Hoegaarden witbier gist

Gestart door roco, 13-08-2004 15:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

roco

hoi allemaal,

Toen ik afgelopen zondag bij lekker weer samen met mijn vrouw een Hoegaarden wit dronk heb ik na ze uitgeschonken te hebben,het gistdepo bij elkaar gedaan met moutextrakt om zo opnieuw de gisting op gang te brengen.
Dat is gelukt want een woensdag stond het al goed te pruttelen  en nadat ik hem een paar keer heb verdubbeld had ik woensdag een giststarter van 1,25 liter.
Op donderdag besloot ik het bier te brouwen. Iemand uitgenodigd die intresse had in het brouwproces en die had het boekje van Derk walsh bij.
Daarin stond tot mijn grootte verbazing in bij een witbierrecept dat het opkweeken vanuit de flesjes hoegaarden geen zin had omdat dat ondergist is.
Kan iemand mij vertellen of dat inderdaad ondergist is of toch bovengist.
En als het ondergist is of dat dan ook het hoegaarden gist is of alleen gist voor de hergisting.
Intussen staat het wel te gisten, het staat gewoon in de bijkeuken maar weet nu niet of ik hem kouder of warmer moet zetten.

Groeten, roco

Adrie

Hoi Roco,

Derek heeft het meestal wel bij het juiste eind. Ik heb ook vaker gehoord dat een andere afvulgist wordt gebruikt dan bij de hoofdvergisting. Als je deze gist gebruikt zul je niet dezelfde smaak krijgen als die je in de Hoegaarde vind. Als alternatief kun je de Wyeast 3463 Forbidden Fruit of 3942 Belgian Wheat gebruiken.
Ook een goede gist die wel opkweekbaar is, is die van de Witte Trappist, maar die neigt een beetje naar de Duitse Weizens.

Groeten,

A3

MO

De hoofdvergist van Hoegaarden (Wyeast 3944) is een bovengist. Alle witbieren en Weizens zijn bovengistend. Na afvulgist schijnt een ondergist te zijn, ik heb hier zelf nog nooit mee gebrouwen. Herman Holtrop schijnt hier wel ervaring mee te hebben. De Witte Trappist heeft de hoofdgist op de fles, is makkelijk op te kweken en geeft hele goede bieren heb ik hier op het forum gelezen. Misschien een alternatief.
Zou je hier willen laten weten wat straks het resultaat is van deze brouwsessie. Ik ben toch heel benieuwd wat hier uit komt. Welk recept heb je gebruikt?

roco

hoi,

het recept wat ik gemaakt heb is:

voor 23 liter:

2700 gram tarwe    3 ebc
2500 gram pilsmout 3 ebc

40 gram Saaz hop
3 uitgeperste citroenen
8 gram koriander

maischwater 20 liter / spoelwater 13 liter
50 c 15 min
62 c 40 min
73 c 20 min

begin sg = 1052

groeten ,roco

Jacques

Hoi Roco,

Het is al weer een paar jaar geleden dat ik gist heb opgekweekt uit een flesje Hoegaarden Wit.
Toen was in ieder geval de afvulgist dezelfde als die van de hoofdgisting. Ik heb er treffende kloonbieren mee gebrouwen.
Destijds heb ik de opgekweekte gist onder een microscoop gelegd. Het viel mij toen op dat naast de gewone gistcellen ook andere micro-organismen te zien waren. Naar mijn idee waren dat melkzuurbacteriën.
Ik kan me heel goed voorstellen dat de jongens van Interbrew tegenwoordig dit een te groot riisico vinden en daarom er voor hebben gekozen alle gist (en mogelijk ook de melkzuurbacteriën) uit het bier filteren om vervolgens een geheel andere gist toe te voegen.

:degroeten: Jacques

Henk oet Paiz

Hoi Roco,

Ik weet dat de gist van de Hoegaarden Grand Cru dezelfde is als de Hoegaarden Wit. Ik heb hier zelf destijds een witbier mee gebrouwen met een prima resultaat.

