Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Rijpen en gistsmaken (esters)  (gelezen 1441 keer)

Offline MM

• Super lid
  • Land: nl
  • The ale is dear
Rijpen en gistsmaken (esters)
« Gepost op: 06-02-2010 15:51 u »
Hallo allemaal,

Gisteren had ik een zelfgebrouwen Porter (33 cl euroflesje) met een botteldatum van ongeveer een half jaar terug. Ik heb dit bier een redelijk aantal keren gedronken. Dit bier had altijd redelijk veel estersmaken van de gist. Maar gisteren had ik leek het wel een stuk minder dan een paar maanden terug. Mijn vraag is kunnen de esters verdwijnen naarmate het bier langer op fles rijpt?

Met vriendelijke groet,

Martijn

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Online Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
Re: Rijpen en gistsmaken (esters)
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2010 16:46 u »
Sommige esters worden in de tijd inderdaad minder intens van smaak. Anderen daarentegen ontwikkelen zich meer. Het beheersen van esters in bier blijft heel lastig voor ons.

Offline MM

• Super lid
  • The ale is dear
Re: Rijpen en gistsmaken (esters)
« Reactie #2 Gepost op: 07-02-2010 12:44 u »
Sommige esters worden in de tijd inderdaad minder intens van smaak. Anderen daarentegen ontwikkelen zich meer. Het beheersen van esters in bier blijft heel lastig voor ons.

Bedankt voor de uitleg. In mijn korte brouwervaring heb ik alleen esters opgemerkt, die afnamen.

Het heeft ook wel een bepaalde charme vind ik. Dan kan je 5 keer hetzelfde brouwsel drinken, maar dan met 5 keer een iets andere smaak. :)

Tags: