BUSH

Gestart door Erick, 20-09-2009 23:33 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Erick

Heren (en ook de enkele dames natuurlijk)

Mijn vriendin heeft mij laatst spontaan een filter cadeau gedaan omdat ze mijn hobby zo waardeert
(maak dat mee)  ;D

Daarbij echter de vraag om eens een bier voor haar te brouwen dat een beetje op de Bush (het bier, niet de president) lijkt.
Pilsmout, cara, en een hoop suiker komt bij me op...
Vergeet ik dan nog iets?
Suggesties zijn welkom!

Johannes


Muldermans

Citaat van: Erick op 20-09-2009  23:33 uMijn vriendin heeft mij laatst spontaan een filter cadeau gedaan omdat ze mijn hobby zo waardeert
(maak dat mee)  ;D



Waar haal je zo'n vriendin? (misschien een idee voor Oscar :P)

Een Bush heb ik echt al 8 jaar niet meer gedronken, volgens mij heb ik toen de Bush NOel gehad. Pff nee ik vrees dat ik je niet kan helpen, te lang geleden (en een mooi moment om eens een paar Bushjes te bestellen)

Erick

Sorry, ik bedoel de Bush Amber.

En waar je zo'n vriendin haalt:
Geloof het of niet, maar ik heb haar zo'n 19 jaar geleden uit de supermarkt gehaald  ;D

RobinB

Er zal vast suiker in gaan, maar het is ook wel een vrij zoet, erg zwaar bier.
Je moet dus nog wat restsuikers overhouden?

Ik denk (maar dat kan je ook meten) dat hij ergens op de 1020 zit als eingSG, wat betekent dat je wel op 1111 moet zitten als begin SG!  :o
+ daarbij dus een gist die dat aankan, evt als bottelgist Champagne gist?

Adrie

Er wordt vermeld dat dit bier een Engelse gist heeft, dus ik zou voor de Nottingham kiezen. Je kunt dan een stuk of drie zakjes gebruiken (je hebt heel veel gist nodig om dit bier tot een goed einde te brengen) en hoeft je geen zorgen te maken over een megagrote giststarter.

En houd de vergistingstemperatuur goed in de gaten! Bij dit soort zware jongens heb je zomaar dat ze te warm worden in het begin van de vergisting en dan krijg je veel teveel hogere alcoholen en esters. Probeer te vergisten op 18 à 19 graden en verhoog de temperatuur pas als de vergisting op zijn eind loopt naar maximaal een graad of 22.

Oxhead

Wat ik erin proef is vooral alcoholzoet en niet zo zeer restsuikers, dus er moet een behoorlijk deel suiker in de stort zitten.

Erick

Citaat van: Adrie op 21-09-2009  11:21 uEr wordt vermeld dat dit bier een Engelse gist heeft, dus ik zou voor de Nottingham kiezen. Je kunt dan een stuk of drie zakjes gebruiken (je hebt heel veel gist nodig om dit bier tot een goed einde te brengen) en hoeft je geen zorgen te maken over een megagrote giststarter.

Ik was eigenlijk wel van plan om een hele grote te maken (dacht aan een liter of 4).
Waarom is dat in dit geval dan niet nodig Adrie?

Nottingham is een goede inderdaad. Bedankt, dat had ik nog niet bedacht.

RobinB

Citaat van: Erick op 21-09-2009  13:46 uIk was eigenlijk wel van plan om een hele grote te maken (dacht aan een liter of 4).
Waarom is dat in dit geval dan niet nodig Adrie?

Nottingham is een goede inderdaad. Bedankt, dat had ik nog niet bedacht.

Een grote starter maak je om veel vitale gist te krijgen.
Bij een korrelgist kan je makkelijk meer gist krijgen, door meer zakjes toe te voegen. Je hebt dan meer zekerheid en minder verdunning. Hooguit ff hydrateren.

Erick

Ah, Ik begrijp dat Nottingham een korrelgist is.
Dat had ik nog niet door.

Ik geloof dat ik dan toch de voorkeur geef aan een grote giststarter van Wyeast (London ale vergist ook best ver door)

RobinB

Dan moet je wel echt veel gist opkweken (afhankelijk van je brouwselvolume), dit ruim op tijd doen en heel goed laten bezinken.
Daarvan alleen de (met weinig wort) geactiveerde slurry gebruiken.

