Diacetyl

Gestart door MO, 18-03-2004 13:03 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

We mogen kennelijk wel oppassen met bier drinken met veel diacetyl. Op de site http://www.c2w.nl/nieuws/nieuwsdetail.asp?id=7711 vond ik onderstaand bericht:

Al die popcorn, daar word je niet goed van

Het Amerikaanse milieuministerie EPA blijkt bezig te zijn met een onderzoek naar de gevaren van popcorn uit de magnetron. Uit de toegevoegde botersmaak zou 2,3-butaandion (beter bekend als diacetyl) vrijkomen, een stof die zeer schadelijk kan zijn voor de gezondheid.

Het onderzoek is gestart nadat medewerkers van Gilster-Mary Lee in Jasper, Missouri, een zeldzame longziekte bleken te hebben opgelopen. Ze werken allemaal op de afdeling waar de smaakstoffen voor popcorn worden gemengd. Dertig van hen hebben inmiddels een proces aangespannen tegen twee producenten van de botersmaak.

Volgens de FDA en de branchevereniging van smaakstoffenfabrikanten is het niet waarschijnlijk dat consumenten gevaar lopen. Daarvoor zou de hoeveelheid diacetyl, die uit een losse verpakking kan komen, veel te gering zijn.

Het onderzoek is afgelopen herfst al begonnen, maar het nieuws is nu pas uitgelekt. Volgens een van de betrokken wetenschappers worden ongeveer vijftig verschillende popcornmerken en –smaken getest. Er zou voor de zekerheid ook naar andere stoffen dan diacetyl worden gekeken.

bron: Associated Press, 11 maart 2004

JWVG

Hetzelfde bericht (iets uitgebreider) stond deze week ook in de Economist. Staat ook op het net, maar daar kun je alleen bij als je abonnee bent. Als iemand geinteresseerd is, laat het me dan weten, dan stuur ik het je toe.

Ik vraag me af of het echt klopt - ze zijn daar natuurlijk wel erg happig met sue-en.

:degroeten: JW

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.