Wie is er een ESB aan het brouwen?

Gestart door JWVG, 09-02-2010 13:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Heren,

Om teveel geklets te voorkomen in de belangrijkere draden, en toch onze natuurlijke neiging tot kletsen een beetje te kunnen botvieren zonder pottenkijkers, hier dan een speciaal 'wie is er aan het brouwen' draadje voor de ESB. Ik heb gisteren mijn starter gemaakt, op de magneetroerder een nachtje belucht. Vanochtend de beluchting uitgezet, en nog een dagje laten magneetroeren. Vanavond gaat de magneetroerder uit. Ik begreep dat Geert ook al lekker bezig is met de starter. We gaan allebei a.s. zondag brouwen. Nog meer activiteit?

 :degroeten: JW.

Adrie

Nee. Ik wacht nog op mijn hop en op een gistkoek van Bert.  ;D

Sjakie

Mijn pakje ligt ook al bol te worden.
Ik hoop vandaag op flink wat activiteit dan mag hij morgen op de roerder.
Ik ga zondag ook de esb brouwen als de gist er tenminste klaar voor is. Maar ik neem aan dat dit wel goed gaat komen.

MO

Ik heb vandaag gist, hoppen en mout in huis. Behalve de Northdown, die ligt nog in Wageningen. Ik hoop dat ik die via William binnen krijg als hij de 10 L fles komt lenen, maar daarvoor moet ik eerst afvullen op fust.

Kortom: ik wil zaterdag of maandag wel brouwen, maar dat zal nog niet de ESB worden.

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2010  13:53 uNee. Ik wacht nog op mijn hop en op een gistkoek van Bert.  ;D

Vandaag de ESB-starter aangemaakt.
De gistkast moet nog leeg, maar dat is een kwestie van enkele dagen. Dit weekend, misschien al vrijdag brouwen.
Mijn vorige ESB kon ik binnen een week overhevelen naar mandfles, als het even meezit kan Adrie het weekend van 20/21 februari brouwen.

Bert

Adrie

Citaat van: Albertus op 09-02-2010  14:09 uMijn vorige ESB kon ik binnen een week overhevelen naar mandfles, als het even meezit kan Adrie het weekend van 20/21 februari brouwen.

Dat denk ik niet want beide dagen zit ik al vol.  :-[  Misschien dan een weekje later.

De-Geert

Ik heb net de gist in 500 ml wort gezet, morgen ga ik opschalen. Die tip van het zakje uitspoelen is een goede, wat een vlokken.  :nut:

Albertus

Citaat van: Adrie op 09-02-2010  14:12 uDat denk ik niet want beide dagen zit ik al vol.  :-[  Misschien dan een weekje later.

Vrijdag de 19e?

Bert

Adrie

Citaat van: Albertus op 09-02-2010  14:22 uVrijdag de 19e?

Bert

Dat zou misschien kunnen (nog even overleggen met het parlement).

William

Citaat van: MO op 09-02-2010  13:58 uIk heb vandaag gist, hoppen en mout in huis. Behalve de Northdown, die ligt nog in Wageningen. Ik hoop dat ik die via William binnen krijg als hij de 10 L fles komt lenen, maar daarvoor moet ik eerst afvullen op fust.

Kortom: ik wil zaterdag of maandag wel brouwen, maar dat zal nog niet de ESB worden.

Ik hoop het ook maar de kans is klein, ik ben nu namelijk ziek. Ik hoop dat ik vrijdag beter ben.

Als mijn planning klopt dan zou ik de 10 liter mandfles over twee weken nodig hebben.

Caspar

@William, niet te overmoedig worden in de kou he ;). Ik ben ziek geworden na het brouwen vorige week... een dag spetteren met water in de sneeuw is de nekslag geweest :-\ .

arnoudj

Hop en mout is binnen. Gist is vandaag op de post gegaan. Dus de 20e ga ik brouwen  :brouwen:

Adrie

Ik heb vandaag de hop binnen gekregen, ondanks de pakken sneeuw. Hulde aan TNT.  :groots:

Sjakie

Citaat van: William op 09-02-2010  21:19 uIk hoop het ook maar de kans is klein, ik ben nu namelijk ziek. Ik hoop dat ik vrijdag beter ben.


Beterschap William.
Ik hoop dat je snel weer op de been bent. ( en ja, dat is ook eigenbelang.   ;) )

Ik heb net mijn gist op de roerder gezet.
Dus ik ga denk ik nog een variant brouwen. Eentje zonder de Northdown.
Even kijken welke.

William

Citaat van: Sjakie op 10-02-2010  21:20 uIk hoop dat je snel weer op de been bent. ( en ja, dat is ook eigenbelang.   ;) )

Ik schat zo in dat ik vrijdag de hop in ontvangst kan nemen van Geert.

Sjakie

Citaat van: William op 10-02-2010  21:48 uIk schat zo in dat ik vrijdag de hop in ontvangst kan nemen van Geert.

