Henielma's via USB gestuurde temperatuursturing

Gestart door Henielma, 21-12-2008 23:29 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Henielma

Het is volgens mij belangrijk is om met temperatuur sturing te vergisten. Waarbij het gunstig is om de temperatuur langzaam te laten oplopen. Hiervoor heb ik voor mezelf een oplossing gemaakt die moeilijk door anderen over te nemen is.

Vandaag op ebay gezocht of ik een USB temperatuursensor en relaiskaart kon vinden die ik dan met behulp van een PC de functie kan geven zoals ik die heb bij mijn gecontroleerde vergisting. Ik heb wat kunnen vinden op ebay wat samen rond de EUR 60 kost. Dit zijn de onderstaande spullen:





Er is naast deze spullen nog een 12 V adapter nodig voor het relaisbord. Dan kan je met de USB sensor de temperatuur meten van het gistvat en met twee relais van het USB relaisbord een verwarmingselement (gloeilamp of iets anders) en een koelkast aan- en uitschakelen.

Deze onderdelen zou ik kunnen gebruiken om een sturing te maken zoals ik die heb. Hieronder een screenshot van deze besturing. Verder wordt er ieder kwartier de temperatuur en de status van de uitgangen gelogd.



Mijn vraag is: is er behoefte aan een stuk software die op basis van deze spullen de temperatuur van de vergisting stuurt?

Zo ja dan wil ik er wel wat tijd in steken om een LabView applicatie te maken die de vergistingstemperatuur kan sturen met behulp van deze hardware.


Hieronder de links naar de laatste versie van de handleiding en de software.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Handleiding Tcontrol.pdf

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.zip

Of diegene die V013 of hoger al geïnstalleerd hebben die hoeven alleen de nieuwe .exe te downloaden en deze te kopiëren naar Programfiles/Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.exe

Ronnie

Hallo Henielma,

Ik zal Van Dorpe John, wijnmaker/brouwer en tevens ook radio-amateur (on6tg) een mailtje sturen en hem proberen warm te maken en hem naar hier op het forum te lokken. Hij is een geknipt persoon hiervoor.

Zijn websiteke:

http://www.vandorpe.eu/vaw/

William

Leuk initiatief Henielma!

Als ik op deze wijze gecontroleerd zou willen vergisten  ;D moet er dan continu een pc of iets dergelijks aanstaan om het geheel te sturen of wordt er een gewenst T-schema geladen, de vergistingstemperatuur wordt gestuurd en de temperaturen worden aan het eind van de vergisting gedownload.

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet maar toch voor de zekerheid.

wilko

Citaat van: William op 22-12-2008  11:17 uLeuk initiatief Henielma!

Als ik op deze wijze gecontroleerd zou willen vergisten  ;D moet er dan continu een pc o.i.d. aanstaan om het geheel te sturen of word er een gewenst T-schema geladen, de vergistingstemperatuur wordt gestuurd en de temperaturen worden aan het eind van de vergisting gedownload.

Ik ben bang dat ik het antwoord al weet maar toch voor de zekerheid.

Je kunt je laptop in de vergistingskast zetten, die zorgt dan wel voor de verwarming  :denken:

Wilko

Henielma

De PC moet dan inderdaad aan blijven staan tijdens de vergisting.

Oscar

Wel een leuk tooltje... Deze kan, neem ik aan, dan ook loggen zodat je een overzicht heb van het temperatuurverloop. Dat is wel leuk natuurlijk... :D

Henielma

Logging komt erin, bijvoorbeeld in de vorm van een CSV file die dan in Excel weer in te lezen is. Het idee is ieder kwartier de temperatuur en status van de uitgangen opslaan.

JWVG

Het is toch wel open source, he?  >:D

 :degroeten: JW.

wilko

Citaat van: JWVG op 22-12-2008  12:48 uHet is toch wel open source, he?  >:D

 :degroeten: JW.

LabView code draait meen ik alleen op MickeySoft  :pan:

Wilko

Henielma

Labview werkt met verschillende run time engines. Windows, Linux, apple OS. Er zitten mogelijk wel wat haken en ogen aan tussen de verschillende OS'en.

Open source? Ach ik vind het goed. Als anderen de vi's kunnen lezen en nog mooier willen maken, prima.

Ik hou wel vast aan Labview omdat ik in het verleden verschillende talen geprogrammeerd heb maar deze grafische taal erg leuk vind en ook prima geschikt is om dit soort sturingen mee te maken.

JWVG

Henielma, laat je niet gek maken - het was maar een grapje. Ik heb totaal geen mening over open source!

Het ziet er prachtig uit wat je aan het maken bent  :duimop:.

 :degroeten: JW.

Silverbullet

Labview is inderdaad een fijn programeer pakket hiervoor.

Simpel grafisch en je kunt er ook exe files me maken.

In het verleden hebben we een complete labview applicatie gebouwd waarmee we diverse pilotbesturingen konden programmeren en visualiseren.
Het enige wat je moest veranderen was de OPC server configuratie en de excelsheet welke je inlaade en dan kon je zo beginnen.

Als het lukt via usb logging en schakeling dan is het ook wel leuk om het een en ander te automatiseren.
dus misschien wel wat meer dan temperatuur logging.


Groet,

Silverbullet.

Henielma

Een volgende stap is natuurlijk om ook mijn automatisch maischen met deze hardware te gaan maken. Hier komen de 8 relais nog wel van pas. Maar dat is een volgende stap.

Laat ik maar eens beginnen met de vergistingstemperatuurcontrole werkend te maken. Daarna verder dromen.

Hopmans

Ik wil gewoon een zwarte doos waar je mout in stort, en dat er automatisch gevulde flesjes uitkomen.
 :D

Mooi initiatief Henielma.  ;)

 :degroeten:


JWVG

Citaat van: Hopmans op 22-12-2008  17:31 uIk wil gewoon een zwarte doos waar je mout in stort, en dat er automatisch gevulde flesjes uitkomen.
 :D

Er zijn stenen dozen waar je geld instopt, en waar dan gevulde flesjes bier uitkomen. Supermarkten heten ze  ;D.

 :degroeten: JW.

Hopmans

Tja, daar kan ik niets meer tegen in brengen.
 ;)

wilko

Citaat van: Hopmans op 22-12-2008  17:31 uIk wil gewoon een zwarte doos waar je mout in stort, en dat er automatisch gevulde flesjes uitkomen.
 :D


Niet geavanceerd genoeg, ik vind dat je die zwarte doos gewoon moet kunnen voeden met de GPS coordinaten van een graanveld, plus de coordinaten van een waterkraan & electra-aansluiting.  Automatic self-propelled home brewery zeg maar.  Misschien iets voor DARPA? 

Wilko

RobinB

Hoe krachtig moet je "PC" in dit geval zijn om te loggen?
Zou het bijvoorbeeld op een Cisco-routertje onder OpenWRT kunnen draaien?

Of in ieder geval de router het laten doorgeven aan een centrale PC voor de monitoring?
Ben nog plannen aan het maken voor een energiezuinige NAS/HTPC gebaseerd op een Atom-barebone en een linux distributie...  :denken:

Henielma

Robin, ik denk niet dat die routers een USB poort hebben. Dus dat zal niet lukken volgens mij. Uiteraard kan je zelf wat maken met behulp van zo'n router.

Voor het aansturen van mijn brouwinstallatie met Labview gebruik ik een 800 MHz laptop met 384 Mbyte RAM met Windows XP. Hierop draait het goed maar veel langzamer is niet handig. En je hebt twee vrije USB poorten nodig.

RobinB

Ah, dat zijn sowieso specs waar die router niet aan kan tippen!

wilko

Citaat van: RobinB op 22-12-2008  20:04 uHoe krachtig moet je "PC" in dit geval zijn om te loggen?
Zou het bijvoorbeeld op een Cisco-routertje onder OpenWRT kunnen draaien?

Of in ieder geval de router het laten doorgeven aan een centrale PC voor de monitoring?
Ben nog plannen aan het maken voor een energiezuinige NAS/HTPC gebaseerd op een Atom-barebone en een linux distributie...  :denken:

GPL-bier!  Hm...  mag BSD-bier ook?

Wilko

Ko

Hallo,

Ik vind automatiseren van het hele process ook erg interessant. Maar als er toch zoiets ontwikkeld wordt, is het dan niet belangrijker om te beginnen met het maischprocces. Ik denk dat de meeste hobbybrouwers niet bereid zijn om een computer de hele dag aan te laten staan. Maar om dit alleen tijdens het brouwen te hebben is volgens mij dan geen probleem.

Ik ben duidelijk geen techneut, maar verschilt het regelen van de vergistingstemperatuur zo veel in vergelijking tot de maischtemperatuur?  Waarschijnlijk is het te leveren vermogen het grootste verschil of niet?

Ik weet dat Henielma al een schitterende automatische installatie heeft gemaakt, maar als de leek zoals ik met een simpele applicatie ook uit de voeten kan dan is dat natuurlijk ook geweldig.


gr. Ko

EBC

Temperatuurregeling van het maischproces is nagenoeg onbelangrijk in vergelijking tot de vergisting.

Tijdens het maischen vorm je suikers, die natuurlijk best belangrijk zijn. En een geautomatiseerd maischproces ziet er stoer uit, maar de gist produceert nog veel meer smaakcomponenten.

Dus als je nog niks hebt en je wilt maximale invloed op je bier, begin dan met het regelen van de vergisting.

Ko

Maar is dit dan niet veel eenvoudiger met de standaard conrad ut-100 ipv via een computer? Ik zie nu nog niet zo het voordeel van een computer die de hele dag aanstaat tov een simpelere conrad thermostaat?

Ik ga er vanuit dat het voordeel vooral zit in het bijsturen van de temperatuur in stappen oid?

gr. Ko

Henielma

Citaat van: Henielma op 22-12-2008  17:19 uEen volgende stap is natuurlijk om ook mijn automatisch maischen met deze hardware te gaan maken. Hier komen de 8 relais nog wel van pas. Maar dat is een volgende stap.

Laat ik maar eens beginnen met de vergistingstemperatuurcontrole werkend te maken. Daarna verder dromen.

Ko,

Ik kan me voorstellen dat er zeker ook behoefte is aan een temperatuurregeling tijdens het maischen. Vandaar ook mijn bovenstaande bericht. Maar ik kies niet voor niets de volgorde van eerst de vergisting en dan het maischen. Daar heb ik twee redenen voor:
1) Temperatuurcontrole tijdens vergisting is volgens mij belangrijker dan tijdens het maischen.
2) De aansturing voor verwarmen en koelen tijdens vergisting is eenvoudiger dan het aansturen van een brander tijdens het maischen.

Maar wie weet is er sneller dan je denkt een oplossing die ook voor het elektrisch maischen te gebruiken is. De stap daarna is het aan/uit aansturen van een brander en daarna het aansturen van een analoge (proportionele) regelklep.

Het idee bij die proportionele regelklep is om daar vier van de acht relais voor te gebruiken van die relaiskaart met daarbij nog 8 weerstanden. Met die relaiscontacten en weerstanden maak je dan een weerstandsnetwerk waarmee je de proportionele klep kan aansturen. Je kan daarmee dan de volgende spanningen maken:
0.0  1.5  3.0  4.5  6.0  7.5  9.0  10.5  12.0  13.5  15.0  16.5  18.0  19.5  21.0  22.5 Volt.

Dus het heeft mijn aandacht maar eerst de eerste stap, vergistingstemperatuur.

Henielma

De vergisting regelen met een UT100 gaat prima. Zeker als je er regelmatig bij in de buurt bent. Maar als je de temperatuur geleidelijk met 0,5 of 1 ºC per dag wil laten oplopen dan moet je regelmatig een nieuwe waarde in de UT100 zetten.
Begrijp me goed dat kan prima met een UT100. Je moet ook niet met deze vergistingssturing werken om goed bier te maken.

Naast het voordeel van geleidelijk temperatuur op of af te laten lopen kan met behulp van een PC ook het temperatuursverloop gelogd worden zodat je een grafiek kan maken. Hierin kan je dan tevens zien hoevaak en hoelang de verwarming danwel de koeling ingeschakeld is geworden.
Ik denk dat die informatie je meer inzicht in je vergisting kan verschaffen. En aangezien de vergisting belangrijk is voor de smaak van het bier is inzicht daarin niet verkeerd.

Henielma

Tussen de bedrijven van Kerst door met Labview de testapplicatie gemaakt. De hardware is nog niet binnen dus het is nog even droogzwemmen. Maar Labview applicaties zijn goed te testen zonder dat de hardware aangesloten is. Bijgevoegd een screenshot van de applicatie Tcontrol. Door de schakelaar minuten en uren is het redelijk goed te doen om het een en ander te testen zonder uren bezig te zijn. Tevens is dit handig als iemand er mee wil maischen.



Morgen wil ik proberen een executable gereed te zetten zodat anderen die dat willen al kunnen testen hoe het werkt. Hiervoor is een PC met Windows nodig zonder verdere hardware.

Oscar

Citaat van: Henielma op 27-12-2008  22:50 uMorgen wil ik proberen een executable gereed te zetten zodat anderen die dat willen al kunnen testen hoe het werkt.

Geweldig!  :dansen:

Henielma

Ah, het is nu morgen dus hierbij de installerfile van het testprogramma Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol-V001.zip

De installerfile is 27 Mbyte groot omdat de LabVIEW Run-time Engine hierbij inzit. Maar het voordeel is dat je verder ook niets nodig hebt.

Pak de .zip file uit en start de install.msi. Na het installeren staat onder Start, Programs, Tcontrol, Tcontrol.exe.

Start deze op. Nu wordt allereerst de filenaam gevraagd van de logfile. Vul hier bijvoorbeeld "test" in en dan start het programma. Speel wat met de knoppen en velden en kijk of je snapt wat de bedoeling is.

Succes ermee. Als er vragen zijn dan hoor ik dat graag.

William

Citaat van: Henielma op 28-12-2008  00:13 uAh, het is nu morgen dus hierbij de installerfile van het testprogramma Tcontrol.

Het kon niet snel genoeg morgen zijn  ;) . Ik ga hem ophalen en bekijken - nog 13 minuten.

William

Ik heb net even gespeeld met TControl. Het komt netjes en intuïtief over maar ik heb "natuurlijk" nog wel wat opbouwende opmerkingen.

Ten eerste zou een helpschermpje als je over bepaalde buttons (actief, Tbron,....) muist handig zijn (kort aangeven wat het doet). Vooral het invoerscherm was even uitproberen.

Ik vond het in eerste instantie verwarrend dat je bij het openen van het programma twee TControl tabs op de balk krijgt waardoor ik eerst dacht dat het programma tweemaal gestart was.

De functie van Tbron was me eerst niet duidelijk. Blijkbaar blijft deze constant op 20 gr C staan als de knop naar rechts staat. Ik had verwacht dat deze zou meeveranderen met de doeltemperatuur (perfecte regeling) en dat je bij de toggle op T-simulatie (links) zelf de temperatuur in het vat kunt aangeven. Dit laatste werkt mooi want je kunt direct het effect op verhitten / koelen zien.

Het is netjes dat de houdtijd pas gaat lopen als je de doeltemperatuur hebt gehaald en dat je de doeltemperatuur en houdtijd kunt veranderen op het moment dat deze al bereikt is. Zo kun je snel aanpassingen doen

Bij temperaturen onder de 10 gr C geeft het label onder de thermometer de temperatuur met twee decimalen, ééntje zou voldoende zijn (waar zeuren we over  ;) ).

Als ik een simulatie / meting stop krijg ik de foutmelding: error - 1073807343 occured at property node (arg1) in visa Configure serial port (instr).vi>TControl.vi. Het zal waarschijnlijk niet relevant zijn omdat er geen hardware gekoppeld is. Na continue te selecteren kan ik wel gewoon verder.

Ik begin misschien toch wel interesse te krijgen.  :duimop: Een oude laptop moet toch zo geregeld kunnen worden.

Henielma

William,

Fijn dat je het programma al getest hebt.

Er zal een korte handleiding op 1 of de andere manier bij gaan komen maar ik wil nu even kijken of het zo intuitief werkt dat het te bedienen is zonder handleiding. En ik had er nog geen tijd voor. Vandaar dat er nog geen uitleg bij is.

Het programma komt inderdaad dubbel op de taakbalk, dit is normaal bij LabVIEW programma's. Maar als je het weet heb je er geen last van. Ik denk dat 1 het run-time deel is en het andere Tcontrol deel.

Schakelaar Tbron heeft nu nog geen functie maar hier komt later de temperatuursensor nog bij. Nu staat die stand  vast op 20 ºC en kun je alleen de T simulatie met de hand wijzigen.

Ik heb het extra decimaal onder de 10 ºC al weg proberen te halen maar dat lukte me niet zo snel. En ach zo erg is dat nu ook weer niet, toch.

Ik heb de installer uitgetest op de PC van mijn zoon en daar kreeg ik diezelfde melding bij het drukken op stop. Op dat moment wordt de communicatiepoort naar het relaisboard gesloten. Maar waarschijnlijk is de ingestelde poort (nog) niet op de PC aanwezig.

Leuk dat je interesse begint te krijgen.  :)

Ik weet niet of je het gemerkt hebt maar bij het inschakelen van het koelen wordt gewacht totdat het minstens 10 seconden geleden is dat deze uitgeschakeld is geworden. Dit ter bescherming van de koelkastcompressor. Nu staat er 10 seconden maar dat wordt in de uiteindelijke versie 5 minuten. Alleen dit is met testen niet zo leuk omdat ik dan zolang moet wachten om te zien of iets werkt.

William

Citaat van: Henielma op 28-12-2008  12:38 uIk weet niet of je het gemerkt hebt maar bij het inschakelen van het koelen wordt gewacht totdat het minstens 10 seconden geleden is dat deze uitgeschakeld is geworden. Dit ter bescherming van de koelkastcompressor.

Dat had inderdaad nog niet gemerkt en zo zullen er nog wel veel meer subtiele dingen in verwerkt zitten waar we nu nog geen weet van hebben.

Twonky

Citaat van: wilko op 22-12-2008  21:43 uGPL-bier!  Hm...  mag BSD-bier ook?

Er was wel al open source beer  :P

http://opensourcebeerproject.com/

Zwaai
 :degroeten:

Henielma

Citaat van: William op 28-12-2008  12:49 uDat had inderdaad nog niet gemerkt en zo zullen er nog wel veel meer subtiele dingen in verwerkt zitten waar we nu nog geen weet van hebben.

Wat er ook nog in verwerkt zit is dat je bij een negatieve temperatuursstap je een positieve of negatieve  ºC/uur in mag geven. Het programma kiest zelf de richting die nodig is om bij de gewenste temperatuur uit te komen.

Zijn er nog meer ervaringen van mensen die de applicatie gedownload hebben?

Henielma

Yes, zojuist een pakje uit Bulgarije en 1 uit Honkong ontvangen met de benodigde hardware.  :hoera:  :dansen:

Even snel de spullen aangesloten tussen het schilderen door. De relaiskaart werkt direct al met de testversie. Fijn als een leverancier goede informatie op het internet zet.

De temperatuursensor doet het ook maar deze is nog niet in het programma geintegreerd. Dit wordt helaas pas na nieuwjaar want eerst nog even het schilderwerk afronden en daarna met de appelflappen met vrienden het nieuwjaar inluiden met eigen witbier van de Beertender.

Het bij de sensor geleverde programma geeft wel al de temperatuur aan. Deze sensor gedraagd zich ook als een USB seriele poort.

korek

Klinkt goed allemaal, maar doe vooral rustig aan en geniet van deze avond. Overigens alle forumleden wens ik een voorspoedig, gezond en


Henielma

De TEMPerNTC temperatuursensor zorgt voor wat hoofdbrekens. Er wordt een .dll meegeleverd maar de functie prototypes zijn niet beschreven en dat is volgens goede Chineese traditie. Op internet kan ik nog niet zoveel hierover vinden.

Wat ik wel vind zijn oplossingen voor de TEMPer sensor zonder de externe NTC. Maar die externe NTC is voor onze toepassing nu net zo leuk.

De sensor heb ik geopend maar de typenummers zijn volgens goede Chineese traditie afgekrast. Maar na heel goed kijken en wat googelen ben ik er achter dat de interne temperatuursensor van de TEMPerNTC gelijk is aan die van de TEMPer dus een LM75 en een eeprom 24AA02 die verbonden zijn via I2C (ja ja daar is die weer).

