Affligem Blond

Gestart door Henk oet Paiz, 04-04-2004 10:46 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sander van Dijk

Citaat van: Robert de Boer op 04-02-2016  08:46 uIk had de Affligem fles met gist erin afgesloten met een rubber stop met gat en daarin een waterslot. Door het blubben van het waterslot (na ruim 4 dagen) is het hierdoor wellicht gemakkelijker om activiteit vast te stellen.

Ik heb zelf hele goede ervaringen met het gebruik van een ballon op een flesje. Ik heb die enkele keren gebruikt bij het opkweken van de gist uit een flesje Westmalle dubbel. Nu is dat volgens mij wel een makkelijke gist om op te kweken. Het voordeel van de ballon vind ik, dat je ook later nog kan zien dat er activiteit geweest is, mocht je bijvoorbeeld de bubbels uit het waterslot hebben gemist. Ik kon ook heel goed zien dat de gist begonnen was, doordat de ballon een klein beetje voller werd en als de gist echt actief werd, zag je de ballon echt groter worden.

Sander van Dijk

Maar inderdaad. Je kan het sowieso verder proberen op te schalen, weggooien kan altijd nog.

Johnny Stardust

Citaat van: Robert de Boer op 04-02-2016  08:46 uDoor het blubben van het waterslot (na ruim 4 dagen) is het hierdoor wellicht gemakkelijker om activiteit vast te stellen.


Je zou zeggen dat dat met een ballon ook zo zou zijn. Immers, C02 komt vrij en aangezien die niet weg kan moet een ballon opzwellen. Ik dacht er handig aan te doen een ballon te gebruiken zodat ik aan een opgezwelde ballon kon zien of de gist actief was geworden. Of zie ik dit nu verkeerd? Hoe zag jouw 'slurrie' er uit? De mijne lijkt bruinig te zijn, maar ja.., dat is natuurlijk lastig te zien vanuit een bruin flesje. Er ligt in ieder geval een dikke laag op de bodem van de fles.

Verder, de flesjes waren kakelvers. Ze zijn een week of 4/6 geleden gekocht bij de AH. Daar waren ze toen in de aanbieding en met zo'n grote doorloop moeten ze wel haast rechtstreeks uit de fabriek zijn gekomen lijkt me.

Johnny Stardust

Citaat van: Sander van Dijk op 04-02-2016  09:07 uMaar inderdaad. Je kan het sowieso verder proberen op te schalen, weggooien kan altijd nog.

Tja..., mocht 't niet lukken moet ik opnieuw beginnen..., in het slechtste geval moet ik weer twee van die 3-pack's opdrinken ;-)

Zedd

Ik vind die ballon maar niks. De binnenkant kan je niet schoon krijgen, vind ik een risico.
Zelf ga ik meteen voor het wort met erlenmeyer. Je kan aan de verandering van kleur goed zien of er activiteit is, net als aan de schuimvorming.

Sander van Dijk

Citaat van: Johnny Stardust op 04-02-2016  09:54 uVerder, de flesjes waren kakelvers. Ze zijn een week of 4/6 geleden gekocht bij de AH. Daar waren ze toen in de aanbieding en met zo'n grote doorloop moeten ze wel haast rechtstreeks uit de fabriek zijn gekomen lijkt me.

Of ze moesten van de oude voorraad af ;)   Heb je een blond of een trippel gebruikt? Hoe lager het alcohol percentage hoe vitaler de gist over het algemeen blijft.

Johnny Stardust

Citaat van: Sander van Dijk op 04-02-2016  11:09 uOf ze moesten van de oude voorraad af ;)   Heb je een blond of een trippel gebruikt? Hoe lager het alcohol percentage hoe vitaler de gist over het algemeen blijft.

Een blond uiteraard, was er van op de hoogte dat daar vitalere gist in zou zitten. Daarnaast.., als ik de Tripel had genomen dan had ik ze waarschijnlijk niet alle zes ineens kunnen opstarten ;)

Johnny Stardust

Citaat van: Zedd op 04-02-2016  11:06 uIk vind die ballon maar niks. De binnenkant kan je niet schoon krijgen, vind ik een risico.
Zelf ga ik meteen voor het wort met erlenmeyer. Je kan aan de verandering van kleur goed zien of er activiteit is, net als aan de schuimvorming.

Gewoon dus het laatste restje uit de fles de Erlenmeyer in, mixen met wort 1040 en laten staan tot dat deze begint te gisten?

Zedd

Ja. Die erlenmeyer staat bij mij wel op een roerder om de gist in suspensie te houden. Kamertemperatuur.
Kan makkelijk een of twee dagen duren voordat de gist actief wordt hoor. Heb hier zelfs drie of meer gelezen.

