de rest doet... Ik heb de discussie gemist, maar ik vrees alleen wel dat we een denkfout maken. Ons volume is maar een fractie van een professionele batch. Ik denk dat er bij ons kleine pannetje zo veel geur- en smaakstoffen verdampen, dat er een serieus risico is dat het resultaat niet meer op het origineel lijkt. Toen ik overstapte van een dompelkoeler naar een tegenstroomkoeler (en het wort dus langer warm bleef in de ketel) nam mijn hopsmaak- en aroma ook drastisch af. Dit heb ik moeten compenseren met hogere hop-giften.

Ik weet eigenlijk bijna wel zeker dat ik met dit recept op mijn installatie lang niet de hoppigheid van het origineel benader als ik ook nog eens ga whirlpoolen :weetniet:...

Adrie

Citaat van: Caspar op 06-02-2010  11:33 uIk ga mee met wat de rest doet... Ik heb de discussie gemist, maar ik vrees alleen wel dat we een denkfout maken. Ons volume is maar een fractie van een professionele batch. Ik denk dat er bij ons kleine pannetje zo veel geur- en smaakstoffen verdampen, dat er een serieus risico is dat het resultaat niet meer op het origineel lijkt. Toen ik overstapte van een dompelkoeler naar een tegenstroomkoeler (en het wort dus langer warm bleef in de ketel) nam mijn hopsmaak- en aroma ook drastisch af. Dit heb ik moeten compenseren met hogere hop-giften.

Ik weet eigenlijk bijna wel zeker dat ik met dit recept op mijn installatie lang niet de hoppigheid van het origineel benader als ik ook nog eens ga whirlpoolen :weetniet:...

Jamil brouwt ook nooit zomaar recepten na, maar gaat na wat hij aan het recept moet aanpassen om in zijn brouwsysteem hetzelfde bier te krijgen. Als jij vermoed dat je meer of minder hop moet gebruiken om hetzelfde effect te krijgen, moet je dat zeker doen, lijkt me.

De-Geert

Mijn (bescheiden) mening, is ongeveer hetzelfde als die van Adrie.
Ik ben er sterk voorstander van dat we zo veel mogelijk hetzelfde doen, maar je bent baas in eigen brouwerij en die ken je zelf het beste.


Sjakie

Citaat van: Caspar op 04-02-2010  20:36 uHeren,

Wanneer moet de dry-hop worden toegevoegd in het schema van Jamil?

Ik zat te denken aan het volgende schema omdat dit praktischer is voor mij (ik wil ook graag geen SG metingen doen tijdens de hoofdgisting):

17 ºC -> 20 ºC (de ochtend na het brouwen laat ik de temp oplopen)
20 ºC -> Wanneer de activiteit afneemt koelen naar 17 ºC

17 ºC -> tot overhevelen
17 ºC -> na overhevelen / dry-hoppen in secundaire vergisting (1 a 2 weken)

Bottelen en na laten gisten bij 17 ºC
  
Indien koolzuur gevormd is ->
(Koel naar 6 ºC, houd 2 dagen aan en "condition" 2 weken op 10 ºC)


Gaan we dit koudhopschema volgen?
Dan ga ik er vandaag de koudhop bij doen.
Dan 1 week laten zitten.
Dat lijkt mij voldoende toch?

William

Ik koudhop denk ik zo'n 10 dagen tot 14 dagen. Direct na koudhoppen ga ik bottelen. Het hangt er vanaf of het bier volledig is uitvergist maar het ziet er nu naar uit dat dit na 10 dagen wel het geval is. De rest van de koude lagering doe ik na de hergisting in de fles.

RobinB

14d koudhoppen?
Dan doe ik er vandaag ook wat bij.

Gisting lijkt op het eind nu na een week, nauwelijks activiteit.
Zo ff een SG-monster nemen...

