Wat zijn lekkere zure bieren?

Gestart door JWVG, 13-03-2009 07:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JWVG

Heren,

ik moet vanmiddag nog even langs Woudenberg om een bestelling van Brouwland op te halen (voor mijn Winterkoning brouwsel  :elifant:). Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om weer wat onbekende biertjes in te slaan. Ik weet vrijwel niets van Geuze/Lambic/Faro/Kriek etc. Welke biertjes moet ik echt proberen?

 :degroeten: JW.

Koen

Citaat van: JWVG op 13-03-2009  07:28 uGeuze/Lambic/Faro/Kriek etc. Welke biertjes moet ik echt proberen?

 :degroeten: JW.

Precies die je opnoemt moet je eens proberen ;D

Ik zou in eerste instantie Cantillon even achterwege laten, die is echt heel zuur.

Als je niet zuur wilt, maar wel veel van de smaak wil proeven kun je een Faro proberen (Boon of Lindemans).

Mijn vriendin is fan van framboise van Girardin ( dit is niet zuur maar ook zeker geen zoete limonade)

Verder hebben alle brouwers en jaargangen een eigen karakter, het is dus moeilijk te zeggen welke het beste is. Wel zijn er een Vintage (de 3 fonteinen) en een Mariage Parfait (Boon) die ze zelf het best geslaagd vinden.

Ten overvloede, geuze in kleine flesjes kan aangezoet zijn, mijd dit. Ga voor flessen Oude Geuze.

Herman

Lindemans Cuvée René is heel toegankelijk om eens te proberen als je niets van Gueueze weet (en niet direct wilt afknappen). Frank Boon is ook voor niet kenners goed te behappen, al is deze bitter voor een gueuze.

Persoonlijk zou ik gewoon van alles wat kopen om te proeven. 3 Fonteinen, Oud Beersel, Cantillon etc.

Maarten

Mijn goede ervaringen zijn inderdaad met Boon en Lindemans, maar je moet inderdaad wel zorgen dat je oude geuze hebt, dit staat niet altijd heel duidelijk vermeld.

dennis

Aan geuzen heb ik geen goede herinneringen, misschien moet ik het ook nog een keer proberen.  Aan Rodenbach Grand Cru wel, ik weet niet of ze die daar hebben.  Bouscoulis van brouwerij het Anker zou ik weer bestellen als ik het ergens zou zien staan.  (ik heb volgens mij nog 2 flesjes staan als je er eens een wilt proeven)

Ik herinner me nog een ABT bier van de maand van 5 jaar geleden of zo.  Iemand had gehoord dat er nog vaatjes zouden staan in de kelder van de opgekochte Uilenbos brouwerij en wou die gaan gebruiken om nog een keer iets mee te doen.  Echter, er zat nog bier in!  ABT had een paar vaatjes van de ondertussen jaren oude (10?) geuze/kriek om als bier van de maand te schenken.  Ik vond het niet vies en als ze het nog een keer op tap zetten dan zou ik het direct weer bestellen, maar niet iedere dag, maar eerder met tussenpozen van een half jaar.

Jacques

Een fantastisch zuur bier dat ik tijdens het afgelopen Zythos bierfestival heb ontdekt is Kriek de Ranke.

Verder mag ik graag een Rodenbach Grand Cru drinken, deze is zeer zuur.

Op 26 april 2009 wordt de tweejaarljkse Tour de Geuze gehouden. Als je de tijd hebt is dat een uitgelezen mogelijkheid om op een leuke manier geuze en lambiek te leren kennen.

JWVG

Straks eerst maar eens kijken of ze de Lindemans Geuze Cuvee Rene hebben en de Rodenbach Grand Cru. Zijn die andere bieren van Lindemans ook o.k.? Die normale Geuze is gefilterd en wellicht aangezoet, als ik het goed begrijp. En die kriek? Is dat traditioneel, of modern aangezoet etc.? En de Faro?

 :degroeten: JW.

