"Extreme starter"

Gestart door Twonky, 16-02-2009 20:07 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wiwi

Citaat van: thibolleke op 17-02-2009  12:45 u@Oscar:
Met korrelgist brouwen omdat jezelf de korrelsmaak (nog) niet proeft is natuurlijk onzin van de bovenste plank.

Korrelgist mijden en enkel met vloeibare gist werken omdat enkelen een korrelgistsmaak waarnemen - en velen dit na-papegaaien - vind ik al zeker zo erg. Er zijn er die zweren op het vaststaande feit dat korrelgist gemakkelijk werkt en er zijn er die zweren op het gerucht dat vloeibare gist in een beter bier resulteert. Ik moet bekennen dat ik zelf enkel nog maar korrelgist gebruikt heb in de vorm van een opgekweekte starter uit enkele korrels omdat ik mij baseer op het algemeen verspreidde gedacht dat korrelgist bijsmaken zou geven.

thibolleke

Citaat van: wiwi op 17-02-2009  21:36 uKorrelgist mijden en enkel met vloeibare gist werken omdat enkelen een korrelgistsmaak waarnemen - en velen dit na-papegaaien - vind ik al zeker zo erg.
Mijn eerste brouwsel had enorm veel korrelsmaak. Ook in andere bieren heb ik het geproefd. Lang niet in allemaal. Maar ik papegaai zeker niet na.
 
Dat de kans er in zit dat korrelgist minder diepgang (en/of korrelsmaak) geeft is voor mij ook al genoeg om enkel met vloeibare gist te werken.
Het is niet dat starters maken zoveel moeilijker/ meer werk is.
Wel ga ik dit jaar nog meer en meer flesjes opkweken, want de Wyeast begint nu toch echt wel duur te worden.

Hopmans

We hebben het allemaal over schuine buis en glycerine, maar weet je wat ook een goed medium is?

Gewoon een flesje eigen bier.

Dat blijft behoorlijk lang opkweekbaar.

 :)


wiwi

Citaat van: thibolleke op 17-02-2009  22:13 uHet is niet dat starters maken zoveel moeilijker/ meer werk is.
Wel ga ik dit jaar nog meer en meer flesjes opkweken, want de Wyeast begint nu toch echt wel duur te worden.

Een waarheid als twee koeien.

Edgar

Citaat van: Twonky op 17-02-2009  20:27 uEdgar, wat je bedoelt is dat je bang bent dat er niet genoeg zwevende actieve gist aanwezig is, als ik ga hevelen?
Dat wordt dus een questie van heel goed op het waterslot letten, en misschien een uurtje voor het hevelen eventje lichtjes "schudden"

Of bergijp ik je verkeerd...???

Nee, je begrijpt me prima.

We zitten natuurlijk hier op het forum om over brouwen te zeveren, maar het valt me wel op dat mensen van dit plan zo'n serieus punt maken. Ik ben persoonlijk meer van de insteek dat je vooral veel moet rotzooien als beginnende brouwer, als je daar zin in hebt. Dat het allemaal (misschien) sub-optimaal is geeft helemaal niks, omdat dat niet het belangrijkste is. Het belangrijkste is in het begin volgens mij ervaring opdoen, en dat gaat per definitie niet via perfecte methoden of perfecte brouwsels. Zeker zolang je geen brouwtechnische ram(p)koersen vaart kan je (met alle respect) rustig in het rond prutsen lijkt me. Als het dreigt mis te gaan hoor je ons wel piepen.

Dat gezegd hebbende ben ik natuurlijk tóch een fervent propagator (pun intended) van verse gisten...

oranjeboombiertje

Citaat van: Hopmans op 17-02-2009  22:24 uDat blijft behoorlijk lang opkweekbaar.

Die gistjes zijn minder levensvatbaar en kunnen gemuteerd zijn door het lange verblijven in afvalstoffen (bier).