De NTC is een 10 k uitvoering met een 50 k serieweerstand aangesloten op een 16 bit I2C AD convertor van het type ADS1110. Dat er deze AD convertor in de TEMPerNTC zit is nog niet op internet te vinden en is dus een primeur voor het Hobbybrouwen forum.

Ik ben nu op zoek naar de functie prototypes van de USBRDXP.dll driver die meegeleverd is. De volgende functies zitten er in:
CH341PtSetDevNotify
CH341PTHandleIsCH341
CG341PtNameIsCH341
CH341PtSetDevNotify

Maar wat zijn de parameters van deze functies?  :weetniet:  :shelp:

Als iemand goed thuis is in zoeken op dit soort informatie dan hoor ik graag wat die heeft kunnen vinden.

Oscar

Ik vond dit

En hierin vind ik dit :

bool CH341PtHandleIsCH341(HANDLE iPortHandle)
signed int CH341PtNameIsCH341(LPCSTR lpFileName)

Misschien kun je er wat mee..

Henielma

Oscar, bedankt voor het zoeken.

Die pagina had ik ook gevonden. Maar als ik een string koppel aan die PtNameIs dan hang het programma zich op. Dus dat klopt denk ik niet helemaal. Als ik dat goed lees gaat die code er ook om zodat de USBRDXP driver niet meer nodig is.

Als je nog even verder wil zoeken dan graag.

William


Henielma

Nee, William die ken ik nog niet.

Maar ondertussen doorgepuzzelt en het is gelukt om de AD convertor (NTC) en de FM75 (interne T sensor) te lezen.  :dansen:

Welliswaar nog maar min of meer handmatig maar het geeft zicht op een goede en robuuste uitlezing.

Voor de I2C freaks onder ons.
RTS van de seriele poort (via USB) is SDA.
DTR is SCL
CTS is de te lezen SDA.

Het I2C adres van de NTC AD convertor ADS1110 is 1001000 en het adres van de FM75 is 1001111.

Dit is het resultaat van een dag puzzelen met tussendoor een bezoek aan wederzijdse ouders.

Henielma

Er is witte rook. Het is gelukt om de interne en de externe (NTC) temperatuursensor uit te lezen met behulp van LabVIEW.  :biersmile:

Iedere seconde worden beide temperatuursensoren uitgelezen. De externe temperatuursensor is redelijk nauwkeurig. Zeker nadat ik deze gecalibreerd heb op 10 punten tussen 0 en 100 ºC. Ik ben benieuwd wat de spreiding is tussen de verschillende sensoren maar dat zou nog wel eens kunnen meevallen denk ik.
De interne temperatuursensor is helaas niet zo nauwkeurig omdat dichtbij de sensor een LED zit en een ic dat het geheel zo'n 5 ºC opwarmt. Maar die interne sensor hebben we ook niet echt nodig voor onze toepassing.

Als er anderen zijn die met deze sensor en relaisprint hun vergisting of het maischen willen besturen dan kunnen ze alvast de volgende hardware zien te verwerven. Bijvoorbeeld op ebay.nl zoeken op:

USB Eight Channel Relay Boad RS232 Serial controlled

Hiervoor moet je nog een USB kabel hebben of kopen want die zit er niet bij. En verder heb je nog een 12V gelijkspanningsadapter nodig voor de relaisprint.

USB Thermometer Temperatur mit Sensor Automatisch Mail  (Let op dat je de TEMPerNTC uitvoering koopt en niet de TEMPer versie)


Zie bijgevoegde foto's.

Binnenkort komt er een Windows software versie beschikbaar die gedownload kan worden en deze hardware ondersteunt.

Henielma

Gisteren tijdens het brouwen van mijn pils heb ik op de laptop die de brouwinstallatie bestuurd met Beer PID ook het nieuwe programma laten draaien. Dit ging zonder problemen. De instalatie is bestuurd door mijn oude programma en mijn nieuwe programma Tcontrol liep alleen mee om ook de temperatuur te loggen. Dit om te kijken wat de meetfout is van het implementeren van de sensor TEMPerNTC in mijn programma.
Hieronder zie je de grafiek van het maischproces en het koken van mijn pils.



De curves volgen elkaar beter dan ik had verwacht. slechts boven de 85 ºC zie je nog een fout in het bepalen van de omzettingscurve van de meetstroom naar sensorweerstand. Dit heb ik inmiddels opgelost.

Verder vandaag nog een proef gedaan bij een aantal verschillende temperaturen. Hierbij heb ik een UT-100 vergeleken met mijn nieuwe programma Tcontrol en het met de sensor meegeleverde programma TEMPerNTC.

UT100   Tcontrol   TEMPerNTC
0.00 ºC    1.2 ºC     -3.8 ºC
9.8          10.2         6.6
16.9        17.3         15
22.8        23.4         21.7
56.5        57.5         56.2
koken      100.7       99.4

Tcontrol heeft constant een positieve offset die ik nog zal compenseren en TEMPerNTC heeft een grote afwijking in het lage temperatuursbereik.
Het heeft best wat voeten in aarde gehad om de uitlezing zo nauwkeurig te krijgen. Maar het is dus gelukt om de meting met dezelfde sensor nauwkeuriger te krijgen dan met de meegeleverde software.

De invloed van spreiding van de sensoren onderling heb ik nog geen beeld van omdat ik maar 1 sensor heb. Maar als anderen zo'n sensor aangeschaft hebben hoor ik graag het resultaat met hun sensor. Als anderen zo'n sensor in huis hebben dan laat het maar even weten dan zet ik een nieuwe versie van mijn programma gereed om te downloaden.

Edgar

Goed nieuws Herman, van die witte rook! Voorlopig laat ik het nog even liggen, maar toch gaaf.

William

Citaat van: Edgar op 04-01-2009  22:30 uGoed nieuws Herman, van die witte rook! Voorlopig laat ik het nog even liggen, maar toch gaaf.

Ik ga er wel iets mee doen. Ik heb de nodige hardware her en der besteld en zal eens kijken of ik dat aan de gang kan krijgen met Henielma's vakmanschap :groots: . Als ik mijn sensor heb zal ik wat vergelijkende metingen doen.

Muldermans

Is Labview een taal die je makkelijk kunt leren? Ik heb alleen ervaring in het maken van simpele delphi applicaties. Als ik Labview zo bekijk is het wel erg makkelijk met grafische elementen programmeren.

wilko


Henielma

Citaat van: Muldermans op 04-01-2009  22:52 uIs Labview een taal die je makkelijk kunt leren? Ik heb alleen ervaring in het maken van simpele delphi applicaties. Als ik Labview zo bekijk is het wel erg makkelijk met grafische elementen programmeren.

Tja wat is makkelijk?  :weetniet:

Het eerste probeerseltje maken is gemakkelijk met LabVIEW maar een goed werkend geheel dat interfaced met de buitenwereld vergt wat meer geduld en doorzettingsvermogen. Een punt van aandacht als je wil programmeren met behulp van LabVIEW zijn de aanschafkosten van de programmeeromgeving. Deze zijn stevig. Zie onderstaande link:

http://www.ni.com/labview/

Muldermans

Hmm  :o :o das aan de prijzige kant. Toch maar weer via Delphi.... Daar kun je ook poorten mee uitlezen, aansturen. Hoe? Dat ga ik wel uitvinden, lang leve het internet, komt mijn oude laptop ook weer eens tevoorschijn. Daar staat nog een legale versie op van Delphi (wel een lite), die heb ik ooit eens gekocht voor 70 euro, een groot contrast met de 2500 euro van labview. Pfff

Groeten
Muldermans

Henielma

De afgelopen tijd druk gewerkt aan het robuust maken van de applicatie. Dit is gelukt. De eerste versie met ondersteuning van de op 2 januari genoemde hardware is gereed.

Alleereerst een screenshot van de applicatie van Tcontrol.



Het programma is te uploaden middels de onderstaande link:
http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol-V010.zip

Het programma heeft de volgende eigenschappen:
1. Nauwkeurigheid NTC sensor +- 0,6 ºC (na een 1 puntscalibratie) met een bereik van -6 .. 110 ºC.

2. Logdata wordt opgeslagen in een tekstfile die in een spreadsheet te importeren is. De is logregel interval instelbaar van 1 .. 3600 seconden.

3. Opslag van de temperatuuroffset (calibratiedata) in de sensor TEMPerNTC zelf. Gebruik bij het verlaten van het programma de STOP knop voor deze functionaliteit.

4. Simulatie mode om te testen zonder aangesloten sensor en relaisprint.

5. Bij het ontkoppelen van de sensor van de USB poort van de PC worden de relais uitgeschakeld. Als de sensor weer aangesloten wordt dan worden de relais weer bediend.

6. Grafische weergave van het koelvermogen in de tijd gezien. Dit als indicatie van de hevigheid van de vergisting.

7. Instelbaar in uren (vergisting) en minuten (maischen).

8. Temperatuurstappen zijn per stap instelbaar in ºC per tijdseenheid.

9. Er is een 5 minuten inschakelbeveiliging voor de koeluitgang. Het relais zal pas na 5 minuten (simulatiemode 5 seconden) na het uitschakelen weer in kunnen schakelen. Na het opstarten gaat het koelen relais op zijn vroegst na 5 minuten aan.

10. Geschikt voor een Windows PC platform met minimaal twee USB poorten. Getest op een 800 MHz laptop met 384 MByte geheugen.

Succes met testen van het programma. Ik ben benieuwd naar de reacties.

Henielma

De vorige versie ondersteunde door een fout alleen COM4 voor de temperatuursensor. Daarom nu een nieuwe versie 013 van het programma Tcontrol. Tevens is in de zip file een installatie handleiding toegevoegd. Deze leidraad is nodig om de benodigde software voor ondersteuning van de sensor en relaisprint te installeren.

Het programma is te uploaden middels de onderstaande link:
http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol-V013.zip

Mocht je aanvullingen hebben op de installatiehandleiding of resultaten of opmerkingen hebben op deze Tcontrol versie dan lees ik dat graag.

Muldermans

Henielma, dit is wel erg leuk! Ik ga maar eens sparen voor de TemperNTC en het relaisbord, vind dit echt geweldig!

Suc6 ermee
Groeten Muldermans

William

Citaat van: William op 04-01-2009  22:33 uIk ga er wel iets mee doen. Ik heb de nodige hardware her en der besteld en zal eens kijken of ik dat aan de gang kan krijgen met Henielma's vakmanschap :groots:

Vandaag is mijn TemperNTC sensor binnengekomen. Dat gaat trouwens snel; 6 januari verzonden uit HongKong en vandaag al hier. Toevallig dat Henielma vandaag ook net een nieuwe versie van het programma had klaar staan, zodat ik mijn sensor kon testen. In eerste instantie kreeg ik geen uitlezing maar na een kort berichtje naar Henielma was het probleem snel opgelost en kan ik nu met deze sensor de temperatuur netjes uitlezen  :hoera:.

Morgen zal ik de nauwkeurigheid van deze T-sensor bepalen naast een aantal andere sensoren.

Nu is het wachten op het relaisboard zodat het echte aansturen kan beginnen  :duimop:


Henielma

Naar aanleiding van de metingen van de sensor van William heb ik twee calibratiepunten toegevoegd. Nu zijn er drie punten waar de offset ingevoerd kan worden. Namelijk bij 0, 25 en 65 ºC. Op deze manier is de nauwkeurigheid binnen de gebieden die voor het vergisten en het maischen interessant zijn binnen de + en - 0,5 ºC. Met behulp van deze drie punten wordt lineair de offset verrekent.

De nieuwe versie V020 is te vinden op:

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol-V020.zip

Of diegene die V013 al geinstalleerd hebben die hoeven alleen de nieuwe .exe te downloaden en te kopieren naar Programfiles/Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.exe

Met deze software heb ik voor mijn TEMPerNTC de offsets bepaald. Deze zijn voor 0, 25 en 65 ºC respectievelijk 1.0, 2.6 en 0.6 ºC.

Tijdens het bepalen van deze offsets is het belangrijk dat de temperatuur gedurende een paar minuten constant is. Daarom doe ik de metingen in een thermosfles met water van de juiste temperatuur.

William

Citaat van: Henielma op 14-01-2009  21:27 uMet deze software heb ik voor mijn TEMPerNTC de offsets bepaald. Deze zijn voor 0, 25 en 65 ºC respectievelijk 1.0, 2.6 en 0.6 ºC.

Geweldig Henielma, wat een service :duimop:.

Ik kan je (en iedereen) laten weten dat ik de electronica ook draaiende heb met het programma van Henielma. Het aansluiten en installeren van de boards, drivers en software is een fluitje van een cent en een test run met het programma laat zien dat de verschillende relais op de juiste tijdstippen in- en uitschakelen.

Nu nog de apparatuur koppelen aan het relais en kijken of de nieuwe ijgegevens en ijkfunctionaliteit ook voor mij goed werkt.

Henielma

Fijn William dat het relaisboard ook bij jou aangekomen is en goed werkt!

Voor het aansluiten van een koelkast of een verwarming (lamp, verwarmingslint) het volgende:
 
Haal de stekker van de koelkast uit het stopcontact.
Let op: Na het aansluiten op de print van de koelkast of een verwarmingselement staat er op een aantal pinnen aan de onderzijde van de relaisprint 230 V.  :rundum:  :rundum: Zorg ervoor dat de print gemonteerd is op een niet geleidende (houten) plaat met behulp van afstandsstukjes.

Verwijder een stukje van de mantel van de kabel en knip de bruine draad in de voedingskabel van je koelkast door en verwijder van beide uiteinden een klein stukje isolatie. Laat de blauwe en geel/groene draad intact.

Schroef de bloot gemaakte bruine draad die naar de koelkast gaat aan op de relaisprint onder het schroefcontact NO1.

Schroef de bruine draad die naar de stekker gaat onder het schroefcontact "C" (net boven het schroefcontact NO1).

Doe het zelfde met de voedingskabel van de verwarming maar dan aansluiten op NO2 en de "C" net boven NO2

Succes met aansluiten.

Henielma

Ik heb naast me al een hele tijd een glas water uit de koelkast staan met daarin de sensor van een UT100 en NTC van de TEMPerNTC.

Dit geheel warmt langzaam op van 6 naar nu 16 ºC. Regelmatig kijk ik op de UT100 en met Tcontrol-V020. De temperaturen die beide continue aangeven ontwijken elkaar niet meer dan 0,2 ºC. Meestal zelfs niet meer dan 0,1 ºC Dit lijkt me een mooi resultaat.

jelle

Binnenkort zal ik die test ook eens uitvoeren ;)

Henielma

Heb je ook een TEMPerNTC gekocht? Ik ben benieuwd naar het resultaat qua nauwkeurigheid.

William

Vandaag heb ik de off-set waarden voor de NTC sensor bepaald. Deze zijn bij 0, 25 en 65  ºC respectievelijk 1.1, 2.8 en 4.5  ºC.

Met deze waarden heb ik in het gebied tussen 0 en 25 ºC t.o.v. de UT-100 een afwijking van -0.2 tot 0.2 grC. Heel netjes in het meest relevante gebied voor vergisting.

In het gebied tussen 25 en 75 grC heb ik t..o.v. de UT-100 een afwijking van -0.5 tot 0.2 grC. Ook niet verkeerd hoewel ik het niet zal gebruiken voor automatische maischen (tenminste, nog niet  :pan:).

Inmiddels heb ik met het aansluiten van lampjes op de verschillende relais gezien dat deze op het juiste moment aan en uit gaan.

Nu het geheel op een ordentelijke manier in een kastje zien te krijgen en nog iets bedenken om op een veilige en praktische manier de voedingskabels van de koelkast en verwarmingsmantel aan te kunnen sluiten en ook te kunnen verwijderen als ze niet aangesloten zijn op dit speeltje. 

Henielma

Fijn dat het calibreren goed gelukt is.

Voor het aansluiten van de voedingskabels van de koelkast en de verwarming zou je een tafelcontactdoos kunnen gebruiken en die kabel via het relais laten lopen. Op die manier hoef je de koelkastkabel niet aan te passen. Of je koopt twee losse opbouwstopcontacten en monteert die op een plank en sluit die via een voedingskabel aan via de relais.

Henielma

Op dit moment heb ik Tcontrol-V020 boven in de brouwruimte staan. Door de webserver in de applicatie te activeren kan je een screenshot als een webpagina ophalen. De laptop heeft WiFi en op deze manier kan ik beneden zien wat de gemeten temperatuur van het gistvat is.

Als je dit ook handig lijkt dan kan je dit als volgt activeren:
Start Tcontrol
Kies in de menubalk Tools, Options
Vink dan enable Web Server aan
Druk Apply

Hierna vraagt de Windows firewall mogelijk of deze poort gebruikt mag worden. Beantwoord dit met ja

Nu kan je op een andere computer in je thuisnetwerk het Tcontrol scherm zien.
Typ hiervoor in je brouwser:   http://10.0.0.158/.snap?Tcontrol.vi
Waarbij je 10.0.0.158 moet vervangen door het ip adres van je computer waar Tcontrol op draait.

Wanneer je in je internet modem (router) de poort 80 toewijst aan het IP adres van de Tcontrol computer kan je wereldwijd zien hoe je vergisting ervoor staat. Altijd handig, toch?  :nut:

RobinB


William

Ik kan niet wachten en dan via een VNC verbinding vanaf mijn werk de temperatuur toch maar iets hoger instellen. ::)

Adrie

 :nut:

Als iedereen nou een link in zijn handschrift onder zijn berichten zet, kunnen we ieders vergisting volgen.

Dankzij dit forum en de inzet van zoveel mensen hier mogen we toch wel zeggen dat het hobbybrouwen het hobbyisme ruim is overstegen, zo blijkt zeker uit Henielma's werk.

Henielma

Adrie, leuk idee. Zie mijn onderschrift.

Oscar


Muldermans

Henielma is echt goed bezig :duimop: Ik vind dit echt een geweldig project. In de toekomst wil ik ook een relaisbord en een temperNTC nemen, eerst even mijn huidige projecten afronden...

Groeten
Muldermans

Henielma

Gisteren ervoor gezorgd dat ik zelf ook met Tcontrol kan werken. Er is een koppeling gemaakt met mijn huisbesturing zodat bij mij het uitlezen van de temperatuur en de relais aansturing via de huisbesturing gaan maar de regeling helemaal via Tcontrol loopt. Beide applicaties draaien nu op de PC in de huiskamer en de koelkast staat boven in de brouwruimte.

Omdat ik Tcontrol nu zelf ook gebruik ben ik er achter gekomen dat er nog geen hysterese in het schakelen zat. Dit is nu toegevoegd. Als het doel 4 ºC is dan wordt de koeling ingeschakeld bij 4,45 ºC en weer uitgeschakeld als 4.0 ºC bereikt is.

Verder zijn nog wat details verbeterd.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol-V024.zip


Of diegene die V013 of hoger al geïnstalleerd hebben die hoeven alleen de nieuwe .exe te downloaden en deze te kopiëren naar Programfiles/Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.exe

Veel plezier ermee. Ik ben blij dat ik het programma nu ook zelf kan gebruiken zonder een extra PC te moeten laten draaien.

Tom den Hollander

Henielma,

Wat heeft de Temperntc je uiteindelijk gekost? Is het bestellen vanuit china erg lastig?
Indien er veel belangstelling is kunnen we misschien een soort inkoopactie doen... Ik denk dan veel mensen e.e.a. zouden willen meten en eventueel regelen.

Henielma

Het bestellen vanuit China via ebay gaat eenvoudig.

De TEMPerNTC heeft me het volgende gekost:
TEMPerNTC EUR 13,99
Verzendkosten vanuit Hongkong naar Nederland EUR 2,50
Totaal EUR 16,49

Een nadeel als je er meerdere tegelijk gaat kopen is dat je mogelijk bepaalde bedragen overschrijd waardoor je invoerrechten en dergelijk bij moet betalen. Verder moet zich dan iemand geroepen voelen om het risico te nemen als het pakketje niet aankomt en het moet in Nederland dan weer verpakt en verzonden worden. Het in Nederland verpakken en verzenden kost al snel meer dan EUR 2,50.

Kortom, ik snap je vraag maar het lijkt mij niet verstandig. En ik voel me zeker niet geroepen om dit te gaan regelen.