MO

Faro is altijd aangezoet, dat hoort bij dat bier. Zou ik nooit doen, de suiker springt om je oren (of zo).

Lindemans zijn ook niet altijd de besten.

Ik zou zeggen: lees de etiketten goed, synthetische zoetstoffen staan altijd wel vermeld. Ik zou gewoon van alles wat nemen.

JWVG

Ik heb gehoord dat de Zuster Agatha ook een lekker zuurtje heeft  >:D  ;)

Het is duidelijk - ik moet uitgebreid gaan shoppen  :proost:.

 :degroeten: JW.

ps - Trouwens, als een beheerder vindt dat dit ondewerp beter naar het praatcafe kan, is dat ook prima. Ik weet niet zeker of het interessant is voor de generaties na ons....

Koen

Als je capsullekes (25cl flesjes) koopt heb je bijna altijd aangezoet bier. De 37,5cl is meestal wel puur zuur.

Er zijn trouwens meer bieren waar kriek op staat, maar dit kan vanalles zijn, bruin bier met krieken etc. Let voor de geuze brouwers op Kriek op basis van LAMBIC.

Het type Vlaams Rood zoals Rodenbach Grand Cru is inderdaad ook een aan te bevelen zuur bier.


Adrie

Boon Oude Geuze (let op dat je wel oude geuze koopt (van welk merk dan ook), want gewone geuze is meestal aangezoet) vind ik meestal heel erg goed en ook met die van De Drie Fonteinen heb ik goede ervaringen. Deze zijn meestal niet zo bektrekkend azijnerig als sommige andere oude geuzes. Lees anders ook nog even DIT onderwerp.

JWVG

Ik ben er zojuist geweest. Het enige dat echt goed is en dat er was, was een Boon Oude Geuze en Rodenbach Grand Cru. Bij Boon en Lindemans kriek zag ik steeds zoetstof/suiker staan, Toch een Boon kriek gekocht. Vreemd genoeg stond dat niet op de Mort Subite Kriek, dus die heb ik maar meegenomen (alhoewel ik het niet vertrouw). Voor de volledigheid ook een flesje Geuze van Timmermans en Mort Subite meegenomen. Daar stond ook steeds geen suiker/zoetstof op, maar dat vertrouw ik dus niet.

Verder ook meteen maar even een Witte Trappist gescoord, die kende ik nog niet. En een Christoffel bier (gedrooghopt volgens het etiket), een Dupont Avec les Bons Voeux (ook goede dingen over gehoord).

Het assortiment bij Woudenberg valt dus toch wat tegen, tenzij je een tripel of dubbel of zo wilt - daar hebben ze plenty van! Waar zou er hier in de buurt nog andere geuze verkocht worden  :denken:.

 :degroeten: JW.

dennis

Hier in de buurt zou ik niet weten. 
Alles verbleekt bij de landwinkel bij de Achelse kluis.  Daar hadden ze veel en veel keuze!

JWVG

Alles verbleekt bij de inhoud van jullie trapkast  ;). Tjonge, wat heb jij een boel goed bier op voorraad  :groots:.

 :degroeten: JW.

dennis

Ha ha. Ik heb het wel eens geteld, een paar jaar geleden.  Kwam ik wel op 30 liter geloof ik, en toen was ik nog niet eens aan het brouwen.

Toevallig heb ik met mijn broer toen een paar jaar geleden een krat met verschillende geuzes meegenomen uit die landwinkel.  Ik geloof dat hij er een proeverij mee wil gaan doen, een keer.  Ik zal je tippen als je het leuk vindt.

JWVG


EBC

Duchesse de Bourgogne kan je op veel plaatsen kopen en is ook een mooie vlaamse rode.

Cantillion is helemaal niet meer zo zuur als vroeger hoor. Valt tegenwoordig best mee.

Die geuzeboeren maken allemaal gezoete en ongezoete varianten. Mort Subite is niks mis mee. Maar waarom zijn gezoete zure bieren niet ok? Bij bokbier hoor ik die klacht nooit, toch? Een Lindemans kriek is toch heerlijk op een terras? Net limonade.

