Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Alweer: het nut van beluchten en olijfolie

Gestart door weed, 04-06-2009 12:25 u

Vorige topic - Volgende topic

weed

Dit is een afgesplitste draad. De oorspronkelijke draad gaat over het nut van spoelen van de bostel.  :clownsmile:

Citaat van: Oscar op 03-06-2009  22:43 u:neenee: Niet waar...Na koelen (platenkoeler) gewoon laten kletteren in je gistvat  :weetbeter:

Waarom zou je je wort beluchten?
Risico op infectie neemt toe en het is enkel om je ontoereikend gistmanagement te camoufleren.
Anaeroob gaat gist meteen over op productie van alcohol wat direct bescherming biedt tegen infecties.

Snel koelen en slang van de koeler onder het wort houden daarna direct gist erbij!

Hans VDE

Citaat van: weed op 04-06-2009  12:25 u... en het is enkel om je ontoereikend gistmanagement te camoufleren

Dus alle professionele brouwers die hun wort beluchten met zuivere zuurstof, hebben een ontoereikend gistmanagement? Dat zijn er nochtans nogal wat...  :)

weed

Citaat van: Hans VDE op 04-06-2009  13:00 uDus alle professionele brouwers die hun wort beluchten met zuivere zuurstof, hebben een ontoereikend gistmanagement? Dat zijn er nochtans nogal wat...  :)

Dit is hobbybrouwen.nl ik zou niet weten waarom ik max. 25L wort nog zou moeten beluchten.

Overtuig me  :lessmile:

Adrie

Citaat van: weed op 04-06-2009  16:00 uDit is hobbybrouwen.nl ik zou niet weten waarom ik max. 25L wort nog zou moeten beluchten.

Overtuig me  :lessmile:

Normaal gesproken voeg je 0,75 tot 1,5 miljoen gistcellen per ml per graad plato toe aan je wort. Daarna belucht je om te zorgen dat de gist voldoende stoffen voor de celwanden kan aanmaken om genoeg te kunnen groeien om de vergisting tot een goed einde te brengen (ver genoeg door te gisten). Dit is hoe professionele brouwerijen het doen en goede resultaten krijgen met hun gist.

Belucht je bij deze hoeveelheden niet, dan loop je het risico op een gestokte vergisting of op een afwijkend smaakprofiel.

Je kunt meer gist toevoegen dan de aanbevolen hoeveelheid en dan hoef je niet te beluchten, omdat er genoeg gist is om alle vergistbare suikers om te zetten. Maar dan beïnvloed je zeker het smaakprofiel en krijg je niet de smaak die je van de gist kunt verwachten. De hoeveelheid groei van gist in het wort bepaalt namelijk in belangrijke mate de hoeveelheid esters, hogere alcoholen en andere stoffen.

EBC

De hoofdbrouwer van Orval vertelde vorig weekend nogmaals, dat een druppel olijfolie op 1 hl bier voldoende is om het hoofdwort niet te hoeven beluchten.

Bij Orval zijn ze dermate geautomatiseerd en hebben ze een groot labo, zij werken met zuurstof, maar de kleinere brouwerijen die ze adviseren en bijstaan hebben hier goede resultaten mee.

Nu is mijnheer Rock wel wat eigenzinnig en hij weet vooral heel veel van Orval en veel minder van hoe wij kleine amateurs brouwen, maar toch.

Gist vermenigvuldigt zich overigens heus wel zonder zuurstof hoor...

wilko

Citaat van: EBC op 04-06-2009  17:09 uDe hoofdbrouwer van Orval vertelde vorig weekend nogmaals, dat een druppel olijfolie op 1 hl bier voldoende is om het hoofdwort niet te hoeven beluchten.

Olijfolie?  Italiaanse gist gebruikt of zo?  

Of meer to the point: wat is de grap van olijfolie?

Wilko

Adrie

In olijfolie zitten de stoffen die de gist nodig heeft voor zijn celwanden. Als je al genoeg gist hebt, is dat dus een alternatief voor beluchten.

weed

Citaat van: Adrie op 04-06-2009  17:23 uIn olijfolie zitten de stoffen die de gist nodig heeft voor zijn celwanden. Als je al genoeg gist hebt, is dat dus een alternatief voor beluchten.

:stom: Ba veel lezen op dit forum ben ik met mijn laatste starter overgestapt van olijfolie naar gistvoeding.