Je hebt een erg hoog begin SG nodig (1100+) dus wil je ook niet veel verdunnen...

Adrie

Je kunt natuurlijk overwegen om eerst een bitter te brouwen (SG ongeveer 1040 tot 1045) en de slurry van dit bier te gebruiken voor de Bush. Wel het wort van de Bush verschrikkelijk goed beluchten (zeker een uur met een aquariumpomp en bruissteentje)!

Erick

Zal 4 liter genoeg zijn denk je?
(wel afgieten natuurijk)

En indien nodig ook nog een champagnegist erachteraan voor de laatste loodjes
(of hou ik dan helemaal geen zoetje meer over?)

Adrie

Citaat van: Erick op 21-09-2009  15:17 uZal 4 liter genoeg zijn denk je?
(wel afgieten natuurijk)

En indien nodig ook nog een champagnegist erachteraan voor de laatste loodjes
(of hou ik dan helemaal geen zoetje meer over?)


Hoeveel liter bier ga je maken?

Erick

Da's wel interesant natuurlijk: :D
Een liter of 15

Adrie

Oh, dan valt het mee. De Pitchrate calculator van MrMalty zegt (bij een continu beluchte starter) 2,1 liter als je een vers Activator pak gebruikt (90% vitaliteit). Heb je een magneetroerder, dan is 1,6 liter genoeg en bij af en toe schudden moet je denken aan 2,5 liter starter.

Gebruik je een verse slurry, dan is 111 ml gistslurry genoeg.

Erick

TOP  :duimop:
Dank voor de info, daar kan ik wat mee  :)

RobinB

Citaat van: Erick op 21-09-2009  15:17 uEn indien nodig ook nog een champagnegist erachteraan voor de laatste loodjes
(of hou ik dan helemaal geen zoetje meer over?)


Dat zou ik overwegen als bottelgist, je denkt dat de gist het niet meer redt.
In principe zou die weinig moeten doen met de restsuikers, maar de eenvoudige bottelsuiker zou geen probleem moeten zijn.
Champagnegist gaat 15+, dus de alcohol moet ook lukken.

Erick

Na lang denken, wikken & wegen kom ik hier op uit:

Style: Belgian Specialty Ale
Berekende bitterheid EBU: 42.3
Wort kooktijd: 90    Minutes

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 13,00 L     
Boil Size: 17,97 L
Estimated OG: 1,123 SG
Estimated Color: 22,9 EBC
Estimated IBU: 30,2 IBU
Brewhouse Efficiency: 65,00 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                              Type         % or IBU     
4,00 kg       Pilsner (2 Row) Bel (3,0 EBC)               Grain        59,26 %       
1,25 kg       caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)   Grain        18,52 %       
30 gm          Goldings, East Kent [5,00 %]  (75 min) Hops         15,9 IBU     
30 gm          Tettnang [4,50 %]  (75 min)               Hops         14,3 IBU     
1,50 kg       Suiker (Kristal) (0,0 EBC)                     Sugar        22,22 %       
1 Pkgs        London Ale (Wyeast Labs #1028[Starter 2 Ltr]   
1 pkgs        Champagnegist (indien nodig)     

Mash Schedule: Zoet schema
Total Grain Weight: 5,25 kg
----------------------------
Zoet schema
Step Time     Description                         Step Temp     
1 min         Add 24,15 L of water at 56,5 C      53,0 C       
30 min        Heat to 62,0 C over 10 min          62,0 C       
30 min        Heat to 72,0 C over 10 min          72,0 C 

Slaat dit ergens op denken jullie?
(hoeft niet precies te kloppen Steekwoorden: zwaar, zoet, alcoholsmaak, amber)

Dank voor eventuele input
 :degroeten:

Gerb

Dat is wel veel crystalmout. Ik vind de Bush een brood-achtige, moutige smaak hebben die me meer doet denken aan palemout met misschien wat ambermout.
Bij jouw recept zou ik de crystalmout verlagen tot max 10-12%. Suiker mag wel tot 20%, misschien iets van een gekaramelliseerde suiker. Het bier is redelijk bitter, in ieder geval bitterder dan de 31 IBU die je nu berekent. Op welke temperatuur ga je vergisten? Ik stel voor op een graad of 18-19, want dit bier heeft wel een klein beetje fruitigheid.