Laat je niet jagen William.

Even een ander vraagje.
Hoeveel liter starten ga je maken?
Ik kom er met Mr. Malty niet helemaal uit.

Henielma

Vandaag per post de Northdown hop binnengekregen, met grote dank aan De-Geert.  :groots:

De-Geert

Graag gedaan.

Het is toch wel grappig te zien wat voor enorme plakgist die Londen ESB ale is. Ik had er wel vaker mee gewerkt, maar ik sta er toch weer van te kijken.
Ik ga eens proberen een non-crabtree starter te maken zonder fed-batch. Dat wil zeggen, ik doe 100 gram moutextract in 10 L water die ik continu ga beluchten. Dan kom ik op een SG van ongeveer 1004 g/l, en dat zou al flink moeten helpen.
Ik ben erg benieuwd of dat meer gist gaat opleveren dan een 1L-opschaling. Daarna zet ik 'm wel op 500 ml "normaal" wort voor de zekerheid.


Caspar

Citaat van: De-Geert op 11-02-2010  09:09 uIk ga eens proberen een non-crabtree starter te maken zonder fed-batch.

En wat betekent dat in normale mensentaal ;D ?

De-Geert

Hehe.
Citaat van: De-Geert op 11-02-2010  09:09 uDat wil zeggen, ik doe 100 gram moutextract in 10L water die ik continu ga beluchten. Dan kom ik op een SG van ongeveer 1004 g/l, en dat zou al flink moeten helpen.
"Normaal gesproken" wordt er continu net zoveel suiker toegevoegd als de gist in een bepaalde tijd aeroob kan verwerken. Op die manier blijft de concentratie zo laag dat de gist de suiker niet anaeroob gaat verwerken. Bij het anaerobe proces, dat vooral plaatsvind bij hogere suikerconcentraties, wordt vooral alcohol gemaakt en weinig gist.

Door de dichtheid to laag te nemen hoop ik dat de gist vooral aeroob groet en er dus meer gistgroei plaatsvindt.
Helder?

YOz

Misschien niet helemaal ontopic, maar hoe concentreer je dan je gist? (10 l starter in 20 liter is best aanzienlijk...)
Laat je dit dan uitzakken en de vloeistof af hevelen en de koek gebruiken?
In dat geval moet je of heel lang wachten tot ie uigegist is, of je hevelt de actiefste gist weg?



De-Geert

Dat is een voordeel van zo'n enorm flocculente gist, die bezinkt in minder dan een dag. Maar bij andere gisten is 2 dagen in de koelkast meestal ook voldoende.
Dus ja, ik hevel/giet af. Dat doe ik overigens altijd, ook met 1 L starters.
Op die manier heb ik ook een beter beeld van hoeveel gist ik toevoeg, namelijk de hoeveelheid slurry. Die "activeer" ik wel altijd even op de brouwdag met een halve liter wort.




Adrie

Citaat van: YOz op 11-02-2010  10:21 uMisschien niet helemaal ontopic, maar hoe concentreer je dan je gist? (10l starter in 20 liter is best aanzienlijk...)
Laat je dit dan uitzakken en de vloeistof af hevellen en de koek gebruiken?
In dat geval moet je of heel lang wachten tot ie uigegist is, of je hevelt de actiefste gist weg?

Een starter met een SG van 1040 is bij 20 graden binnen twee dagen uitgegist. Dan zet je hem in de koelkast en, afhankelijk van de gebruikte gist, is de gist na 1 tot 3 dagen bezonken. Dan kun je de heldere vloeistof afhevelen en de bezonken gist gebruiken. Die gistcellen zijn dan nog zo gezond en actief, dat je binnen een paar uur gisting hebt.

William

Citaat van: Sjakie op 10-02-2010  22:11 uEven een ander vraagje.
Hoeveel liter starten ga je maken?
Ik kom er met Mr. Malty niet helemaal uit.

De gist die ik heb is van november 2009. Volgens de calculator is de viability dan nog maar 25% en zou je twee pakjes gist moeten gebruiken op 2 liter voor 20 liter bier met een startsg van 1057.

Ik kan helaas maar 1.5 liter per keer roeren. Ik ga daarom denk ik eerst al roerend een starter maken van 1 pakje in 1.5 liter startervloeistof. Deze laat ik uitzakken (wat nogal goed schijnt te gaan) en de slurry laat ik nog een keer roeren met 1.5 liter startervloeistof.

Albertus

Citaat van: William op 11-02-2010  11:24 uDe gist die ik heb is van november 2009.

Nou dat is behoorlijk vers hoor. Mijn ESB gist was ook van dezelfde datum en het pak stond binnen 18 uur volkomen bol.
Daarna in een dag een roomwitte starter (met de bekende vlokken van deze gist).
Die 25 % neem ik voor kennisgeving aan.

Bert

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.