Tournée Générale vanaf 2 juni op Canvas

Gestart door Ronnie, 17-04-2009 19:12 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ronnie

Citaat van: EBC op 08-07-2009  22:11 uEn het is een Franse naam omdat in België (net zoals in diverse andere landen van Europa tot in Rusland toe) de sjieke mensen nu eenmaal Frans spraken. En universiteiten, zeker Leuven, waren franstalig...

Mmm, ik zou eerder zeggen omdat het sjieker klonk, niet omdat het sjiekere typen waren.. En in Leuven hebben we de Franstalige Bourgois in 1968 buitengebonjourd. Jammer genoeg is toen het team van prof. Jean De  Clercq mee naar Louvain La Neuve gestapt.

Penners

 :echtboos: :echtboos: :echtboos:
Waarom vind ik vandaag pas deze link, nu heb ik al 3 of 4 afleveringen gemist.
 :echtboos: :echtboos: :echtboos:

Liemingbrouwer

Citaat van: Ronnie op 09-07-2009  09:17 uEn in Leuven hebben we de Franstalige Bourgois in 1968 buitengebonjourd.
Zo'n grote kuis zouden we nu nog eens moeten houden, kunnen ze "Louvain La Neuve II" oprichten.
De walen waren toch niet zo vindingrijk in 68 toen ze hier vertrokken...

Citaat van: Ronnie op 09-07-2009  09:17 uMmm, ik zou eerder zeggen omdat het sjieker klonk, niet omdat het sjiekere typen waren..
Citaat van: Liemingbrouwer op 09-07-2009  09:15 uDe waarheid zal wel ergens in het midden zitten zeker...de term "Speciale Belge" klonk gewoon het best.
We komen toch goed overeen Vlamingen onder elkaar... :proost2:

MO

Lieming, bedankt voor de uitleg. Ik stel voor dat we het nooit meer over BPA hebben, maar altijd over speciale belge. Prachtige term.

RoodeLeeuwVenlo

Ja, Ook ik doe als Speciale Belge mee!  ;D (Limburg behoorde ooit tot België)

Reddragon

Citaat van: stoffel op 30-06-2009  21:12 uKennelijk brengen ze ook zelf een bier op de markt.

http://tourneegenerale.canvas.be/category/bier/

Heeft iemand het bier al gevonden/geproefd?

Ik heb hem wel al gevonden en gekocht natuurlijk  :) ; maar nog niet geproefd. Ik wil namelijk eerst ook een het programma zien. maar Aangezien ik geen TV heb lukt dit niet zo snel. Ik heb wel iemand die het voor mij opneemt.

bazje

Gisteren even de herhaling bekeken.
Vanaf het begin al groot fan van dit programma en deze aflevering was wederom geweldig.
Waarom maken ze zo'n programma maar een half uurtje lang?
Had best wat meer willen zien van die grote brouwerijen die ze deze aflevering bezocht hebben.

Derob

Citaat van: stoffel op 30-06-2009  21:12 uKennelijk brengen ze ook zelf een bier op de markt.

http://tourneegenerale.canvas.be/category/bier/

Heeft iemand het bier al gevonden/geproefd?

Het bier is volgens mij enkel te verkrijgen in grote vestigingen van Delhaize.
Het wordt verkocht in flessen van 75 cl met champagnestop.

Naam: Tournée Générale
Speciaalbier van hoge gisting

6,5 % alc. vol.
Ingrediënten: water, gerstemout, tarwe, hop, gist, suiker, koriander, curaçao

Als ik me niet vergis gebrouwen bij Moortgat (van Duvel).

Ik vond het in elk geval lekker fris en dorstlessend  :proost:

Voorlopig is het in beperkte oplage verkrijgbaar, dus er snel bij zijn lijkt de boodschap.
Rob

Derob

Er is trouwens ook een boek uitgebracht dat bij de reeks hoort:

Tournée Générale, de geheimen van het Belgische bier
Auteur: Geert Degrande
Uitgever: Van Halewyck
pp. 207

Niet al te uitgebreid op het gebied van brouwgeheimen, wel interessant voor de bierleek, lijkt me. Het boek volgt min of meer de structuur van de afleveringen van het programma en eindigt met een aantal bierarrangementen: overnachtingen met tips voor restaurants en cafés die bierbereidingen in huis hebben. Meestal zit een (of meer) gratis streekbier bij het arrangement.

Misschien mooi voor onder de kerstboom.
Ik heb het al in huis, leve de echtgenote  :hoera:

Rob

thibolleke

Ik zag hem vandaag ook staan bij de Delhaize.
Eerst dacht ik dat het ging om dat tourné des geuze bier. Maar toen ik zag dat het Tourné générale van Canvas was, heb ik het toch maar laten staan.

