Biertypenlijst bij wedstrijden

Gestart door Adrie, 15-07-2004 14:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hoe moet het Bierkeurmeestersgilde omgaan met biertypen bij wedstrijden

De huidige lijst is prima, handhaven dus.
2 (11.8%)
De huidige lijst is te uitgebreid, een kortere is wenselijk.
0 (0%)
De Biertypengids van Derek Walsh als standaard lijst met een categorie voor fantasiebieren.
2 (11.8%)
Als optie 3, uitgebreid met een categorie voor kloonbrouwsels.
4 (23.5%)
Als optie 3, uitgebreid met een categorie voor overige bieren, waarbij originaliteit geen criterium is, zoals wel het geval is bij de fantasiebieren.
3 (17.6%)
Biertypen geheel loslaten en bieren individueel op kwaliteit beoordelen.
4 (23.5%)
Het maakt me niets uit.
2 (11.8%)

Totaal aantal stemmen: 14

Adrie

Beste brouwers,

HIER en HIER is al veel gediscussieerd over de biertypenlijst die het Bierkeurmeestersgilde (BKG) hanteert bij wedstrijden. Wat vind jij dat er met die biertypenlijst moet gebeuren?

JvH

Hoi A3,

de optie die ik zocht staat er helaas niet (volgens mij) en dat is de indeling zoals de BJCP in Amerika hanteert.

 :degroeten: Hans

Adrie

Beste Hans,

Die optie staat er niet bij, omdat die in Nederland onhaalbaar is. In de VS praten we over enkele duizenden ingezonden bieren, in Nederland bij de laatste ONK iets meer dan 250. Je kunt dan nooit per biertype een keuring houden, omdat van de meeste biertypen maar enkele bieren worden ingezonden, soms zelfs maar 1. De indeling van de VS zou wellicht gebruikt kunnen worden bij het invoeren van een Europese wedstrijd.

Groeten,

A3

Jacques

Citaat van: JvH op 18-07-2004  22:52 ude optie die ik zocht staat er helaas niet (volgens mij) en dat is de indeling zoals de BJCP in Amerika hanteert.

In het kader van de verdergaande internationalisering zou dat niet zo'n verkeerd idee zijn. Echter de lijst van de BJCP is toch wel erg Amerikaans...

Biertypenindelingen zijn nooit perfect. Elke indeler doet dat op basis van zijn eigen ervaringen en de biercultuur waarin men zich bevind. Misschien is daarom de kijk van Derek Walsh zo aardig. Hij is een geboren Canadees die al vele jaren in Nederland woont. Hij reist veel en is een echte beerhunter. Zijn scoop is dus zeer breed en heeft als lid van het BKG ook veel gevoel voor de Belgische/Nederlandse biertypen.

Voor mij is de biertypenindeling van Derek dan ook een betere dan die van de BJCP.

:degroeten: Jacques


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.