Toevoegen van suiker

Gestart door KingKarel, 07-04-2004 19:30 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

KingKarel

Brouwers,

Bij het toevoegen van suiker voor het bottelen ging het jongbier hevig schuimen. (Echt niet misselijk). Ik goed roeren en toch gebotteld. Hoop dat de suiker goed is opgelost, maar dat schuimen is dat normaal?

En over de suiker. Stel dat je een bottelconcentratie hebt van 100 g/L i.p.v. 10 g/L...krijg ik dan een hééél zoet biertje?  :P :-X Hoeveel suiker kunnen die gisten in de fles nog omzetten?

Groet Karel.

Herman

Ik denk dat je manier van werken niet helemaal juist is als ik dit zo lees. Als je gaat bottelen en suiker wilt toevoegen, kun je het beste een suikeroplossing maken en het bier hevelen in een schone mandfles/bottelemmer o.i.d. Daar voeg je de suikeroplossing vrij vroeg bij en je hevelt de rest van het bier erbij, de oplossing mengt dan goed.

Persoonlijk doe ik met een spuitje wat suikeroplossing in elk flesje, bevalt me goed en werkt ook snel.

Suikeroplossing 60 g/100 ml? 60 g suiker + 63 ml water levert 100 ml suikersiroop. Als je 8 g suiker per liter wilt gebruiken moet je dan 4 ml aan een 30 cl flesje toevoegen (1 ml = 0,6 g suiker).

100 g/liter ? Dan krijg je bierbommetjes als je het bier niet eerst laat verdergisten. Tenzij de gist het niet trekt, maar dat risico zou ik niet nemen.

Herman

wim

Als ik klaar ben met bottelen plaats ik al de flesjes in van die grote plastic hobbybakken die stapelbaar zijn met een doek over de bovenste, pas als het naar de kelder gaat, gaan ze hieruit.
Dat doe ik om ervoor te zorgen dat als er eens één zou bezwijken door overdruk ik geen last heb van de rotzooi (is nog niet gebeurd, maar goed beter dempen dan een kalf laten verdrinken)
Als je onzeker bent over de verhoudingen kun je dit wellicht ook doen nu.

Zelf gebruik ik een glazen gistfles om het bier te vermengen met de bottelsuiker, eerst de juiste hoeveelheid suiker (gekookt met wat water (1ml per gr)) en dan het jongbier erop hevelen, nooit last gehad van schuimvorming. Was je bier wel uitgegist of nog midden in de hoofdgisting of zo.
Wel vreemd, maar succes ermee.

:degroeten:

Wim

KingKarel

Ik heb een concentratie van 10 gram suiker per L, maar mocht het nou niet goed opgelost zijn (ik heb het niet eerst opgelost in gekookt water), kan ik natuurlijk onderin het vat een hoge suikergradient krijgen, maar een goede tip om het eerst op te lossen (voor de volgende keer!)

Gast

Hoeveel gram suiker doen jullie in een pannetje met water (en dan koken, blabla) om bij 20 liter normaal Pils toe tevoegen voor het bottelen? Of maakt dit niet uit bij welk soort bier het toegevoegd moet worden?

MO

Voor de meest bier soorten volstaat 8 g/L suiker. Voor 20 L dus 160 g suiker oplossen in 200-300 ml water, even koken, afkoelen en goed mengen met het jongbier.
gr
MO

Jacques

De hoeveelheid suiker die gegeven moet worden varieert sterk. Ik heb daar een uitgebreid artikel over gescheven. Klik hier om naar het arikel te gaan.

:degroeten: Jacques

Adrie

Citaat van: MO op 10-04-2004  16:04 uVoor de meest bier soorten volstaat 8 g/L suiker.

Voor de meeste bieren is 8 g/l te veel. In de brouwspreadsheet die ik heb gemaakt (BrouwHulp 1.0, te downloaden op www.de4broeders.nl) heb ik de biertypen die vermeld zijn in de Biertypengids van Derek Walsh met zijn toestemming opgenomen. Hierbij staan ook de typische koolzuurgehaltes vermeld. In de sheet Bottelen kun je berekenen hoeveel suiker je moet toevoegen om de juiste koolzuurdruk te krijgen. Voor de meeste biertypen is dit minder dan 8 g/l. De benodigde hoeveelheid hangt ook af van de temperatuur van lagering van je bier en de manier waarop je bottelt. Bij het bottelen kun je namelijk ook wat CO2 verliezen.
Mijn eigen ervaring leert ook dat 8 g/l voor de meeste bieren teveel is; meestal is 6 tot 7 g/l meer dan genoeg als je lagert bij een graad of 15.

