1 pits gasbrander aardgas

Gestart door Herman, 06-07-2009 22:18 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Herman

Vandaag bij de kringloop een mooie inbouw Siemens 1 pits wokbrander van nominaal 3,6 Kw gekocht. Nu hebben we in de keuken een wokbrander van 4,2 kW die ik meestal voor brouwen gebruik, zonder probleem brengt deze ca 25 liter aan de kook. Iemand een idee hoeveel wort je met 3,6 kW aan de kook kan brengen?

RobinB

Volgens mij is mijn grote pit 3kW?
10-12 L gaat er probleemloos mee :)

Herman

Zou kunnen ja, dat is onze 'normale' grote pit ook. Deze gebruik ik ook tot ca 15 l. Ik schat dan ook dat ik max. 20 liter zal kunnen koken, grote voordeel van deze nieuwe brander is de grote steun voor de pan.

Nerro

Met 1,8kW breng ik tegenwoordig vrij gemakkelijk 20L wort aan de kook, ik neem aan dat je met 3,8kW zonder al te veel gedoe een liter of 30 á 35 aan de kook brengt en houdt.

Maarten

Citaat van: Nerro op 06-07-2009  23:34 uMet 1,8kW breng ik tegenwoordig vrij gemakkelijk 20L wort aan de kook, ik neem aan dat je met 3,8kW zonder al te veel gedoe een liter of 30 á 35 aan de kook brengt en houdt.

Jij hebt toch een elektrische ketel? Ik denk dat er heel wat rendementsverschil zit tussen een gasvlam en een verwarmingselement. Een boel warmte stroomt langs je pan, en gaat nooit erin. Overigens heb ik geen idee wat voor vermogen mijn gaspitje heeft, dus kan ik weinig absoluuts bijdragen...

EBC

De pan zelf heeft ook flinke invloed op de kookcapaciteit. Hoe groter de pan, hoe groter het verlies is. Al dat staal moet opgewarmd worden en werkt als een radiator die de warmte weer naar de omgeving straalt.

Een grotere brander 'blaast' ook meer warmte weg in de ruimte.

Vandaar dat ik schermen rondom de pan heb gemaakt om de verbrandingsgassen langs de ketelwand te leiden.
En dan scheelt niet alleen enorm in gasverbruik, maar is is veel aangenamer om voor te staan.

Wil je weten hoeveel die brander kan? Dat is dus afhankelijk van jouw pan en jouw opstelling. Water erin en proberen maar!

Herman

Citaat van: EBC op 07-07-2009  09:18 uVandaar dat ik schermen rondom de pan heb gemaakt om de verbrandingsgassen langs de ketelwand te leiden.
En dan scheelt niet alleen enorm in gasverbruik, maar is is veel aangenamer om voor te staan.

Wil je weten hoeveel die brander kan? Dat is dus afhankelijk van jouw pan en jouw opstelling. Water erin en proberen maar!
Ben ik ook van plan, inclusief schermen. Punt is alleen dat ik nog geen extra gaspunt heb, moet deze eerst aanleggen om e.e.a. te kunnen proberen. Ik heb geen zin de keuken te demonteren om even te kunnen proefdraaien ;)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.