Groeten,

Henk :proost2:

MO

Mmh, ik was juist weer erg ontevreden over mijn witbier gebrouwen met opgekweekte Hoegaarden Grand Cru. De gist gaf geen enkel citrus of een ander mooi licht zurig smaakje af. Mijn conclusie was: afvul gist.
Je ziet: de ervaringen zijn wisselend. De jouwe kan hieraan een bijdrage leveren!

roco

Ik zal het resultaat van mijn brouwsel hier geven.Ik ben zelf ook wel benieuwd wat hier uitkomt. :weetniet:
Momenteel is hij nog steeds aan het gisten. :gistsmile:

groeten,

roco

roco

hallo,

omdat het onzeker was wat er van mijn witbier terecht zou komen had ik 1 flesje gebotteld zodat ik dat kon testen voordat ik een hele plas bier voor niks zou bottelen.
ik moet zeggen,het bier was heel jong toen ik het dronk maak kon toch goed de kenmerken van witbier waarnemen.fris,citrus,tarwe.
ik denk dat dat je best een witbier van hoegaarden wit kan brouwen.al zou het dan ondergist zijn,de kenmerken zijn er!
ik zal over een poosje nadat ik al mijn bier heb gebotteld en gerijpt is nog een keer het resultaal hier schrijven.

roco

MO

Gisteren op de Maasland thuisbrouwersclub (http://home.hetnet.nl/~wbb/mtg/) een witbier gedronken dat vier weken geleden was gebrouwen met opgekweekte Hoegaarden gist. En: het was een uitstekend witbier! Met sinaasappelschillen, koriander en deze gist gaat het dus prima. Afvulgist, ondergist, het maakt niet uit: er is met bovengistende brouwwijze een goed witbier mee te brouwen.

Adrie

Ik heb het bier waar MO het over heeft ook geproefd en sluit me helemaal bij hem aan. Waarom zou een brouwer ook een ondergist gebruiken als afvulgist voor een witbier? Voor een betere flocculatie hoeft het niet, want een witbier hoort troebel te zijn. Voor een "cleanere" smaak hoeft het ook niet, want een witbier hoort fruitig te zijn. Het is veel eenvoudiger om dezelfde gist te gebruiken.

Groeten,

A3

Herman

Reden is wellicht dat men de eigen gist geheim wil houden? Vele Duitse Weizenbrouwers vullen ook af met ondergist....

Herman

roco

Het witbier heb ik nogmaals geproefd na langere rijping en inderdaad niets mee aan de hand!
Je kunt nog gewoon het gist uit de Hoegaarden wit winnen,want het is een prima witbiertje geworden met alle kenmerken van een witbier!
Behalve is mijn bier helder geworden maar dan maar even schudden voor gebruik. :hoera:

Groeten,

roco :degroeten:

tyca

Hoegaarden gebruikt naart het schijnt 2 gisten. (een vriend van een vriend werkt bij Hoegie an vertelde hem als volgt)

Hoofdgist wordt verwijderd en er wordt afgevuld met een korrelgist die minder uitvlokt
om een mooier "troebelder" witbier te krijgen.

Als het helpen kan,
Robert

Caspar

Citaat van: tyca op 08-11-2006  20:04 uHoegaarden gebruikt naart het schijnt 2 gisten. (een vriend van een vriend werkt bij Hoegie an vertelde hem als volgt)

Hoofdgist wordt verwijderd en er wordt afgevuld met een korrelgist die minder uitvlokt
om een mooier "troebelder" witbier te krijgen.

Als het helpen kan,
Robert

Hey Robert,

Zou je ook eens kunnen vissen naar de bottelgist van Leffe Tripel (of deze afwijkt van de hoofdgist). Of wordt hij daar niet meer gebrouwen?

tyca

Ik kan altijd vragen of hij dat wil vragen.
(Ik zal het trachten te onthouden voor volgende keer ik hem zie.)

Hopmans

Vraag gelijk even of hij wat Leffe blondgist mee wil nemen.   :proost2:

 :degroeten:

Oscar

Citaat van: Hoppie op 09-11-2006  22:44 uVraag gelijk even of hij wat Leffe blondgist mee wil nemen.

En de hoegaarden hoofdgist... :proost2:

Groeten en gezondheid
Oscar

tyca

Ja hij zou het vragen ...
Nu even geduld! ("even" zijnde "waarschijnlijk lang" :p)

Sjaak

Als je toch bezig bent!!

De grand cru hoofdgist, want ik heb de flesgist hier al staan. :dansen:

desnoods alles


tyca

Yup yupk zal het ook vragen ...
Maar dan moet hij het nog vragen en dan moet het nog bij mij terechtkomen.
(Informatie het is me wat ...)

johanbrouwer

Twee weken geleden een tripel gebrouwen, met ingevroren gist (Wyeast 3944) wat ik heb geoogst na de hoofdgisting van een vorig brouwsel. Voor het brouwen heb ik in een week tijd hier een flinke giststarter van gemaakt.
Is het normaal dat er bij deze gist tijdens de gisting een zurig luchtje vrijkomt en nog steeds schuimt?
Ook de vergisting gaat naar mijn idee veel te traag. In 2 weken van 1080 naar 1032. En nog steeds 1 blub per minuut.