De eerlijkheid gebied me te zeggen dat de kwaliteit van de TEMPerNTC wat tegenvalt. Het punt met de onnauwkeurigheid is inmiddels goed opgelost met de drie callibratiepunten. De gevoeligheid voor storingen zoals het schakelen van apparaten ben ik nog mee bezig.

Ik ben nu bezig Tcontrol ook geschikt te maken voor de oude meter (CD systems Type 1501) met RS-232 aansluiting die Niels van dit forum een anderhalf jaar geleden over had. Deze geeft indien juist ingesteld iedere seconde een ASCII string uit met daarin de temperatuur in ºC.
Als iemand een andere temperatuursensor kent die een ASCII string via USB of via de seriële poort uitgeeft dan houd ik me aanbevolen om die te ondersteunen in Tcontrol.


Henielma

De onderstaande sensor voor EUR 26,57 lijkt ook wel wat. Er zitten twee kabels met DS18B20 sensoren bij. Nauwkeurigheid van -10 .. 85 ºC is +- 0,5 ºC.

http://cgi.ebay.nl/Temperature-Data-Logger-4-Channel-COM-RS-232-RS232_W0QQitemZ130279326137QQcmdZViewItemQQptZBI_Automation_Components?hash=item130279326137&_trksid=p3286.m63.l1177#ebayphotohosting

Het is wel via de RS-232 poort maar dat kan je met een USB naar RS-232 blokje omzetten.

Wie lijkt deze sensor wat?

Henielma

Inmiddels is de EMC gevoeligheid van de TEMPerNTC sensor deels door de software omzeilt.

Tevens ondersteunt Tcontrol de temperatuurmeter die Niels een hele tijd geleden gegeven heeft. Het gaat dan wel om het type met de seriele poort (D9 connector). Het gaat om het type CD Systems 1501. Deze moet dan ingesteld worden zodat er iedere seconde een temperatuur uitgegeven wordt door middel van een seriele string. De baudrate is 2400 baud. Het afsluitkarakter is <cr> oftewel 0xD. Een voorbeeld van zo'n temperatuurstring is:
01D 0002.5
Dit geeft een temperatuur van 2,5 ºC weer. Een andere meter die vanaf het 5e karakter in een zin de temperatuur uit kan geven zou gebruikt moeten kunnen worden.

Als derde uitbreiding worden de geselecteerde poorten en het logging interval opgeslagen bij het verlaten van het programma zodat bij het weer opstarten deze waarden direct juist ingevuld zijn.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol-V029.zip

Of diegene die V013 of hoger al geïnstalleerd hebben die hoeven alleen de nieuwe .exe te downloaden en deze te kopiëren naar Programfiles/Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.exe

Ko

Ik vind dit project echt briljant, en ik ben ook zeer enthousiast om binnenkort ook een dergelijk systeem te gebruiken om te maischen. Nu is mijn vraag hierover of je ook verwarmingselementen van enkele 100'en tot 1000'en wats op deze relais kunt aansluiten? Want het lijkt mij nogal een verschil of alleen een koelkast aan en uit geschakeld moet worden of een (of meerdere) behoorlijk verwarmingselement.

Mocht dit niet kunnen, is er dan wel een (liefst eenvoudige) mogelijkheid om dit toch te bewerkstelligen?

alvast bedankt,

Ko

Pingo

Ko,
Met de relais plank (engels: relay board) is op 230V ca. 10 ampere te schakelen. Dit komt neer op een totaal schakelbaar vermogen van 230 x 10 = 2300 Watt te schakelen. De details weet ik niet van dit relais maar enige marge in verband met inschakelstromen is wel raadzaam.  ;D

Dick

Henielma

Fijn dat je enthousiast bent over dit project.

De relais zijn inderdaad 10 A bij 250 V wisselspanning. En verder 15 A bij 24 V gelijkspanning en 15 A bij 125 V wisselspanning.

Dit houd bij 230 V inderdaad 2300 Watt in. De inschakelstroom bij een verwarmingselement is ongeveer gelijk aan de continue stroom omdat het een reactieve (weerstand) belasting betreft en geen inductieve zoals een koelkast.

Boven dat vermogen moet je dit relais een ander en zwaarder relais laten inschakelen die dan op zijn beurt de verwarmingselement(en) schakelt. Als er behoefte aan is dan kan ik wel een keer tekenen hoe je dat aansluit.




Henielma

Zojuist ook onderstaande sensor gekocht in Thailand voor EUR 27,31.


In ebay zoeken op: Temperature Data Logger 4 Channel COM / RS-232 / RS232

Eens kijken of ik ook deze sensor kan ondersteunen met Tcontrol. Ik denk dat dit goed moet kunnen. Een voordeel van deze sensor is dat in de sensorkop direct de temperatuur omgezet wordt in een digitale seriele pulstrein waardoor de nauwkeurigheid eenvoudiger goed te houden is.


Overigens gaat de leverancier in China van de TEMPerNTC sensor op verzoek een .DLL leveren zonder de vervelende pop-up schermpjes in zijn DLL als er een fout optreed. Hierna zou die sensor minder moeite moeten hebben met storing tijdens het schakelen van apparaten. Benieuwd wanneer die aangepaste DLL binnen is. Hij heeft aangegeven na het Chineese nieuwjaar.

RobinB

Hey Nielma! ;)
Dit ziet er allemaal erg mooi uit, maar in de loop van het topic ben ik de rode draad een beetje kwijt geraakt?
Zou je misschien kunnen samenvatten, wat je minimaal nodig hebt voor een gistmanagement systeem (buiten de koelkast)? Waar dit te bestellen enn welke opties er dan nog zijn?

Misschien handig als je eerst deze test, want die ziet er ook wel weer cool uit :)

Ook moet een evt totaalpakket een beetje fool-proof zijn voor de minder handige mensen zoals ik ;D

William

Citaat van: RobinB op 02-02-2009 &nbsp;21:03 uOok moet een evt totaalpakket een beetje fool-proof zijn voor de minder handige mensen zoals ik ;D

Dat laatste zal geen probleem zijn, zelfs mij lukt het om een lampje te laten branden of een koelkast te laten schakelen ;D . Natuurlijk wel met de geweldige ondersteuning van Herman Henielma.  :duimop:

Adrie

Misschien dat BrouwTV of een andere filmer eens een filmpje kan maken van wat je nodig hebt en hoe je zoiets in elkaar zet, want ik zie het ook totaal niet voor me.

jhkoch

Mooie Systemen zijn ook verkrijgbaar bij http://www.Hygrosens.de (wat duurder, Dallas naar RS232)
en ook via audon: http://www.audon.co.uk/mypclab.html (PT100 to USB)

Mijn relaiskaart kan 400V schakelen, ik schakel hier de 3 phasen van de krachtstroom van het roerwerk mee:

http://shop.strato.de/epages/61125483.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61125483/Products/%22RK8-5/10.250V1%22

Filmers van BrouwTV zijn van harte welkom! (Bij mij loopt de oplossing al een jaar).


Jan


Henielma

Citaat van: Adrie op 02-02-2009 &nbsp;21:17 uMisschien dat BrouwTV of een andere filmer eens een filmpje kan maken van wat je nodig hebt en hoe je zoiets in elkaar zet, want ik zie het ook totaal niet voor me.

Ik zal binnenkort een soort van handleiding maken en die op het forum plaatsen dan hoop ik dat het allemaal wat duidelijker wordt voor anderen. En misschien is het een keer iets voor BrouwTV. Maar ik brouw zelf met een andere besturing dan deze. Echter die oplossing is moeilijker na te bouwen vandaar dat ik Tcontrol gemaakt heb.
Deze oplossing Tcontrol gebruik ik zelf sinds 2 weken wel voor het regelen van de vergistingstemperatuur.

Hopmans

Citaat van: Henielma op 02-02-2009 &nbsp;23:03 uIk zal binnenkort een soort van handleiding maken en die op het forum plaatsen.

Hopelijk wordt deze dan wel een beetje duidelijk.
Emile begon al gelijk met programmeercode in plaats van het begin:
Te weten de temperatuur-sensor, en vervolgens de omzetting naar een digitaal signaal,
en dan pas de programmatuur.

 ;D

Tom den Hollander

Ik ben zelf bekend met Visual Basic (en wil ook .NET leren) en zat te denken aan volgende hardware:
- Velleman K8055 USB I/O bordje (ff googlen) a 35 euro (5x DI, 8x DO, 2x AI 8bits, 2x AO 8bits)
- LM35 temperatuur sensoren (3,95 per stuk)

Echter zit ik nog te denken hoe ik die LM35 het beste waterdicht kan maken..
Iemand ideen?

gr. Tom

Henielma

Tom,

Kijk eens in het onderstaand bericht de derde en vier de foto.
http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,5847.msg62456.html#msg62456

Hopmans, ik zal mijn best doen om een duidelijke en eenvoudige aansluithandleiding te maken.

En daarna een gebruikshandleiding.

Henielma

Vanavond gewerkt aan de aansluithandleiding. Deze is in pdf vorm te downloaden met onderstaande link.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Handleiding Tcontrol.pdf

Ik ben benieuwd of het nu duidelijker wordt voor de gemiddelde brouwer. Dat is in ieder geval wel mijn bedoeling.

Edgar


Adrie

Heel mooi, Herman. Eindelijk begint het te dagen. Bedankt!

Hopmans

Schitterende handleiding!
Dit is pas duidelijk!
Zo wordt techniek weer leuk.
Mooie foto's!
Zelfs ik snap het (IQ van lik me vessie).

Heel goed werk Herman!  :duimop:

 :groots:

Adrie

Citaat van: Hopmans op 04-02-2009 &nbsp;12:59 u(IQ van lik me vessie).

Volgens mij heeft iedereen die zelf bier brouwt per definitie een hoog IQ.

PietO

Citaat van: Adrie op 04-02-2009 &nbsp;13:16 uVolgens mij heeft iedereen die zelf bier brouwt per definitie een hoog IQ.
Daarom voor de "mindere" knutselaars onder ons iets wat het ook doet alleen geen logging heeft (koelen + verwarmen).

http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=176578

Kastje en voeding moet je ook zelf maken, maar zeker veel eenvoudiger.

Henielma

Ik begrijp nu dat het voordat ik deze aansluit handleiding gemaakt had het niet voor iedereen duidelijk was wat ik aan het maken ben. Fijn dat nu bij een aantal brouwers wel duidelijk is. Aangezien een plaatje (foto) meer zegt dan 1000 woorden ben ik maar foto's gaan maken van een mogelijke opstelling en hier en daar wat met tekst verder verduidelijkt. Fijn dat die aanpak aanspreekt. Dit kost me ook minder moeite dan een heel verhaal met een paar schematische tekeningen.

De opzet van Tcontrol is dat het eenvoudig moet zijn en blijven. Een ingewikkeld systeem voor mezelf heb ik zelf al. Zie hiervoor mijn geautomatiseerde weckketel installatie.

Een uitbreiding voor Tcontrol waar ik over aan het denken ben is om twee vergistingen te kunnen sturen. Bijvoorbeeld een starter en een vergisting. Dit zou je dan willen doen zonder extra hardware. De alternatieve temperatuursensor "Temperature data logger" heeft twee sensoren meegeleverd. Dus in combinatie met twee andere relais op de relaisprint zou je een tweede systeem kunnen maken zonder een 2e PC of extra printen.
Hiervoor zou je dan de applicatie Tcontrol twee maal moeten opstarten en bij de tweede moet je dan op 1 of andere manier aangeven dat deze de hardware moet gebruiken van de eerst opgestarte Tcontrol. Maar dit is voorlopig nog toekomstmuziek.

Wild Chocolate

Mooi gemaakt!

En redelijk betaalbaar ook. Zo te zien kun je onder de 50 euro het hele zaakje bij elkaar hebben (als je al een computer hebt...), of zie ik iets over het hoofd? Verwacht je dat het problemen geeft om Tcontrol onder windows 2000 te draaien met minder geheugen (128 MB)? Dan zou ik mijn huidige laptop hiervoor kunnen gaan gebruiken wanneer ik mijn nieuwe gekocht heb. Anders moet ik een oude desktop ervoor gaan gebruiken, maar dat kost weer veel meer stroom. Het zou mooi zijn om deze laptop te gebruiken.

Begrijp ik goed, dat ik vrij gemakkelijk de boel zo zou kunnen maken dat ik het kan gebruiken om te maischen. Ik las dat het relais mijn 1800 watt weckketel moet kunnen schakelen, het zou dan alleen een kwestie zijn van op de een of andere manier de tempsensor wortdicht te maken?

Groet,

Remco Vos

Henielma

Remco,

Ergens tussen de 50 en de 70 EURO zal je uitkomen, afhankelijk van het moment waarop je koopt en of je de USB kabel nog hebt liggen of moet kopen. Hetzelfde geldt voor de adapter.

Die Windows 2000 PC met 128 mb geheugen zou je gewoon eens kunnen proberen, download een versie van Tcontrol en kijk of de software een beetje draait in de simulatiemode. Anders koop je op ebay wat geheugen bij. Als je direct het juiste geheugen koopt kost dat niet veel.

Tcontrol kan voor vergistingstemperatuurregeling gebruikt worden en tevens voor het gebruik voor de temperatuurregeling tijdens het maischen. Het is een aan/uit regeling die al best aardig zal werken. Ik heb het maischen nog niet getest maar het is er wel voor bedoeld. Op termijn zal de regeling voor het maischen nog verbetert gaan worden door eerder uit te schakelen dan dat de temperatuur bereikt is. Dit wordt afhankelijk gemaakt van de tijd dat het verwarmingselement al aan staat. Hierdoor zal de doeltemperatuur minder overschreden worden.

Mensen met een HERMS zouden de wortpomp of een wortklep kunnen schakelen met Tcontrol en op die manier de temperatuur tijdens het maischen kunnen regelen.

RobinB


Pingo

Herman,
Heeft de door jouw bestelde relais bordje een scheiding tussen de elektrische circuits door middel van optocouplers? Het is niet fijn om een PC op te blazen als er een fout in een relais of schakeling komt. In mijn geval was het alleen een insteekkaart die vervangen mocht worden.  :verbergen:

Het relais bord ziet er goed uit, ook qua prijs dan.

groet  :proost2:

Dick

Henielma

De galvanische scheiding zit in de relais bij dat relaisbord. Verder zit er geen scheiding in. Op zich is dat voldoende maar een extra scheiding had gemogen tussen het relaisbord en het USB bord maar die zit er niet.


Henielma

In mijn vergistingskast draait nu een proef met Tcontrol. Verschillende temperaturen gaan via een gecontroleerd verloop bereikt worden.

Klik op Tcontrol in mijn onderschrift om mee te kijken.

Hopmans


William

Hij volgt netjes het opgelegde temperatuursprofiel! Dat ga ik binnenkort ook proberen.

Henielma

Inderdaad het profiel wordt mooi gevolgd. Bijgevoegd nog een screenshot zodat het over een tijdje ook nog te zien is.




Vandaag de alternatieve temperatuursensor binnengekregen.  :hoera: Qua eenvoud en nauwkeurigheid wint deze sensor het al duidelijk van de TEMPerNTC. Het goed implementeren van de TEMPerNTC heeft me zeker drie weken gekost. Deze sensor zal een stuk sneller gaan. Mogelijk lukt het vanavond nog om de uitgegeven temperaturen in Tcontrol weer te geven.
Op dit moment de twee bijgeleverde sensoren en de UT100 sensor bij elkaar gebonden en rond de 21 ºC in de woonkamer ontlopen de drie temperaturen elkaar maximaal 0,2 ºC. Dit geeft de burger moed. Het calibreren is bij deze sensor niet nodig zo te zien. Dit klopt ook met de specificatie van de sensoren DS18B20.

Dit is de onderstaande sensor:
ebay zoeken op: Temperature Data Logger 4 Channel COM / RS-232 / RS232
van Jojo2520 uit Thailand. Op het printje staat nog Lambda TL-400.

Het EMC gedrag (storingsgevoeligheid) van deze sensor moet ik nog testen.

Oscar

± 10 °C op dit moment. Ik blijft dit gaaf vinden! hoewel ik er niets van snap, al die technische snufjes.  :nut:

RobinB

Erg mooi! Nu is ie weer 13 ºC :)

Die nieuwe sensor, is die ook simpeler in te bouwen (zonder weerstandjes aan te prutsen ed?)?
Wordt dat dè aanrader voor een uiteindelijk basispakket?

Ronnie

Ben hier ook dat ding aan het volgen.
Ben nog electronicus met studies van begin de jaren 60, buizentijdperk dus, nu wat achterop geraakt, alhoewel..

Hallo, Henielma, welk is volgens u best geschikt:
Ik wil mijn gistkast in een koelkast inbouwen met automatische sturing.
Er moet dus via een comporator met voldoende hysteresis aangeboden worden om ofwel te koelen, ofwel de verwarmingselementen in te schakelen.
Kan deze die je hier gebruikt dat via een flinke hysteresis die 2 richtingen switchen?

 :degroeten: Ronnie.

Henielma

Ronnie,

Bij Tcontrol kan je kiezen of je de verwarming of de koeling automatisch schakelt. Je kan ook het koelen en het verwarmen op automatisch schakelen. Dat is wat ik afgelopen dagen gedaan heb.

Het automatisch schakelgedrag is als volgt:
Stel de doel temperatuur is 10 ºC.
Het verwarmen start dan als de temperatuur onder de 9,55 ºC komt en gaat door tot de 10 ºC is bereikt.
Het koelen start dan als de temperatuur boven de 10,45 ºC komt en stopt als de 10 ºC is bereikt.

Tussen start koelen en start verwarming zit dus een hysterese van 0,9 ºC. Dit is in de praktijk een goede waarde.

Verder zit er nog een beveiliging in Tcontrol voor de koelkastcompressor. Na het uitschakelen van de koelkast wordt deze minimaal 5 minuten niet meer ingeschakeld.

Tcontrol lijkt mij dus een mooie regeling voor je vergistingskoelkast.

Ronnie

Prima! Zal werkje voor de herfst zijn.

Citaat van: Henielma op 10-02-2009 &nbsp;19:50 uVerder zit er nog een beveiliging in Tcontrol voor de koelkastcompressor. Na het uitschakelen van de koelkast wordt deze minimaal 5 minuten niet meer ingeschakeld.

Bedoel je hiermee de beveiliging die bij elke koelkast standaard ingebouwd zit? Die moet ik toch gewoon laten zitten en gebruiken?  Dus gewoon het koelcontact 230V naar het netsnoer van de koelkast?

Henielma

Het relais van Tcontrol zet je inderdaad in serie met de 230V aansluiting. Dus alles wat in de koelkast zit laat je zitten. De thermostaat van de koelkast zet je op maximaal.
Die beveiliging in Tcontrol zit er als extra veiligheid in naast de eventuele bescherming tegen herinschakelen van de koelkast zelf.

wilko

Citaat van: Henielma op 11-02-2009 &nbsp;10:16 uHet relais van Tcontrol zet je inderdaad in serie met de 230V aansluiting. Dus alles wat in de koelkast zit laat je zitten. De thermostaat van de koelkast zet je op maximaal.

Maximaal?  Het zou de eerste koelkast niet zijn die ik tegenkom die op de maximaal stand vrijwel continue de compressor laat draaien.  Met het effect dat je bij sommige koelkasten tot net boven het vriespunt zakt qua temperatuur.

Op zich zou het geen probleem moeten zijn mits de Tcontrol spullen netjes blijven draaien, dat is duidelijk.  Alleen heb ik niet voldoende vertrouwen in Windows om dat te geloven.

Bevroren bier is geen bier  :verbergen:

Wilko

RobinB

Citaat van: wilko op 11-02-2009 &nbsp;10:57 uMaximaal?  Het zou de eerste koelkast niet zijn die ik tegenkom die op de maximaal stand vrijwel continue de compressor laat draaien.  Met het effect dat je bij sommige koelkasten tot net boven het vriespunt zakt qua temperatuur.

Dat is toch precies wat je wilt?
Als de koelkast altijd maar gaat, kan je met Tcontrol zeggen wanneer!
Zo heb ik het met mijn UT-100 ook! :)

Enne een cleane kale XP install op een stand-alone computer is best stabiel hoor!

