Magneetroerder bouwkit

Gestart door dennis, 20-11-2009 12:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

dennis

Hey luitjes,

Ik wil ook graag een magneetroerder maar zit tegen de prijs aan te hikken.  Tevens lijkt het me echt een ding om zelf te maken, al ben ik niet vreselijk handig met elektronica.
Nu zag ik deze bouwkit online, kennen jullie die?  Is het onzin en moet ik gewoon zelf langs de elektronica winkel? Heeft iemand een idee hoe ik de snelheid zelf goedkoper kan regelen?  De kit lijkt me wel waar voor zijn geld.
Een omgekeerd tupperware bakje lijkt me handig als kastje, makkelijk schoon te maken en redelijk waterdicht.

Er zijn ook een aantal instructies om het helemaal zelf te doen maar ik weet niet of dat wel zo handig is.  Een snelheidsmeter lijkt me in ieder geval zeer essentieel.

Edgar

Ik wil je niet van je project afbrengen, maar voor niet veel meer geld heb je een oude magneetroerder. Bij Labstuff al voor een paar tientjes.

RobinB

Albertus heeft zoiets gemaakt van een Magnetron-magneet, ff zoeke!
Maar inderdaad, voor 20€ heeft labstuff ook vaak wel een 2ehandsje! :)

De-Geert


Sjakie

Ik ben op dit moment ook bezig.
Ik heb een magneet uit een oude harde schijf gehaald en deze op een ventilator uit dezelfde pc gezet.
Ik heb nog niet kunnen testen omdat mijn vlo gisteren pas is aangekomen. Ik zal wel laten weten hoe dit afloopt.
Wel moet ik nog een regelbare adapter vinden zodat ik ook de snelheid aan kan passen.
Als het echt goed bevalt koop ik denk ik wel een "echte" magneet roerder.
Maar na het expiriment van William te hebben gelezen ben ik benieuwd of dit alles gaat lukken en voordeel oplevert.

Albertus


Een magneetroerder zelf maken moet je alleen doen wanneer je dat bouwen leuk vind. Wanneer doe-het-zelven niet (ook) je hobby is sluit ik me aan bij de opmerkingen van Edgar en Geert.

Citaat van: dennis op 20-11-2009  12:26 uEen snelheidsmeter lijkt me in ieder geval zeer essentieel.

Een snelheidsregelaar neem ik aan? Inderdaad onontbeerlijk.

Bert

Sjakie

Citaat van: Albertus op 20-11-2009  12:59 uEen snelheidsregelaar neem ik aan? Inderdaad onontbeerlijk.

Bert

oeps,  :verbergen:
Dat bedoel ik inderdaad.

Albertus


Hier staat hoe ik mijn roerder in elkaar heb gebakken.

Bert

Oscar

Met een pc ventilator kun je ook wel zoiets bouwen...

dennis

Ik ben niet heel hygisch maar ik wil eigenlijk niet zo'n schmutzig apparaat in mijn keuken, ook al is tie 20 eurie :( 

Nerro

Dan koop je het apparaat, haal je het uit elkaar en week je de kap in bleekwater. Daarna even afwassen met gewoon afwasmiddel en klaar ben je :)

Alternatief maar je er wél zelf één. Zo ingewikkeld zijn ze niet.

basterd-brewer

Het bovenstaande apparaat van 20 euro is wel heel klein hoor, die roert niet meer dan 500 mL

De rest van die ouwe roestige magneetroerders vertrouw ik ook niet zo, zeker voor dat geld zou ik ze niet willen hebben...

Oscar

Citaat van: basterd-brewer op 20-11-2009  14:50 uDe rest van die ouwe roestige magneetroerders vertrouw ik ook niet zo, zeker voor dat geld zou ik ze niet willen hebben...

Zo'n roestige ouwe heb ik ook, en werkt prima!!  :duimop: Degelijk spul. Heb ook wel gekeken naar een nieuwer..maar dat kost je € 100 - 200  :o

Albertus


Hier een op marktplaats.
Hoogste bod nu € 86.