Hoewel ik geen probleem heb gehad met gestokte vergisting ga ik het wel goed in de gaten houden.
Misschien was dit nog een gevalletje beginnnersgeluk.

Bedankt  :degroeten:

Adrie

Ja, maar een starter moet je wel beluchten om voldoende groei te krijgen. In een starter is olijfolie geen alternatief voor beluchten.

EBC

En de maximum continue beluchtingstijd lijkt ergens op 10 uur te liggen. En dit is echt max, liever minder.

Ach ik hou erover op.  :clownsmile:

RobinB

Citaat van: EBC op 04-06-2009  17:52 uEn de maximum continue beluchtingstijd lijkt ergens op 10 uur te liggen. En dit is echt max, liever minder.

Ach ik hou erover op.  :clownsmile:

Is allemaal afhankelijk van het aanbod van je nutrienten. Zodra je daarmee stopt, zou ik stoppen met beluchten. In een batch propagatie lijkt dat ergens tussen de 10-16u te liggen inderdaad.

Jacques

Citaat van: weed op 04-06-2009  12:25 uWaarom zou je je wort beluchten?
Risico op infectie neemt toe en het is enkel om je ontoereikend gistmanagement te camoufleren.
Anaeroob gaat gist meteen over op productie van alcohol wat direct bescherming biedt tegen infecties.

Zoals Adrie al aangeeft krijg je door te beluchten meer actieve en gezonde gistcellen. Hierdoor neemt juist het risico op infectie af. Voorwaarde is dan wel dat je belucht met steriele lucht.

Je wort hoef je niet te beluchten, wel je starter! Bij voldoende actieve gist verloopt de gisting prima, heb je weinig kans op infecties en smaakt je bier uitstekend.

Jacques

Citaat van: wilko op 04-06-2009  17:18 uOlijfolie?  Italiaanse gist gebruikt of zo?  

Of meer to the point: wat is de grap van olijfolie?

Er is op forum al diverse keren hierover gesproken.
Tip: gebruik de zoekmachine of kijk eens bij de tags.

RobinB

Citaat van: Adrie op 04-06-2009  16:21 uJe kunt meer gist toevoegen dan de aanbevolen hoeveelheid en dan hoef je niet te beluchten, omdat er genoeg gist is om alle vergistbare suikers om te zetten. Maar dan beïnvloed je zeker het smaakprofiel en krijg je niet de smaak die je van de gist kunt verwachten. De hoeveelheid groei van gist in het wort bepaalt namelijk in belangrijke mate de hoeveelheid esters, hogere alcoholen en andere stoffen.

Hier een citaat uit een artikel over de invloed van meer gist toevoegen op de smaak van het bier:
CiteerThe influence of pitching rate on aroma compound production was rather limited, with the exception of total diacetyl levels, which strongly increased with the pitching rate. These results demonstrate that most aspects of the yeast physiology and flavour balance are not significantly or negatively affected when the pitching rate is changed.

Doel in dit artikel was om uit te zoeken of het versnellen van het gistingsproces door meer gist toe te voegen negatieve effecten op de smaak had.
Hier een link naar het artikel!

weed

Citaat van: Jacques op 04-06-2009  20:45 uZoals Adrie al aangeeft krijg je door te beluchten meer actieve en gezonde gistcellen. Hierdoor neemt juist het risico op infectie af. Voorwaarde is dan wel dat je belucht met steriele lucht.

Je wort hoef je niet te beluchten, wel je starter! Bij voldoende actieve gist verloopt de gisting prima, heb je weinig kans op infecties en smaakt je bier uitstekend.

Is ook mijn mening.

Een pompje en een aantal filters wil ik nog eens aanschaffen maar heeft geen prioriteit.
De eerste 700ml kweek ik op in een groot maatglas met een diameter van een cm of 10 dus groot contactvlak met de lucht erboven.
Afdekken doe ik met zilverpapier zwakke punt is dat ik met regelmaat het zilverpapier even verwijder om verse lucht in de beker te waaieren.
De starter wordt 20 minuten geroerd op de magneetroerder dit eens per anderhalf uur.
Bij verder opschalen gebruik ik een 5L gistfles die ik ongeveer eens per uur een minuut of twee schud, geen mogelijkheid meer om de lucht te verversen.
Tot voor kort gebruikte ik olijfolie maar ben recent overgestapt op gistvoeding.
Met beiden tot nog toe goede resultaten gehad

Wanneer ik een pompje heb zou ik de luchtstraal direct op het gist richten dus niet met een bruissteentje werken.
Lijkt mij dat dit in combinatie met de magneeroerder goed moet gaan.

