Flesjes en hun effect op nagisten en rijpen

Gestart door stinkmuis, 18-09-2009 11:13 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stinkmuis

Gisteren 2x 30 liter brouwsels staan bottelen en tijdens dit meditatieve klusje zat ik na te denken over de verschillende vormen flesjes die je er zo al voor kan gebruiken en of dit effect zou hebben op de nagisting en smaakevaluatie tijdens het rijpen.

Ik zelf gebruik meestal steine flesjes (Duvel) omdat ik deze nu eenmaal mooi vind en omdat ze naar mijn idee wat meer kunnen hebben dan euroflesjes. (Breek meer dan eens een hals met euroflesjes tijdens het kurken.)

Met die Steine flesjes heb je een brede bodem en een lage fles. In verhouding tot bijvoorbeeld euroflesjes heb je dus een groter oppervlakte bezinksel wat in contact staat met het bier als alles naar de bodem is gedaald. Doordat de flesjes wat lager zijn is ook het bovenste bier minder ver van het bezinksel vandaan dan in een euroflesje. (Volgen jullie mij nog?)

Met trappistenflesjes is het tegenovergestelde aan de hand, deze zijn smaller en hoger, dus minder oppervlakte op de bodem en meer afstand naar het bovenste bier. En dan kan je natuurlijk ook nog bottelen in 0,75 champagneflessen met een nog groter verschil in volume en vorm.

Nu is het zo dat bijvoorbeeld wijn en sommige geuze juist liggend rijpen zodat de gistkoek over de lengte van de fles in contact staat met het bier/ wijn omdat dit de smaak ten goede zou komen. Nu vraag ik mij dus af of de maat en vorm van het flesje wat je kiest voor je bier invloed heeft op de nagisting en rijpen. En in het verlengde daarvan natuurlijk "welke flesjes zijn het beste" en verschilt dit per type bier misschien?

RobinB

Ik denk dat het verschil tussen steinie's euro-pijpjes en B-0,33l flesjes te klein is om dit (reproduceerbaar) waar te kunnen nemen?

Als je grotere volumina bottelt heb ik dat idee nog wel eens, maar dat heeft volgens mij niet zo met het gistcontact te maken?
 :weetniet:

stinkmuis

Ik heb dus geen idee, vandaar mijn vraag. ben erg benieuwd of iemand dit al eens heeft onderzocht thuis of er uitgesproken ideeën over heeft. Niet dat het voor mij nog heel veel uitmaakt voorlopig hoor :-) een biertje brouwen met alle variabelen die daar al bij komen kijken is moeilijk genoeg voor ikke de beginnende brouwert.  Maar ik zat er gisteren over na te denken en ben wel nieuwsgierig...

Hopmans

Het verschil tussen het bier in deze verschillende flesjes is door onze soort (Homo Sapiens) niet te proeven.
Wel is het verschil te proeven tussen bijvoorbeeld een 33 cl flesje en een 2 ltr fles.
In een grote fles is het bier zachter en gerijpter van smaak.

 :degroeten:

Maarten

Citaat van: Hopmans op 18-09-2009  12:00 u...is door onze soort (Homo Sapiens) niet te proeven.
Ehhh...?  :weetniet::D vage opmerking, maar je punt is duidelijk.

Ik zal eens een bier uit fles (ik heb altijd euroflesjes) naast een bier uit 5 L-vat proeven, ik wil dit zelf wat bewuster ervaren. Volgens mij heb ik wel eens in grotere volumes minder last van rare bijsmaakjes. Maar die dronk ik altijd op andere momenten dan de kleintjes.

RobinB

Citaat van: Maarten op 18-09-2009  13:29 uEhhh...?  :weetniet::D vage opmerking, maar je punt is duidelijk.

Misschien dat honden het verschil wel kúnnen proeven, maar dat communiceert zo moeilijk ;D

Maarten

Citaat van: RobinB op 18-09-2009  13:58 uMisschien dat honden het verschil wel kúnnen proeven, maar dat communiceert zo moeilijk ;D
???... Hoe vaak geef jij je hond een biertje?

Leeghwater

Citaat van: Maarten op 18-09-2009  14:27 u???... Hoe vaak geef jij je hond een biertje?

Kijk eens bij de dieren winkel er is hondenbier...

Ik weet niet wat het flesje met de smaak doet maar ik heb wel onder vonden dat de Palm 25 cl niet geschik zijn... kreeg er enorme spuiters van! (bier tegen het plafond bij ontkurken...)
En dat wat je in kon schenken was puur alleen schuim (wat nou slechte schuimkraag...  :bokser:)

Proost :elifant:

Oscar

Citaat van: Hopmans op 18-09-2009  12:00 uWel is het verschil te proeven tussen bijvoorbeeld een 33cl flesje en een 2ltr fles.
In een grote fles is het bier zachter en gerijpter van smaak.

Juist..en diegene die dat willen ondervinden..Morgen op B-day gaan we deze test weer doen. Er is een bier gebotteld in allerlei soorten flesjes van 25 cl - 3 liter (of nog groter..?)

De-Geert

Citaat van: Oscar op 18-09-2009  15:13 uMorgen op B-day gaan we deze test weer doen.
Blind? 3-hoeks test?

Hopmans

5-hoeks zelfs.
 ;)

Komen er nog meer van het forum?
Vandaag en morgen kan men zo binnen wippen op het terrein.
Oscar gaat morgen mout roken, en Niels gaat met een hout gestookte 150 liter installatie aan de gang.
Dus toch nog genoeg te zien naast het degusteren van home brews.
Het is in West Friesland, dus niet ver voor de Noord-Hollanders en mensen uit Friesland en Groningen.

 :degroeten:

JWVG

Citaat van: Hopmans op 18-09-2009  15:57 uKomen er nog meer van het forum?

Helaas, Hoppie.... Ik heb iets veel vervelenders maar ook veel belangrijkers te doen morgen. Veel plezier  :proost2:

 :degroeten: JW.

Leeghwater

Nee sorry ik ga gezellig met collega's door een bos rennen en met verf schieten!
Andere keer misschien!

Veel plezier!

De-Geert

Citaat van: Hopmans op 18-09-2009  15:57 u5-hoeks zelfs.
 ;)
3 van de een en 2 van de ander?

Ik ben er niet bij, maar ben benieuwd naar de foto's, filmpjes etc.  :biersmile:

stinkmuis

Jammer dat ik het topic over B-day schijnbaar heb gemist, dit weekeinde al vol gepland. had mij erg leuk geleken maar helaas.

Maarten

Citaat van: stinkmuis op 19-09-2009  18:19 uJammer dat ik het topic over B-day schijnbaar heb gemist, dit weekeinde al vol gepland. had mij erg leuk geleken maar helaas.
Voor mij geldt ongeveer hetzelfde. Niet dat ik het vol gepland had met belangrijke dingen, maar toen ik het las was het wel te laat om de dingen die ik gepland had, om te gooien... Ik moet toch beter op dit soort dingen letten. Veel plezier jongens, ik drink er hier ééntje.  :biersmile:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.