1 ding is duidelijk: Zwaar, zoet en alcoholisch wordt het zeker!

Erick

Ik vond een foto van de brouwerij met daarop duidelijk zichtbaar een grote zak crystalmout, vandaar die keuze.
Ik zal de hoeveelheid wellicht wel iets verlagen.
De bitterheid zal ik ook iets opschroeven.

Thanks euh; Dank

Erick

Na 2 weken te hebben gegist en een paar dagen op eikenhoutsnippers met whiskeysmaak te hebben gestaan is dit bier erg lekker en klaar, Echter: het FG is op 1.034 blijven steken. Met een start SG van 1.116 en dus een % van bijna 11 klaag ik niet, maar: loop ik zo niet de kans op bierbommen? Was van plan te gaan bottelen met champagnegist (korrel)...
Wat raden jullie aan? Alvast de champagnegist maar toevoegen in de hoop dat 'ie er nog wat vanaf snoept? (volgens mij eet die gist alleen maar bottelsuiker en is dat weinig zinnig toch?) Andere tips? Wil het FG eigenlijk naar 1.025 zien te krijgen (idealiter)  ;)
 :degroeten:

RobinB

Wat is het uiteindelijke recept geworden?
En dan vooral, hoeveel cara-mouten er nu in? En hoe gemaischt?

Hij kan uitgegist zijn, maar mogelijk ook aan zn alcohol-tax zitten.
Daarom zou je kunnen proberen of er nog vergistbare suikers in voor de Champagnegist?

Erick

Batch Size: 17,00 L     
Boil Time: 90 Minutes 
4,00 kg       Pale Malt (2 Row) Bel (6,0 EBC)  51,61 %       
2,00 kg       Pilsner (2 Row) Bel (3,0 EBC)      25,81 %       
0,25 kg       caramel/Crystal Malt - 60L (118,2 EBC) 3,23 %       
50,00 gm    Goldings, East Kent [4,80 %]  (40 min) 25,9 IBU     
50,00 gm    Tettnang [3,80 %]  (40 min)     20,5 IBU     
35gm          Oak Chips (Secondary 5,0 days)                       
1,50 kg       Rietsuiker (6,0 EBC)                  19,35 %       
1 Pkgs        London Ale (Wyeast Labs #1028)                 
     
1 min         1                  Add 23,44 L of water at 57,2 C      53,0 C       
30 min        2                  Heat to 62,0 C over 10 min          62,0 C       
30 min        3                  Heat to 72,0 C over 10 min          72,0 C 

Heb al geheveld naar volgend vat, ben nu de tempreratuur aan het verhogen naar zo'n 24 graden... :weetniet:   

RobinB

Citaat van: Erick op 03-02-2010  20:49 uHeb al geheld naar volgend vat, ben nu de tempreratuur aan het verhogen naar zo'n 24 graden... :weetniet:    

Dan zou ik nu de champagne er ook bij mikken.
Onder het motto: gaat er nog wat af, dan is dat mooi meegenomen, en anders is de gist alvast gerehydreerd om als bottelgist te fungeren :D

Erick

Heb zondag pas tijd om te bottelen, misschien beter ff dagje wachten nog met toevoegen van champ gist
(anders is die doodgehongerd voor ik hem nodig heb als bottelgist)
 :degroeten:

RobinB

Ik zeg niet dat je meteen moet bottelen, alleen ff kijken wat ie doet.
Mocht er niks gebeuren, dan redt ie het ook wel tot zondag...?

Erick

Geen idee hoe lang gist overleefd zonder suikers... 4 dagen lijkt wat lang?
Lees bij champ gist altijd: eerst suiker toevoegen dan pas gist.
Dacht dat 'ie meteen te eten moest hebben?

RobinB

Je hoeft het ook niet te doen, maar ik denk dat ie het zelker wel overleefd.
Er zitten vast nog wat suikers in en ander komt het ook wel goed.

Maar je kan ook overwegen te bottelen, weet je nooit of er nog wat af was gegaan?

Erick

Hij moet er toch in als bottelgist... Ik zie je.
Ik zal de gist morgen gaan toevoegen, dat moet 'ie wel overleven.

Dank voor je tip(s).

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.