Gisteren kwam ik er achter dat mijn Affligem niet aan wilde slaan. Ik ben vervolgens naar de plaatselijke Mitra gegaan en heb een 8-tal nieuwe Affligem's gekocht. Bij de Mitra heb ik gekeken en uiteraard de meest nieuwe Affligem's meegenomen. Die heb ik gisteren met de buurman soldaat gemaakt en nog gisteren ben ik met opkweken gestart.
Het lijkt er duidelijk op alsof deze Affligem wel aan slaat. Een behoorlijke gistlucht hangt er in de Erlenmeyer en het wort wordt (na een dag al duidelijk) lichter van kleur. Daarnaast zit er veel waterdamp aanslag aan de binnenzijde van de Erlenmeyer.
De eerste Affligem die ik geprobeerd heb op te kweken, vertoonde niet van deze tekenen. Nadat ik deze een nacht had laten staan in de koelkast lag er een vage bruine slurrie op de bodem van de Erlenmeyer. Bovendien rook het wort naar wort en was er weinig gistlucht te bespeuren. Daarnaast was de vloeistof gewoon nog een bruine wortkleur.
Toen ik gisteren nog eens goed naar beide flesjes keek zag ik de verschillen. De ene had op het etiket staan 'Double Fermentation', de andere had duidelijk de vermelding 'Hergisting op Fles'. De 'Double Fermentation' heb ik gekocht in een zogenaamde 3-pack bij de AH. De 'Hergisting op Fles' heb ik dus gekocht bij de Mitra.
Kortom: ik kan niet anders concluderen dat er 2-soorten flessen Affligem in omloop zijn. De 3-pack flessen die niet op te kweken zijn en de gewone 'Hergisting op Fles' flessen die dus wel op te kweken zijn. Wellicht goed om dit op te nemen in de Wiki?
Onderstaand de foto met de 'Double Fermentation':

Hieronder de foto met de 'Hergisting op Fles':