Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

De-Geert

Hier ook, beschaafde activiteit.

Albertus


De ESB staat nu drie dagen te gisten. Het waterslot kleppert regelmatig, temperatuur strak 18 ºC.
Paar centimeter schuim.

Bert

TVERSCH

Net klaar met brouwen. Het SG is 1058, precies wat ik volgens berekening zou moeten hebben bij 20,4 Ltr.
Het was even wennen, maar brouwen met de Speidel gaat steeds beter. In het begin heel slecht rendement maar dat is nu onder de knie.
Wel na koelen een troebele wort overgehouden terwijl het er zo mooi helder uitzag.

Gist is er helemaal klaar voor dus die gaat na het eten erbij als de temp. rond de 19º C is.

Theo

De-Geert

Ruikt het bij jullie ook zo lekker in het vergistingshok? Ik heb er nu een vergistende ESB staan, en nog mijn American IPA. Beide spuwen heerlijke gist en hopgeuren uit.

RobinB

Ik hoop het wel!
Volgende week staan er 2 flessen in mijn woonkamer nl :D

De-Geert

Puur genot, ik zou ze bijna in de woonkamer zetten. Maar mijn vriendin vindt het waarschijnlijk net wat minder.  :weetniet:

dennis

Ga je er vanavond naast slapen ;)

dennis

Vind je vriendin vast ook niet leuk  :weetniet:

De-Geert


Albertus


Foutje in onze recepten?

Bij brouwen heb ik me trouw aan onze afspraken gehouden en (schema B2) 0,13 g/l, bij mij 3 gram totaal, EKG hop gebruikt. Ik vond het wat weinig, maar heb het toch maar gedaan. Koudhoppen moet straks met 1 g/l, bij mij 25 gram totaal.

Nu kom ik mijn aantekeningen tegen van mijn vorige ESB en daarbij zij de de hiervoor genoemde hoeveelheden andersom. Ik heb het vermoeden dat de waarden zijn verwisseld in ons schema, want Graham Weeler meldt in "Brew your Own Real Ale" voor het koudhoppen: "Dry hop with a few cones of Golding". De overige hophoeveelheden zijn normaal, dus geen 0,13 g/l.
De in het schema genoemde 3 gram komt ook neer op "a few cones".

Zie ik het juist en zijn de getallen verwisseld?
Ga ik over een paar dagen koudhoppen met 25 gram of toch maar met 3 gram?

Bert

TVERSCH

Ik heb een klein beetje gesjoemeld, want na 32 uur was er visueel nog weinig tot geen gistactiviteit op 18ºC .
Vannacht de temp naar 19ºC in de gistkast gebracht en nu staat er een flinke schuimkraag op, maar is de vloeistoftemp. opgelopen tot 19,8ºC. :-[
Ga nu terug naar 18º

 :brouwen:


Sjakie

Op zich vreemd.
Ik heb de gist er bij 18 graden bij gedaan.
Toen liep de temp in de kast zelf terug naar 15.5 tot 16 graden om het bier onder controle te houden.
Meet je de temperatuur van de kast en van het wort of alleen van het wort?

Albertus


De vergisting van mijn ESB begon al na enkele uren terwijl de temperatuur nog behoorlijk onder de 18 ºC leg (door dat verrekte winterweer).
Na een dag stond het waterslot te stampen en moest de gistkast koelen in plaats van verwarmen.

Bert
 

De-Geert

Bert, gebruik jij eigenlijk Maris Otter of niet?

Albertus

Citaat van: De-Geert op 17-02-2010  10:56 uBert, gebruik jij eigenlijk Maris Otter of niet?

Nee, helaas heb ik daar ooit maar een kleine hoeveelheid van gehad.

Bert

De-Geert

Ok. Ik probeer er namelijk voor de proeverij rekening mee te houden, vandaar de vraag.


RobinB

De starter staat te bezinken!
Zag er niet echt lekker uit met die klontjes... Net of je kaas maakt oid...  :-X

William

Ik heb hem gisteren de tweede opschaling gegeven en staat nu te bezinken (wat binnen een kwartiertje klaar lijkt te zijn). Ik denk dat ik zo'n 120 ml dikke slurrie/brokkengel op de bodem heb liggen. Probeer dat straks maar eens in twee gelijke delen over twee flessen te verdelen.

Albertus


Niet te veel klagen over die brokken. Juist daarom hebben we straks een prachtig heldere ESB. :proost:

Bert

TVERSCH

Citaat van: Sjakie op 17-02-2010  10:50 uOp zich vreemd.
Ik heb de gist er bij 18 graden bij gedaan.
Toen liep de temp in de kast zelf terug naar 15.5 tot 16 graden om het bier onder controle te houden.
Meet je de temperatuur van de kast en van het wort of alleen van het wort?

Er staat een binnen/buiten thermometer (Marskramer) alleen voor indicatie in/op de gistkast, en de omgevingstemp.
regel ik via een thermostaat.
Ik meet de vloeistof temp. van het wort met een handthermometer. Nadat ik gisteren de omgevingstemp. heb bijgesteld is de gistende wort nu 18,4º en staat er een mooi gistdekentje op van een paar centimeter.

Tot nu toe een vrij rustige vergisting met niet echt veel geuren.

De-Geert

Citaat van: Albertus op 17-02-2010  17:27 uNiet te veel klagen over die brokken. Juist daarom hebben we straks een prachtig heldere ESB. :proost:

Bert
Zo is het maar net. Ik ga ook eens proberen deze gist te gebruiken als bottelgist voor andere bieren.

Mijn ESB lijkt aan het eind van de (hoofd-)gisting gekomen, zo nu en dan nog een blup uit het waterslot.
Ik ga dadelijk maar eens een SG-sample nemen.


RobinB

Citaat van: De-Geert op 18-02-2010  09:30 uZo is het maar net. Ik ga ook eens proberen deze gist te gebruiken als bottelgist voor andere bieren.

Zoiets werkt alleen als de vergistingsgraad van die gist lager is dan de vergistingsgraad van de hoofdgist.
Alleen de  bottelsuiker moet immers verbruikt worden?
Anders krijg je onvoorspelbare hoeveelheden koolzuur.

Vandaar dat de T58 ook vrij geliefd is als bottelgist ;)

Adrie

Dat komt wel goed. De 1968 heeft een vrij lage vergistingsgraad (67-71% volgens Wyeast).

De-Geert

Inderdaad, daarom supergeschikt. De laagste vergistingsgraad van alle commercieel verkrijgbare gisten en een enorme vlokker. De Ringwood is volgens mij ook wel geschikt, ook een lage vergistingsgraad en plakt als een dolle aan de bodem.


RobinB

Als de alcoholtolerantie dan ook nog goed is heb je een winner inderdaad! ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.