Woon ik op een bananenplantage?

Gestart door Twonky, 20-01-2009 20:26 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Twonky

Hallo luitjes,

Zondag mijn eerste "echte" bier gemaakt volgens onderstaand recept, alles ging lekker, behalve het koken, het duurde heel lang voor mijn pan aan de kook raakte, maar uiteindelijk lukte het dan toch... hoe lang doen jullie er eigenlijk over om een dergelijke pan aan de kook te brengen?

De reden waarom het wel een redelijk grote brouw hoeveelheid is is omdat ik de mout nog had liggen en deze goed dicht verpakt was maar wel al ernstig oud was... dus ik dacht als ik het nu open maak kan ik het maar beter op maken...

Maar goed het staat nu te pruttelen, alleen er komt me een banaan lucht vanaf, dat heb ik op La Gomera op de plantages niet eens geroken ???
Nu heb ik hier gelezen dat dat zou kunnen komen doordat de vergisting te warm is, maar het schommelt bij ons in huis tussen de 17 en 20 graden, dus dat is niet extreem heet?

Bij het schroten rook het heerlijk, bij het maischen ook, dus ik had hele goede hoop. Maar moet ik me nu ongerust gaan maken, dat mijn biertje meer iets voor stichting Aap is? Of komt die banaansmaak niet zo heftig in het uiteindelijke biertje terecht?

Dus... oude mout, koken duurde heel lang, waardoor de gehydrateerde gist wel een tijdje heeft moeten staan wachten, misschien van invloed?
En zijn er nog maatregelen die ik kan treffen?

Biertype : Dortmunder (Strong)
Volume : 25,00 liter
Begin SG : 1067
Brouwzaalrendement : 70,0 %
Ingrediënten : Mout
    Ambermout 50 EBC          13,94 %             1000 gram                                                                    
    Pilsmout 3 EBC                69,68 %             5000 gram                                                                  
    Tarwevlokken                 4,18 %               300 gram                                                              
    Basterdsuiker (wit)           12,54 %              900 gram                                                                      

Ingrediënten : Hop
    Challenger                    20 gram            5,70 %         15,00 min                                                    
    Challenger                    60 gram            5,70 %         60,00 min                                                    

maischschema
    Temperatuur (°C)  :   62   72   78
    Tijd (in minuten) :      60   30   1

Algemeen
    Totaal water verbruik : 35,01 liter
    Maischdikte           : 3,65 l/kilo
    Kooktijd              : 60 minuten
    Gist                  : Safale S-04

Hopmans

Nee, dat is zeker niet te heet.
Een gistluchtje kan op bananengeur lijken, alhoewel je dat wat meer hebt met s-33 en T-58.



MO

Wat je ruikt zit niet meer in het bier, wees dus blij met wat je ruikt. Ik ruik eigenlijk nooit banaantjes tijdens de vergisting. In het uiteindelijke bier zal het wel meevallen.

Twonky

Citaat van: MO op 21-01-2009  07:59 uWat je ruikt zit niet meer in het bier

Nee maar mijn schoonvader zaliger zei altijd wat er niet in zit komt er ook niet uit...  :-\
Maar ik zal vertrouwen hebben, het rook de hele tijd zo hoopgevend  :beersmiley:

Ik zal hem gewoon verder vertroetelen, en dan gaan we het gewoon beleven, ik vind het in ieder geval heel leuk om te doen, veel leuker als met die kant en klare pakketten!
Net als met koken, als je zelf iets in elkaar draait is het ook veel leuker dan een blik open rukken :idea:

Dank voor de steun!

Zwaai
 :degroeten:

Gerb

De luchten die soms uit het waterslot komen, zijn in veel gevallen niet de luchten die je in het uiteindelijke bier proeft of ruikt. Ik zou me geen zorgen maken hierover. Maak het bier gewoon af en proef het bier over 2 maanden nog eens. De kans dat het aan de oude mout ligt, is klein. Dat zou zich, denk ik, eerder uiten in de smaak, bv een wat muffige of stoffige smaak. Maar dat is maar een idee, ik heb nog nooit met oude mout gebrouwen.

Twonky

Citaat van: Gerb op 21-01-2009  09:07 u... oude mout ligt, is klein. Dat zou zich, denk ik, eerder uiten in de smaak, bijvoorbeeld een wat muffige of stoffige smaak.

Ja dat had ik ook gelezen, en het was echt kurkdroog bewaard, dus ik had wat geproefd en het smaakte goed, en bij het schroten rook ik ook niets raars, en ook dat smaakte wel lekker...  :D

Ik maak hem gewoon af, en heb nu goede hoop...

Zwaai
 :degroeten:

RobinB

Citaat van: Gerb op 21-01-2009  09:07 uMaak het bier gewoon af en proef het bier over 2 maanden nog eens.

Vooral ook een maand of 2 wachten na bottelen, wordt een bier met S-04 een stuk beter van naar mijn idee!

Twonky

Citaat van: RobinB op 21-01-2009  10:53 uVooral ook een maand of 2 wachten na bottelen, wordt een bier met S-04 een stuk beter van naar mijn idee!

Okay Robin, genoteerd  ;)

 :degroeten:

Twonky

Na een week op lagering kon ik het niet langer weerstaan... ik moest een flesje openen om te proeven... ik weet het het zegt nog niet veel maar ik vind het ook leerzaam om de smaakontwikkeling te volgen.

Eerste opmerking ik vind proeven heel erg moeilijk....

Als ik het bier ruik, ruik ik een lekkere mout geur, dat zit snor ;-)
De nasmaak is bitterig, wel lekker, niet te.
Hij is mij nog wel erg zoet, en erg fruitig...  de fruitsmaak is in ieder geval een stuk minder dan de geur tijdens de eerste gisting (gelukkig :)
en ik ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen...

Groetjes,
Twonky

Herman

Gewoon (min. wekelijks) blijven proeven. Op deze wijze leer je ook de smaakontwikkeling van een bier kennen. Naar mijn ervaring zijn de meeste thuisbrouwsels rond 3 maand na bottelen op hun top (de een blijft langer rond zijn top dan de ander).

Twonky

Citaat van: Herman op 07-02-2009  00:19 uGewoon (min. wekelijks) blijven proeven. Op deze wijze leer je ook de smaakontwikkeling van een bier kennen.

Inderdaad, dat was ook mijn plan...

Zwaai :degroeten:

Twonky

Lekker hoor dat proeven ;-)

Onertussen zitten er wel al een paar juweeltjes tussen, maar sommige zijn duidelijk onderweg dood gegaan....
We hadden een verbouwing en ze moesten even de baan ruimen, en zijn toen een beetje te koud komen te staan... bij sommige flesjes is er geen hergisting geweest, en dan is het bier dood, en veel te zoet... die flesjes waar de gist het wel overleefd hebben zijn heel erg lekker... maar je blijft toch die banaan proeven in de achtergrond, en misschien alleen omdat je het weet / verwacht... maar hoe dan ook zijn de levende flesjes erg lekker!

Geeft me hoop voor mijn hobby ;-)

Volgende keer toch iets voorzichtiger zijn met het jonge bier!

Zwaai
 :degroeten:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.