JacPils II

Gestart door Jacques, 29-12-2008 16:40 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Vandaag het bier gebotteld. De zwavelsmaak was verdwenen en ik proef geen andere afwijkende smaken. Verder is het bier al vrij helder. Geen reden dus om nog langer te lageren.

Het is wel één van de snelste bieren die ik ooit gebotteld heb. Tussen het brouwen en het bottelen zit maar 14 dagen tijd.

JWVG

Citaat van: Jacques op 11-01-2009  23:07 uHet is wel één van de snelste bieren die ik ooit gebotteld heb. Tussen het brouwen en het bottelen zit maar 14 dagen tijd.

Wow, en dat voor een lager  :o. Ik zou dit biertje maar aan Jasper opdragen!

Benieuwd hoe het uitpakt!

 :degroeten: JW.

Jacques

Citaat van: JWVG op 12-01-2009  08:25 uWow, en dat voor een lager  :o. Ik zou dit biertje maar aan Jasper opdragen!

Dit bier is wel koud gelagerd geweest gedurende ierts minder dan 3 dagen bij 0 ºC. Verder heb ik vrij warm gelagerd waarbij ik gevarieerd heb tussen de 10 en 12 ºC. Na een paar dagen op 10 ºC proefde ik nog iets te veel zwavelachtige smaakjes waarna ik de temperatuur weer naar 12 ºC heb laten oplopen. Toen deze smaak bijna geheel verdwenen was heb ik het bier vrij snel laten afkoelen naar 0 ºC (meerdere keren per dag de temperatuur 1 à 1,5  ºC verlaagd).

EBC

Dat klinkt nou als vers bier! Ik ben benieuwd of je in dit bier smaakafwijkingen gaat proeven die te maken zouden hebben met het gebrek aan lagertijd. Of dat je juist smaakverbeteringen ontdekt door het ontbreken van lagertijd  :clownsmile:.

Nog wel jammer van die koeling naar 0 ºC, dat kost alleen maar ozon.

Waarom schuimt het zo bij bottelen? Misschien eens een dikkere bottelslang gebruiken? Of een ander kraantje of hulpje? Misschien dat daar wel de oorzaak van schuimen in zit... :weetniet:

Jacques

Citaat van: EBC op 12-01-2009  09:28 uDat klinkt nou als vers bier! Ik ben benieuwd of je in dit bier smaakafwijkingen gaat proeven die te maken zouden hebben met het gebrek aan lagertijd. Of dat je juist smaakverbeteringen ontdekt door het ontbreken van lagertijd  :clownsmile:.

Nog wel jammer van die koeling naar 0 ºC, dat kost alleen maar ozon.

Waarom schuimt het zo bij bottelen? Misschien eens een dikkere bottelslang gebruiken? Of een ander kraantje of hulpje? Misschien dat daar wel de oorzaak van schuimen in zit... :weetniet:

Lagertijd moet je volgens mij relateren aan lagertemperatuur. Uit de literatuur heb ik begrepen dat afwisselend wat warmer en wat kouder lageren de totale lagertijd aanzienlijk verkort. Een totale lagertijd van 14 dagen is ook voor de commerciële brouwers geen uitzondering meer.

Die koeling naar 0 ºC zorgt er voor dat het bier wat beter klaart. De gist zakt hierdoor meer uit en ook slaan er wat meer eiwitten neer. Overigens is het op mijn brouwzolder op dit moment vrij fris en en hoeft de koelkast niet zo veel te werken voor het vastthouden van de 0 ºC.

Het bottelen verliep weer perfect. Nagenoeg geen enkele schuimvorming. Werkt wel lekker zo...

Adrie

Albertus en ik zitten nu aan de Jacpils II.

Wij vinden het een voortreffelijke pils. Bert zou alleen een andere hopkeus gedaan hebben, hij vindt de hoppigheid niet zo lekker, maar hij is een Jever adept.

