Hopoogst 2009 - ongedierte

Gestart door Hans VDE, 21-05-2009 08:45 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hans VDE

Sinds enkele dagen krijgt onze Tettnang bruine vlekken op de blaadjes:

http://img34.imageshack.us/img34/197/img2583g.jpg
http://img42.imageshack.us/img42/8440/img2585w.jpg

We hebben deze plant in maart gekocht bij Eickelman, samen met een Spalt Select en een Saaz. Alle planten groeien naast elkaar, onder dezelfde omstandigheden (vrij veel zon, niet te vochtig). Twee weken geleden heb ik alle planten een beetje organische meststof gegeven. Momenteel heeft alleen onze Tettnang deze ziekteverschijnselen.

Weet iemand welke ziekte dit is? En belangrijker: wat we eraan kunnen doen? 

wiwi

Hebt ge Eickelmann al gecontacteerd?

EBC

Ik zal mijn hopkweekliteratuur er eens op na slaan voor je.

Weet je zeker dat het niet gewoon beschadiging is? De stengels zitten vol scherpe 'weerhaakjes', die het blad bij een beetje wind gemakkelijk doen beschadigen.

Adrie

Aan de onderkant lijken allemaal kleine witte beestjes te zitten.

Hans VDE

Citaat van: wiwi op 21-05-2009  09:43 uHebt ge Eickelmann al gecontacteerd?
Dat heb ik even overwogen, maar mijn Duits is helaas niet zo geweldig  :)


Citaat van: EBC op 21-05-2009  10:31 uWeet je zeker dat het niet gewoon beschadiging is? De stengels zitten vol scherpe 'weerhaakjes', die het blad bij een beetje wind gemakkelijk doen beschadigen.
Op het blad bevinden zich kleine roest-kleurige (uitgedroogde) vlekjes. Hier en daar zitten er inderdaad ook gaatjes in het blad. Ik heb geen idee hoe die ontstaan zijn. Eén of ander vretend insect misschien? Het lijken mij niet echt beschadigingen te zijn. De andere hopplanten staan bovendien op dezelfde plaats en hebben deze beschadigingen niet...

Oscar

Citaat van: Hans VDE op 21-05-2009  10:52 uEén of ander vretend insect misschien?

Zoals Adrie al zegt, onderop het blad zie je allemaal kleine groene beestjes zitten, een soort bladluis. De vreten ongetwijfeld aan je blad..Dat wordt spuiten met bestrijdingsmiddel.


Hans VDE

Citaat van: Oscar op 21-05-2009  11:06 uZoals Adrie al zegt, onderop het blad zie je allemaal kleine groene beestjes zitten, een soort bladluis. De vreten ongetwijfeld aan je blad..Dat wordt spuiten met bestrijdingsmiddel.

Wat je op de onderkant ziet, zijn een soort van haartjes in plaats van bladluizen. Ik heb het blad daarnet met een vergrootglas bestudeerd ( 8 x vergroting)  en zie er geen enkel levend wezen op zitten  ???

RobinB

Als het er donsachtig uitziet kan het ook schimmel zijn?
Dan moet je iets spuiten wat ook werkt tegen schimmels (meeldauw enz)...

Ik gebruik Duoflor van Bayer, dit is op basis van vetzuren en volledig biologisch afbreekbaar + voedselveilig.
Goede nevenwerking tegen meeldauw zeggen ze...

Hans VDE

Citaat van: RobinB op 21-05-2009  20:45 uIk gebruik Duoflor van Bayer, dit is op basis van vetzuren en volledig biologisch afbreekbaar + voedselveilig.
Goede nevenwerking tegen meeldauw zeggen ze...

Ik heb (met dank aan wiwi voor de vertaling  :hoera: ) een mail + foto's naar Eickelmann gestuurd. Ik hoop dat zij me kunnen vertellen wat er aan de hand is.
Die fles Duoflor zal ik ook maar in huis halen. Ik heb de indruk dat hop nogal gevoelig is voor ziekten.