Henielma

Tcontrol is geschikt gemaakt voor de sensor Lambda TL-400 uit Bangkok. Het werkt mooi met deze sensor en de nauwkeurigheid ziet er goed uit.

Maar onder de 1 ºC gaat de sensor wartaal uitslaan en even later stopt deze ermee. Dat is jammer. Niet per se een probleem maar wel jammer. De gebruikte sensor DS18B20 kan tot ver onder nul dus dat is niet het probleem maar de software op het sensorprintje gaat onder de 1 ºC de fout in.

Ik heb hierover een vraag gesteld aan de leverancier aangevuld met een stukje logdata zoals dat uit de sensor komt onder de paar graden Celsius. Nu ben ik benieuwd hoe die reageert.

Ronnie

Die opmerking over Windows doet me toch een lichtje branden.

Soms gaan we het wat te ver gaan zoeken.

Ik denk doodgewoon met 2 voltage comporators te werken ( 2 om hysteresispunten te kunnen instellen) en te vergelijken met een simpele LM35 meting (10mV/°C). Niks mooie schermpjes en software. Potmeter, klein printje + relais en digitaal paneelmetertje in een bakje ..

Henielma

Vanavond weer gewerkt aan de handleiding van Tcontrol. Nu heb ik de bediening van het programma toegevoegd aan de handleiding. Met deze beschrijving zou je het programma goed moeten kunnen gebruiken.

Tevens is in het aansluitdeel van de handleiding de alternatieve temperatuursensor toegevoegd.

De nieuwe handleiding is in pdf vorm te downloaden met onderstaande link.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Handleiding Tcontrol.pdf

Morgenvroeg komt de nieuwe versie (V032) uit van het programma Tcontrol. Deze ondersteunt de alternatieve temperatuursensor Lambda TL-400.

Henielma

Zojuist de nieuwe versie (V032) van Tcontrol gereed gezet om te kunnen uploaden.

Deze versie ondersteunt de ook de onderstaande temperatuursensor:
Temperature Data Logger 4 Channel COM / RS-232 / RS232
van Jojo2520 uit Thailand. Op het printje staat nog Lambda TL-400.
Het programma detecteert zelf welke sensor aangesloten is.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol-V032.zip

Of diegene die V013 of hoger al geïnstalleerd hebben die hoeven alleen de nieuwe .exe te downloaden en deze te kopiëren naar Programfiles/Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.exe

Succes ermee.

Henielma

Goed nieuws voor diegene die de "Temperature Data Logger 4 Channel COM / RS-232 / RS232"
van Jojo2520 uit Thailand willen aanschaffen. (Op het printje staat Lambda TL-400.)

Na mijn foutmelding aan jojo2025 met een duidelijk logfile van wat er mis ging onder de 1 ºC met deze sensor hebben ze de software op het USB printje aangepast.  :dansen:  :hoera:

Hij test het zelf eerst nog even uit en aanstaande maandag stuurt hij een nieuwe microcontroller naar mij. Hiermee moet ik dan ook temperaturen onder de 1 ºC kunnen meten zonder problemen.

Hij heeft aangegeven dat deze wijziging ook op de andere nog te verzenden sensoren doorgevoerd wordt. Dus als anderen zo'n sensor bestellen krijgen ze direct de juiste versie die ook goed onder de 1 ºC meet.

glaasjebier

Laat ik hem nu net vandaag binnen hebben gekregen... Ik vermoed dat dit de oude versie betreft. Ik ga eens even contact met jojo opnemen.

Henielma

Vandaag van Jojo25 de processor van de TL-400 met de verbeterde software (Versie Fw: 1.52.2.18) binnengekregen vanuit Bangkok.

En het werkt!  :dansen:

Ik weet nu dat het in mijn diepvries -18,5 ºC is.

Dus groen licht voor diegene die met deze sensor willen gaan werken. Volgens mij heeft deze sensor (TL-400) de voorkeur ten opzichte van de TEMPerNTC sensor. Zeker als je PC een seriele poort heeft en anders kan je een seriele naar USB convertor gebruiken.

Nog een klein detail in Tcontrol V032 is dat Tcontrol met deze sensor nog niet onder de -9.9 ºC werkt maar dat is voor bier brouwen geen probleem lijkt me. De volgende versie zal ik dit oplossen zodat Tcontrol ook tot -50 ºC kan met deze sensor. Je weet nooit waar het nodig voor is.  :denken:

Oscar

Citaat van: Henielma op 02-03-2009 &nbsp;19:50 uJe weet nooit waar het nodig voor is.  :denken:

Jij komt met een IJsbok op het BONK dit jaar ?  ::)

William

Citaat van: Henielma op 02-03-2009 &nbsp;19:50 uVandaag van Jojo25 de processor van de TL-400 met de verbeterde software (Versie Fw: 1.52.2.18) binnengekregen vanuit Bangkok.

En het werkt!  :dansen:

Heel mooi Henielma. Die moet ik dan misschien ook maar eens gaan proberen i.p.v. de TemperNTC. Hoewel, de laatste lijk ik nu redelijk goed werkend te hebben zonder signaalverstoring.

RobinB

Citaat van: Henielma op 02-03-2009 &nbsp;19:50 uVolgens mij heeft deze sensor (TL-400) de voorkeur ten opzichte van de TEMPerNTC sensor. Zeker als je PC een seriele poort heeft en anders kan je een seriele naar USB convertor gebruiken.

Dat is mooi, als ik hier iets mee wil gaan doen moet ik zeker iets hebben wat geen extra sleutel/soldeerwerk nodig heeft. Het moet redelijk plug and play werken (kan nog wel íets) dus als dit dat is, biedt dat voor mij een betere kans! :)

Herman

Mooi werk Herman, voorlopig houd ik het even bij opslaan van je pdf. Maar als mijn brouwgarage ooit goed ingericht raakt, lijkt me dit een leuke uitbreiding!

William

Citaat van: RobinB op 02-03-2009 &nbsp;20:26 uHet moet redelijk plug and play werken (kan nog wel íets) dus als dit dat is, biedt dat voor mij een betere kans! :)
Je kunt het Robin. Mij is het ook gelukt.

William

Citaat van: William op 02-03-2009 &nbsp;20:30 uJe kunt het Robin. Mij is het ook gelukt.

Zie ook mijn onderschrift  ;)

RobinB

Ja ziet er zeker mooi uit!
Maar momenteel bevind ik me vooral ook in hetzelfde stadium als "Herman" Herman en red ik me nog met de UT-100 en kerstlampjes ;D

Adrie

Herman, kun je steeds de meest recente versies (links) in het eerste bericht plaatsen? Dan hoeven mensen niet dit hele (steeds langer wordende) onderwerp door te vlooien op zoek naar de link naar de software en de handleidingen.

Oscar

Citaat van: Adrie op 03-03-2009  09:13 uHerman, kun je steeds de meest recente versies (links) in het eerste bericht plaatsen?

Hij zal het eerste bericht al niet meer aan kunnen passen denk ik... ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 03-03-2009  14:48 uHij zal het eerste bericht al niet meer aan kunnen passen denk ik... ;)

De ene Herman wel en de andere Herman niet.  ;)

Oscar


Henielma

Ik zal vandaag een posting doen van een stuk tekst met de links naar de laatste versie. Dan kan een beheerder deze in het eerste bericht plaatsen. Ik zal daarna de te uploaden filenaam gelijk houden in de toekomst zodat dat juist blijft. De naam van de handleiding heb ik al gelijk gehouden zodat je hiermee altijd al de laatste download.

Henielma

(Graag dit bericht verplaatsen naar het eerste bericht in dit onderwerp.)

Hieronder de links naar de laatste versie van de handleiding en de software.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Handleiding Tcontrol.pdf

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.zip

Of diegene die V013 of hoger al geïnstalleerd hebben die hoeven alleen de nieuwe .exe te downloaden en deze te kopiëren naar Programfiles/Tcontrol.

http://verbeek.rr.nu/Tc/Tcontrol.exe

Henielma

Zojuist een nieuwe versie van Tcontrol (V033) gereed gezet om te kunnen downloaden.

De aanpassingen ten opzichte van de vorige versie is dat je nu het temperatuursverloop in ºC/uur in eenheden van 0,001 kan invullen zodat je bijvoorbeeld 0,042 kan gebruiken voor 1 ºC/dag. Dit is handig als je na de hoofdgisting van een bovengister in drie dagen de temperatuur langzaam wil laten oplopen met drie graden Celsius.

Verder kan er nu met de TL-400 sensor verder dan -9.9 ºC geregeld worden. Tot -50 ºC zou nu moeten werken maar ik heb het niet verder kunnen testen dan -18,5 ºC. En tot daar gaat het goed.

Nog wel tegen een detail aangelopen. De nieuwe sensorsoftware voor de TL-400 bevat nog een onvolkomenheid tussen 0.0 en 0.9 ºC. Er worden dan te hoge waarden uitgegeven. Ik heb dit weer gemeld aan Jojo en ik ga er vanuit dat hij dit weer adequaat oplost.

Adrie

Citaat van: Henielma op 04-03-2009  23:04 u(Graag dit bericht verplaatsen naar het eerste bericht in dit onderwerp.)

Is gebeurd.

pa-aler

Ik vind dit programma te gek en wil het graag gaan toepassen voor mijn vergisting.
Ik ben geen computer expert maar ik vraag me af of het mogelijk is om i.p.v. een computer je iets anders kan gebruiken. Ik denk bijvoorbeeld het volgende: je linkt the computer met een soort kaart je download vervolgens van je laptop the instellingen en het programma wat je wilt runnen. Is dit mogelijk. Verder als ik het goed begrijp moet the laptop of computer aan blijven om het te laten werken. Werkt het programma als de computer in standby of hibranation gaat.

eric

Henielma

Het is niet mogelijk dit programma te gebruiken zonder PC of laptop, helaas.

Het is hiervoor nodig de PC of labtop aan te laten staan, standby of iets dergelijks werkt niet. De PC leest namelijk iedere seconde de temperatuur uit en stuurt de relais aan.

Mogelijk kan je een oude PC of laptop hiervoor gebruiken, deze zijn meestal goed aan te komen.
Let op de minimum systeem eisen die in de handleiding genoemd worden. Wat minder kan misschien ook maar dat weet ik niet zeker.

pa-aler

Is het mogenlijk een USB Hub te gebruiken als je maar 1 USB port hebt?

Henielma

Een USB hub werkt prima. Die gebruik ikzelf ook omdat mijn laptop ook maar 1 USB poort heeft. Ik heb een PCMCIA kaart waarop vier USB poorten zitten in Engeland aangeschaft. Zoek bijvoorbeeld op ebay naar "32Bit PCMCIA USB 2.0 4 Port HUB Cardbus FOR Laptop UK" De prijs was inclusief verzending 7 pond.

Als je de TL-400 temperatuursensor gebruikt dan heb je slechts 1 USB poort (voor de relais) nodig en 1 seriele poort (9 polige D connector). Deze combinatie vind je veel op wat oudere laptops.

De TL-400 sensor heeft tevens mijn voorkeur boven de TEMPerNTC omdat het bij de TL-400 niet nodig is om deze te calibreren.

William

Citaat van: Henielma op 06-03-2009  17:32 uDe TL-400 sensor heeft tevens mijn voorkeur boven de TEMPerNTC omdat het bij de TL-400 niet nodig is om deze te calibreren.

Mijn ervaring met een USB-Hub in combinatie met de TEMPerNTC is dat een verlenging van de USB-kabel via USB-stekkers leid tot verstoring van het signaal (= opnieuw ijken en mogelijk meer ruis). De keuze voor de TL-400 sensor lijkt mij dan ook beter (hoewel niet door mij getest)

Emile

Henielma,

Prachtig stukje werk! Ik ben er een poosje tussenuit geweest en nu weer druk bezig met inlezen op alle topics die ik gemist heb de afgelopen tijd. Vooral jouw automatisering heeft uiteraard mijn aandacht. We doen redelijk dezelfde zaken, maar jij gebruikt LabView waar ik een eigen C++ programma gebruik. En ik sluit mijn elektronica nog via de parallelle poort aan, waar jij al USB gebruikt (staat op mijn to-do lijstje). Maar automatische aansturing van gasbranders en verwarmingselementen doen we volgens mij allebei al.

Diep respect voor het feit dat je een fout vindt in de firmware en dat je ook die fabrikant nog zo gek krijgt om de firmware aan te laten passen. Prachtig verhaal!

Goed idee om met meerdere sensoren te werken. Voor mijn stand-alone regelaar (die ooit mijn huidige PC met C++ programma en elektronica moet gaan vervangen) kan ik nu zowel 1Wire, als thermokoppel, pt100 en I2C sensoren aansluiten. Als je hier meer info over wilt, bijv. om te gebruiken in TControl, dan wil ik graag e.e.a. met je uitwisselen.

Emile

Henielma

Citaat van: Henielma op 04-03-2009  23:13 uNog wel tegen een detail aangelopen. De nieuwe sensorsoftware voor de TL-400 bevat nog een onvolkomenheid tussen 0.0 en 0.9 ºC. Er worden dan te hoge waarden uitgegeven. Ik heb dit weer gemeld aan Jojo en ik ga er vanuit dat hij dit weer adequaat oplost.

Vandaag het IC binnengekregen waarin het bovenstaande is opgelost. Ik heb dit net getest en het werkt nu goed. Getest van 21 ºC tot en met -20 ºC. Dit gebied wordt nu zonder problemen doorlopen. Het hele probleem tussen 1 en -1 ºC is nu netjes opgelost.

Vorige week zaterdag in Oss tussen het brouwen van 300 liter bier door mijn TL-400 sensor getest aan de labtop van William. Daar gebeurd nog wat vreemds. Mogelijk dat ik in een volgende versie het automatisch selecteren van een type sensor vervang door het handmatig selecteren van een type sensor. Misschien dat dit helpt.

William

Citaat van: Henielma op 28-03-2009  14:31 uVorige week zaterdag in Oss tussen het brouwen van 300 liter bier door mijn TL-400 sensor getest aan de labtop van William. Daar gebeurd nog wat vreemds. Mogelijk dat ik in een volgende versie het automatisch selecteren van een type sensor vervang door het handmatig selecteren van een type sensor. Misschien dat dit helpt.

Ik heb mijn sensor helaas nog niet binnen zodat ik het nog niet kan testen. Ik heb wel alles opnieuw geinstalleerd met als resultaat dat ik nu direct de COM-kan selecteren installeren i.p.v de ASRL:xxx equivalenten daarvan.

Henielma

Het wort gebrouwen in Oss wil ik in temperatuur van 11 naar 15 ºC laten oplopen en dan 2 dagen wachten en daarna naar 4  ºC voor 8 dagen. Dus toch ook maar de reserve koelkast gaan aansturen met Tcontrol. Mijn hoofdkoelkast is in gebruik voor een Saison die er de tijd voor neemt.

Dus vanmiddag in de zon mijn relaisprint netjes op een plankje gemonteerd. Hiervoor een viervoudig stekerblok omgebouwd zodat de twee linkse stopcontacten gewoon continue 230 V voeren en de twee rechtse geschakeld worden door de relaisprint. Op deze manier is de bedrading beperkt en is het geheel overzichtelijk. Als temperatuur sensor gebruik ik de TL-400.



De hierop aangesloten laptop staat op de koelkast. Het beeldscherm is dichtgeklapt zodat het scherm niet onnodig stroom verbruikt en licht geeft. Via Wifi kan ik vanuit de woonkamer zien wat er gebeurd. Sterker nog, via de Tcontrol link in mijn onderschift kan iedereen zien wat er gebeurd.

Henielma

Gisteravond versie V036 van Tcontrol ter download gereed gezet. (Zie link in het eerste bericht).

Hiermee is het probleem dat de TL-400 sensor Tcontrol soms error aangaf uit de wereld. Als beide sensoren minder dan 8 ºC waren dan werkte de software niet optimaal.

Zijn er naast William en mezelf nog meer brouwers die Tcontrol gebruiken?

Wild Chocolate

Hoi Herman,

Zou dit relais ook werken met jouw programma? http://cgi.ebay.com/USB-8-Channel-Relay-Board-Automation-Robotics-12V_W0QQitemZ280346111660QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0

Of zou ik mezelf een hoop gedoe op de hals halen om een tientje goedkoper uit te zijn?

Ik denk er sterk over om op deze manier mijn vergisting te gaan aansturen. Ik zou dan kiezen voor de TL-400 sensor. Ik neem aan dat daar geen usb-versie van is?

Ik moet nog even gaan kijken of het allemaal goed draait op mijn oude laptop, maar ik denk dat dat wel goed komt.

Groet,

Remco

RobinB

Is er ook een mogelijkheid direct van het printplaatje een UTP lijntje te trekken naar een router en het hele zaakje zo te besturen?
Dat zou het project voor mij een stuk haalbaarder maken, aangezien ik toch een NAS-je heb draaien.
Oja, dan zou hij ook in linux moeten werken...  :pan:

Henielma

Remco,

Ik heb die relaisprint ook al eens gezien. Ziet er best goed uit. Ik ga er vanuit dat deze niet zonder meer werkt aan Tcontrol. Hier zal ik eerst een nieuwe aansturing voor moeten maken. Het voordeel ten opzichte van de andere relais print is dat deze uit 1 print bestaat.

Ik heb nog geen beschrijving van de aansturing kunnen vinden van die print. Wel heb ik een vermoeden hoe het moet. Waarschijnlijk wordt de FTDI chip in de Bit bang mode gebruikt en heeft ieder relais 1 uitgangsbit.

Het kost wel wat extra programmeer en testwerk. Maar technisch gezien zou deze wel eens robuuster kunnen zijn dan de andere oplossing. Dus ik kan me er wel wat bij voorstellen dat ik deze relaisprint wil gaan ondersteunen in Tcontrol.

Wild Chocolate

Herman,

Hoeveel tijd schat je nodig te hebben om dat in te bouwen (denk je aan weken of maanden)? Als je het wilt proberen, zou ik natuurlijk zo'n ding kunnen kopen en hem naar jou sturen. Als je dan klaar bent stuur je hem weer naar mij. Ik besef dat ik dan daarmee het risico loop dat het helemaal niet gaat werken, maar dan verzin ik wel wat anders leuks om met dat relais te doen.

Groet,

Remco

EDIT: Uiteraard moet jij het wel zien zitten, ik wil je niet in een richting dwingen omdat ik een tientje wil besparen. (Wat met het heen en weer sturen toch al niet echt meer zal lukken, maar vind het wel leuk als ik ook mijn steentje kan bijdragen.)

Henielma

Remco,

Met het huidige relaisboard ben ik niet helemaal gelukkig omdat daar twee elco's op geplaatst moeten worden om ervoor te zorgen dat je geen last van storing hebt. Het plaatsen van die elco's is een drempel om Tcontrol toe te passen voor anderen denk ik.

Daarom zie ik het als een goede aanvulling om die relaisprint die jij aangeeft te ondersteunen in Tcontrol. In een paar weken doorlooptijd zou ik dat goed werkend moeten kunnen krijgen als ik de print (tijdelijk) kan gebruiken.

Mogelijk kan je mijn adres bij de bestelling opgeven als afleveradres als je dat tenminste wil, scheelt je 1 keer extra verzenden.

Hieronder een foto van het alternatieve relaisboard.

Liemingbrouwer

Zoals ik het zie is er toch een gat (gaatje) in de markt, bouw jullie tcontrol zo uit dat een simpele leek (ik dus) de draadjes aansluit, een programmaatje op de pc zet, en dat alles dan werkt.
Eventueel nog in een gepast doosje met wat ledjes en schakelaartje(s) erop en klaar is kees.
Je vraagt er een eerlijke prijs voor zodat je er zelf nog een centje aan over houdt.
Dan denk ik dat er op dit forum wel gegadigden zijn die in het bezit willen komen van zo'n kleinood.
Ik wil mij dan wel inschrijven op de wachtlijst.

Want als je nu bijna hetzelfde wil doen met een kant en klaar toestel moet je al een PID controller hebben met enkel PT 100 bij en ben je al vlug 150 euro kwijt.

Waarom nu dit pleidooi?
Als ik zoiets moet bouwen zit heel de straat zonder electriciteit en is de PC zeker kapot.  Maar werken, neen dat zal het niet doen....