Als jij een tijdje in een ruimte zit met je eigen afvalstoffen (vooral CO2 en CO) word je hier ook niet actief van en heb je geen zin om daarna te gaan werken. Na een nachtje slapen gaat dit een stuk beter. Dan zal je dus ook beter presteren en het langer volhouden.

 :degroeten:
Wesley

wilko

Citaat van: Oranjeboombiertje op 17-02-2009  23:18 uDie gistjes zijn minder levensvatbaar en kunnen gemuteerd zijn door het lange verblijven in afvalstoffen (bier).

Als jij een tijdje in een ruimte zit met je eigen afvalstoffen (vooral CO2 en CO) word je hier ook niet actief van en heb je geen zin om daarna te gaan werken. Na een nachtje slapen gaat dit een stuk beter. Dan zal je dus ook beter presteren en het langer volhouden.

 :degroeten:
Wesley

Als jij echt CO uitademt zou ik toch rap een arts opzoeken hoor..  :pan:

 :degroeten:
Wilko

oranjeboombiertje

In een afgesloten ruimte waarin alleen maar CO2 aanwezig is zal zich ook CO gaan vormen lijkt me want de verbranding zal door blijven gaan. Dit lijkt me logisch maar ik ben geen expert op het gebied van processen die betrokken zijn bij de ademhaling.

 :degroeten:
Wesley

Nerro

Gelukkig maar want dan zou je nu mooi voor lul staan. Mensen ademen alleen CO2 uit.

Verbranding in een lichaam of cel is heel anders dan verbranding van een gloeiend kooltje o.i.d. De enige overeenkomst is dat een suiker er in meer geoxideerde toestand uit komt dan voor de "verbranding".

De-Geert

Citaat van: Nerro op 18-02-2009  00:40 uMensen ademen alleen CO2 uit.
Citaat van: Nerro op 18-02-2009  00:40 udan zou je nu mooi voor lul staan
Hehe, grappige combinatie van zinnen in dit verband  ;D

Adrie

Citaat van: thibolleke op 17-02-2009  22:13 uWel ga ik dit jaar nog meer en meer flesjes opkweken, want de Wyeast begint nu toch echt wel duur te worden.

Sinds ik weer aan het brouwen ben in de nieuwe brouwerij plan ik de brouwsels zo dat ik de gist twee of drie keer hergebruik. Ik ent een nieuw brouwsel met de gist van een vorig brouwsel. Meestal hevel ik het bier uit de hoofdvergisting een dag voor de brouwdag over en giet de gistkoek in een fles. Dan was ik de gist een of twee keer (om hop- en eiwitresten zoveel mogelijk kwijt te raken) en giet een deel van de gist (of alles bij een heel zwaar bier) in het nieuwe brouwsel. Dit kun je rustig een keer of vijf, misschien wel tien, keer doen, mits je je nieuwe brouwsel wel steeds goed belucht en je zeer schoon werkt.

Voordelen: je hoeft maar 1 keer gist te kopen en een giststarter te maken. Je hebt altijd genoeg gist.
Nadelen: je moet goed plannen (al blijft een gistkoek best vier weken goed in de koelkast). Je moet wel een aantal bieren achter elkaar brouwen die met dezelfde gist gemaakt kunnen worden. Als je eerst een pils, dan een weizen en vervolgens een pale ale wilt maken, dan kun je deze methode dus niet gebruiken.

Ook voor Vier Broedersbrouwsels (120 liter) gebruik ik deze methode vaak. Eerst maak ik in mijn HERMS een brouwsel van 25 liter en oogst de gist uit de hoofdvergisting. Deze gist gebruik ik dan voor een 120 liter brouwsel. Dit voorkomt de noodzaak van mega-giststarters maken.

thibolleke

Ja zo doe ik het ook altijd. En dus ook met opkweek. Al zou ik het geen 10 keer hergebruiken. Je wilt natuurlijk geen 10 bieren met dezelfde gist, en na 5-10 keer zou een gist al merkbare mutaties ondergegaan.
Je leert je gisten zo wel kennen.