Ik las daarnet dat je hop beter niet te veel nitraatrijke kunstmeststoffen geeft. En dat is nu net wat ik vorige week gedaan heb...  :huilen:

aldo

Awasmiddel is ook een bekende luizenbestrijder, ben je roker kan je ook je peuken op water zetten... nicotine is ook heftig gif!
Advies uit oma's oude doos ::)  ;D

wilko

Citaat van: aldo op 22-05-2009  14:25 uAfwasmiddel is ook een bekende luizenbestrijder, ben je roker kan je ook je peuken op water zetten...nicotine is ook heftig gif!....... advies uit oma's oude doos ::)  ;D

In het verleden heb ik wel luizen bestreden met zachte zeep opgelost in water.  Nicotine werkt in mijn ervaring ook prima (mijns inziens de enige redelijke toepassing van tabak, maar dat terzijde), de vraag is alleen in hoeverre dat tijdig van je hop verdwenen is?

Wilko

goom

Wat je kunt doen is pyrethroiden gebruiken.
Dit zijn biologische bestrijdingsmiddelen.
Effectief en lage toxiciteit voor de omgeving.
Een goede die je kunt aanschaffen is Spruzit.
Kijk maar op google evt voor kenmerken.

RobinB

Nadeel van pyrethroiden is dat je lieveheersbeestjes er ook van naar de lieve heer gaan...


Hans VDE

Gisteren al een uitgebreid antwoord van Eickelmann ontvangen. Hun conclusie: aan de hand van de foto's kunnen ze niet met zekerheid vaststellen wat de oorzaak is. In volgorde van waarschijnlijkheid noemen ze:

1. valse meeldauw (Peronospora). Naast de bruine vlekken moet je dan ook gele vlekken terugvinden. Aan de onderkant van het blad zou je een donker sporen-spoor moeten zien.
2. "brandschade" door regendruppels die als vergrootglas werken in het zonlicht
3. bladschade door harde regen / hagel
4. een tekort aan voedingsstoffen (komt eigenlijk enkel voor als je hop in bloembakken kweekt)

Tenslotte geven ze nog als tip: als de nieuwe aangroei ook bruine vlekken krijgt, dan is de oorzaak een ziekte en is behandeling noodzakelijk...

'k Zal morgen maar eens Duoflor gaan kopen  :)


EBC

Ik had bezoek over de vloer en kon niet eerder onderzoeken...

De hopboeken en websites maken geen eenduidige herkenning mogelijk. De bruine plekken en gaten lijken op plekken die ook in mijn hoppen voorkomen. Daarvan weet ik echter zeker dat het gewoon bladschade is.  

Een paar bladpunten op je foto lijken om te krullen en wat pluizig te zijn. Dat is wellicht een teken van ziekte. Als het een ziekte is, dan is inderdaad valse meeldauw de meest waarschijnlijke. Toch vind ik jouw fotos daar niet helemaal op lijken.

Komt het voor op alle bladeren? Of alleen van onder of alleen van boven? Of is het gemengd of op een bepaalde hoogte? Zit het op bladeren die helemaal vrij zijn, of zitten er andere bladeren vlak in de buurt?

Foto van de hele plant (of toch een groter deel van) kan een beeld geven?


JWVG

Numero 4 is het volgens mij echt niet - nutrienten gebrek ziet er anders uit, en dan is de plek waar de verkleuring optreedt veel consistenter (b.v. rond de nerf). Dus dat kun je wel vergeten. Regen of hagelschade lijkt me ook vrij onwaarschijnlijk. 1 is volgens mij verreweg het meest waarschijnlijk, maar dat vonden zij dus ook al  ;).

Je hebt die organische meststof toch niet met een spuitbus op het blad gespoten? Want dan is verbranding opeens een stuk waarschijnlijker.

 :degroeten: JW.