De kleur van het bier is schitterend stroblond, er is een beetje tweeschijn. Hij heeft een fijne, stevige schuimkraag.
De geur is vooral hoppig. Later komt er een zwaveltje door en iets DMS (heel licht) en uiteindelijk ook iets zoetigs moutigs.
Hop overheerst in eerste instantie in de smaak, dan bitter en dan subtiel moutig.
De nasmaak is bitter, de bitterheid is wel een beetje hard. De body is dun tot matig en het bier doet wat ruw aan op de tong.


[edit] Dit bier is lang niet de 50 berekende IBU, volgens ons.

Jacques

Bedankt voor het proeven.

De JacPils II vind ik ook te (hard) bitter. Maar hij is gebrouwen als een Urtype en dan mag het wat bitterder.
DMS heb ik trouwens niet in de smaak. Kan aan de smaakdrempel liggen (die is bij mij eerlijk gezegd ook niet hoog).
Overigens mag in een pils een lage concentratie aan DMS en zwavel aanwezig zijn. Door de lage vergistingstemperatuur ontwijken deze vluchtige stoffen minder makkelijk dan bij een bovengistend bier.

De JacPils die ik afgelopen vrijdag gebrouwen heb moet heel wat milder worden qua bitterheid. En daarbij is alleen Saaz gebruikt. De hop bij uitstek voor een pils.

EBC

Zwavel én DMS?

Bedoel je gewoon het kenmerkende ondergist zwavelgeurtje, of herken je echt verschillende zwavelverbindingen?
Voor mij is een pils zonder zwavel geen pils. Jammer genoeg verdwijnt het steeds meer uit de commerciele pilsen...

Adrie

De hoeveelheid DMS was inderdaad maar heel weinig, echt nauwelijks merkbaar, maar het zwaveltje uit de gist was duidelijker.

EBC

Citaat van: Adrie op 24-05-2009  16:12 u...maar het zwaveltje uit de gist was duidelijker...

Volgens mij is dat nu juist DMS.

Jacques

DMS is geen echte zwavelsmaak. DMS lijkt op de geur van gekookte groente.

Zwavelachtig is meer richting rotte eieren/gistachtig.

JWVG

Volgens mij hebben jullie het, chemisch gesproken, over DMS versus waterstofsulfide. Toch? Zwavel (als in elementaire zwavel) ruik je natuurlijk niet. Het zijn rotte eieren.

 :degroeten: JW.

Albertus

Citaat van: JWVG op 24-05-2009  20:45 uVolgens mij hebben jullie het, chemisch gesproken, over DMS versus waterstofsulfide. Toch? Zwavel (als in elementaire zwavel) ruik je natuurlijk niet. Het zijn rotte eieren.

Klopt, maar het ging om minieme hoeveelheden.
Ik dacht dat deze stoffen meestal (in heel kleine hoeveelheden) in ondergisters aanwezig zijn.

Bert

JWVG

Volgens mij hoort een piepbeetje H2S wel in een pils, maar DMS niet (althans niet merkbaar).

 :degroeten: JW.

EBC

DMS ruikt naar gekookte groente als het in grote mate aanwezig is. Dan duidt het op een brouwfout.

In normale hoeveelheden, is het een gewenste stof. En in pils een noodzakelijke. Nou ja, een stof die in ondergisters in het algemeen aanwezig is. Als je aan een bier ruikt, dan herken je een ondergister meteen aan de DMS...toch? In ieder geval zwavelverdingen. We hebben nu eenmaal geen chromatische neus.

Hoewel de commercielen tegenwoordig niet meer op lage temperaturen vergisten om het proces te versnellen, de aandeelhouders gelukkig te maken en zo de bonussen van de managers te vergroten.

Daardoor verdwijnt DMS uit het smaakprofiel van pils...BKG, ga maar aan de slag om de keuringen aan te passen.  :D

RobinB

Citaat van: EBC op 24-05-2009  21:02 uHoewel de commercielen tegenwoordig niet meer op lage temperaturen vergisten om het proces te versnellen, de aandeelhouders gelukkig te maken en zo de bonussen van de managers te vergroten.

Heb je daar bronnen van?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.