Henielma

Gisteravond bezig geweest om het onderstaande alternatieve relaisboard van Denkovi te ondersteunen in Tcontrol. Het lijkt erop dat dit gaat werken.
Ik heb een print thuis liggen met een vergelijkbaar USB ic en daarmee kan ik in Labview via de bij het ic behorende .dll met de "asynchronus bit-bang mode" uitgangen in- en uitschakelen.

Denkovi.com relay board

Zojuist via ebay dit alternatieve relaisboard aangeschaft om er testen mee te doen.

Zoek in ebay op "USB 8 Channel Relay Board"

Henielma

De afgelopen dagen bezig geweest met V037 van Tcontrol die de Denkovi relaisprint ook ondersteunt. De print heb ik nog niet in huis maar zoals ik het heb kunnen testen zou het zo moeten werken. Als de print bij mij gearriveerd is dan zal ik deze versie testen met de echte hardware.
In Tcontrol is er een extra veld bijgekomen waarmee je het aangesloten type relaisprint kan selecteren.

Tevens de handleiding weer bijgewerkt naar de huidige stand van zaken.

De versie en handleiding is te downloaden via de links in het eerste bericht van dit topic.

Succes met deze versie.

Henielma

Zojuist de print uit Bulgarije binnengekregen. Deze natuurlijk direct aangesloten en het werkt direct.  :dansen:

Omdat tijdens het aansluiten van de USB poort van deze Denkovi relaisprint onder andere relais 1 van het koelen een een paar keer kort aangestuurd wordt ben ik bij deze print relais 7 en 8 gaan gebruiken. Relais 7 is het verwarmen en relais 8 is het koelen geworden bij deze print.

De versie V038 is weer ter upload gereed gezet onder de links in het eerste bericht van dit onderwerp.

Voor de oorspronkelijke relaisprint blijven relais 1 en 2 gebruikt.

Voor wie Tcontrol eens wil zien werken heb ik op de camping tijdens het Onk 2009 Tcontrol met de Denkovi relaisprint en de TL-400 temperatuursensor bij me. Vraag gerust als je er wat meer van wil weten of wil zien.

Oscar

Citaat van: Henielma op 05-06-2009  11:57 uVoor wie Tcontrol eens wil zien werken heb ik op de camping tijdens het Onk 2009 Tcontrol met de Denkovi relaisprint en de TL-400 temperatuursensor bij me. Vraag gerust als je er wat meer van wil weten of wil zien.

Kijk dat is nu eens interessant  :hoera:

Adrie

Inderdaad! Ik zou dit graag eens in het echt zien, want nu blijft het allemaal heel abstract voor een niet-techneut.

Liemingbrouwer

Citaat van: Adrie op 05-06-2009  12:58 uInderdaad! Ik zou dit graag eens in het echt zien, want nu blijft het allemaal heel abstract voor een niet-techneut.
Citaat van: Oscar op 05-06-2009  12:53 uKijk dat is nu eens interessant  :hoera:

En wat hebben jullie gezien???
Deel dat eens met ons

Adrie

Het ziet er allemaal heel simpel uit, eigenlijk. Een temperatuursensor, een printplaatje met wat aansluitingen, een stopcontact die aangesloten is op de printplaat en een laptop die via een USB poort is aangesloten op de printplaat. Ik hoop dat ik nog eens een oude laptop op de kop kan tikken om dit ook eens te gaan doen.

basterd-brewer

Je kan ook kijken naar mini-itx bordjes, hoewel dat niet persee goedkoper uitvalt kan je wel veel zuiniger zijn.

William

Citaat van: Adrie op 10-06-2009  09:32 uHet ziet er allemaal heel simpel uit, eigenlijk. Een temperatuursensor, een printplaatje met wat aansluitingen, een stopcontact die aangesloten is op de printplaat en een laptop die via een USB poort is aangesloten op de printplaat. Ik hoop dat ik nog eens een oude laptop op de kop kan tikken om dit ook eens te gaan doen.

Ik kan het aan de praat krijgen dus zou jou dat zeker moeten lukken ;)

wilko

Citaat van: basterd-brewer op 10-06-2009  11:37 uJe kan ook kijken naar mini-itx bordjes, hoewel dat niet persee goedkoper uitvalt kan je wel veel zuiniger zijn.

Mini-ITX is fraai maar duur.  Voor een paar tientjes koop je een klein desktopmachientje.  Afvalwarmte van dat ding kun je je gistvat mee verwarmen.  Lijkt me op zich wel stijlvol, de PC samen met het gistvat in de koelkast, en naar behoefte alleen koelen.

Wilko

Emile

Citaat van: Adrie op 10-06-2009  09:32 uHet ziet er allemaal heel simpel uit, eigenlijk. Een temperatuursensor, een printplaatje met wat aansluitingen, een stopcontact die aangesloten is op de printplaat en een laptop die via een USB poort is aangesloten op de printplaat. Ik hoop dat ik nog eens een oude laptop op de kop kan tikken om dit ook eens te gaan doen.
Aha, zo moet ik dat dus beschrijven! Nog efficiënter is de hobbybrouwen pid regelaar. Deze kent dezelfde opzet als de elektronica van Henielma, maar nu zit de computer in de printen  ;D Dus een printje met een trafo, een printje met een microcontroller en een display (uitlezing voor getallen) erop en 2 printjes waar je een verwarmingselement o.i.d. op kunt aansluiten. Werkt dus zonder PC en je kunt er diverse sensoren op aansluiten. Het geheel neemt iets van 12 W op (uiteraard zonder verwarmingselement actief).

Emile

Even voor alle duidelijkheid: ik ben zeer gecharmeerd van Henielma zijn automatisering. We hebben vrijwel dezelfde ideeën. Waar hij Labview gebruikt, heb ik een C++ programma gebruikt. Omdat ik hierop nogal wat reacties krijg, zelfs wereldwijd, heb ik besloten een stand-alone oplossing te maken. Dat is de hobbybrouwen PID regelaar geworden.

Maar voor iedereen die geen gedoe wil met temperaturen instellen e.d., kan ik Henielma zijn oplossing aanraden. Het ziet er zeer gebruikersvriendelijk uit, zelfs de meest verstokte hobbybrouwer moet hiermee uit de voeten kunnen  ;D

En hij is de enige die afgelopen weekend 2 x in de prijzen gevallen is, dat moet dus wel door zijn TControl komen  :hoera:

Henielma

Een voordeel van Tcontrol is waarschijnlijk inderdaad zijn eenvoudige gebruikersinterface. Verder werkt Tcontrol met hardware die standaard te koop is. Dit is een bewuste keuze van mij.
Als nadeel kan je zien dat je er een PC of laptop voor aan moet staan tijdens de vergisting. Een maatwerk oplossing zoals die van Emile zal meestal energiezuiniger zijn.

Mijn beide prijswinnende bieren zijn inderdaad temperatuurgecontroleerd vergist met Tcontrol. Het Historisch dropbier heeft in de vergistingskast plaats moeten maken voor de Saison. De keuze om een Saison te maken had ook te maken met het feit dat deze gist graag een oplopende temperatuur heeft verspreid over meerdere dagen. Hierbij kan Tcontrol heel mooi zijn dienst bewijzen.
Verder sprak me de omschrijving van de smaak van een Saison erg aan. De podcast van Jamil over Saison was voor mij een goede inspiratiebron.

Henielma

Hieronder een foto zoals de huidige hardware er uit ziet.



Een laptop, een TL-400 temperatuursensor en een Denkovi relaisprint.

In het bovenste stopcontact komt de steker van de koelkast en in het andere stopcontact van de verdeeldoos komt een 60 Watt gloeilamp voor de verwarming in de koelkast.

Dat is alles.

Wild Chocolate

Hoi Henielma,

Ik heb de spullen besteld!

Het relaisboard van Denkovi,

De temperatuurlogger van JOJO.

De koelkast die ik voor 20 euro op Marktplaats gekocht heb, staat nu nog mijn bier te koelen, maar kan straks ook gebruikt worden om gecontroleerd te vergisten! Ziet er allemaal erg goed uit. Heb er bij JOJO trouwens gelijk 2 kunststof kastjes bijgekocht om een en ander netjes in weg te werken op het plankje.

Nog even checken of ik nog ergens een USB kabel en een trafo heb.

Groet,

Remco

RobinB

Hey-nielma!
Gisteren ineens te binnen schoot was de volgende vraag:

Is het mogelijk om de USB-aansturing/logging te doen op het windows-mobile platform?
Ik heb nl nog een WM5 (kan evt 6 op) mobieltje (HTC P3300) liggen die ik daarvoor zou kunnen gebruiken.

Deze heeft de volgende specs:
201MHz OMAP850 processor, 64MB RAM, 128MB ROM, MicroSD kaartje van 1GB.
Hij heeft WIFI om de verbinding van netwerk -> koelkast te maken en beschikt over een mini-USB aansluiting.
De aansluiting met de sonde en relais-board zou dus via een powered-USB-hub kunnen?

Voordeel van dit alles: verbruik! (= erg laag)
Verder is het maar een hersenspinsel! ;D

Oscar

Tsja, dat zou ultime gaaf zijn, je vergisting sturen via je mobiele telefoon... Waar houdt het op ?  :nut: :nut:

Henielma

Helaas Robin, dat is te weinig performance en het scherm is te klein.

Verder is die USB aansluiting op zo'n PDA of mobieltje een slave type en je hebt een master nodig. Een slave is bedoeld om aan te sluiten op een PC, een master kan andere slaves aansturen.

Je ontkomt voor deze toepassing niet aan een redelijk PC platform volgens mij. Tenzij iemand het tegendeel bewijst met Tcontrol.  :D

glaasjebier

Aansturing via telefoon? Geen probleem :) Ik ben afgelopen maanden bezig geweest met een proof of concept van mijn vergistingskast. Ik heb nagenoeg dezelfde hardware als Henielma, echter heb ik het software platform iets anders opgezet. Ik heb een oud computertje omgedoopt tot server (het zijn de kosten niet als je hem alleen aan hebt staan als je een biertje vergist). Door het generiek opzetten van de hele architectuur ben ik nu in staat om bijv. op mijn werk in mijn browser realtime de temperaturen te volgen (dat is gewenste Target temperatuur van dat moment, environment temperatuur van de kast, echte temperatuur van het wort), mijn tijdsschema aan te passen of de server te starten / stoppen. De service die o.a. de hardware aanstuurt heeft een generieke interface die met meerdere technologien benaderd kan worden. Momenteel ben ik bezig met de implementatie van een website interface, zodat ik overal ter wereld (maar bijv. ook op mijn tv 'smorgens voor het nieuws) even de temperatuur kan bekijken. Hier kunnen dus ook java interfaces, mobile forms/webforms (telefoons), windows forms etc. op worden aangesloten. Zelfs het besturen van de kast d.m.v. SMS is mogelijk. Op deze wijze is betrouwbaarheid en security prio# 1, je wilt niet dat 'hackers' gaan klooien met je tijdsschema of je service even uitzetten. Volgende stap wordt het integreren van een magnetische roerder, zodat giststarters hierin ook opgeschaald kunnen worden.

Met deze opstelling is het bijv. handig voor clubs om een vergistingskast op de club te zetten. Leden die hier dan gebruik van maken kunnen het proces thuis instellen en volgen.

Al met al, leuk (maar erg veel) werk. Over een week op vakantie en daarna nog de laatste staartjes van mijn verhuizing en verbouwing afronden. Het zal dus nog een paar maanden duren voor het geheel af is, maar de eerste testen hebben de opstelling bewezen. Uiteraard zal ik hier uitgebreid verslag van doen als het af is op dit forum. En hulde voor Henielma voor de inspiratie!

RobinB

@glaasjebier:
ik zou zeggen: open een topic over je systeem!  :brouwen:

Henielma

Inderdaad, open een topic voor je systeem Glaasjebier.

Fijn dat je vergelijkbare hardware gebruikt.

Overigens heeft Tcontrol standaard een web functie aan boord. Via internet is de hele vergisting net zoals thuis te volgen. Zie voor een voorbeeld de Tcontrol link in het onderschrift van William of mezelf. Helaas loopt er op dit moment geen vergisting bij mij.
Tevens is het mogelijk om op afstand instellingen aan te passen als je dat wenst.

Succes met je besturing.

glaasjebier

Ik zal tzt een eigen topic openen. Ik heb momenteel nog niet voldoende om een zinnige thread op te starten, en het zal nog wel even duren voor het helemaal af is. Ik besef me nu ook dat ik opeens met veel bravoure door de verkeerde thread heen kom wandelen (komt door mijn enthousiasme, sorry). Na mijn vakantie een eigen thread met de details!

pa-aler

Heb een laptop de Lambda temp, en de relay print binnen. Heb geprobeerd de Lambda TL-400 aan te sluiten op de 9 pin connector op de computer. Windows XP ziet geen hardware. Vervolgens van de 9 pin connector met behulp van een paar "koppelingen" naar een USB aansluiting en nog steed "ziet" windows de logger niet. Als ik iets anders op de USB aansluit geeft hij het echter meteen aan. Tempcontrol programma werkt goed. Heb geprobeerd alle Com poorts te selecteren maar helaas geen geluk. Wat kan ik proberen?


William

Zie je in apparaatbeheer wel de com1 poort aangeven?

Ik zie normaal ook niet dat de lambda T-sensor is aangesloten. Kijk eens met hyperterminal of je output krijgt (start->programma's -> bureaus accesoires-> communicatie). Stel de juiste compoort in en stel de  baudrate op 9600 in . Ik krijg dan netjes de naam van de lambda sensor en de uitlezing van de temperaturen van de aangesloten sensoren. Pas dan brandt ook het groene ledje op de print.

Henielma

Heeft je laptop een seriele poort? Dus een D9 connector?

Heb je Visa441runtime gedownload en geinstalleerd?


pa-aler

Ok,

Heb Tcontrol verwijderd vervolgens Visa441 geinstalleert. Nu Tcontrol opnieuw geinstaleert. Lambda aangesloten op de 9 pin connector word niet herkent door de computer. Vervolgens op de USB geprobeerd werkt ook niet?
In tcontrol alle poorten geselecteert en gaat niet op actief.

Hyperterminal gestart ook geen resultaat.

Heb geprobeerd hardware toevoegen maar er word niets nieuws gevonden dat aangelsoten is op de computer?

William

Laat apparaatbeheer een com-poort zien? In mijn geval heb ik de bestaande com-poort (com1) verwijderd waarna deze werd herkend met daarop de l-sensor

pa-aler

Heb in device manager com en LPT beiden verwijderd en vervolgens zoeken voor hardware changes en hij ziet niet de sensor? Is dit wat je bedoeld of is het iets anders?

Eric

William

De sensor an-sich zal niet zichtbaar zijn in device manager (ja dat bedoelde ik...), wel de com-poort. Wel zou je weer met hyperterminal kunnen kijken of deze de l-sensor nu wel ziet. Staan de instellingen in het bios ook goed?

Anders moeten we even wachten tot Henielma weer online is

pa-aler

Hoe kan ik met hyperterminal kijken of deze de sensor werkt.
Heb gedaan nieuwe connectie,
Vervolgens connect via Lucent modem of Com 4 of Com 1 of TCP/ip winsock
Heb Com 4 en Com 1 geprobeerd. Vervolgens sherm met onderin Connected auto connect maar zie nergens TLambada of numers of info?

Henielma

Als je de connector van de TL-400 met de pc verbindt gaat dan op de TL-400 een groen ledje aan?

Zoniet dan krijgt de TL-400 geen voedingsspanning. Deze voeding haalt die uit de hardware handshakesignalen.

Mogelijk kan je de seriële poort COM1 in de BIOS in powersafe of zoiets zetten. Hier moet die poort niet in staan.

Met hyperterminal kan je een verbinding maken met de juiste com poort. Ik vermoed dat dit COM1 is. De in te stellen baudrate is 9600 baud, 8 databits 1 stopbit en geen (n) parity.
Als je nu connect met Hyperterminal dan krijg je iedere seconde een temperatuurregel als het goed is.

pa-aler

Groen licht gaat niet aan in de BIOS alleen de mogenlijkheid voor Device options, Parallel port mode, je kunt nu kiezen uit de volgende mogenlijkheden: Standard, Bi-directional, EPP of ECP?

Henielma

Die instelling is voor de parallelle poort. Die heeft er niets mee te maken.

Het gaat om een COM poort, waarschijnlijk COM1.

Leg nog eens uit wat er gebeurd in Tcontrol. Kan je een foto van het scherm maken?

Heb je de handleiding van Tcontrol doorgelezen?

Tom den Hollander

Hey allemaal,
Ik heb ook een start gemaakt met een meetsysteem voor mijn brouwsel/vergisting.
Ik heb de K8055 velleman kit gehaald (€ 36,95/stuut en bruin, Den Haag) en deze in elkaar gesoldeerd (2 uurtjes werk, voor een meer ervaren soldeerder wellicht korter) en deze aangesloten op de PC.
Bijgeleverd is een CD rommetje met daarop voorbeeld programma's in allerlei talen (VB.NET C++ etc)

Ook heb ik een LM35DZ temperatuursensor gekocht... maar moet die nog aansluiten.

Doel is om:
- Via de PC de temperatuur te bewaken en te loggen tijdens het brouwproces
- In later instantie de temperatuur van vergisting te laten bewaken.
- Proberen om via .NET e.e.a. ook via internet te kunnen zien/bedienen.

Wordt vervolgd.

RobinB

Tenzij je hiermee ook gebruik gaat maken van Tcontrol, lijkt het me beter dat je een eigen draadje ervoor opent?
Das wel zo duidelijk nl...

bazje

Ik heb nog een oud laptopje liggen maar dan zonder USB.
Gaat dat met een aanpassing van ".... naar USB" ook werken?

RobinB

Als ie een seriele poort heeft denk ik wel?
Maar daar weet alleen Henielma het fijne van!

Henielma

Citaat van: bazje op 15-07-2009  09:58 uIk heb nog een oud laptopje liggen maar dan zonder USB.
Gaat dat met een aanpassing van ".... naar USB" ook werken?

Mogelijk kan je een PCMCIA adapter gebruiken die een aantal USB poorten heeft.

Waarschijnlijk is de laptop wel aan de oude kant, mogelijk is ook de hoeveelheid geheugen te beperkt van die laptop. Kijk eens bij de PC vereisten in de handleiding van Tcontrol of je laptop daar een beetje op lijkt.

Henielma

Citaat van: Tom den Hollander op 15-07-2009  09:46 uHey allemaal,
Ik heb ook een start gemaakt met een meetsysteem voor mijn brouwsel/vergisting.
Ik heb de K8055 velleman kit gehaald (€ 36,95/stuut en bruin, Den Haag) en deze in elkaar gesoldeerd (2 uurtjes werk, voor een meer ervaren soldeerder wellicht korter) en deze aangesloten op de PC.
Bijgeleverd is een CD rommetje met daarop voorbeeld programma's in allerlei talen (VB.NET C++ etc)

Ook heb ik een LM35DZ temperatuursensor gekocht... maar moet die nog aansluiten.

Doel is om:
- Via de PC de temperatuur te bewaken en te loggen tijdens het brouwproces
- In later instantie de temperatuur van vergisting te laten bewaken.
- Proberen om via .NET e.e.a. ook via internet te kunnen zien/bedienen.

Wordt vervolgd.


Een paar dagen geleden heb ik ook naar dat Velleman board gekeken, dat is best een mooi bord. Succes met het bouwen en programmeren van je temperatuurlogger en besturing.

Het is wel een goed idee om hiervoor een eigen draadje te openen zodat dit onderwerp overzichtelijk blijft.

Emile

Citaat van: Tom den Hollander op 15-07-2009  09:46 uHey allemaal,
Ook heb ik een LM35DZ temperatuursensor gekocht... maar moet die nog aansluiten.
Heb je al zitten rekenen hieraan? Reken anders even mee:
- AD-converter heeft 5 Volt bereik en is een 8 bit converter (2^8 = 256 stapjes). Een verandering van 1 bit is dus 19.53 mV.
- Een LM35 geeft 10 mV per graad Celsius af.
- Bij een x 1 versterking heb je dus ongeveer 2 graden Celsius nodig om een verandering in de software te zien. Het gaat dus in stapjes van ongeveer 2 graden.
- De 8055 kaart kan meer versterken, bijv. x 4. Je hebt dan ongeveer 0.5 graad nodig om een verandering te zien.