Johnny Stardust

Vanavond een starter gemaakt. Het lijkt er toch sterk op alsof de gist het toch doet, niet?



Na een uurtje zag 't er al zo uit... duidelijk bubbels en een dun/fijn schuimende laag.


Robert1968

Ik zou zeggen brouwen maar!

Gisterenavond weer een flesje eigen Affligem blond op, lijkt inderdaad toch erg op het origineel, zeker naarmate het bier wat warmer werd.

Johnny Stardust

Citaat van: Robert de Boer op 05-02-2016  09:15 uIk zou zeggen brouwen maar!

Gisterenavond weer een flesje eigen Affligem blond op, lijkt inderdaad toch erg op het origineel, zeker naarmate het bier wat warmer werd.

Helaas pindakaas... Gisteren alles weggegooid. Het is niet gelukt om mijn flesjes aan de praat te krijgen :-(

Johnny Stardust

Gisteren kwam ik er achter dat mijn Affligem niet aan wilde slaan. Ik ben vervolgens naar de plaatselijke Mitra gegaan en heb een 8-tal nieuwe Affligem's gekocht. Bij de Mitra heb ik gekeken en uiteraard de meest nieuwe Affligem's meegenomen. Die heb ik gisteren met de buurman soldaat gemaakt en nog gisteren ben ik met opkweken gestart.

Het lijkt er duidelijk op alsof deze Affligem wel aan slaat. Een behoorlijke gistlucht hangt er in de Erlenmeyer en het wort wordt (na een dag al duidelijk) lichter van kleur. Daarnaast zit er veel waterdamp aanslag aan de binnenzijde van de Erlenmeyer.

De eerste Affligem die ik geprobeerd heb op te kweken, vertoonde niet van deze tekenen. Nadat ik deze een nacht had laten staan in de koelkast lag er een vage bruine slurrie op de bodem van de Erlenmeyer. Bovendien rook het wort naar wort en was er weinig gistlucht te bespeuren. Daarnaast was de vloeistof gewoon nog een bruine wortkleur.

Toen ik gisteren nog eens goed naar beide flesjes keek zag ik de verschillen. De ene had op het etiket staan 'Double Fermentation', de andere had duidelijk de vermelding 'Hergisting op Fles'. De 'Double Fermentation' heb ik gekocht in een zogenaamde 3-pack bij de AH. De 'Hergisting op Fles' heb ik dus gekocht bij de Mitra.

Kortom: ik kan niet anders concluderen dat er 2-soorten flessen Affligem in omloop zijn. De 3-pack flessen die niet op te kweken zijn en de gewone 'Hergisting op Fles' flessen die dus wel op te kweken zijn. Wellicht goed om dit op te nemen in de Wiki?

Onderstaand de foto met de 'Double Fermentation':



Hieronder de foto met de 'Hergisting op Fles':


Jacques

Ik denk dat met Double Fermentation ook hergisting op de fles wordt bedoeld...

De hoofd- en nagisting zijn immers één vergisting. De hoofdgisting gaat geleidelijk over in de nagisting.
Bij hergisting is sprake van een nieuwe gisting door toegevoegde bottelsuiker.

Robert1968

Volgens mij wordt hiermee ook hetzelfde bedoeld. Waren de flessen van je eerste poging wellicht fors ouder?
Hoe lang heb je gewacht met opstarten, bij mij kwam er pas na 4,5 dag visueel leven in.

Johnny Stardust

Citaat van: Robert de Boer op 08-02-2016  08:18 uWaren de flessen van je eerste poging wellicht fors ouder?


Het verschil tussen de flessen vwb de uiterste houdbaarheid was iets van 3 weken. De ene had een datum 21/09/17 en de andere 17/08/17. Kortom, gelijk.

Citaat van: Robert de Boer op 08-02-2016  08:18 uHoe lang heb je gewacht met opstarten, bij mij kwam er pas na 4,5 dag visueel leven in.


De 'Double Fermentation' heb ik 5 dagen gegeven, vervolgens zonder enige activiteit (wellicht tegen beter weten in) in het wort gegoten en dit goedje een 24 uur op de magneetroerder gehad --> geen enkele activiteit, het enige wat ik had was troep (leek wel een soort trub) onderin de Erlenmeyer.

De 'Hergisting op Fles' heb ik direct op de magneetroerder gezet met wort. Dit heb ik een halve dag geroerd, en een halve dag laten staan. Vanochtend (dus na 1,5 dag) zat er zichtbaar schuim op het wort. Vanavond blubte het waterslot; dus activiteit. Vanavond alles weer op de roerder gezet; nu na een 1,5 uur een dikke laag fijn schuim op de vloeistof en een lekkere stank.