Wat ik vandaag heb gedaan: vanuit het hoofdgistingsvat (van de oude gist) in een ruime fles overgeheveld zodat het schuim in ieder geval de ruimte heeft. Of heb ik de eerdergenoemde melkzuurbacterie (Jacques) de vrije ruimte gegeven?

Wordt het de gootsteen, of hebben jullie ook een dergelijke ervaring met deze gist?

Proost

Jacques

Als de vergisting langzaam verloopt zal het met de schuimvorming wel meevallen denk ik. Ik snap dan ook niet helemaal waarom je nu overgeheveld hebt.

Door over te hevelen kan er zuurstof bij het jongbier komen. Melkzuurbacteriën hebben geen zuurstof nodig, deze kunnen zich in feite altijd ontwikkelen in bier. Een melkzuurinfectie komt dan ook vrij veel voor.

Geduld lijkt mij zeker in dit geval een goede zaak. Als het waterslot nog regelmatig blubt worden er nog steeds stoffen omgezet. Dat kan door de gist maar ook door bacteriën.

Een melkzuurinfectie hoeft niet dramatisch te zijn als je van wat zuurder bier houdt en het bier een lange tijd bewaard. Of je een melkzuurinfectie te pakken hebt kan ik echter vanaf hier niet beoordelen. Mijn voorzichtige inschatting is dat het schuim op het bier gist is en dat het dus wel eens mee zou kunnen vallen.

johanbrouwer

Het jongbier heb ik overgeheveld, om het van de dode gistmassa te halen. Ik was een beetje bang dat het tot een smaakafwijking zou leiden. Normaal gesproken doe ik dit uiteraard als de hoofdgisting na ongeveer 5 dagen is afgelopen. Maar inderdaad is het dan onvermijdelijk dat er zuurstof bij komt. Want nu loop ik het risico dat ik nog een keer moet overhevelen, omdat er weer te veel sludge op de bodem komt.
Proost.

Arie

Ik ben nu al een poosje aan het zoeken of het gist depot uit een flesje Hoegaarden Witbier geschikt is om een witbier mee te vergisten. De meningen op dit forum zijn verdeeld.  :weetniet:
Er wordt meerdere malen gezegd dat de afvulgist een andere is den de hoofdgist. Echter de bieren die hiermee vergist zijn lijken toch witbieren van prima kwaliteit te zijn.

Mijn vraag is: zijn de meningen hierover nog steeds verdeeld of is er misschien nieuwe kennis omtrent de afvulgist van Hoegaarden Witbier?

 :degroeten: Arie

Oscar

Citaat van: Arie op 14-01-2009  21:13 uIk ben nu al een poosje aan het zoeken of het gist depot uit een flesje Hoegaarden Witbier geschikt is om een witbier mee te vergisten.

Gewoon doen ! is een prima gist voor een witbier.

Citaat van: Arie op 14-01-2009  21:13 uEr wordt meerdere malen gezegd dat de afvulgist een andere is den de hoofdgist.

Klopt ook!

Citaat van: Arie op 14-01-2009  21:13 uEchter de bieren die hiermee vergist zijn lijken toch witbieren van prima kwaliteit te zijn.

Ja, is een goede bottelgist met mooie witbier eigenschappen en dus ook geschikt als hoofdgist.

MO

Ik heb een paar prima bieren geproefd die waren gebrouwen met de Hoegaarden bottelgist. Gewoon doen!

Muldermans

Momenteel staat mijn dunkel weizen te gisten met een gist van de Hertog-Jan Weizener en naar het schijnt (ik heb het van het forum hier) is dit dezelfde gist als die van hoegaarden. Als bovenstaande waar is, dan zou ik het gewoon proberen, gisten doet ie in ieder geval en aan het jongbier te proeven kan het ook nog wel eens iets worden.

Groeten
Muldermans

RobinB

Citaat van: Muldermans op 15-01-2009  00:40 unaar het schijnt (ik heb het van het forum hier) is dit dezelfde gist als die van hoegaarden.

Wel even wat nuanceren he?
Volgens sommigen zou het dezelfde gist kunnen zijn! ;D

Muldermans

Citaat van: RobinB op 15-01-2009  10:24 uWel even wat nuanceren he?
Volgens sommigen zou het dezelfde gist kunnen zijn! ;D
Bij deze een nuance :)



Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.