Niet erg nauwkeurig dus allemaal. Ga je meer versterken, dan krijg je meer ruis en een minder stabiele uitlezing. Ik heb dit een jaartje of 10 geleden zo een poosje gebruikt, maar ben daar inmiddels weer van af gestapt. Te onnauwkeurig, teveel ruis, te instabiel. Het probleem is de 8 bit AD-converter i.c.m. met de te grote referentiespanning die ook nog eens ongestabiliseerd is (direct aan de +5 V geknoopt  :denken:).
Conclusie: het kan wel, ik zou dan een x 4 versterking instellen, maar verwacht geen nauwkeurige uitlezing
Structurele oplossing: gebruik een 12 bit AD converter, maar beter nog gebruik een geïntegreerde temperatuursensor met ingebouwde 12 bit AD-converter (bijv. de LM92 die je dan serieel kunt uitlezen).

pa-aler

Ok,
Heb USB naar serial adapter gebruikt. Vervolgens de bijgeleverde driver geïnstalleerd. Nu zie ik dit in device manager (profilic USB to Serial comport (com 5) ) Ik krijg echter nog steeds geen waarden in Temp control. Ook met hyperterminal geen geluk. Hij geeft aan ASRL5::instr.
Lampje brand nog steeds niet?

Henielma

Gaat het groene ledje op het TL-400 printje aan? Zoniet dan is het hardware handshake signaal niet hoog. Dit signaal dient als voedingsspanning voor de TL-400.

Pen 5 van de D9 connector is de massa en pen 7 moet een spanning tussen de 5,5 en 12 Volt uitgeven. Zoniet dan moet je eerst dat opgelost zien te krijgen. Mogelijk moet je bij de seriele poort instellingen hardware handshake actief zetten.

pa-aler

Als ik een oude "ZIP" drive aansluit op de USB dan werkt het, krijgt dus spanning van de USB. Moet ik dus meten op de kaart ergens of er spanning in gaat? Misschien is de kaart stuk?

pa-aler

Zou dus spanning moeten krijgen tussen pin 5 en 9?

Henielma

Pin 5 en 7 van de seriele connector. Daar moet een spanning van groter van +5,5 Volt op staan.

Henielma

PS: Welke tekst staat er in het Tcontrol scherm in het selectieveld onder de tekst "Sensor"?

pa-aler


pa-aler

Ok, ben een stuk verder. Heb een "looptest" gedaan op pin 2 en 3 en hieruit bleek dat de kabel van de seriel USB connector naar de TL-400 niet goed was! Vervolgens direct aangesloten. Nu krijg ik in hyper terminal juiste waarden. Het groene lampje blijft branden.
Als ik nu T- temp start dan blijft het lampje aan en uitgaan. Zo ook het veld actief - error.
Heb staan op com 5, Knop t-bron naar rechts. T-Temp opnieuw geinstalleerd geen verandering. USB paar keer opnieuw in geplugt helpt ook niet. Enig idee?


Henielma

Fijn dat de sensor werkt! Nu nog in combinatie met Tcontrol.

Welke versie Tcontrol gebruik je? Staat bovenin het scherm.

William heeft volgens mij ook dat probleem gehad.


Henielma

Voordat je Tcontrol start moet je de verbinding in hyperterminal verbreken en hyperterminal afsluiten. Anders is de seriele poort nog geclaimed door hyperterminal en kan Tcontrol er niet aan.

William

Goede kabels / connectors zijn belangrijk - dat heb ik ook gemerkt.

Heb je de com5 parameters allemaal goed staan. Mogelijk dat je deze tijdens het zoeken van het probleem hebt aangepast en niet heb teruggezet (hardware handshake op off)

pa-aler

Heb ik gedaan ook na de computer opnieuw te starten geen verschil.

pa-aler

Waar kan ik de hardware handshake vinden.

William

Ik dacht ergens in apparaatbeheer maar misschien wordt dat al wel in TControl goed gezet (ik denk eigenlijk van wel).

Wat je ook zou kunnen proberen is de com-poorten in apparaatbeheer verwijderen. Alles opnieuw opstarten en daarna even kijken op welke com-poort de TL-100 zit en deze selecteren. Dit heeft bij mij geholpen nadat ik van sensor was gewisseld.

Henielma


Heb je de onderstaande file al geinstalleerd? Deze heeft Tcontrol echt nodig.
http://verbeek.rr.nu/Tc/visa441runtime.exe

Bij William hielp het om het volgende te doen:
CiteerDaarnaast zal ik eens kijken of ik de COM2 ergens kan uitschakelen en daarna opnieuw de sensor plaatsen...


En dat hielp dus. Nadat ik de COM2 poort helemaal verwijderd had en alles opnieuw had opgestart had ik in apparaatbeheer een nieuwe COM1 poort (die ik eerst niet had) die een nette uitlezing geeft en waarbij alle ledjes groen gekleurd zijn.

Ook nu geeft hyperterminal een nette uitlezing op COM1 maar volgens mij wel met een dubbele snelheid.


 


pa-aler

Heb je de onderstaande file al geinstalleerd? Deze heeft Tcontrol echt nodig.
http://verbeek.rr.nu/Tc/visa441runtime.exe

Heb ik gedaan

Heb Com 5 verwijderd en vervolgens weer geinstalleerd. Ook Driver voor USB Serial opnieuw geinstalleerd werkt niet.
Ik krijg 1 goede uitlezing en vervolgens gaat het van actief naar error en veranderd uitlezing niet?

Henielma

Blijft het groene ledje op de TL-400 wel continue aan als Tcontrol draait?

pa-aler

Blijft het groene ledje op de TL-400 wel continue aan als Tcontrol draait?

Nee gaat aan en uit?

Wild Chocolate

Bij mij duurt het allemaal wat langer :-(

Paypal / Ebay hadden mijn oude adres nog en dit werd automatisch ingevuld  :echtboos:  :stom: Met als gevolg dat de temperatuursensor en doosjes naar Wageningen werden gestuurd. Ik kneep hem al, omdat ik weet wat er in mijn oude huis is komen te wonen  :verbergen:

Maar ik kreeg vandaag een mailtje van Jojo dat mijn pakketje terugbezorgd is in Thailand en dat hij het na overmaking van 9 dollar in Paypal en opgave van een geldig adres nogmaals zal versturen. Super eerlijk dus van hem, hij had de boel ook terug in voorraad kunnen nemen en roepen dat hij nooit meer iets gezien heeft. Dus als ik straks terug kom uit Oostenrijk ligt het spul bij mijn ouders. Kan ik na het strandseizoen mooi aan de slag met gecontroleerde vergisting.

Groet,

Remco

pa-aler

TTemp werkt op de laptop. Nu nog even stopcontact aansluiten en een doosje maken voor de temperatuur logger.
Ga een verlengsnoer maken aan het stopcontact zodat ik de laptop niet direct bij de koelkast moet zetten.
Enig advies wat een goede oplossing is om de "probe" te gebruiken in water. Misschien een oude RVS  dial-thermometer?
Herman zou helemaal te gek zijn als je de temperaturen van sensor 2 ook kan loggen of misschien zelfs van sensor 3 of 4?

Henielma

Eric,

Fijn dat Tcontrol inmiddels bij je werkt. Je bent de derde gebruiker dat ik weet.

Het is een goed idee om de temperatuur van de tweede en eventueel ook derde en vierde sensor te loggen. Ik zal daar bij een volgende versie eens naar kijken. De volgende versie zal over 1 of 2 maanden uitkomen.

Tevens wordt die versie dan mogelijk geschikt gemaakt voor een bubbelteller ingang. Maar dat is nog een een experimentele fase. William heeft daar al een sensor voor.

RobinB

Heynielma!

Ik ben inmiddels toch vrij serieus aan het kijken naar Tcontrol, met name doordat ik een systeempje op de kop heb getikt met een maximumgebruik van 50W. (idle zal dus nog lager liggen, ik schat 20W?) Dat lijk me eerst wel acceptabel.

Daarom wil ik hier ff inventariseren wat ik allemaal nodig heb?

- Denkovi relais 12V $49
- TL-400 temp        $35      
- PC met XP en Tcontrol software-pack (gratis  :groots: )

Is dat het zo?
Wordt de TL-400 incl 4 sensoren geleverd?

Henielma

Dat zijn ze Robin.

Er zitten 2 sensoren bij de TL-400 (Comes with 2 Set Sensor DS18B20 with 1 meter cable.) maar je kan er twee extra aansluiten. (Tcontrol ondersteund nog maar 2 sensoren)

En inderdaad, Tcontrol is gratis. Leuk dat je er mee aan de slag wil.

Heeft de PC met XP nog een standaard seriele poort? Dat is wel zo handig.

jelle

Die sensoren heb ik ook (ds18s20) dat zij 1-wire sensoren.
Kun je die ook zien met tcontrol, via de 1wire usb adaptor?

Groet Jelle

RobinB

Ha Jelle!
Heb jij ze ook langer dan 1m en waar heb je die vandaan? Ik ben namelijk ook van plan mijn HERMS hiermee te automatiseren :)
(Dat kon toch ook Herman?)

jelle

ik heb er een kabel aan van 20 meter werkt mooi

Groet Jelle

RobinB

Ah, OK, 3-4 m is eerst wel voldoende, dus dat zit wel goed!
Waar heb je die vandaan?

jelle


Henielma

Citaat van: jelle op 31-08-2009  20:34 uDie sensoren heb ik ook (ds18s20) dat zij 1-wire sensoren.
Kun je die ook zien met tcontrol, via de 1wire usb adaptor?

Groet Jelle

Die 1wire usb adapter wordt niet ondersteund door Tcontrol.

Robin,
De kabel is standaard 1 meter bij de Jojo sensor. Eventueel kan je die doorknippen en dan verlengen.

Je kan maischen met Tcontrol. Het is nog niet in de praktijk getest maar de functionaliteit zit erin. Mogelijk moet er nog wat gedaan worden aan een eventuele overshoot.

Hoe wil je het relaiscontact gebruiken om de verwarming van het maischvat aan te sturen? Wil je dat doen door een pomp te schakelen die het wort pompt door de warmtewisselaar? Dat zou moeten kunnen denk ik of heb je wat anders in gedachten.

RobinB

Aangezien ik nu ook al continu recirculeer (en dat bevalt goed), ben ik van plan alleen de temperatuur in het warmwatervat te sturen.
Ter controle wil ik ook en sensor in de maischpan.

Hiervoor ben ik van plan een elektrische dompelaar, evt met een roerder, in het warmwatervat te monteren.
Meestal heb ik ca 2 ºC temperatuurverschil (maischvat vs ww-vat), dus empirisch kan ik een redelijke gok wagen!

Henielma

Als die dompelaar minder dan 2300 Watt is dan kan je die via de relaisprint schakelen. Let erop dat de sensoren niet in vocht mogen, je zal ze dus of tegen de zijkant moeten monteren of in een buisje of iets dergelijks.

De tweede sensor kan je inderdaad mooi gebruiken om de temperatuur van het beslag te meten. Bij een volgende versie zal ook die temperatuur gelogd worden. Nu is deze alleen op het scherm te zien.

RobinB

Citaat van: Henielma op 31-08-2009  22:19 uAls die dompelaar minder dan 2300 Watt is dan kan je die via de relaisprint schakelen.

Check!
Hij is 2kW dus dat moet lukken! (had daar nog niet eens aan gedacht  :verbergen: )

pa-aler


Henielma

Je kan een koperen pijp of een stuk siliconen slang nemen die je aan de onderzijde dicht maakt. Van boven af laat je er dan de sensor in zakken. De bovenzijde kan je open laten.

Je kan de sensor tegen de buitenzijde van het gistvat monteren met daaroverheen een spons ter isolatie.

De methode om een sensor waterdicht te maken die ik zelf gebruik bij mijn maischbesturing staat in de link hieronder.
Sensor in kabel

Maar het idee in je link zal ook goed werken. Een punt van aandacht is voedselveilige giethars.

Jacques

Citaat van: Henielma op 11-09-2009  21:57 uJe kan een koperen pijp of een stuk siliconen slang nemen die je aan de onderzijde dicht maakt. Van boven af laat je er dan de sensor in zakken. De bovenzijde kan je open laten.

Silicone slang is dan wel voedselveilig maar niet zo'n beste geleider. Daarom kun je volgens mij veel beter een koperen pijp nemen. Dat beetje pijp dat oplost tijdens het maischen kan niet veel kwaad.

Henielma

Daar heb je gelijk in bij het maischen.

Volgens mij gebruikt Pa-aler Tcontrol vooral om de vergisting te volgen. In het vergistingsvat heb je volgens mij liever geen koper. Vandaar mijn beide tips. Koper is optimaal voor maischen en siliconenslang voor tijdens het vergisten.

Ikzelf houd het voor de vergisting erbij om de sensor aan de buitenzijde van het vat te monteren en deze af te dekken met een sponsje ter enige isolatie.

Jacques

Citaat van: Henielma op 12-09-2009  12:15 uIn het vergistingsvat heb je volgens mij liever geen koper. Vandaar mijn beide tips. Koper is optimaal voor maischen en siliconenslang voor tijdens het vergisten.

In het gistvat wil je inderdaad geen koper. Door de vergisting daalt de pH waardoor het vrijkomen van koperionen sterk wordt versterkt. Ook is de contacttijd veel langer dan bij het maischen.

Een optie zou kunnen zijn een rvs pijp die aan de onderkant is dichtgelast.

Liemingbrouwer

In de speciaalhandel bestaan ook stiftjes in RVS met schroefdraad op die je monteert in de wand van de tank en waar je de voeler kan insteken.
Zodoende komt er geen vloeistof aan je voeler. Ik weet alleen niet hoe zo iets noemt...

bockbier

Het is een leuk tolletje,maar ik zie het meer als een hebben dingetje.


bockbier.

Albertus

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-09-2009  21:36 uIn de speciaalhandel bestaan ook stiftjes in RVS met schroefdraad op die je monteert in de wand van de tank en waar je de voeler kan insteken.
Zodoende komt er geen vloeistof aan je voeler. Ik weet alleen niet hoe zo iets noemt...

"Voelerhouder" dacht ik.

Bert

Sietze K

Citaat van: Liemingbrouwer op 12-09-2009  21:36 uIn de speciaalhandel bestaan ook stiftjes in RVS met schroefdraad op die je monteert in de wand van de tank en waar je de voeler kan insteken.
Zodoende komt er geen vloeistof aan je voeler. Ik weet alleen niet hoe zo iets noemt...

Zoiets heet zakbuis.
    


Insteek/zakbuis
In continu-processen wordt het gebruik van een zakbuis aanbevolen, hierdoor kan de thermometer te allen tijde worden gedemonteerd zonder de voortgang van het proces te beïnvloeden.
De door de zakbuis veroorzaakte vertraging in warmte-overdracht kan worden gecompenseerd door:
• toepassing van een insteek/zakbuis van voldoende lengte. In leidingen tot ø 100 mm is een lengte gelijk aan de doorsnede van de leiding aan te bevelen. Bij grotere doorlaten is een insteeklengte van de halve diameter toereikend.
• verlies aan geleidingswarmte te voorkomen door de verbinding zakbuis/leiding te voorzien van goede pakking en eventueel uitwendig extra isolatie aan te brengen.
• toepassing van een insteek welke slechts met een geringe speling in de zakbuis past (ideaal is een verschil in diameter van 0,2 mm).
• ter bevordering van een goed contact tussen insteek en zakbuis brengt men in de zakbuis een kleine hoeveelheid warmtegeleidende pasta aan.
 :degroeten:

Liemingbrouwer

Citaat van: Sietze K op 13-09-2009  10:18 uZoiets heet zakbuis.

En voor de prijs moet je het ook niet laten; ik heb even gegoogeld en vond er in RVS voor 3.5 euro... (was wel een kleintje), de duurste die ik vond was 35 euro.  Dus als je een mooie RVS tank hebt gemaakt of gekocht kan dit er nog wel vanaf denk ik.
En uw voeler zit altijd droog en veilig in zijn "zakbuis"

pa-aler

Wil inderdaad de temperatuur van de vergisting meten. Maar ook van het maishen om temperatuur te loggen op verschillende plaatsen.

En bevordering van een goed contact tussen insteek en zakbuis brengt men in de zakbuis een kleine hoeveelheid warmtegeleidende pasta aan.

Wat wordt er gebruikt voor warmtegeleidende pasta? Als je dat in een RVS buis doet en afdicht dan ben je er zolang de pasta hitte bestendig is. In de US gebuiken de voor de RVS een stukje "brake line" rem leiding die je bij de auto parts winkel kan kopen. Niet duur dus.

De insteek zakbuis in het engels thermowell is mooi maar het nadeel is dat je de sensor niet kan  verwisselen van het een naar het ander of je moet in elk vat een zakbuis hebben.

Emile

In mijn HERMS heb ik ook zo'n "zakbuis" gemonteerd. Maar... ik heb de sensoren wel ingegoten in giethars. Er ontstaat namelijk altijd condens in die zakbuis. Als je een standaard sensor, zoals bijv. de DS1820 one-wire sensor, er direct insteekt, dan kun je storing krijgen. Met die sensor ingegoten in giethars is dat probleem definitief opgelost. Het is DE oplossing voor iedereen die elektronisch gaat meten en regelen.



Henielma

Naar aanleiding van het onderwerp Bellentellen heb ik Tcontrol uitgebreid zodat de geproduceerde hoeveelheid CO2 bepaald kan worden tijdens de vergisting.

In V040 is deze functionaliteit toegevoegd.

Het aansluiten van een bellenteller is eenvoudig. Sluit een schakelaar of reedcontact aan tussen pen 7 en 8 van de D9 connector van de seriele poort waar ook de TL-400 op aangesloten is.
Als deze schakelaar in- en uitschakelt telt Tcontrol een ingestelde hoeveelheid CO2 bij het totaal.

Aan de hand hiervan wordt de geproduceerde hoeveelheid CO2 per uur bepaald en de huidige vergistingsgraad uitgerekend. Dit wordt weergegeven in de tijd door middel van de grafiek. Verder worden deze gegevens opgeslagen in de logfile.

Met behulp van de Tcontrol link in mijn onderschrift is te zien hoe te test op dit moment loopt.

Ik hoop dat deze functionaliteit nog meer inzicht geeft in een belangrijk onderdeel van het bier brouwen namelijk de vergisting.

Verder is er een andere wens ingevuld namelijk het loggen van de temperatuur van de tweede temperatuursensor.

De software is te downloaden in de link zoals die opgenomen is in het eerste bericht van dit onderwerp.

William

Prachtig Herman!

Ik kan niet wachten totdat ik weer een vergisting heb lopen en zowel de temperatuur aanstuur als vergistingsactiviteit / vergistingsgraad kan volgen.

Henielma

Ik wil binnenkort in een fles 1 liter water met 100 gram suiker laten vergisten om te kijken hoe het meten van de CO2 zich gedraagt bij een echte vergisting. Tevens wil ik dan controleren of de door Tcontrol berekende vergistingsgraad vergelijkbaar is met de echte vergistingsgraad.

William, nog bedankt voor het idee om de geproduceerde hoeveelheid CO2 te gaan meten met Tcontrol en voor het aanleveren van de formule voor het bepalen van de vergistingsgraad aan de hand van de geproduceerde hoeveelheid CO2.

Beniewd of het bellentellen met je lichtsluisje ook redelijk gaat.

Henielma

Zojuist V042 van Tcontrol gereed gezet voor download. (link in het eerste bericht van dit onderwerp).

In deze versie kan de bellenteller aangesloten worden tussen de RTS pin en de CTS pin van de seriele poort ook zonder dat er een TL-400 temperatuursensor aangesloten is. Hierdoor is het mogelijk zonder extra elektronica koolzuurproductie te meten en dit te loggen.

Verder zijn de grafieken in het scherm uitschakelbaar terwijl ze wel gelogd blijven. Op deze manier is het grafiek scherm overzichtelijk te houden. Vanaf het moment dat de grafieklijn Off gezet is wordt deze als 0 weergegeven. Wanneer deze weer op Plot gezet wordt dan wordt deze weer weergegeven als de werkelijke waarde.

Hieronder het scherm zoals het er nu uitziet.