Citaat van: Jacques op 07-02-2016  23:48 uIk denk dat met Double Fermentation ook hergisting op de fles wordt bedoeld...


Dat kan zijn. Echter, ik vind het vreemd dat bij liefst 6 flessen 'Double Fermentation' er niks gebeurt en dat de flessen met 'Hergisting op fles' er vrijwel direct een reactie te zien is. Inmiddels heb ik weer 6 flesjes 'Double Fermentation' klaar gezet (appelsap in flesje met een ballon er op). Deze keer de Dubbel variant, eens zien hoe die reageren.

Robert1968

Misschien is de oorzaak gelegen in het opkweken in appelsap vs. wort. Enkel appelsap bevat weinig meer dan suikers. Wort bevat meer nutrienten.
Als ik opstart met appelsap gebruik ik in ieder geval wat gistvoedingscomplex.

Een vergelijking tussen opkweken in appelsap vs wort zou uitsluitsel moeten geven.

Johnny Stardust

Citaat van: Robert de Boer op 09-02-2016  21:42 uEen vergelijking tussen opkweken in appelsap vs wort zou uitsluitsel moeten geven.

Daarom heb ik deze keer de Dubbel Variant van Affligem en met het opsmuk 'Double Fermentation' dan ook met wort (incl. voeding dus) onder de ballon gezet. 6 stuks en ze doen nog niets...., maar goed pas 1,5 dag verder

Robert1968

Aha. Mooi. Ik zal morgen aan een collega vragen of de Dubbel gist dezelfde is als die in Blond zit.

Johnny Stardust

Citaat van: Robert de Boer op 09-02-2016  21:46 uAha. Mooi. Ik zal morgen aan een collega vragen of de Dubbel gist dezelfde is als die in Blond zit.

Zouden dat verschillende gisten zijn dan?

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 09-02-2016  21:33 uDat kan zijn. Echter, ik vind het vreemd dat bij liefst 6 flessen 'Double Fermentation' er niks gebeurt en dat de flessen met 'Hergisting op fles' er vrijwel direct een reactie te zien is. Inmiddels heb ik weer 6 flesjes 'Double Fermentation' klaar gezet (appelsap in flesje met een ballon er op). Deze keer de Dubbel variant, eens zien hoe die reageren.

Kan een gevolg zijn van leeftijd. Heb je naar de houdbaarheidsdata gekeken?

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 09-02-2016  21:59 uKan een gevolg zijn van leeftijd. Heb je naar de houdbaarheidsdata gekeken?

Die liggen allemaal binnen een tijdsbestek van een week of 4. Daarnaast allemaal redelijk lang nog houdbaar. Dus denk niet dat het een kwestie van leeftijd is. Eerst maar eens de Dubbel afwachten. Wie weet doet die het gewoon over een paar dagen.

Jacques

Citaat van: Johnny Stardust op 09-02-2016  22:01 uDie liggen allemaal binnen een tijdsbestek van een week of 4. Daarnaast allemaal redelijk lang nog houdbaar. Dus denk niet dat het een kwestie van leeftijd is. Eerst maar eens de Dubbel afwachten. Wie weet doet die het gewoon over een paar dagen.

Heb je gezien dat er een laagje gist onder in de fles zit?

Johnny Stardust

Citaat van: Jacques op 09-02-2016  22:04 uHeb je gezien dat er een laagje gist onder in de fles zit?

De flesbodem was 'dof', dus het lijkt er op van wel, toch?

Inmiddels hangt er een dikke drap onder op de bodem. Een soort donkerbruin goedje. Dat zodra ik de fles op en neer beweeg een soort van wolkerig door de vloeistof beweegt.

Johnny Stardust

Ziet er naar uit dat het ook gelukt is met de Affligem Dubbel. Zie hieronder, een duidelijke druk op de ballonnen:



Als je goed kijkt kun je ook het fijne schuim in de fles zien zitten. Zie onderstaand:



Verder kan ik concluderen dat opkweken met appelsap van de AH (mij nog) niet lukt. Wort met 1040 gaat des te beter. Allebei de keren dat ik wort (met SG 1040) heb geprobeerd lukt het prima. De keren met appelsap totaal niet.

Nog een laatste vraag, de gist in de Affligem Dubbel, zou dat dezelfde zijn als de gist in de Affligem Blond? Kortom, kan ik beide gisten samenvoegen? De Blond ruikt echt naar Affligem. De Dubbel kan ik nog niet beoordelen. Wellicht morgen beter, de Dubbel staat met verse wort in een Erlenmeyer.


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.