Hoi Kees,
Het niet helder worden van een lichtgekleurd bier is volgens mij een nadeel van de ééntemperatuursmaischmethode. Het voordeel is dat je een volle smaak krijgt en een zeer goede schuimhoudbaarheid.
Mijn ervaring is dat een bier dat gebrouwen is met de ééntemperatuursmaischmethode toch op den duur helder wordt. Het kan alleen heel lang duren, wel een half jaar of langer!
Overigens is het mij opgevallen dat dit verschijnsel zich alleen lijkt voor te doen bij lichtgekleurde bieren. Zodra het bier wat donkerder wordt door gebruik van donkere mout klaren de bieren een stuk beter.
Een ander raar verschijnsel is dat donkere bieren vaak een minder goede schuimbaarheid hebben dan lichtgekleurde bieren, terwijl heel donker gekleurde bieren zoals porters en stouts weer wel meestal een goede schuimbaarheid kennen.
Het een en ander zal wel te maken hebben met de isoelectrische waarde van de eiwitten in het bier. wanneer de eiwitten een elektrische lading hebben stoten ze elkaar af en vlokken ze niet zo makkelijk uit. Via de pH kan de isoelectrische waarde beïnvloed worden heb ik begrepen. Maar er zijn schijnbaar meer factoren die een rol spelen. Misschien dat de biochemici onder ons daar wat meer over kunnen vertellen.

Jacques