ONK 04 A2 - Blond Nieuwjaarsbier 2004

Gestart door Henk oet Paiz, 23-05-2004 23:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henk oet Paiz

Zo heette de Blonde waarmee ik afgelopen zaterdag, geheel onverwacht, de 2e prijs won in de A-klasse. Gebrouwen op 4 januari 2004, eigenlijk als een eerste poging om iets in de buurt van een Afflichem Blond te brouwen. Ik had nog een zak hop liggen die ik van mijn buurman had gekregen, bij hem uit de tuin. Die had ik in de zomer in mijn schuur gedroogd en in de vriezer bewaard. Deze hop heb ik gebruikt voor dit bier.

Het recept heb ik al eens gepost in deze thread maar voor de geïnteresseerden post ik het hier nogmaals.

[size=1/2]Recipe : Blond Nieuwjaarsbier 2004

Recipe Specifics
----------------

Batch Size (LTR):        22.00    Wort Size (LTR):   22.00
Total Grain (kg):         4.70
Anticipated OG:          1.056    Plato:             13.86
Anticipated EBC:          10.1
Anticipated IBU:          20.3
Brewhouse Efficiency:       85 %
Wort Boil Time:             60    Minutes


Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential EBC
-----------------------------------------------------------------------------
 72.3     3.40 kg.  Pilsener 3 - Dingemans        België         1.037      3
 17.0     0.80 kg.  Munichmout 15 - Dingemans     België         1.037     19
 10.6     0.50 kg.  Tarwemout - Dingemans         België         1.038      4


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
 25.00 g.     Peizer Hop (Rozendal)             Whole    4.00   7.9  First WH
 35.00 g.     Peizer Hop (Rozendal)             Whole    4.00  12.3  60 min.
 20.00 g.     Peizer Hop (Rozendal)             Whole    4.00   0.0  10 min.


Extras

  Amount      Name                           Type      Time
--------------------------------------------------------------------------
  8.00 gm     Korianderzaad                  Spice     10 Min.(boil)


Yeast
-----

YCKC A73 Affligem - Belgium

Mash Schedule
-------------

Ltr Water Per kg Grain: 3.50    Total Ltr: 16.45

Acid Rest Temp :               0  Time:   0
Protein Rest Temp :           55  Time:   0
Intermediate Rest Temp :      60  Time:  30
Saccharification Rest Temp :  70  Time:  40
Mash-out Rest Temp :          78  Time:   1[/size]


Dit bier heeft 5 dagen gedaan over de hoofdgisting, daarna gelagerd bij SG 1014. Na 2 weken gebotteld bij SG 1012. Tijdens het brouwen de maisch aangezuurd met melkzuur 80%, evenals het spoelwater. Hier ging nog even wat mis ;D Tijdens het filteren viel de bostel droog, vandaar dat ik snel moest spoelen. Daardoor ging het aanzuren iets te fanatiek, waardoor ik op pH 3,7 uitkwam. Met dit water heb ik de eerste twee spoelbeurten ineens gedaan. Het is met dit bier dus toch nog goed gekomen, gezien het oordeel van de heren keurmeesters. ;)

Het bier heeft 81 punten gekregen. 14 van de 15 voor de visuele aspecten, 19 voor smaak en 19 voor geur, 8 voor de basissmaak, 5 voor de body, 5 voor het mondgevoel en 11 van de 15 voor de nasmaak.

De keurmeester vond het een "Heel mooi bier. Geen fouten. Aantrekkelijk om te drinken. Mag iets meer koolzuur hebben. Misschien iets kouder lageren."

Zoals gezegd was deze prijs voor mij een grote verrassing. Ik deed voor het eerst mee en brouw pas anderhalf jaar. Ik heb veel kennis en informatie van deze site en dit forum gehaald. Hiervoor ben ik Jacques als initiatiefnemer in het bijzonder, maar ook de andere forumleden zeer erkentelijk. :groots:

Groeten,

Henk :proost2:

Adrie

Ha Henk,

Nogmaals gefeliciteerd. Zo zie je maar weer dat een jarenlange brouwervaring geen voorwaarde is voor het brouwen van een uitstekend bier! Uit het feit dat 5 van de 15 prijzen naar leden van dit forum zijn gegaan, blijkt dat dit forum een geweldige bron van kennis is.

Trouwens ook mooi om te zien dat je met een onbekende hop (je weet de percentages alfazuren en de smaak- en aroma-eigenschappen niet) toch een prijswinnaar kunt brouwen.

Groeten,

A3

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.