En dan is er nog de categorie licht zuur in de categorie Speciale Belge: Jack-Op, Vieux Temps.

Kom eens langs in mooi Belgisch Limburg en

JWVG

Citaat van: EBC op 13-03-2009  14:31 uDie geuzeboeren maken allemaal gezoete en ongezoete varianten. Mort Subite is niks mis mee. Maar waarom zijn gezoete zure bieren niet ok? Bij bokbier hoor ik die klacht nooit, toch? Een Lindemans kriek is toch heerlijk op een terras? Net limonade.

Hmm... een beetje moeilijk te zien waar het advies eindigt en het cynisme begint, maar toch bedankt  ;). Even for the record: te zoete bockbieren vind ik ook niets. En als ik limonade wil drinken, dan drink ik wel limonade  :nut:.

In dit geval wilde ik traditionele zure bieren drinken, dus ik ben erg benieuwd naar die Oude Geuze van Boon. Duchesse de Bourgogne heb ik wel eens gehad, en vond ik erg lekker  :proost:.

Citaat van: EBC op 13-03-2009  14:31 uKom eens langs in mooi Belgisch Limburg en

Ging er hier wat mis, Jasper?

 :degroeten: JW.

Harold

Scherp zuur: Kindl, Schultheiss.

Mild: de geuzebieren.

Allemaak heerlijk op hun eigen manier.

JWVG

Ik zit nu achter een Boon Oude Geuze 2005/2006. OK, het is even wennen, maar ik kan dit volgens mij wel gaan waarderen. Het zuurste bier dat ik gedronken heb sinds een Berliner Weisse van een paar jaar geleden. Voor mijn gevoel ook nog redelijk bitter, en een droge (na)smaak. Verder kan ik er weinig over zeggen, ik moet het maar eens vergelijken met andere zure bieren.

 :degroeten: JW.

Batavier

Op een van onze gilde-avonden hebben we een groot aantal zure bieren geproefd.
MIJN conclusie is daarom " Er zijn geen lekkere zure bieren"  :-\

Jacques

Citaat van: Batavier op 15-03-2009  22:12 uMIJN conclusie is daarom " Er zijn geen lekkere zure bieren"  :-\

Tja, smaken verschillen. Van zure bieren kan ik vreselijk genieten, maar ik ben niet altijd in de stemming voor deze bieren.

MO

Ik ben wel in de stemming. Al wroetende in mijn bier voorraad kwam ik nog een paar zure bieren tegen. Nu de Oud Beersel Oude geueze, 375 ml, onder kurk, open getrokken. Best een vriendelijk zuur bier, ik had hem scherper verwacht. De eerste aanzet is licht zurig maar ook wat zoetig, dan komt een pittig zuurtje opzetten, en de afdronk is een beetje tannine achtig. Na een paar slokken is mijn hele mond verzuurd. Heerlijk verfrissend, zeer smaakvol bier.

Oscar

Citaat van: Batavier op 15-03-2009  22:12 uMIJN conclusie is daarom " Er zijn geen lekkere zure bieren"  :-\

Wellicht formuleren als: "Er zijn geen zure bieren die ik (Batavier) lekker vind"  :weetbeter:

Muldermans

Ik had laatst een Jopen Hoppenbier, die zurig was. Volgens wat meer ervaren drinkers hoort dat niet bij dit bier. Ik vond het eigenlijk niet echt hinderlijk... Misschien is er nog een bier van deze batch te vinden. ;D

Ronnie

Citaat van: Batavier op 15-03-2009  22:12 uOp een van onze gilde-avonden hebben we een groot aantal zure bieren geproefd.MIJN conclusie is daarom " Er zijn geen lekkere zure bieren"  :-\

Ken jij de Zottegemse bieren?
Ken je de Oudenaardse bieren als Liefmans (wordt heropgestart door Moortgat van Duvel)?
Nog nooit gehoord van Rodenbach?
en van Duchesse de Bourgogne?