EBC

Brand- of regenschade lijkt mij ook niet, maar gewoon contactschade wel.

Bij mij groeien bladeren hier en daar vlak bij elkaar. In de wind schuren ze dan over elkaar heen. Precies op die plaasten krijg je bruine (verdorde) plekken.



Die bladeren zijn verschrikkelijk ruw. Ze zitten vol met stekels.

Ik hoop voor je dat het dit is.

Hans VDE

Eindelijk tijd gehad om een paar foto's te maken van onze aangetaste (?) Tettnanger. Hieronder zie je een typisch verkleurd blad:
http://img29.imageshack.us/img29/2431/img2606x.jpg

De volledige plant ziet er zo uit:
http://img29.imageshack.us/img29/3831/img2601f.jpg

Onze Spalt Select heeft hier en daar ook een beschadigd blad. Ik kan me inderdaad voorstellen dat dit te maken heeft met "wind- en stekelschade". Deze beschadigingen zijn echter niet te vergelijken met de bladschade aan onze Tettnang. Ook maakt onze arme Tettnang in't algemeen een ziekelijke indruk (of begin ik me nu vanalles in te beelden  :)  )

Onze 3 hopplanten zijn gelijktijdig geplant. De Tettnanger is ongeveer 40 cm hoog.  De Spalt Select die ernaast staat, is ondertussen al 1,8 meter hoog! Onze derde hop, een Saaz, lijkt perfect gezond maar is slechts 15 cm hoog. Heb jullie ook zo'n grote verschillen in groeisnelheid? Of is dit gewoon omdat dit nog nieuwe plantjes zijn?

wiwi

Ik heb hier ook nog een Tettnanger van Eickelmann in een pot staan voor EBC. De H. Tradition die samen met de Tettnanger besteld is is ongeveer dubbel zo hoog als die Tettnang.

EBC

Je Tettnang ziet er inderdaad wat ziekjes uit. Dat opgekrulde blad voorspelt niet veel goeds.


Citaat van: wiwi op 24-05-2009  16:19 uIk heb hier ook nog een Tettnanger van Eickelmann in een pot staan voor EBC. De H. Tradition die samen met de Tettnanger besteld is is ongeveer dubbel zo hoog als die Tettnang.

Sommige soorten groeien zeker sneller en zijn forser dan andere. Ik verwacht ook dat planten in een pot minder goed groeien dan in volle grond. (wiwi, ik neem aan dat je Tradition in volle grond staat?).

En dan groeien eerstejaars planten veel minder dan oudere. Jonge plantjes werken aan hun wortelstelsel.

Ik heb vorig jaar in augustus planten bij Eickelmann besteld. Die hebben toen in hun potje overwinterd. Dit voorjaar heb ik ze in volle grond gezet. Ze staan nu tussen 3 en 4 meter hoog. De Mittelfrüh staat hoger dan de Perle.
Van de planten die ik bij A-Plus Hops bestelde, is de Progress een enorme groeier, de Amos' Early Bird (Goldings) gaat gelijk op met de Eickelmannen. De Bramling Cross is wat trager, maar de 2 meter al gepasseerd.

Je kan het verschil in hoogte duidelijk zien. Van links naar rechts: Bramling Cross, Progress, Amos' Early Bird, Centennial, Centennial, Perle, Perle, Mittelfrüh, Mittelfrüh. De horizontale draden zitten op 2,15 en 4,30 meter


Ik heb vorig jaar een Centennial rhizoom geplant. Daar kwamen twee scheuten uit. De ene groter dan de ander. Veel hoger dan 2,5 meter is zij niet geworden het eerste jaar. Ik heb haar aan het eind van het seizoen uitgegraven en de rhizoom in tweeen geknipt, want aan elk uiteinde zat een plant.



Er was flink verschil in wortelstelsel. Nu zijn de planten in hun tweede jaar. De grote is nu 4 meter hoog, de kleine 3 meter. Centennial is een agressieve groeier. Alles is er groot aan.

wiwi

Citaat van: EBC op 24-05-2009  16:52 uwiwi, ik neem aan dat je Tradition in volle grond staat?