Groet,
Ronald 

RobinB

Citaat van: weed op 04-06-2009  21:17 uEen pompje en een aantal filters wil ik nog eens aanschaffen maar heeft geen prioriteit.
De eerste 700ml kweek ik op in een groot maatglas met een diameter van een cm of 10 dus groot contactvlak met de lucht erboven.
Afdekken doe ik met zilverpapier zwakke punt is dat ik met regelmaat het zilverpapier even verwijder om verse lucht in de beker te waaieren.
De starter wordt 20 minuten geroerd op de magneetroerder dit eens per anderhalf uur.

Tja, kan je beter een pompje met filter halen, wapperen met een stukje Alufolie is niet echt een garantie voor steriel?

CiteerBij verder opschalen gebruik ik een 5L gistfles die ik ongeveer eens per uur een minuut of twee schud, geen mogelijkheid meer om de lucht te verversen.

Wat ik me dat altijd afvraag: hoe dicht je dan de fles af? Met je hand?  ???

CiteerWanneer ik een pompje heb zou ik de luchtstraal direct op het gist richten dus niet met een bruissteentje werken. Lijkt mij dat dit in combinatie met de magneeroerder goed moet gaan.

Ik richt de straal altijd op het oppervlak richting de vortex en zorg voor een hoorbaar zuigende vortex.
In de experimenten van William leek dat geen zoden aan de dijk te zetten, maar ik heb het idee dat ik én een rigoreuzere vortex + beluchting heb  ::) én de resultaten zijn goed.
Ik zie een duidelijk "deukje" op het oppervlak waar de luchtstraat de spiegel raakt.

William

Citaat van: RobinB op 04-06-2009  21:34 uIn de experimenten van William leek dat geen zoden aan de dijk te zetten, maar ik heb het idee dat ik én een rigoreuzere vortex + beluchting heb  ::) én de resultaten zijn goed.
Ik zie een duidelijk "deukje" op het oppervlak waar de luchtstraat de spiegel raakt.

Inderdaad is mijn magneetroerder niet sterk genoeg. Voor een goede overdracht van zuurstof in de bellen naar de vloeistof is veel beloppervlak nodig dat snel wordt ververst. Hiervoor moet de magneetroerder een vortex trekken die de roervlo zowat vrij aan de lucht legt zodat luchtbellen krachtig worden verkleind op het uiteinde van de roervlo.

RobinB

Dat laatste heb ik inderdaad, hij produceert er zelfs een beetje schuim bij :D

weed

Citaat van: RobinB op 04-06-2009  21:34 uWat ik me dat altijd afvraag: hoe dicht je dan de fles af? Met je hand?  ???

Oh ja vergeten te vermelden.
De 5L fles wordt afgesloten met een rubberen stop met waterslot.
Bij het schudden doe ik er een stukje vershoudfolie onder omdat ik geen dichte stop heb.

Citaat van: RobinB op 04-06-2009  21:34 uIk richt de straal altijd op het oppervlak richting de vortex en zorg voor een hoorbaar zuigende vortex.

Sommige mannen moeten van hun vrouw zitten plassen ;D

In elk geval de vortex zal toch voor een verbeterde opname van zuurstof zorgen.
Het bruissteentje zie ik niet zo zitten ivm mogelijke schuimvorming.

Bedankt voor de bevestiging dat het kan.

groet,
Ronald

William

Citaat van: weed op 04-06-2009  22:04 uSommige mannen moeten van hun vrouw zitten plassen ;D
... dat levert slechte beluchting op. Een echte kerel schuimt van grote afstand ;D

Jacques

Citaat van: William op 04-06-2009  21:54 uInderdaad is mijn magneetroerder niet sterk genoeg. Voor een goede overdracht van zuurstof in de bellen naar de vloeistof is veel beloppervlak nodig dat snel wordt ververst. Hiervoor moet de magneetroerder een vortex trekken die de roervlo zowat vrij aan de lucht legt zodat luchtbellen krachtig worden verkleind op het uiteinde van de roervlo.