RobinB

Over smaak valt niet te twisten! ;D

Albertus

Citaat van: Batavier op 15-03-2009  22:12 uMIJN conclusie is daarom " Er zijn geen lekkere zure bieren"  :-\

Cultuurbarbaar ;D

Bert

JWVG

Citaat van: RobinB op 16-03-2009  10:59 uOver smaak valt niet te twisten! ;D

Ik heb dat gezegde nooit begrepen - er valt goed over te twisten. Uitstekend zelfs! Er valt alleen geen overeenstemming over te bereiken. Maar dat geldt wel voor meer dingen op dit forum.

 :degroeten: JW.

Ronnie

De fout is dat men bij het woord "zuurbieren" onmiddelijk aan Lambiek, Geueze en Faro denkt.
Sommige van die andere zuurbieren zijn echter gewoon vergist met een cultuurgist en achteraf geënt met melkzuurbacteriën ofwel in houten vaten gelagerd die de bacterie overbrengen, waarna al dan niet pasteurisatie volgt.

RobinB

Citaat van: JWVG op 16-03-2009  11:28 uIk heb dat gezegde nooit begrepen - er valt goed over te twisten. Uitstekend zelfs! Er valt alleen geen overeenstemming over te bereiken. Maar dat geldt wel voor meer dingen op dit forum.

 :degroeten: JW.

Dat is ook juist het leuke aan dat gezegde. Eigenlijk klopt hij niet, maar iedereen snapt wat er bedoeld wordt!

Batavier

Citaat van: Ronnie op 16-03-2009  09:52 uKen jij de Zottegemse bieren?
Ken je de Oudenaardse bieren als Liefmans (wordt heropgestart door Moortgat van Duvel)?
Nog nooit gehoord van Rodenbach?
en van Duchesse de Bourgogne?

Allemaal geproefd met uitzondering van de Zottegemse.
Zuur bier is gewoon niet mijn ding om nog meer een cliché uit de kast te halen. :weetniet:
Ik heb nog een aantal oude geuze van Boon liggen met een houdbaarheidsdatum van 2026.
Ik heb dus nog even tijd om het te gaan waarderen.

basterd-brewer

Om nog maar eens terug te komen op JW zijn vraag leek het me relevant te zeggen dat ik Liefmans Goudenband een van de allerlekkerste zure bieren vind en die heeft Woudenberg ook gewoon op de plank staan.

 :degroeten: Stefan

Ronnie

Heb ik nu plots zooo  'n goesting in lekkere vlaamse stoverij , klaargemaakt met Rodenbach...

JWVG

Citaat van: basterd-brewer op 16-03-2009  17:55 uOm nog maar eens terug te komen op JW zijn vraag leek het me relevant te zeggen dat ik Liefmans Goudenband een van de allerlekkerste zure bieren vind en die heeft Woudenberg ook gewoon op de plank staan.

OK, die ga ik volgende keer scoren. Wat voor type is dat? Een Vlaamse Rode/Bruine of zo? Of iets unieks?

 :degroeten: JW.

basterd-brewer

Een Vlaams bruin, mooi vol zoet zurig van smaak, best wel uniek in z'n smaak vind ik.

Oxhead

Helaas de laatste jaren met kunstmatige zoetstoffen aangezoet  :'(

Oscar

Citaat van: JWVG op 16-03-2009  19:32 uOK, die ga ik volgende keer scoren.

Ik zal voor jou op het weizenfestival een Vlaams-bruin uit eigen brouwerij meenemen. Eens kijken of je dat kunt waarderen.  :biersmile: Deze lijkt in de geur enorm veel op een Rodenbach.

JWVG

Kom maar op! :proost: Ik zet er vast wel iets tegenover.

 :degroeten: JW.