Bert

Oscar

ja, dat zijn de betere (en duurdere...)

weed

Bij Conrad kan je voor Euro 8,24 een regelaar kopen zie hier.

Zelf heb ik er ook een gebouwd in plaats van een stroomregelaar heb ik een adapter waar ik de spanning kan instellen 6, 7.5 en 9 V gebruik je enkel.
Je kan er geen liters mee roeren maar dat vind ik overbodig, ik heb zelfs het idee dat er een wedstrijd van ge maakt wordt van wie heeft de grootste, wort erbij dan roeren al dan niet met lucht daarna in de koelkast laten bezinken voor een uur of 4 en afgieten. Daarna weer nieuwe wort bij de slurry.
Wel 's nachts stilzetten anders treft je de andere morgen het aanrecht blad onder het gist aan. Dat zal je met een pot van 5 liter minder snel hebben.

Voor die 8,24 heb je makkelijk een regelbare 12 V adapter dan hoef je ook niet verder moeilijk te doen.

Oh ja, magneet goed uitbalanceren bij het verlijmen na drogen een testje uitvoeren.
Daarna met 4 RVS boutjes, per boutje 3 moertjes, het dekseltje van een CD doosje eroverheen en klaar is kees. Misschien dat met een grotere Fan je twee deksels op elkaar moet leggen omdat de te overbruggen afstand groter is en die dekseltjes nu ook weer niet zo stevig zijn. De magneet trekt best wel hard waardoor het kan doorzakken.
Met de boutjes kan je de hoogte nog een beetje verstellen.

Succes
Ronald

dennis

Hallo Weed,

Dat is niet een werkende link, aan de rechterkant van het getoonde product staat 'Directe productlink', dat is een werkende link zonder sessie informatie. 

Ik zal nog eens dubben  :denken:

D.

Muldermans

Ik vind dit ook nog wel een leuk dingetje om te maken en zo duur is het ook weer niet... Zelfbouw heeft voor mij iets meer charme dan een oude bak roest (die overigens heel functioneel kan zijn)

Ik ga er eens over nadenken, wellicht komt de Sint nog in Amerika :D

dennis

Een weekje geleden heb ik hem besteld, er was een volgens de Derrin een week vertraging te verwacht met verzending.  Zal dus wel begin volgend jaar worden dat ik er meer over kan vertellen.

Muldermans

Dennis ik wacht even jouw ervaring af ;D De Sint heeft mij overgeslagen...

VEMP

Toevallig  gisteren een handige vriend van me gemaild en hij kwam met dit:'
http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html

weed

Citaat van: dennis op 20-11-2009  16:47 uHallo Weed,

Dat is niet een werkende link, aan de rechterkant van het getoonde product staat 'Directe productlink', dat is een werkende link zonder sessie informatie. 

Ik zal nog eens dubben  :denken:

D.

Beetje laat maar link gecorrigeerd

dennis

Citaat van: VEMP op 13-12-2009  20:01 uToevallig  gisteren een handige vriend van me gemaild en hij kwam met dit:'
http://www.experimenten.nl/magneetroerder.html

Er zijn heel wat van die zelfbouwprojecten, in mijn eerdere post staan ook wat voorbeelden.

dennis

Nog even een oud lijk uit de kast halen. 

Zie hier de mageneetroerder in actie:


Ik ben er content mee.  De snelheid kan geregeld worden, een liter wort kan geroerd worden. 

Nu ik hem zo zie denk ik dat het makkelijk nagemaakt kan worden.  Al had het me niet gelukt om de rotatie snelheid variabel te maken, dus ik ben blij met dit apparaat.

dennis

Citaat van: Joran op 07-06-2010  18:57 u- Ook mijn magneetroerder wordt warm. Ik heb er twee stroken karton op geplakt zodat de erlemeyer niet op de plaat staat.

Deze magneetroerder wordt niet warm.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.