Wanneer er wat langer tussen 2 brouwsels zit, een maand of zo, dan gebruik ik een deel van de slurry en start deze gewoon met wat moutextract terug op tot een gewenst volume.
Zo brouw ik soms met 3 verschillende gisten en hergebruik ze nog eens allemaal. Dus dan kan je qua biertypen/ recepten nog heel veel variëren.

SeekingBeer

Eigenlijk heb ik nog nooit eerder gehoord van een 'korrelsmaak' maar er is meer discussie over gedroogde gist versus natte gist.

We moeten niet vergeten dat droge gist afkomstig van de voedselindustrie en zo lang als 'bepaalde componenten' niet 'aanwijsbaar aanwezig' zijn is het middel toegelaten.

Ik vraag mij al een aantal jaren af hoe ze die gist zo mooi droog krijgen; in een oven is niet zo handig en vacuum koken zoals met moutextract is ook veel te hoog in temperatuur.

Beluchten op lagere temperaturen lijkt de enigste optie; maar ja 1000 kuub steriele lucht heeft ook zijn prijs.
Dus hoe flikken de gist fabrieken dit?

Het kan dus best zijn dat korrelgist een bijsmaak geeft, neemt niet weg dat je altijd je gezonde verstand kunt gebruiken en als de fabrikant zegt dat je twee zakjes gist nodig hebt kan je vaak volstaan met een half zakje. (Evt later gist bijstrooien als je het niet vertrouwt.)

De-Geert

Citaat van: SeekingBeer op 19-02-2009  01:16 uWe moeten niet vergeten dat droge gist afkomstig van de voedselindustrie en zo lang als 'bepaalde componenten' niet 'aanwijsbaar aanwezig' zijn is het middel toegelaten.
Wat wil je hiermee zeggen?
Citeerals de fabrikant zegt dat je twee zakjes gist nodig hebt kan je vaak volstaan met een half zakje.
Hoe kom je aan deze "wijsheid"?

Adrie

Citaat van: SeekingBeer op 19-02-2009  01:16 uHet kan dus best zijn dat korrelgist een bijsmaak geeft, neemt niet weg dat je altijd je gezonde verstand kunt gebruiken en als de fabrikant zegt dat je twee zakjes gist nodig hebt kan je vaak volstaan met een half zakje. (Evt later gist bijstrooien als je het niet vertrouwt.)

Dat is nogal een uitspraak. Het gaat niet om wat de fabrikant zegt, maar om het toevoegen van voldoende, vitale gist. Daar zijn uit de praktijk van commerciële brouwerijen opgetekende regels voor en die zijn er om te verzekeren dat de vergisting snel genoeg loopt en ver genoeg doorgaat. Zo kun je altijd zelf uitrekenen hoeveel gist je moet toevoegen voor een goede vergisting, ongeacht wat de fabrikant zegt. Als stelregel kun je aanhouden dat je bij bieren met een begin soortelijk gewicht van minder dan 1060 een halve gram korrelgist per liter wort toevoegt en voor zwaardere bieren 1 gram per liter. Voor ondergistende bieren verdubbel je beide waarden.

En als je denkt dat fabrikanten aangeven dat je meer gist moet toevoegen dan eigenlijk nodig, dan heb je het mis. Wyeast, de bekende fabrikant van vloeibare gist, adviseert 1 Activator pak voor 19 liter bier met een SG van minder dan 1060, maar volgens de "regels" voor een gezonde vergisting is dat eigenlijk te weinig.

Ronnie

Citaat van: SeekingBeer op 19-02-2009  01:16 uIk vraag mij al een aantal jaren af hoe ze die gist zo mooi droog krijgen; in een oven is niet zo handig en vacuüm koken zoals met moutextract is ook veel te hoog in temperatuur.