Matthe

Om ook maar een beetje steun te geven: Ook ik heb nog geen "zuurbier" gevonden die ik lekker vind. Ja ik heb er echt een aantal geprobeerd en ik vind het niet te drinken. De opmerking cultuur barbaar neem ik voor lief en JWVG heeft wat mij betreft gelijk: je kunt er over twisten, maar overeenstemming ga je niet bereiken.
En om dan meteen maar even een statement te maken. Rodenbach grand cru is echt (ik mis nu een kots-smilie) niet te drinken.

Oscar

Citaat van: Matthe op 19-03-2009  14:39 uEn om dan meteen maar even een statment te maken. Rodenbach grand cru is echt (ik mis nu een kots-smilie) niet te drinken.

zoiets    ;D ;D

Juist de rodenbach grand cru is prima te drinken... :biersmile:

JWVG

Ik had gisteren een Rodenbach Grand Cru - heel lekker  :proost:. Ik kan me voorstellen dat dat zurige heel goed past bij eten - een beetje zoals wijn. Die koop ik zeker nog een keertje  :lekkerbier:.

Net  binnen 5 minuten een Mort Subite Geuze en Kriek er doorheen gejast. In beide gevallen niet de oude, maar de 'traditional' - dus aangezoet/past. Ik vond de Geuze, itt A3 laatst niet vies, maar wel heel saai en eendimensionaal, en weinig met echte geuze uitstaande hebbende (als de Boon een goede referentie was). De kriek was superzoet en smaakte echt naar vruchtenyoghurt. Na een paar slokken belandden beide bieren in de gootsteen. Toen snel een biertje van William gedronken om weer wat vertrouwen in de mensheid te krijgen  :D.

 :degroeten: JW.

RobinB

Rodenbach Grand Cru is inderdaad een lekker bier, maar niet eentje die je zomaar drinkt?
De eerste keer dat ik hem dronk vond ik hem echt kneiterzuur, dat dat is ie nog steeds, maar je leert het wel drinken (en dan waarderen).

Duchesse de Bourgogne vind ik ook een erg lekkere; veel zoeter (geen zoetstof volgens mij) maar wel mooie complexe esters en zuurheid.
Dat wil ik ongeveer ook bereiken met mijn Lowbach achtige...

Edgar

Citaat van: RobinB op 19-03-2009  22:19 uRodenbach Grand Cru is inderdaad een lekker bier, maar niet eentje die je zomaar drinkt?
De eerste keer dat ik hem dronk vond ik hem echt kneiterzuur, dat dat is ie nog steeds, maar je leert het wel drinken (en dan waarderen)

Goh, dat vind ik nu een mildzuur bier. Heel mooi, een echte favoriet van mij inmiddels.

Die Duchesse is voor mij veel te zoet. Ik heb daar wel eens zoetstoffen in vermoed, omdat het zo onnatuurlijk zoet overkomt. Kan ook gewoon veel te veel suiker zijn (is dat eigenlijk een dood bier?).

Hopmans

CiteerDat wil ik ongeveer ook bereiken met mijn Lowbach achtige...
Pffhoei, of je dat gaat halen...........
Een leuk oud bruintje, maar dat soort esters...

De Duchesse is geniaal.
De Rodenbach van 4 jaar terug ook.


Maarten

Citaat van: Edgar op 19-03-2009  22:29 uDie Duchesse is voor mij veel te zoet.
Daar kan ik me volledig bij aansluiten. Op zich lekker hoor, maar mierzoet. Ik vond het niet als kunstmatige zoetstof smaken, en dat pik ik er vrij snel uit in producten. Toch is het zoete erg jammer, als het geheel wat droger was geweest, was het echt genieten. Mooie zuurtjes, heerlijk fruit geloof ik ook (was alweer een week geleden dat ik m dronk). Dood als in geen gist meer in? lijkt me wel als er zoveel suiker in zit...

