Spoed! Brouwsel staat te koken / benodigde gist

Gestart door DP, 18-05-2009 19:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

DP

 :stom:

Spoed vraagje !

Brouwsel staat te koken, nu blijkt dat ik te weinig gist heb meegekregen, heb voor max 30 liter gist,
heb een brouwsel van 40 liter!

Wat nu?

 :denken:

DP

epiphonix

Gewoon toevoegen. Het zal wel werken.

MO

Korrelgist? Wat wordt het start SG van je brouwsel? Hoeveel gram gist heb je?

DP

 :bokser:

Ik heb Fermentis, saflager S-23, dat is een Dry lager yeast, korrel, van 11,5 gram

DP :groots:

DP

Het SG zou volgens Frans, van Maasland brouwerij, uit moeten komen op 1060.

DP

RobinB

Op wat voor temperatuur ga je vergisten?
Plaats je recept eens?

Eduard

Wel, je hebt eigenlijk niet veel keus. Ik zou gewoon de gist toevoegen, maar het helpt zeker om de gist eerst te rehydreren. Kook wat water op, laat het afkoelen tot ca 35 graden  (met het deksel erop) en voeg de gist toe. Deze kan dan 'wellen' gedurende ca een kwartier. Op die manier zul je tenminste zoveel mogelijk levende gist uit dit zakje aktief kunnen inzetten voor de vergisting. Veel succes!

William

Volgens MrMalty heb je voor een ondergister, sg=1060 en 40 liter bier ongeveer 49 gram gist nodig.
Voor een bovengister heb je 24 gram nodig.....

Of heb je een starter gemaakt? Dan kun je met minder toe.

DP

Geen giststarter gemaakt,

recept is simpel gebleven, dit is de tweede keer dat ik brouw.

pilsmout 19,10 kg
6% vol.
bitterheid, 35 IBU,

4.8 gew, 14,8 plato = 1060 sg
14,8 plato= 0.65 x stort / 0,4

Maisch.

52 grd. 20 min
63 grd. 30 min
72 grd. 30 min
78 grd. 5 min.

koken 90 min.

hop.

5.4 IBU van 44 gram Hallertau Spalt Select
17 IBU van 19 gram Hallertau Taurus.

Vegisten op 12 ºC

DP


William

Op welke temperatuur ga je vergisten? Wil je met de gist uitkomen dan zou ik het zeker niet koud doen.

[edit] oh ja, ik zie het 12 grC, dat zal krapjes worden [/edit]

RobinB

Je kan niet op een of andere manier aan een 2e zakje komen?
Ken je andere brouwers in je buurt?

Frenky

Ten eerste vergeef mij mijn ondeskundigheid   <eerste biertje moet ik nog brouwen >


Maar zou je dit niet gewoon kunnen laten koelen en dan in de gisttank doen hermetisch afsluiten, vervolgens snel een giststarter kunnen maken van dit gist en evt.morgen erbij kieperen? Of bestaat de kans op een infectie dan erg groot is?

Heb namelijk wel eens ergens gelezen dat er mensen zijn die hun wort op natuurlijke weg gewoon laten afkoelen en dag erop pas gist erbij doen . <lijkt mij niet de juiste handelswijze> hoe sneller je aan het vergisten bent is natuurlijk beter.

Maar deze stelling riep bij mij deze vraag gewoon op ;)

 

William

Had je niet een koeriersbedrijfje.... morgen snel even naar Frans en het tweede en derde zakje er morgen bij kieperen.

DP

 :pan:

Nog kleine 10 minuten tot koelen.

 :shelp:

Toch maar gokken of, een litertje of 20 wegdoen....  :stom:


DP

DP

Gaat dat nog?

Nu één deel vergisten, en morgen het andere deel?

Gaat dat dan?

DP

wilko

Citaat van: DP op 18-05-2009 &nbsp;20:41 u:pan:

nog kleine 10 minuten tot koelen.

 :shelp:

toch maar gokken of, een litertje of 20 wegdoen....  :stom:


DP

Gokken is wat ik zou doen.

Wilko

Henielma

Ik zou de gist die je hiervoor in huis hebt erbij doen en dan wordt het vast toch nog een alleraardigst bier.

De volgende keer heb je dan alweer een idee hoe het beter kan. Dus dan wel meer gist toevoegen.

JeroenCV

Gewoon gokken. Eventueel morgen nog naar een brouwzaak gaan en extra gist zakje kopen en toevoegen.

Jacques

Geen paniek. Gewoon de gist die hebt toevoegen. Niets wegdoen en zeker niet een gedeelte apart houden en pas morgen voorzien van gist.

De vergisting duurt dan wel wat langer maar dat hoeft geen probleem te zijn als het gistvat goed gesloten is.

Als je morgen aan meer gist kunt komen is dat handig maar niet per se noodzakelijk. In het verleden werd er wel meer gebrouwen met te weinig gist. Die brouwsels werden toch wel drinkbaar. En soms zelfs goed...

DP

 :pan:

Nou, komt het!

Laat ik maar 32 liter overhouden.... ergens een foutje gemaakt denk ik.
SG is 1062.

Moet dus qua gist geen probleem zijn. lijkt me.
Maar wat zit dan die fout van 8 liter?

Zal dadelijk wel eens mijn logboek openbaar maken.

MAAR TOP HOOR! Jullie hulp tijdens het heen en weer lopen, SUPER dank je wel.

DP

EBC

Heb je een manier om je gistvat te koelen?

Dan kan je nu je gist inzaaien op 20 ºC. Dan vermenigvuldigt hij sneller. Als je dan morgenavond de eerste gistingsverschijnselen ziet, dan koel je het vat langzaam naar 12 ºC. Koelen met maximaal 1  ºC per uur. Doe er maar een uur of 12 over, dan zit het wel goed.

DP

Citaat van: EBC op 18-05-2009 &nbsp;21:16 uHeb je een manier om je gistvat te koelen?

Dan kan je nu je gist inzaaien op 20 ºC. Dan vermenigvuldigt hij sneller. Als je dan morgenavond de eerste gistingsverschijnselen ziet, dan koel je het vat langzaam naar 12 ºC. Koelen met maximaal 1  ºC per uur. Doe er maar een uur of 12 over, dan zit het wel goed.

Oké goede tip,

Zal ik doen, de gist zit erin.
Zal zo de boekhouding eens goed nakijken.

DP nu eerst een Grolsch... helaas nog geen zelf brouw brouwsel één zit net in de keg.

EBC

Een hoger begin SG... hou er rekening mee dat dit ook een hoger eind SG betekent.

Zeker ondergisten gisten niet zo ver uit. Met 72% heb je het meestal wel gehad. Dan blijf je al snel rond de 1017 steken. Dat is een vrij stevig zoetig bier, niet echt een dorstlesser.

Als je dat niet prettig vind, leng dan met water aan tot het SG dat je wilde hebben.
Ook de bitterheid is nu hoger dan je had gepland. 8 liter op 40, dat is 20% meer IBUs.

Tsjerk

Als je morgen in de gelegenheid bent om nog een zakje te bemachtigen zou ik die er alsnog bij kieperen.

JeroenCV

Citaat van: DP op 18-05-2009 &nbsp;21:12 umoet dus qua gist geen probleem zijn. lijkt me.
maar wat zit dan die fout van 8 liter?


Vertel eens wat over je spoelen en verdampen bij het koelen. Dat zijn de verliespunten van vocht.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.