William

Erg handig die grafiek aan/uit optie! Zo snel de huidige vergisting klaar is ga ik hem snel installeren en ook het bellentellen testen

Muldermans

Gisteravond heb ik het relaisbord besteld. Enige probleem is dat ik een mac gebruiker ben en dat TControl bij mij niet functioneert. Met het relaisbord wil ik eerst eens kijken of ik door eigen software het een en ander kan schakelen...

In januari heb ik weer een potje vrij en ik zit eraan te denken om dan TControl te gaan gebruiken op een mini ITX systeem, voor minder dan 120 euro koop je zo'n systeempje en het verbruikt maar 60 wat..


Henielma

Tcontrol moet werken op zo'n mini-itx bord. Let op dat er ook een seriele poort op zit en natuurlijk USB. Lijkt me een leuke oplossing.

Ik zag op mini-itx.com http://www.mini-itx.com/store/?c=2 dat er ook bordjes zijn die minder dan 25 Watt gebruiken.

Wanneer je overwegend moet verwarmen zou je het bord nog in de koelkast kunnen monteren zodat de kast met die warmte van het computerbord al een heel eind op temperatuur blijft.

Henielma

Vandaag gewerkt aan een nieuwe versie (V043) van Tcontrol. De nieuwe features zijn:

- Meer ruimte voor de grafieken.

- Benadering van het huidige SG aan de hand van het aantal liters wort en het start SG.

- In de simulatie mode is nu ook de bellenteller functionaliteit te testen.

Verder in deze versie intern wat opgeruimd en de knop Simulatie vervangen door het sensortype Simulatie. Er is nog een sensortype Global bijgekomen dat ik gebruik voor de koppeling met mijn huisbesturing.

Hieronder een scherm om een indruk te krijgen van de functionaliteit.


Deze versie is weer te downloaden met behulp van de links in het eerste bericht van dit onderwerp.

Veel plezier ermee, dat er maar veel gecontroleerd mee vergist mag worden.

Henielma

Zojuist de handleiding van Tcontrol bijgewerkt voor de versie V043. Hierin is nu ook de bellentelfunctie beschreven en er is nu ook een voorbeeld van een bellenteller opgenomen.

Tevens is de berekening van de schijnbare vergistingsgraad en het huidige soortelijke gewicht beschreven zoals die in Tcontrol gebruikt wordt.

Deze vernieuwde handleiding is in pfd vorm te downloaden via de handleiding link in het eerste bericht van dit onderwerp.

pa-aler

Heb eindelijk alles aangesloten en gebruik het programma voor vergisting in een oude koelkast. Werkt prima.
Wat mij gelijk is opgevallen is dat er een groot verschil is tussen de "ruimte" temperatuur (die ik voordat ik  dit had regelden) en de temperatuur van het gistvat. In welk programma kan ik de opgeslagen waardes in een grafiek zetten. Will nu het programma gebruiken om te brouwen indien dit mogelijk is.
Is het mogelijk om de beiden sensor inputs te gebruiken en ieder een andere relay te sturen?
Ik wil namelijk een sensor in de warm water wisselaar vat zetten (HLT) met twee verwarmingselementen en dan deze schakelen op een ingestelde temperatuur. Will de temperatuur een paar graden hoger zetten dan de mash temp.
vervolgens tweede sensor in het mash vat zetten en dan deze relays laten shakelen om de pomp aan en uit te shakelen en om 2 selenoids te sturen. Pomp aan en uit is eigenlijk niet nodig en ik kan de selenoids sturen met 1 output.
Is dit mogelijk?

Henielma

Fijn dat Tcontrol ook al in de VS gebruikt wordt en goed bevalt.

Het is inderdaad een stuk beter om de temperatuur aan de zijkant (halverwege de worthoogte) van het vat te meten. De omgevingstemperatuur varieert een stuk meer.

Met de importfunctie van Excel kan je de logfile inlezen. Als je deze daarna opslaat als .xls formaat dan heb je daarna een echte Excel file.

Je idee om er een HERMS mee aan te sturen is wel leuk. Op dit moment wordt alleen nog maar 1 temperatuuringang gebruikt, de tweede wordt alleen gelogd.

Stel dat ik in een volgende versie van Tcontrol de tweede temperatuursensor gebruik om twee andere relais tegelijk te schakelen. Dit met een instelbare temperatuursoffset ten opzichte van het setpoint van de maischtemperatuur.
Ik zou willen kiezen voor twee relais omdat je dan meer stroom kan schakelen. Per relais kan je maximaal 15 A continue inschakelen.
Voldoet de bovenstaande aanpassing voor jou?

Nog even verder denken, bij mijn gasgestookte maisch installatie met BeerPID gebruik ik een elektrisch warmwatervat die ik automatisch op 80 ºC breng als het maischen gereed is. Dus als het maischen gereed is zou het warmwatervat geregeld kunnen worden naar een instelbare temperatuur van bijvoorbeeld 80 ºC. Deze temperatuur zou je bijvoorbeeld in kunnen vullen bij maischstap 6 met staptijd 0, dus veld T6 dan 80 invullen.
Voldoen de bovenstaande aanpassingen voor jou?

Is er nog iemand anders die interesse heeft in de bovenstaande functionaliteit?

pa-aler

Te gek, op het moment doe ik het als volgt. Ik heb een  65 liter HLT tank met twee electrice elementen 4500 watt en 1500 watt aangesloten op 240 Volt dit is dus 25 Amp. Ik zou dus de elementen sturen met een 24 volt mechanishe  "contactor". Ik heb nu een handgeschakelde sensor die ik instel op de temperatuur die ik wil. Mijn probleem met de sturing van de mash en de PID is dat de hoeveelheid graan en water verschilt per brouwsel en dat de temperatuur te veel schommelt te hoog en te laag. Als ik nu de HLT 2-5 graden hoger zet ( afhankelijk van het verlies) dan mijn gewenste mash temperatuur dan regelt het een stuk makelijker en hoef ik niet bang te zijn voor schommelingen. De temperatuur is dan ook constant en verschilt niet zoveel waar je de temperatuur ook meet.
Ik zou als ik naar de volgende stap wil eigenlijk de pomp uit willen schakelen en vervolgens de HLT naar de juiste temperatuur brengen en dan de pomp weer inschakelen om de mash op temperatuur te brengen. Ik weet niet of dit kan?

HLT temperatuur zou dus een vaste waarden kunnen zijn boven de mash temperatuur.
Een uitgang voor de solenoïdes, een uitgang voor de pomp maar alleen nodig indien je in het programma kan aangeven dat de pomp uit gaat tussen de stappen? en een of twee uitgangen voor de verwarmings elementen.


Henielma

Een mooie eigenschap van Tcontrol is dat je tussen de temperatuurstappen de ramp-up in ºC kan opgeven. Afhankelijk van je opwarmcapaciteit zal dat liggen tussen 0,5 .. 1 ºC per minuut. Mijn bedoeling is om het warmwatervat hiermee gelijk op te laten lopen met een instelbaar temperatuurverschil (3-5 ºC bijvoorbeeld) ten opzichte van het maischvat. Op deze manier krijg je ook tijdens het opwarmen tussen de stappen een gecontroleerd temperatuursverloop.

Kortom ik zou het warmwatervat niet in 1 keer de nieuwe staptemperatuur geven maar deze ook geleidelijk laten oplopen net zoals de maisch temperatuur.
Op deze manier wordt deze software minder specifiek voor jou situatie en blijft de nieuwe functionaliteit voor meer functies geschikt. Vandaar dat ik het graag op deze manier wil doen.

Deze functionaliteit is namelijk ook bruikbaar voor mensen met een bierkoeler waar ze hun cyclo mee koelen. De eerste sensor gaat tegen het gistvat en met de tweede sensor regel je dan de temperatuur van het koelwater.
 :idea: Dan kan ik dus beter 1 relais gebruiken voor een verwarmingselement en het andere relais voor de koelfunctie gekoppeld aan de tweede temperatuursensor.

Dan krijg je dus verwarm en koelfunctie gekoppeld aan het temperatuursschema en temperatuursensor 1
en een verwarm en koelfunctie gekoppeld aan het temperatuursschema maar dan met een offset (+ of - ºC) en temperatuursensor 2. Dit lijkt mij een mooie universele toevoeging in functionaliteit.

Zie je dat zitten op de bovenstaande manier Pa-aler?

RobinB

Citaat van: Henielma op 05-01-2010  19:39 uIs er nog iemand anders die interesse heeft in de bovenstaande functionaliteit?

Ik wil hem ook gaan gebruiken voor het maischen in mijn HERMS. Ik heb al een elektrische spiraal in het warmwatervat (2 kW).
Wat ik zou willen kunnen is de temp in het maischvat sturen en een maximumtemp in het warmwatervat (bijv 75 ºC) kunnen houden.
Ook zou er ergens rekening gehouden moeten kunnen worden met de vertraging in het systeem, maar hoe weet ik nog niet...
:)

pa-aler

Kortom ik zou het warmwatervat niet in 1 keer de nieuwe staptemperatuur geven maar deze ook geleidelijk laten oplopen net zoals de maischtemperatuur.
Op deze manier wordt deze software minder specifiek voor jou situatie en blijft de nieuwe functionaliteit voor meer functies geschikt. Vandaar dat ik het graag op deze manier wil doen.

Helemaal mee eens.

Lijkt mij een zeer goede toepassing en maakt het erg interresant om het programma te gebruiken voor het brouwen en vergisting. Het voordeel van het programma vind ik de gebruikers vriendelijkheid. PID is erg leuk maar er zijn zoveel instellingen en mogelijkheden dat het erg verwarrend kan zijn. Dit programma heeft alles wat ik wil regelen, stapsnelheid, duur van de stap koelen verwarmen en tevens logt het alles zodat je terug kan kijken.

Eric lid van brouwclub  http://pa-alers.org/

Henielma

Citaat van: RobinB op 05-01-2010  21:24 uIk wil hem ook gaan gebruiken voor het maischen in mijn HERMS. Ik heb al een elektrische spiraal in het warmwatervat (2 kW).
Wat ik zou willen kunnen is de temp in het maischvat sturen en een maximumtemp in het warmwatervat (bijv 75 ºC) kunnen houden.
Ook zou er ergens rekening gehouden moeten kunnen worden met de vertraging in het systeem, maar hoe weet ik nog niet...
:)

Robin, leuk dat je Tcontrol wil gaan gebruiken voor je HERMS.

Wil je het warmwatervat constant op 75 ºC houden en dan met een pomp de maisch temperatuur regelen?

Ik denk dat je minder last van vertraging hebt als je spoelwatervat slechts een aantal graden hoger is dan de gewenste maischtemperatuur. Dus dat met zo'n offset zoals Pa-aler wil lijkt mij beter. Volgens mij doen anderen met het HERMS dat meestal ook.

Zo'n vertraging zal een overshoot tot gevolg hebben. Afhankelijk van de opwarmsnelheid zal dit meer of minder zijn. In mijn programma waar ik mee maisch (BeerPID) zit geen PID regeling maar daar houd ik bij hoeveel vermogen ik gestookt heb de laatste 5 minuten en afhankelijk daarvan stop ik een paar tiende graden eerder met verwarmen. Dit is wel wat afhankelijk van het aantal liters dat je brouwt. Hiermee is mijn overschoot maximaal slechts een paar tiende graden.

Maar waarschijnlijk is het voldoende om een instelling te maken hoeveel tiende graden Celsius je eerder wil stoppen met verwarmen.
Het verwarmen start als de temperatuur 0,45 ºC onder het setpoint is en stopt als het setpoint bereikt is. Stel dat de overshoot 0,45 ºC is dan ligt de gemiddelde temperatuur mooi midden op het setpoint.
Alles overdenkend verwacht ik dat de overshoot gaat meevallen. Ik denk dat dit eerst maar eens geprobeerd moet worden voordat ik er allerlei specifieke aanpassingen voor maak, mee eens Robin?

RobinB

Citaat van: Henielma op 05-01-2010  22:00 uIk denk dat je minder last van vertraging hebt als je spoelwatervat slechts een aantal graden hoger is dan de gewenste maischtemperatuur. Dus dat met zo'n offset zoals Pa-aler wil lijkt mij beter. Volgens mij doen anderen met het HERMS dat meestal ook.

Ja lijkt me ook beter! Die 75 ºC was meer bedoeld als een soort veiligheidsgrens, maar nu ik er (langer) over nadenk is dat inderdaad niet handig...
Als jij zegt dat de vertraging meevalt, geloof ik je meteen :)

Ik wil gewoon continu recirculeren, dus de pomp staat los van de regeling.

Muldermans

Inmiddels heb ik het relaisbord binnen, nu nog een geschikte voeding vinden... Waarschijnlijk heb ik ook een oude laptop, zodat ook TControl gebruikt kan worden en ik niet het wiel opnieuw uit hoef te vinden..

Henielma

Welkom bij de club Muldermans.  ;)

Robin, je kan proberen hoe het werkt zonder de pomp te schakelen maar ik denk dat het net wat beter werkt als die pomp geschakeld wordt met het verwarmingsrelais van die hoort bij temperatuursensor 1.

Als je met de huidige versie sensor 2 aan je maischvat maakt en sensor 1 aan je warmwatervat kan je aan de Tintern curve en de blauwe curve mooi zien hoe dicht je het gewenste maischschema benaderd. Met de huidige software moet je de offset van je warmwatervat nog wel verwerken in je maischschema.

Met de versie die nog gemaakt gaat worden kan je dan het maischschema instellen wat je wil en je geeft er dan een offset bij op voor het warmwatervat. Met de sensor 1 laat je dan de pomp schakelen en dan het je het optimaal denk ik. Maar de praktijk zal dat nog moeten uitwijzen.

Henielma

Na de vorige berichten wat inspiratie gekregen voor een nieuwe versie van Tcontrol. V044 is een feit.

Deze versie bevat nu twee temperatuur regelkanalen, deze zijn te gebruiken voor het maischen met bijvoorbeeld een HERMS installatie of om twee vergistingen in temperatuur te regelen.

Het scherm ziet er als volgt uit.


Met een beetje passen en meten past het nog net op het kleine scherm van mijn laptop. Ik heb geprobeerd een logische indeling aan te houden. Verder heb ik de handleiding weer bijgewerkt met de nieuwe functionaliteit. Tevens heb ik hierin aangegeven hoe je Tcontrol via het internet toegankelijk kan maken.

Veel plezier met deze nieuwe versie. De handleiding en Tcontol zijn weer te downloaden via de link in het eerste bericht in dit onderwerp.

Deze nieuwe versie kan je bijvoorbeeld als volgt gebruiken.

Vanaf versie V044 heeft Tcontrol twee temperatuur regelkanalen in zich. Dit geeft tijdens de vergisting verschillende mogelijkheden:
1.   Vergisten van bier volgens een instelbaar temperatuursprofiel. Het is mogelijk om de aansturing voor actieve koeling (koelkast) en verwarming (gloeilamp) door Tcontrol te laten regelen.
2.   Zoals 1 maar dan met gebruik van het tweede temperatuurregelkanaal om de temperatuur van een tweede vergisting op een instelbare temperatuur constant te houden.
3.   Zoals 2 maar dan om de tweede vergisting met een instelbare positieve of negatieve temperatuursoffset te laten regelen.
4.   Zoals 1 en dan het tweede regelkanaal gebruiken om koelwater op een vaste temperatuur te houden.
5.   Zoals 4 en dan het tweede regelkanaal gebruiken om koelwater een vaste offset te geven ten opzichte van het temperatuursdoel van het jongbier.
6.   Vergisten van bier met regelkanaal 1 en het tweede regelkanaal gebruiken om de bierkoelkast op een constante temperatuur te houden.
7.   Met deze universele oplossing zijn vast nog andere mogelijkheden te bedenken.

Tijdens het maischen heb je vergelijkbare functionaliteit die je als volgt kan gebruiken.
1.   Temperatuurgecontroleerd maischen met een (elektrische) ketel eventueel uitgerust met een roerwerk.
2.   Zoals 1 maar dan met het automaisch op temperatuur brengen van het spoelwater. Eventueel start dit wanneer het maischen gereed is.
3.   Temperatuurregeling voor een HERMS installatie. Waarbij temperatuursensor 1 de maischketel op het ingestelde temperatuursprofiel houd door een pomp of klep te schakelen. De tweede sensor wordt dan gebruikt om het heet water vat (HLT) op temperatuur te houden. De temperatuur van de HLT kan een vaste offset hebben ten opzichte van de huidige doeltemperatuur van de maischketel of een vast ingestelde temperatuur.
Na het maischen wordt de HLT vanzelf op een vooraf ingestelde spoelwatertemperatuur gebracht.
4.   Temperatuursregeling voor een RIMS installatie. De pomp loopt dan continu en de regelkanaal 1 regelt het verwarmingselement.
5.   Met deze universele oplossing zijn vast nog andere mogelijkheden te bedenken.


RobinB


William

Wederom heel mooi Herman en dat allemaal met hetzelfde relayboard :duimop:

Oscar

Ik begrijp er geen snars van, maar vindt het werkelijk fantastisch !!  :groots:

Henielma

Bedankt voor de complimenten, dat geeft de burger moed.

Mijn vrouw zei: "Dat is ook niet slim om dit zo te maken en beschikbaar te stellen, zo maak je bij een volgende wedstrijd zelf minder kans op een prijs."

Oscar,

Als ex-programeur, nu brouwer  ;)  moet je dit toch niet al te moeilijk overkomen. Ik denk als je het download en installeert en daarna er een uurtje mee speelt dat je snapt hoe het werkt. Hiervoor heb je geen extra hardware nodig alleen een Windows PC.

Het lezen van de te downloaden handleiding helpt ook bij het begrijpen denk ik.

William

Citaat van: Henielma op 10-01-2010  14:14 uMijn vrouw zei: "Dat is ook niet slim om dit zo te maken en beschikbaar te stellen, zo maak je bij een volgende wedstrijd zelf minder kans op een prijs."

 :D Misschien maak je wel meer kans op een prijs. Op het scherm toon je allerlei mooie temperatuursprofielen die worden aangestuurd die je in werkelijkheid allemaal 5 ºC hoger laat uitvallen.


Oscar: het oogt misschien complex maar een kind kan de was doen!

Edgar

Ik denk dat mijn volgende bier Sint Hermanus gaat heten. :groots:

pa-aler

Te gek, ga het gelijk proberen om aan te sluiten om het brouwen en een herms to sturen. De functie die toegang geeft via internet kan dit problemen geven met andere computers op het zelfde netwerk? Of is het save en zie je alleen een screenshot? Kan ik zelf veranderingen aanbrengen via internet?

Henielma

Pa-aler, fijn dat je het gaat testen met je herms, Als je een keer een printscreen of zo kan posten dan lijkt me dat erg leuk.

Die internetfunctie geeft geen problemen met andere PC's in het netwerk. Je kan op die manier alleen een screenshot maken. Veranderen gaat niet dus dat is safe. Er wordt alleen een .JPG plaatje naar internet verzonden.

Als je Tcontrol op afstand wil bedienen kan je de PC overnemen met bijvoorbeeld remote desktop van Windows of een VNC oplossing zoeken. VNC programma's zijn als freeware wel te vinden op internet.

pa-aler

Enig advies hoe ik de relais kan gebruiken voor 2 doeleinden. Namelijk vergisting en brouwen. Of is het zelfs mogelijk om voor het brouwen andere relais actief te maken dan voor het brouwen? Ik stuur nml 2 110 volt stopcontact met het vergisten. Voor het brouwen stuur ik een 24 volt relay die de kleppen, pomp of het verwarmingselement stuurt?
Beetje verwarrend ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

Henielma

Het is denkbaar om andere relais te gebruiken voor het maischen en voor het vergisten. Nadeel hiervan is dat de andere relais dan moeilijk meer voor iets anders gebruikt kunnen worden. (Mogelijk wil ik deze na de zomer gaan gebruiken om een gasvlam op verschillende standen te laten branden).
Ik wil het niet te specifiek voor 1 persoon maken, het moet universeel blijven naar mijn idee.

Hieronder een paar oplossingen die je zelf dan doen:
Je kan een tweede relaisprint kopen die je in je HERMS inbouwt en de relaisprint van de vergisting bij de koelkast laten.
Je kan een 110 Vac relais via een steker aansturen om daarmee de verwarmingselementen te schakelen voor het maischen
Je kan bij het maischen andere draden onder de klemmen van de relais schroeven.

pa-aler

Begrijp dat je het universeel wil houden. Tweede draad is misschien de beste oplossing alleen is de klem all erg klein.
Ik heb alles ingebouwd in een doos kan het beste denk ik 110 stekkers maken en dan afhankelijk wat ik wil doen de stopcontacten voor koelen of verwarmen insteken of de kabels voor de relais voor het brouwen?