RobinB

Citaat van: Maarten op 20-03-2009  09:05 uheerlijk fruit geloof ik ook

Das juist het leuke van deze bieren, je denkt het wel, maar het komt van de gist(en)! :)

Maarten

Citaat van: RobinB op 20-03-2009  13:16 uDas juist het leuke van deze bieren, je denkt het wel, maar het komt van de gist(en)! :)
Dat besef ik weldegelijk, desondanks smaakt t fruitig. Lekker hoor!

Matthe

Citaat van: Oscar op 19-03-2009  14:54 uzoiets    ;D ;D

Juist de rodenbach grand cru is prima te drinken... :biersmile:

Ja die bedoel ik!  :D :D  :duimop: Maar als ik zo lees is niet iedereen het met mij eens.

aldo

Gisteren het eerste zure biertje uit me leven! Het werd een geuze Boon....en moet zeggen, dat smaakt naar meer! Ik zie het al helemaal voor me: avondzon, pasta met vis en paddestoelen en zo'n geuzebiertje, dit gaat een leuke zomer worden. ;-)

JWVG

Tijd om dit oude draadje weer eens op te rakelen: inmiddels ben ik al een stuk beter bekend met zure bieren. Echte geuze is, geloof ik, niet helemaal voor mij, maar de Vlaams Rood en Bruin drink ik echt met veel plezier (afgelopen weken bv Duchesse de Bourgogne, Liefmans Goudeband, en nu weer de twee Rodenbachs in de koelkast staan). Zojuist een Girardin 1882 kriek opgepikt bij Woudenberg, die had ik nog niet eerder gezien. Een echte traditionele kriek, volgens mij. Ik ben benieuwd, heb er maar weinig op het forum over kunnen vinden.

 :degroeten: JW.

wiwi

Citaat van: JWVG op 10-10-2009  13:26 uZojuist een Girardin 1882 kriek opgepikt bij Woudenberg, die had ik nog niet eerder gezien. Een echte traditionele kriek, volgens mij. Ik ben benieuwd, heb er maar weinig op het forum over kunnen vinden.

Girardin 1882 is voor mij de beste kriekenlambiek die ik ooit dronk.

JWVG

Kijk, dat vind ik leuk om te horen. Ik ben benieuwd. Eerst de kids even naar bed....

 :degroeten: JW.

JWVG

Fijn biertje hoor, die Girardin 1882 kriek  :proost:. Wel aardig zuur, maar ook lekker. En het fruitkarakter zit helemaal mooi versmolten met het bier - echt een eenheid, niet een fruitsmaakje bovenop een bier geplempt. Zo doe je dat dus - fruitbier maken!

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 10-10-2009  23:56 uFijn biertje hoor, die Girardin 1882 kriek  :proost:.

Inderdaad, behoort tot de top. Bovendien zijn de geuze en de kriek van Girardin heel constant van kwaliteit en schappelijk geprijsd.
Gelukkig heb ik er nog wat van liggen. :biersmile:

Bert

Renier

Mmm... bij het lezen van deze draad komt het water mij in de mond  ;D
Maar waarom hoor ik niets over de Hanssens uit Dworp? :weetniet:
Is deze moeilijk verkrijgbaar in de handel misschien? (Ik heb er geen problemen mee want ik woon namelijk zeer kort bij  :D )

Renier  :degroeten:

Menno

Citaat van: Renier op 18-02-2010  18:32 uMaar waarom hoor ik niets over de Hanssens uit Dworp? :weetniet:
Is deze moeilijk verkrijgbaar in de handel misschien? (Ik heb er geen problemen mee want ik woon namelijk zeer kort bij  :D )
Misschien geef je zélf al het antwoord?  ;)

De Hanssens ken ik overigens niet...  :)

Penners

De Hanssens ken ik ook niet.

Maar ik ben wel een liefhebber van de Rodenbach en de Rodenbach grand cru  :proost:

Oscar

Citaat van: Menno op 18-02-2010  20:49 uDe Hanssens ken ik overigens niet...  :)

http://www.horal.be/hanssens.php

Maken prima geuze's. Is een stekerij  :)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.