Ik heb gemerkt dat de grootte van de roervlo van groot belang is. Inmiddels heb ik 3 maten in huis. De middelmaat heeft het beste resultaat. Het loont dus de moeite om hiermee te experimenteren. Gelukkig zijn roervlo's niet overdreven duur.

William

Vaak lijkt de middelste de beste. De kleinste levert te weinig kracht of gaat de bocht uit terwijl de grootste niet snel genoeg draait. Inderdaad experimenteren.

Henielma

William

Citaat van: Henielma op 04-06-2009  22:58 uDe middelste roervlo is hoe lang?

Een beetje een abstracte discussie. Bij mij is de goed werkende vlo 6.5 cm breed. Deze vlo is gewoon recht, dus geen uitsteeksel e.d. aan de uiteinden. Voor een meer krachtige roerder zal de vlo waarschijnlijk langer kunnen zijn

Jacques

Citaat van: William op 04-06-2009  23:05 uEen beetje een abstracte discussie. Bij mij is de goed werkende vlo 6.5 cm breed. Deze vlo is gewoon recht, dus geen uitsteeksel e.d. aan de uiteinden. Voor een meer krachtige roerder zal de vlo waarschijnlijk langer kunnen zijn

Wat de meest optimale vlo is, is denk ik afhankelijk van de grootte van je Erlenmeijer / fles en de sterkte van de magneet in de magneetroerder.
Daarom raad ik ook aan om te experimenteren. Dat kan betekenen dat je een vlo overhoudt. Dat is geen probleem want die kun je gebruiken om de vlo die je vloeistof zit er uit te halen/tegen te houden bij de hals bij het uitschenken.

Hans VDE

Citaat van: William op 04-06-2009  23:05 uEen beetje een abstracte discussie. Bij mij is de goed werkende vlo 6.5 cm breed.

En welk volume roer je hiermee? Ik heb de indruk dat "de mijne" nogal klein uitgevallen is (mijn vlo !  ;D): wij roeren 3 - 4 liter met een vlo van ongeveer 4 cm

Henielma

Ik heb twee soorten roervlo. Met die van 6 cm roer ik mijn 1 .. 2 liter starter in een 5 liter fles. Dit gaat goed naar mijn idee.

De andere van 2,5 cm gebruik ik om 0,3 liter bierflesjes tijdens het opkweken mee te roeren.

Om de roervlo uit een fles te halen gebruik ik een oude luidspreker. Deze hebben een krachtige magneet. Als je die langs de buitenzijde van de fles houdt komt de vlo mooi mee.

Om weer terug op het onderwerp te komen, ik belucht de starters niet meer met een pompje sinds ik een magneetroerder heb. Wel even flink schudden na het toevoegen van de gist. Verder voeg ik drie druppels olijfolie toe en 0,1 .. 0,2 gram Wyeast gistvoeding per liter starter. Verder nog 0,25 .. 0,5 ml forforzuur per liter starter om de gist direct een zure omgeving te geven.

Nerro

Toen ik de Chimay gist ging opkweken voor mijn eerste biertje (en voor Maarten) heb ik daar gistvoeding, droog moutextract en een klein snufje citroenzuur gebruikt. Ik heb het keihard geroerd en belucht met een pompje dat recht in de vortex blaast. In twee dagen had ik een halve liter aan koffiemelk gelijkende vloeistof.

Ik weet niet of dat veel bewijst maar ik ben erg te spreken over de effectiviteit van die methode. Ik heb niet de indruk dat er genoeg zuurstof in een erlenmeyer komt zonder extra lucht er in te pompen. De gist maakt immers veel CO2 die de lucht verdringt. De nauwe hals van de erlenmeyer verpest volgens mij de convectie die je nodig zou hebben zonder pomp.

RobinB

Citaat van: Nerro op 05-06-2009  11:35 uIk weet niet of dat veel bewijst maar ik ben erg te spreken over de effectiviteit van die methode. Ik heb niet de indruk dat er genoeg zuurstof in een erlenmeyer komt zonder extra lucht er in te pompen.

Dat zeker niet nee, maar het ging er meer om of in een goede vortex blazen effectief genoeg is. Ik denk ook van wel.

Nerro

Ik denk ook dat het met een bruissteentje beter werkt dan met een slangetje in een vortex hijgen maar de nadelen (lees: SCHUIMMMMMM) wegen niet echt op tegen de voordelen. Dan maar een half uurtje langer kweken.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.