Henielma

Ja dat lijkt me prima om de spoel van het relais via een stekker aan te sluiten.

pa-aler

Wil graag een bellen teller gaan maken.
Voor de bellenteller heb je 2 contacten nodig of kan je het met 1 contact doen. Het bakje blijft op en neer schommelen zodat 1 contact is eigenlijk 2 kieps? Hoe bereken je de hoeveelheid CO2?

Henielma

Je hebt 1 contact nodig voor de bellenteller.

Als dat contact gemaakt of verbroken wordt dat wordt er de waarde van de parameter L/puls opgeteld bij het totaal aantal liters koolzuur.

Dus met 1 contact worden beide kieps getelt.

Bedoel je hoe je L/puls bepaald of hoe Tcontrol ermee rekent? Het laatste staat in de handleiding en het eerste zou je met een grote spuit kunnen doen en kijken na hoeveel ml er een kiep komt. Dit is een eerste benadering. Na een paar vergistingen is het de bedoeling dat je aan de hand van het werkelijk eind SG kan bepalen wat L/puls werkelijk moet zijn in jou situatie.

Een idee voor een bellenteller staat ook in de handleiding.

Succes met bouwen.

pa-aler

Geprobeerd versie V044 te installeren maar lukte niet met de volledige installatie of de .exe file?

Henielma

Je hoeft alleen maar de vorige Tcontrol.exe te vervangen door de nieuw gedownloade Tcontrol.exe.

Wat werkt er niet? Blijft de oude versie naar boven komen? Of is het wat anders?

pa-aler

Als ik het programma start ook nadat ik het compleet opnieuw heb geïnstalleerd dan komt de ouder versie tevoorschijn?

pa-aler

Versie 42 blijft terug komen ook nadat ik de t-temp folder delete en het programma opnieuw installeer?
Is er misschien een andere folder die ik moet verwijderen? Als ik .exe vervang gebeurt er hetzelfde. Bij kopieren vraagt computer vervangen .exe  en ik klik hierop ja?  Vervolgens kijk ik in properties naar de datum van de exe file en die klopt (nieuwe datum) ook als ik programma vanuit de folder probeer te starten gebeurt er hetzelfde?

Henielma

Zoek in de verkenner op Tcontrol.exe.
Misschien zijn dit er meerdere. Schrijf op in welke directories deze file staat.
Verwijder deze allemaal.

Download de nieuwe Tcontrol.exe van de link in het eerste bericht van dit onderwerp.

Zet op alle plaatsen waar Tcontrol stond de nieuwe file. Daarna Tcontrol opstarten en dan moet V044 opstarten lijkt me.


Henielma

De juiste Tcontrol.exe staat waarschijnlijk in de directory:

Volgens mij staat deze in C:\Program Files\Tcontrol\


Als William een update vervangt hij alleen de exe-file.

Kan het niet zijn dat je op je dekstop een link gemaakt hebt naar een folder waar de nieuwe installatie niet in terecht komt? William heeft die fout ook een keer gemaakt: de link verwees naar de d-schijf, de nieuwe versie stond op de c-schijf.

Het bovenstaande is vrij vertaald uit een mail van William. Misschien brengt het je dichter bij de oplossing.


pa-aler

Help!
Heb alles verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Krijg steeds versie 42? Vervolgens geherinstalleerd op een computer die het programma nog niet had en krijg ook versie 42?  Is het mogenlijk dat de link mij naar de verkeerde file stuurt?
Heb alles klaar om het het brouwen te sturen met het programma.

Hopmans


Henielma

pa-aler,

Mijn excuses, ik het de fout gevonden. In de download directory staat nog V042.  :verbergen:

Ik ben er mee bezig om V044 gereed te zetten ter upload.

Sorry.

Ik meld het even als de files gereed staan. Je hoeft dan alleen de Tcontrol.exe te downloaden en de huidige Tcontrol.exe te overschrijven.

Henielma

Nu staan de V044 files gereed.

Ik zou alleen de Tcontrol.exe downloaden en de oude Tcontrol.exe overschrijven en klaar is Pa-aler.

pa-aler

OK, bedankt nu komt versie 44 tevoorschijn. Zal foto's proberen te plaatsen als ik het programma gebruik voor het brouwen.

pa-aler

Van het weekend gebrouwen met Tcontrol. SCHITTEREND
Werkte erg goed heb vier keer gebrouwen in 2 dagen. (gezamenlijk met 15 andere brouwers) Warmtewisselaar heb ik eerst 3 graden hoger gezet maar bij temperaturen boven de 60 graden Celsius regels het beter met 6 graden hoger omdat het anders te lang duurt om naar de volgende stap te gaan. Kan zijn dat ik niet genoeg verwarming cap. heb of dat er te veel verlies in het leidingwerk is.
Zou het mogenlijk zijn om 2 "offsets" erin te zetten. Jouw programma heeft erg veel indruk gemaakt bij de Amerikaanse brouwers. Is het mogelijk om de temperaturen in F te zetten? Verder is het mogenlijk om instellingen op te slaan als files.
Je kan zo bijvoorbeeld recepten opslaan of vergistingen voor verschillende bieren? Ben nu  2 bieren aan het vergisten met tcontrol. Bij sensor 2 is het alleen mogenlijk om 1 temperatuur in te stellen of zou je de offset kunnen gebruiken en regelt het dan volgens de stappen? Veel vragen maar ik ben blij dat ik het eindelijk kan gebruiken en dat het goed werkt.
Om Tcontrol over het internet te bekijken moet je het IP adres in typen of moet je eerst een URL maken?
Ben aan het kijken hoe ik foto's kan plaatsen heb een paar screen shots gemaakt tijdens het brouwen.

Henielma

Naar mijn weten bij je de eerste die gemaished heeft met Tcontrol. En dan ook nog met een HERMS. Heel fijn dat dit prima bevallen is.

Ik lees de volgende wensen:
1. Temperatuur selecteerbaar in ºC of F. Dit kan ik meenemen in een volgende versie en eventueel alle teksten in het Engels zetten.
2. De instellingen opslaan in files zou kunnen maar maakt mogelijk de bediening weer wat ingewikkelder. Nu moet je per brouwsels een paar getallen ingeven, naar mijn idee is dat best snel gedaan. Opslaan in files kan natuurlijk gemaakt worden maar het scherm is al vol. Hier zie ik niet zoveel in.
3. Twee offsets in plaats van 1. De offset tijdens het brouwen even aanpassen is een kleine moeite dus hier zie ik niet zoveel in.

Als je de offset op 0 instelt dan regelen beide kanalen volgens het profiel. Als je de offset op 1 instelt dan volgen beide het profiel maar is de temperatuur van kanaal twee 1 ºC hoger.

Je kan je externe IP adres intypen om Tcontrol via internet te zien of als er al een url naar dat ip adres wijst dan kan je die url gebruiken. Via het externe IP adres Tcontrol bekijken werkt niet vanaf datzelfde IP adres. Dat moet je vanaf een andere lokatie bekijken.
Thuis moet je via je interne IP adres kijken.

pa-aler

Nu moet je per brouwsels een paar getallen ingeven, naar mijn idee is dat best snel gedaan.
Klopt.

De offset tijdens het brouwen even aanpassen is een kleine moeite. Klopt.
 Het enige voordeel is als ik het brouw process start en vervolgens een paar uur weg moet dan kan alles door blijven draaien. Maar ik kan natuurlijk ook gelijk een hogere waarden instellen dan werkt het ook.

Ik weet niet wat het allemaal inhoud om mijn wensen te vervullen dus ik laat maar alles weten wat ik bedenk.
jij kan dan bekijken of het reel is of niet.

1. Temperatuur selecteerbaar in ºC of F. Dit kan ik meenemen in een volgende versie en eventueel alle teksten in het Engels zetten
Dit zou erg handig zijn vooral voor mij en de rest van de niet nederlandstalige brouwers. Jouw programma zou een perfect article zijn voor Zymurgy of brew your own. Zou jij hierin geinterreseert zijn?

Ik heb mij IP adress gevonden door http://www.whatismyip.com/ in de laptop browser te zetten.
Is dit nu mijn interne IP of externe IP? Als ik het adress probeer dan krijg ik geen connectie als ik Http://75.224.205.167/.snap?Tcontrol.vi in de browser zet.
Moet ik het anti virus programma uit zetten?
in de web server Configuration moet ik de root directory die ik krijg (C:/program files/tcontrol/www) laten staan of veranderen?
Moet ik bij TCP/IP access mijn IP adress van de computer die ik gebruik voor het bekijken invullen?

Dit is van de router:
Virtual Server

The Virtual Server option allows you to define a single public port on your router for redirection to an internal LAN IP Address and Private LAN port if required. This feature is useful for hosting online services such as FTP or Web Servers.
Add Virtual Server Rule

You cannot add more rules because the table is full.

Enable :
Name :
IP Address :
Protocol :
Public Port :
Private Port :
Schedule :
Inbound Filter :

Virtual Server List
Enable Name IP Address Protocol / Ports Schedule Inbound Filter Edit Delete
HTTP 192.168.0.199 TCP 80 → 80 Always Allow All Edit

Henielma

Citaat van: pa-aler op 24-02-2010  22:44 u1. Temperatuur selecteerbaar in ºC of F. Dit kan ik meenemen in een volgende versie en eventueel alle teksten in het Engels zetten
Dit zou erg handig zijn vooral voor mij en de rest van de niet nederlandstalige brouwers. Jouw programma zou een perfect article zijn voor Zymurgy of brew your own. Zou jij hierin geinterreseert zijn?

Het lijkt me wel leuk en een eer om in dit soort bladen met een artikel te mogen staan. Een punt van aandacht wordt daarna wel de support voor Tcontrol. Als er straks vragen van tientallen mensen komen kost de support mogelijk wel veel tijd. Ik wil nog wel graag bier brouwen. Maar op zich leuk natuurlijk.

Je IP adres dat whatsmyip.com aangeeft is je externe IP adres. Mogelijk moet je in je router nog inkomende poort 80 doorrouten naar je PC waar Tcontrol op draait. En hou er rekening mee dat je achter dat IP adres zelf de link naar Tcontrol niet werkt. Dat moet je vanaf een andere locatie bekijken. Ik heb net even gekeken op http://75.224.205.167/.snap?Tcontrol.vi maar ik zie je Tcontrol ook niet. Ik vermoed dat je de poort 80 niet doorgerout hebt naar je Tcontrol PC. Kijk hiervoor in de router. Of vraag iemand in de buurt die daar verstand van heeft.

Van je virusscanner zal je geen last hebben. Mogelijk moet je wel in je firewall toestemming geven aan Tcontrol om inkomende poort 80 af te handelen.

pa-aler

En hou er rekening mee dat je achter dat IP adres zelf de link naar Tcontrol niet werkt
Wat bedoel je hiermee? Dat je een andere computer via een andere verbinding moet gebruiken om het te testen?

RobinB

Zoals ik het begrijp wel inderdaad!
jij zou dan (wanneer het werkt) je interne IP moeten gebruiken (192.168.0.199) om het zelf te kunnen zien?

De link via het externe IP kan je makkelijk testen met je iPhone of een andere mobiel internet browser.

Wel mooi dat het goed werkt!
Ik heb afgelopen weekend een test-setup gedraaid met een UT-100 om de offset te bepalen.
Die was  tijdens de ca. eenstapsmaisch 3 ºC.
Tijdens het uitmaischen kwam ik er ook achter dat het WWV verder uitliep tov het maischvat. Maar dat is mogelijk ook maar zo geweest omdat die stap gewoon kort is.
Ik heb omwille van de tijd een groter verschil gecreerd.

Blijft nog de vraag of met een meerstaps-maisch dit verschil in offset overblijft?
Dan zou het omwille van de automatisering inderdaad handig zijn als je bij elke stap een offset kan instellen.

Aan de andere kant kan je natuurlijk ook gewoon de offset empirisch bepalen en daarmee rekening houden bij het instellen van het temperatuurprofiel?
Hij regelt toch alleen de temperatuur van het WWV?

pa-aler

Heb een 4 staps mash uitgevoerd. Bij de stappen boven de 60 graden kon ik niet met 1 graad (F) per minuut verhogen bij een temp verschil van 3 graden wel echter bij een verschil van 6 graden. Het enige dat ik niet gemeten heb is de circulatiesnelheid van het wort. Normaal is dat 1 liter per minuut. Ik denk dat ook dat de grootte van de stap invloed is?

pa-aler

Foto's van TTemp.




Alles in een doos. 4 stopkontakten 2 voor verwarmen 2 voor koelen ieder op een eigen sensor. 12 volt voor relay plaat en 24 volt voor het sturen van de relay voor de herms. Kan switchen tussen 24 volt (brouwen) en 110 volt voor de vergisting.


Henielma

Pa-aler,

Leuk die foto's. Voor het eerst dat ik zie dat Tcontrol wordt gebruikt om te maischen.

Probeer zo veel mogelijk te voorkomen dat de laagspanningskabels (12 V, USB en dergelijke) tegen de 110 Vac kabels komen. Voor je het weet heb je sluiting tussen die twee met veel schade en een gevaarlijke situatie tot gevolg.

Succes met maischen en de vergisting met Tcontrol.

RobinB

Hey-nielma! ;)

Had je ook al eens verteld hoe je de kabels van de sensoren kan verlengen?
Ik denk dat ze te kort zijn voor mijn HERMS toepassing nl...

Henielma

Ik weet niet of ik dat al eens verteld heb maar doe het volgende:

Knip de drie aderige sensorkabel bijvoorbeeld 10 cm van de connector door. Strip de kabel en de drie aders.
Voeg nu een stuk drie aderige kabel ertussen in. Doe dit bijvoorbeeld met kroonsteentjes. Zorg dat uiteindelijk de doorgekipte aders weer met dezelfde kleur aan elkaar komen.

Dat is alles.

gerico

Henielma,

Ik heb kort geleden ervaring opgedaan met een Arduino kaartje. Ben zelf geen techneut, maar begrijp de basis. Het kaartje via USB aansluiten. De controller is programmeerbaar en geeft bij mij iedere 5 seconden een temparatuur (test met een NTC). Werkt prima. Data komt binnen in Excel en via Excel kan ik via de printerpoort eenvoudig een relais aansturen. Maar dat kan ook via de Arduino (moet ik nog onder de knie krijgen).

Mijn versie kost in Nederland ± EUR 26,-. Veel software is beschikbaar en er kunnen verschillende soorten sensors aan worden gekoppeld.

Kijk maar eens op: http://www.arduino.cc/

Misschien een idee voor andere die aan het automatiseren zijn. Ik wil het gebruiken voor een HERMS installatie en later voor een EBC meter.

Hebben jullie ideeën voor de aansturing???

Muldermans

Dit is best interessant! Ook support voor MAC-OSX :D Ga er volgende week eens verder op studeren, morgen eerst maar eens weer brouwen!

Muldermans

Op mijn oude laptop heb ik Tcontrol geinstalleerd
helaas krijg ik de temperNTC niet zichtbaar in TControl, de relaiskaart wel.

Heb al van alles geprobeerd, maar hij wil niet zichtbaar worden......

Weet jij of er meer mensen problemen hebben met installeren van TemperNTC. Het programma HID-TemperNTC doet het wel. Heb ook de oude versie (3.2) van HID-TemperNTC aan het draaien.

Henielma

Heb je punt 2 van de installatiehandleiding uitgevoerd?

Ik zal die sensor weer eens testen aan de huidige versie van Tcontrol. Omdat niemand die TemperNTC gebruikt kan een aanpassing van iets anders de werking om zeep geholpen hebben. Of de TemperNTC zelf  is gewijzigd dat kan ook.

Weet je zeker dat je het juiste USB kanaal selecteerd? Als sensor moet je in Tconrol TemperNTC kiezen en in het veld daaronder de juiste USB poort.

Het wil ook wel eens helpen om na het selecteren van een andere USB kanaal de TemperNTC los te halen en weer aan te sluiten.

Muldermans

Misschien is de temperNTC wel gewijzigd, op mijn mini cd stond namelijk geen losse USB driver. Die heb ik gedownload van pcsensor.com

OP mijn cd staat alleen het prog HID-TemperNTC en het dotnet framework.


Henielma

Ik heb zojuist het USBRDXP.sys bestand ter upload gereed gezet. Deze heb je volgens mij nodig.

http://verbeek.rr.nu/Tc/USBRDXP.sys

Muldermans

Herman, dit bestand moet ik naar de system32 directory kopieren?

Muldermans


Henielma

Volgens mij moet je deze file selecteren als de hardware (TemperNTC) geinstalleerd wordt. Maar mogelijk heb je de TemperNTC al geinstalleerd. Je zou die dan eerst kunnen verwijderen en dan deze file selecteren bij het opnieuw selecteren.

Anders weet ik het ook niet.

William

In het begin heb ik ook TemperNTC gebruikt. Het koste wat moeite om deze aan de gang te krijgen. Uiteindelijk moest ik niet een com-poort selecteren in TControl maar een ASRLxxx::INSTR  poort waarbij xxx staat voor het nummer van de com-poort. Om een en ander aan de gang te krijgen heb ik in windows de com-poort waarom de TemperNTC stond verwijderd (device-manager).

Ik zou trouwens niet te veel tijd aan de TemperNTC besteden. Hij is instabiel, je moet temperaturen corrigeren enz. Ga zo snel mogelijk over op bv de TL-400. Deze werkte direct goed en je hebt ook nog eens twee T-sensoren.

Henielma

Helemaal eens met William. De TL-400 is factoren beter en dat is zacht uitgedrukt.

Henielma

Ik ben bezig de handleiding van Tcontrol te ontdoen van allerlei historie. Dus alleen nog de TL-400 temperatuursensor en de nieuwe Denkovi relaisprint opnemen in de handleiding. Hierdoor verwacht ik dat deze een stuk duidelijker wordt voor een nieuwe gebruiker.
Ik ga nog werken aan een beschrijving met foto's van een eenvoudige manier van aansluiten die een gemiddelde hobbybrouwer zelf kan uitvoeren.

Als het bovenstaande afgerond is dan zal ik een nieuw topic openen waarin snel te zien is wat je nodig hebt voor Tcontrol en waar het dan niet de bedoeling is om in te gaan discussiëren.

Daarnaast vanmiddag Tcontrol wat aangepast. Bij mijn laatste vergisting is me opgevallen 0,45 ºC schakelhysterese toch wat hoog is bij een actieve vergisting. Deze heb ik nu 0,25 ºC gemaakt. Dus als het setpoint 20 ºC is schakelt de koeling in bij 20,25 ºC en weer uit bij 20 ºC. De verwarming schakelt in bij 19,75 ºC en weer uit bij 20 ºC.

Door deze kleine schakelhysterese loop je de kans dat door het doorschieten van de temperatuur snel na het stoppen van het koelen de verwarming in kan schakelen en omgekeerd. Om dit te voorkomen heb ik een stabilisatietijd aan Tcontrol toegevoegd. Gedurende een half uur na het uitschakelen van de koeling zal de verwarming niet ingeschakeld worden. Tevens zal gedurende een half uur na het uitschakelen van de verwarming de koeling niet ingeschakeld worden.

Hiermee wil ik voorkomen dat de regeling gaat oscilleren.

Door het verkleinen van de schakelhysterese naar 0,25 ºC zal de temperatuur dichter bij de gewenste temperatuur blijven.

Versie 046 van Tcontrol zal binnenkort gereed gezet worden om te downloaden.

Sjakie

Citaat van: Henielma op 14-11-2010  19:46 uIk ben bezig de handleiding van Tcontrol te ontdoen van allerlei historie. Dus alleen nog de TL-400 temperatuursensor en de nieuwe Denkovi relaisprint opnemen in de handleiding. Hierdoor verwacht ik dat deze een stuk duidelijker wordt voor een nieuwe gebruiker.

Geef wel goed aan welke relais print ze moeten kopen.
De oude is ook nog steeds in de verkoop en die werkt niet zonder hem te ontstoren.
Ik heb dus per ongeluk de "verkeerde" besteld.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.