Pas sinds gisteren.

Citaat van: EBC op 24-05-2009  16:52 uEn dan groeien eerstejaars planten veel minder dan oudere. Jonge plantjes werken aan hun wortelstelsel.

Inderdaad, de plantjes zijn hier toegekomen in 9 cm potjes en zijn onmiddellijk overgeplant in een flinke grote pot, die pot zit nu, na enkele weken, bomvol met wortels.

EBC

Nu heb ik weer een nieuwe bedreiging ontdekt...

Sommige slaplantjes in mijn moestuintje begeven het plotseling. Nader onderzoek levert dat er een rups de wortel aan het uithollen is. Het is een witte rups met een rode kop.

Mijn Veldgids Vlinders van Readers Digest leert dat het hier om de hopwortelboorder gaat. Die bestaat nog in een kleine en een grote versie. Beide met humulus of lupulus in hun latijnse namen. Dat betekent dat ze voornamelijk parasiteren op hop.
Toch hoor en lees je nergens over dit beestje. Het wordt uiteindelijk een nachtvlinder.

Maar ja, in mijn sla, zo vlak bij de hop... misschien zaten ze al in de slaplantjes die ik het tuincentrum kocht...

Misschien is een hopwortel zo groot, dat de hop er niet van dood gaat... sla in ieder geval wel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hopwortelboorder
http://www.vlindernet.nl/vlindersoort.php?vlinderid=6

Met name in België, in Nederland veel minder algemeen... het lot van een Nederbelg.


**edit*** Ik lees nu dat er ook een slawortelboorder bestaat... en die lijkt op de hopwortelboorder... misschien heb ik geluk.

JWVG

Citaat van: EBC op 24-05-2009  18:00 u**edit*** Ik lees nu dat er ook een slawortelboorder bestaat...en die lijkt op de hopwortelboorder...misschien heb ik geluk.

Hmmm.... tja, als je moet kiezen, als slawortelboorder, tussen sla en hopwortels, dan weet je het wel  :D. Of het is een hopwortelboorder met een identiteitscrisis  :denken:.

 :degroeten: JW.

wiwi

Op de Target en admiral had ik een bladluizenplaag vergelijkbaar met deze van Oscar van vorig jaar, compleet met lieveheersbeestjes en al.
Citaat van: Oscar op 30-05-2008  22:13 u













Ik heb met een gelijkaardige sproeifles als deze regenwater met een harde straal op quasi alle aangetaste bladeren zowel boven als onderkant besproeid en zo de bladluizen waterkanon gewijs weggespoten. Nu, één week later zijn ze volledig verdwenen, de bladluizen.
Wel arbeidsintensief, een uurtje per plant, flinke struiken van meer dan 5 meter hoog maar biologische en lief voor de lieveheersbeestjes.

EBC

Amai, daar had je wel wat eerder bij mogen zijn! Beter zorgen! Maar toch nog net op tijd voor de bloei, want dan wil je geen luizen hebben, die zitten dan gelijk in de bellen.

De Tettnang heeft het naar haar zin. Ze is nu al 3 meter hoog.  :hoera: Ik denk zelfs dat ze een kleine oogst gaat geven.

En dan nog iets...ik heb hier en daar vergeelde bladeren. Ik heb alle literatuur die ik kon vinden vergeleken, maar kon geen ziektebeeld vinden.
Nu denk ik dat het komt door het spuiten. Mijn spuit nevelt niet zo goed. Er komen eerder harde straaltjes uit. Ik heb tijdens mijn spuitbeurt een paar weken geleden alle bladeren van onderaf op korte afstand geraakt. Ik vrees dat de straaltjes te hard waren en het blad hebben beschadigd. Spuitschade... u zijt allen gewaarschuwd.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.