William

Ik neem aan dat 14 dagen koudhoppen geen grassige smaak aan het bier gaat geven. Ik denk dat ik de laatste 3 dagen van het lageren / koudhoppen de temperatuur naar 10 ºC laat zakken. Hierdoor lost het CO2 op en zakken de bloemen misschien naar beneden. Ik heb het idee dat de CO2 de bellen aan het oppervlak houd.

Omdat de gist zo flocculent is zal ik bij het hevelen voor het bottelen proberen een klein beetje depot mee te nemen voor de hergisting.

De-Geert

Citaat van: William op 28-02-2010  12:11 uIk koudhop denk ik zo'n 10 dagen tot 14 dagen. Direct na koudhoppen ga ik bottelen. Het hangt er vanaf of het bier volledig is uitvergist maar het ziet er nu naar uit dat dit na 10 dagen wel het geval is. De rest van de koude lagering doe ik na de hergisting in de fles.
Dat is ook ongeveer mijn strategie, ik het zit er nu bijna een week in. Morgen zet ik ze koud, voor weer ongeveer een week. Dan ga ik bottelen.
Zo doe ik het meestal, en dat werkt naar mijn idee prima.


Albertus

Citaat van: William op 28-02-2010  14:25 uOmdat de gist zo flocculent is zal ik bij het hevelen voor het bottelen proberen een klein beetje depot mee te nemen voor de hergisting.

Met deze gist heb ik een keer of vijf gebrouwen, uiteenlopende bieren.
Zonder bijzondere maatregelen te hebben getroffen is de hergisting altijd vlekkeloos verlopen.

Bert

William

Citaat van: Albertus op 28-02-2010  18:07 uZonder bijzondere maatregelen te hebben getroffen is de hergisting altijd vlekkeloos verlopen.

Dat is goed om te weten.  :duimop:

Caspar

Ik heb de zelfde ervaring met sterke uitvlokkers (Wyeast Special London Ale en American II). De bieren zijn kraakhelder bij het bottelen, maar de hergisting in de fles verloopt altijd prima.

MO

Het staat er inderdaad: niet verwarmen naar 75 °C maar alleen met warm spoelwater spoelen. Ik heb dat over het hoofd gezien en na verwarmen naar 75 °C gespoeld. Net zo als Oscar dus. Hoe hebben anderen afgemaischt?

Adrie

Nee, ik maisch nooit af, maar ik heb voor het spoelen wel even doorverwarmd naar 70 graden. Als ik dat niet doe, merk ik aan mijn rendement dat er nog zetmeel achter is gebleven. Omdat ik bij dit brouwsel niet heb gespoeld, leek me dat wel essentieel.

RobinB

Ik heb wel afgemaischt, maar had daar (mijn inziens) een goede reden voor:

Ik heb 1 brouwsel voor het hopkoken gesplitst en apart gehopkookt. In verband met koelen was dit 45 min uit fase.
Om te voorkomen dat de enzymen in het 2e hopkook-brouwsel 45 min langer hun gang hadden kunnen gaan heb ik afgemaischt.

De-Geert

Dat is wel een goede zet, inderdaad. Ik zal binnenkort eens inventariseren wie er wel/niet afgemaischt heeft en of er meer van dit soort "afwijkingen" zijn. Misschien levert het wel leuke data op, zoals vergistingsgraad.


William

Ik heb niet afgemaischt maar het recept zoveel mogelijk gevolgd.

Caspar

Oeps, ik heb wel doorverwarmd naar 78 oC... puur uit gewoonte vrees ik :weetniet: .

Herman

Afmaischen doe je toch gewoon als je gaat koken ;) Niet afgemaischt dus, afmaischen vind ik onzin.

Oscar

Citaat van: Herman op 21-03-2010  22:36 uafmaischen vind ik onzin.

Niet helemaal. Want een hogere temperatuur van je maisch zorgt ook voor en hogere oplosbaarheid van je suikers dus een hoger redement en een betere filtratie.... :)

De-Geert

Lager rendement heb ik niet gemerkt sinds ik niet afmaisch, wel een minder makkelijkere filtering (bij pilsmout).


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.