Is allemaal al uitvoerig uit de doeken gedaan door Robin: kijk hier

bazje

Citaat van: Edgar op 17-02-2009  22:39 uWe zitten natuurlijk hier op het forum om over brouwen te zeveren, maar het valt me wel op dat mensen van dit plan zo'n serieus punt maken.

Dat viel mij ook al op.
Ik begon al te twijfelen of ik (en Wesley) de enigsten waren die hun gist hergebruikten!
Een megastarter, al dan niet gewassen, is dus wel enigzins gebruikelijk en om diverse redenen nuttig!

Citaat van: Adrie op 18-02-2009  09:15 u....Ik ent een nieuw brouwsel met de gist van een vorig brouwsel. Meestal hevel ik het bier uit de hoofdvergisting een dag voor de brouwdag over en giet de gistkoek in een fles. Dan was ik de gist een of twee keer (om hop- en eiwitresten zoveel mogelijk kwijt te raken) en giet een deel van de gist (of alles bij een heel zwaar bier) in het nieuwe brouwsel. Dit kun je rustig een keer of vijf, misschien wel tien, keer doen, mits je je nieuwe brouwsel wel steeds goed belucht en je zeer schoon werkt.

Voordelen: je hoeft maar 1 keer gist te kopen en een giststarter te maken. Je hebt altijd genoeg gist.
Nadelen: je moet goed plannen (al blijft een gistkoek best vier weken goed in de koelkast).....

...Eerst maak ik in mijn HERMS een brouwsel van 25 liter en oogst de gist uit de hoofdvergisting. Deze gist gebruik ik dan voor een 120 liter brouwsel. Dit voorkomt de noodzaak van mega-giststarters maken.

Citaat van: thibolleke op 18-02-2009  10:42 uJa zo doe ik het ook altijd. En dus ook met opkweek.....
Je leert je gisten zo wel kennen.
Wanneer er wat langer tussen 2 brouwsels zit, een maand of zo, dan gebruik ik een deel van de slurry en start deze gewoon met wat moutextract terug op tot een gewenst volume.
Zo brouw ik soms met 3 verschillende gisten en hergebruik ze nog eens allemaal. Dus dan kan je qua biertypen/ recepten nog heel veel variëren.

RobinB

FF op vakantie, gebeurt dit ;)

Mijn duit:
Volgens de "literatuur" gaat een mogelijk Korreleffect alleen op voor de eerste gerehydreerde generatie.
Alle nakomelingen zijn fenotypisch en genotypisch gelijk aan het origineel voor het drogen
Citaat van: Ronnie op 19-02-2009  10:16 uIs allemaal al uitvoerig uit de doeken gedaan door Robin: kijk hier
Thnx! :)
Hieruit zou je kunnen aflijden dat een korrelstarter nuttig is, zoals Hoppie ook heeft ondervonden?

Citaat van: Oranjeboombiertje op 17-02-2009  23:18 uDie gistjes zijn minder levensvatbaar en kunnen gemuteerd zijn door het lange verblijven in afvalstoffen (bier).

Minder levensvatbaar is aan te werken (voorzien van alle benodigde nutrienten + O2) en de mutatie-mythe is onzin.
Heb een artikel gelezen van 95 generaties hergebruik zonder mutaties, maar dat had ik ook al eens ergens gepost?

@Twonky:
Hergebruik van je gist is heel handig bij opschalende hoeveelheden/sterkte!
Gewoon doen dus!
 :duimop:

Twonky

Thanx Robin ;-)

Gaan we doen!

Ehm tenminste als ik even een paar dagen achter elkaar de tijd heb om het een en ander goed te doen, en goed te volgen....
Momenteel spelen er nogal wat zaakjes op het werk, en thuis... maar dat komt goed, want ik heb er reuze zin in ;-)

Lekker bittertje, lekker portertje, sterke blonde, iets met honing... ik denk een porter, of een ale misschien... oh zoveel te proberen... daarom leek het me beter om gewoon meerdere kleine batches te brouwen...

Zwaai
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.