Aan de beschrijving van Derob lijkt het ook een soort witbier. En dat hoef ik zeker niet.

TreinJan


Albertus

Citaat van: TreinJan op 25-07-2009  12:28 u??? ??? ??? ??? ??? ???

"Dit jaar stelt HORAL ook de MegaBlend Geuze voor. Deze geuze werd speciaal ter gelegenheid van de Toer de Geuze 2009 gemaakt en kan die dag gedronken worden in de deelnemende brouwerijen, in restaurant "De Heeren van Liedkercke" (Denderleeuw) en in herberg "In de Verzekering tegen de Grote Dorst" (Eizeringen)." (citaat: HORAL)

Bert

Reddragon

Op de website van het programma is er ook elke week een wedstrijd, waarmee je het boek kan winnen.
hierbij de link: http://tourneegenerale.canvas.be/category/wedstrijd/

VEMP

Heb net een fles Canvas bier gekocht, ik ben benieuwd. Helaas heb ik de laatste aflevering moeten missen en het lukt me niet om hem terug te kijken op internet. Het scherm blijft wit.

Gerb

Nu staan er delen van deze serie op youtube. Dat was eerst nog niet. De link:

Herman

Ik zou zeggen, waar blijft de dvd naast het boek. Ik zou er wel eentje willen (sinterklaas of zo).

Muldermans

Citaat van: Herman op 01-09-2009  18:32 uIk zou zeggen, waar blijft de dvd naast het boek. Ik zou er wel eentje willen (sinterklaas of zo).

Lijkt me ook wel aardig! Maar ja dan heb je weer het volgende: Wanneer moet je dat gaan kijken???

DP

Citaat van: VEMP op 01-09-2009  16:49 uHeb net een fles Canvas bier gekocht, ik ben benieuwd. Helaas heb ik de laatste aflevering moeten missen en het lukt me niet om hem terug te kijken op internet. Het scherm blijft wit.

Wat vond je ervan?

Kan je er niet ook één voor mij regelen?
GRoet, DP  :degroeten:

j3r03nq

Citaat van: VEMP op 01-09-2009  16:49 uHelaas heb ik de laatste aflevering moeten missen en het lukt me niet om hem terug te kijken op internet.
Ik heb gisteren wat fragmenten op jijbuis (nl?) gekeken.
Heb alle uitzendingen gemist maar daar baal ik nu wel van zeg.
Maakt canvas er gewoonte van om dit soort series nog een keer volledig te herhalen
in het volgende voorjaar b.v.? Want dan moet ik scherp blijven op de programmagids.

Herman

Helaas heb ik de serie gemist, vandaar de wens voor een dvd. Gelukkig heb ik zojuist via FTD een door iemand samengestelde dvd (2 stuks) gevonden. Jammer van deze gemiste kans voor Canvas, ik zou de dvd anders zeker kopen. Het boek zal ik ook nog even bestellen.

Derob

Wacht maar af... het duurt nog maar even voor het Kerst is.  ;D

William

Citaat van: Herman op 05-09-2009  20:58 uHelaas heb ik de serie gemist, vandaar de wens voor een dvd. Gelukkig heb ik zojuist via FTD een door iemand samengestelde dvd (2 stuks) gevonden. Jammer van deze gemiste kans voor Canvas, ik zou de dvd anders zeker kopen. Het boek zal ik ook nog even bestellen.

Bedankt voor de tip Herman. Net gedownload, nu kan ik de afleveringen nog eens op mijn gemak bekijken.

j3r03nq

Citaat van: William op 13-09-2009  22:12 uBedankt voor de tip Herman. Net gedownload, nu kan ik de afleveringen nog eens op mijn gemak bekijken.

Hoe, wat, waar? Ik heb ook interesse.

Herman

Zonder je een cursus te geven, zijn de volgende links denk ik wel van belang. FTD is een community die spot wat er zoal ter download wordt aangeboden, incl. zoekfunctionaliteit (zoek op bier o.i.d.) FTD, Usenet: zie news instellingen van je provider, of neem bijv. een goedkoop maandabonnementje op bijv. Hitnews.eu.

De-Geert

Met dank aan Dennis heb ik inmiddels deze serie in mijn bezit.
Bij een van de afleveringen komen ze bij Palm terecht.
Opvallend: Er werd gezegd dat ze bij Palm niet 'bleekmout +kleurmout' maar 1 soort mout gebruiken, de "palmmout". Dat zou dus een basismout ergens tussen "pale"  en "munchener" moeten zijn.
Ik ging er altijd van uit dat ze pilsmout +ambermout gebruiken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.