Groeten,

A3

Jacques

Hoi Adrie,

Ik heb gemerkt dat de laatste jaren een trend bestaat om bier een minder hoog koolzuurgehalte te geven dan in het verleden gebruikelijk was. Dit zou te maken kunnen hebben met het vermijden van risico's op ontploffende flessen en kans op schadeclaims.
In ieder geval volstaat bijna altijd een suikergift van 6 tot 7 gram suiker per liter (tripels iets meer geven en donkere bieren wat minder).

Als ik weer eens wat meer tijd heb zal ik mijn online cursus weer eens drastisch aanpassen en up to date maken aan de laatste inzichten.

:degroeten: Jacques

thibolleke

60 gr suiker + 63 ml water= 100 ml suikeroplossing.

Welke suiker wordt hier met bedoeld? Want er is een verschil in dosering tussen kristalsuiker en glucose niet?

Dus 60 gr glucose + 63 ml water=100 ml suikeroplossing?

Oscar

Citaat van: thibolleke op 15-10-2006  12:50 uWelke suiker word hier met bedoeld?Want er is een verschil in dosering tussen kristal suiker en glucose niet?

Kristalsuiker is 100% vergistbaar.

Groeten en gezondheid
Oscar

Edgar

Citaat van: thibolleke op 15-10-2006  12:50 uWelke suiker wordt hier met bedoeld? Want er is een verschil in dosering tussen kristalsuiker en glucose niet?

Kristalsuiker en glucose zijn beide 100% vergistbaar. Echter in de 'samensmelting' van glucose en fructose (C6H12O6) tot saccharose (C12H22O11) komt een molecuul water vrij. Of andersom: er is een molecuul water nodig om saccharose te splitsen in fructose en glucose. Zodoende heeft kristalsuiker een lager molecuulgewicht dan het dubbele van glucose. Daarom moet je van glucose 20% meer doseren.

thibolleke

Dus als ik een suikeroplossing maak met glucose dan moet ik meer dan 60 gr op 63 ml water gebruiken?

Edgar

Je moet 20 gewichtsprocenten meer glucose dan suiker aan je bier toevoegen voor hetzelfde koolzuurgehalte.

Caspar

OOOOO, WAT EEN STOMKOP BEN IK  :echtboos:.

Al jaren bottel ik met 8,5 tot 9,5 gram / liter suiker en ik heb altijd een mild koolzuurgehalte (zoals pils zeg maar)  ???. Ik hoor hier allemaal verhalen van 6 gram / liter en gushers bij 9 gram per liter, hier heb ik nooit last van  :weetniet:.

Maar... gister is eindelijk het kwartje gevallen... Ik gebruik een injectiespuit om mijn suikeroplossing homogeen te verdelen over het jongbier.

Voorbeeld: Ik meet altijd 200 ml water af en kook hier 200 gram suiker in. Vervolgens trek ik 100 ml van de suiker oplossing in mijn injectiespuit en dit meng ik door het jongbier.

Al mijn berekeningen zijn echter gebaseerd op de 200 ml vloeistof en niet de 200 ml water + de 200 gram suiker (totaal volume +/- 330 ml)

Het blijkt dus dat ik al die tijd slechts 5 tot 5,5 gram / liter suiker toevoeg  :lessmile:. Op zich is het resultaat prima, dus ik verander mijn hoeveelheden niet  ;)

... eureka...  :ziek:

Hans (Lagos)

Citaat van: Caspar op 23-02-2007  09:48 uVoorbeeld: Ik meet altijd 200 ml water af en kook hier 200 gram suiker in. Vervolgens trek ik 100 ml van de suiker oplossing in mijn injectiespuit en dit meng ik door het jongbier.


Ik gebruik ook een spuit maar weeg eerst de suiker af en vul dan pas aan tot de gewenste hoeveelheid, eigenlijk een beetje meer en dan kook ik het terug (wel rekening houden met het krimpen na afkoelen)

Caspar

Yep, ik snap hem...

Er zijn inderdaad meer factoren van invloed op het uiteindelijke CO2 gehalte...

Hoeveel koolzuur is er reeds opgelost in het bier?
Is het bier echt helemaal uitgegist na 3 weken, of gaat er over het algemeen nog een puntje vanaf?
Hoeveel vloeistof verdampt er gebruikelijk bij mij?

Om een lang verhaal kort te maken... ik ga mijn Chouffe met 10 gram / liter (foute methode  ;D) bottelen om zo wat meer koolzuur te krijgen dan gebruikelijk  :brouwen:. De Chouffe is best wel een "boer" biertje  :biersmile:

Groet Caspar

bazje

Citaat van: thibolleke op 15-10-2006  13:47 uDus als ik een suikeroplossing maak met glucose dan moet ik meer dan 60 gr op 63 ml water gebruiken?

72 gr glucose op 63 ml water dus?

