Een week geleden is het gebotteld en ik heb er wat mee naar huis genomen.
Zit nu een blik Guinness Draught te vergelijken (het is nog wat vroeg)
Maar de smaak komt al heel aardig overeen.
De gebrandheid van het origineel is iets sterker en blijft iets langer hangen, verder kan ik weinig verschil proeven. (Ik ga het binnenkort eens aan een vriend voorzetten die helemaal gek is van Guinness zonder hem te vertellen dat het geen Guinness is

Ben benieuwd.
Het alcoholpercentage is bij het eigen brouwsel 4.1 geworden (ik vond het eerst wat laag, maar heb duidelijk geen vrstand van Guinness, want op het blik staat dat dit ook 4.1% alcohol is.) Mooi dus
Tja qua schuim lijkt het totaal niet op elkaar, maar op het eigen brouwsel staat een dun laagje aan de rand dat wel lang blijft plakken.
Dus hartelijk dank voor het recept, dit werkt dus als een speer.

72% pilsmout
20% gerstvlokken
8% geroosterde mout
Vergist door toevoeging van een zakje Saflager S04.
Bij hergisting 6gr/l suiker opgelost, 5.7g kon niet, er was nl geen weegschaal, dus zelfs die 6G is een gok. (als ik zie hoe weinig CO2 zich gevormd heeft vermoed ik dat er toch minder dan 6 g in is gegaan, we gingen er vanuit dat een theelepen 3 gr bevat (maar dat is met hun lepeltjes waarschijnlijk enkel zo als een een bergje opligt en niet zoals we gedaan hadden glad strijken met de bovenrand van de lepel.
Aanpassing recept; er zou iets meer donkere mout in mogen om de gebrande smaak meer naar voren te brengen en langer te laten hangen.

WIm