Drooghoppen en ibu

Gestart door R, 10-02-2009 13:35 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R

Beste Brouwers

Even een vraagje over drooghoppen.
Is het mogelijk om te berekenen hoeveel de IBUwaarde is gestegen na het drooghoppen?

Groeten Roy

Hopmans

Je krijgt geen IBU-verhoging met drooghoppen.
Misschien een half Ibuutje of zo.
 :)

RobinB

Berekende IBU's krijg je door isomerisatie van alfazuren tijdens het koken.
Van drooghoppen krijg je dus geen bitterheid door isomerisatie.

[edit] al verplaatst! :) [/edit]

R

Okay dat is duidelijk. En trouwens een snel antwoord.

Hoeveel hop voeg je toe per liter bij drooghoppen?

Groeten Roy

RobinB

Das een beetje naar smaak. Ik zou het in de range van 0,5-1g/L houden.
Als je teveel gebruikt (kom je waarschijnlijk pas achteraf achter) kan je bier wrang worden

Adrie

Het hangt ook van de gebruikte hop af. Met Cascade heb ik prima resultaten gehad met 2 gram per liter, maar dat zou ik zeker niet met alle hoppen doen. Welke hop had je in gedachte?

R

Nog een vraagje.

Hebben de hopbloemen nog een extra behandeling nodig? Of er gewoon erbij doen in de lageringsfles.

Groeten Roy

Gerb

De bitterheid stijgt inderdaad niet, maar er kan wel een indruk van meer bitterheid ontstaan. Ik heb wel eens een IPA wel en niet gedrooghopt. De gedrooghopte versie leek bitterder en voller van smaak.

R

En welke hop? Geen idee heeft er iemand nog tips.

Groeten Roy

Adrie

Citaat van: R op 10-02-2009  13:58 uEn welke hop? Geen idee heeft er iemand nog tips.

Groeten Roy

 ??? Wat voor bier heb je gebrouwen dan?

Gerb

Als je even het recept plaatst wat je hebt gebrouwen of wilt brouwen, kunnen we wat beter advies geven. Voor drooghoppen gebruikt men doorgaans een hop met een goed aroma (Cascade, Saaz, Fuggles, Tettnanger, e.d.)

R

Het is eigenlijk voor een experiment.

Laatst uit 1 batch een duvel en een pils gebrouwen. Prima biertjes. Echter het begin SG en IBU liggen dicht bij elkaar. Natuurlijk andere hop en gist gebruikt. Ik zat zo eens te denken en als ik nu eens 2 kratjes pils ga halen. Bij 0 graden celsius giet ik deze in een vergistingsvat. Voeg opgeloste suikers en mijn opgekweekte duvelgist toe. Deze laat ik vergisten en bij het lageren gaat de hop erbij. (pils is meestal toch met Saaz gehopt = basis) en met een andere hop krijgt mijn tripeltje een andere dimensie.

Dit is het idee  Groeten Roy

Gerb

Ik zou het niet doen. Dat gaat nooit lekker worden. Waarom brouw je niet gewoon nog een keer, maar dan met een groter verschil in bitterheid?

Adrie

+1

Brouw een lekkere Engelse bitter (95% pale alemout en 5% Cara120) met veel hop en drooghop. Bitteren met Magnum, Target of Norther Brewer en aromahoppen en koudhoppen met EK Golding of Fuggle. Vergisten met S-04 of een vloeibare Engelse gist (zie site Wyeast). Heerlijk!

De-Geert

Citaat van: R op 10-02-2009  14:21 uLaatst uit 1 batch een duvel en een pils gebrouwen. Prima biertjes. Echter het begin SG en IBU liggen dicht bij elkaar.
Dan heb je of een hele zware pils, of een lichte duvel.

CiteerIk zat zo eens te denken en als ik nu eens 2 kratjes pils ga halen.
Wil je pils gaan kopen om die te drooghoppen? Dat snap ik niet.

R

Tsja het is natuurlijk een experiment!!.
Ik weet natuurlijk dat geheel eigen gebrouwen biertjes qua kwaliteit niet te evenaren zijn. Laatst bij mijn duvel kloon eerst het gist laten knabbelen aan de moutsuikers, toen de vergisting inzakte de extra suikers toegevoegd.
Als je nu als basis pils pakt (je weet wel van die goedkope) suikers toevoegen en gist. Dan krijg je hetzelfde effect. Daarna drooghoppen (voor meer karakter), lageren en botellen. Het zou moeten kunnen.

Maar nog even terug naar mijn vraag. moet ik de hop nog iets voorbehandelen voordat het de lagerfles in gaat? En zijn er nog suggesties?

groeten Roy

Adrie

Voorbehandelen is niet nodig.

R

Missie geslaagd, puik biertje.

Groeten Roy


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.