En dus niet 60 gr. glucose op op 50,4 ml water?



ciesvandekwis

Heb hier op tags suiker wat gezocht, maar niet direct een antwoord gevonden:

- waarom zou je suiker pas na de hoofdgisting toevoegen? Is er dan nog genoeg gist om die suiker om te zetten, en zo niet, loop je dan niet het risico met een te zoet bier te zitten?

Jacques

Het antwoord staat deels in dit topic.

Citaat van: Oscar op 15-10-2006  13:06 uKristalsuiker is 100% vergistbaar.


En waarom eventueel na de hoofdgisting? Omdat je dan een betere vergistingsgraad krijgt dan wanneer je de suiker aan het begin toevoegt.
Voor meer hierover verwijs ik naar een ander topic. Graag daar verder discussiëren.


Oscar

Citaat van: Jacques op 13-05-2012  20:41 uEn waarom eventueel na de hoofdgisting? Omdat je dan een betere vergistingsgraad krijgt dan wanneer je de suiker aan het begin toevoegt.

Echter moet je je dan wel afvragen, of je altijd een bier wilt hebben dat zover als technisch mogelijk is uitvergist... ::)  Een bier dat verder uitvergist is, is niet per definitie beter of lekkerder. Dus suiker kun je net zo goed einde koken toevoegen. Qua vergisting zal het niet zoveel schelen. We spreken hier over max 1 of misschien 2 Sg punten en wellicht nog wel minder. In de praktijk is het verschil nog niet aantoonbaar aangetoond... :) Ik heb in ieder geval de praktijk ervaring (weliswaar in grote conische tanks) dat het geen verschil maakt (oftewel suiker tijdens koken en goede vergistingsgraden).


Jacques

Citaat van: Jacques op 13-05-2012  20:41 uEn waarom eventueel na de hoofdgisting? Omdat je dan een betere vergistingsgraad krijgt dan wanneer je de suiker aan het begin toevoegt.
Voor meer hierover verwijs ik naar een ander topic. Graag daar verder discussiëren.

In het topic waar ik naar verwees heeft duidelijk laten zien dat je een betere vergistingsgraad krijgt. Veel blikbieren hebben last van een matige vegistingsgraad. Graag in het  topic waarnaar ik verwees verder discussiëren.  We zijn hier nu bezig in een heel oud topic waarin ook die de eerdere discussie gevoerd is.

SmellyCrew

Ik wil mijn berekening voor het maken van een suikeroplossing baseren op 60 g suiker + 63 ml water levert 100 ml suikersiroop maar ben eigenlijk wel benieuwd waar deze wijsheid vandaan komt.

Mark GA

Citaat van: SmellyCrew op 20-06-2018  09:50 uIk wil mijn berekening voor het maken van een suikeroplossing baseren op 60 g suiker + 63 ml water levert 100 ml suikersiroop maar ben eigenlijk wel benieuwd waar deze wijsheid vandaan komt.

Het kan veel simpeler:
Neem het aantal liters jongbier. (Bijvoorbeeld 10)
Houd 7 g/L suiker aan. (Dus: 10 x 7 = 70 g suiker)
Dit doe je in een melkpannetje. Je giet daar 140 ml water bij en verwarmt dit (roeren) tot het opgelost is.
Dit giet je bij je jongbier, roeren, kwartier laten staan, nogmaals roeren en bottelen maar.

7g/L
De hoeveelheid suikersiroop is niet zo boeiend. Als je 200 ml gebruikt om die 70 gram op te lossen is dat ook gewoon goed, als die hoeveelheid suiker maar opgelost wordt.

SmellyCrew

Citaat van: Mark GA op 20-06-2018  11:05 uHet kan veel simpeler:
Neem het aantal liters jongbier. (Bijvoorbeeld 10)
Houd 7gr/L suiker aan. (Dus: 10x7=70gr suiker)
Dit doe je in een melkpannetje. Je giet daar 140ml water bij en verwamrt dit (roeren) tot het opgelost is.
Dit giet je bij je jongbier, roeren, kwartier laten staan, nogmaals roeren en bottelen maar.

7gr/L
De hoeveelheid suikersiroop is niet zo boeiend. Als je 200ml gebruikt om die 70 gram op te lossen is dat ook gewoon goed, als die hoeveelheid suiker maar opgelost wordt.

Zo was ik het in eerste instantie ook van plan maar ik heb nu maar 1 vat met kraantje beschikbaar en wil hier niet in roeren nadat het net 2 weken heeft gestaan. Ik wil dus de suiker in de flesjes doen en moet dan dus bereken hoeveel ml siroop ik in de flesjes moet doen om de juiste hoeveelheid toe te voegen. Daarbij komt ook nog eens dat ik zowel een 5L vat, twee 1L flessen en de rest in 0.3L flesjes ga doen.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.