Helderheid van het wort

Gestart door BuBS, 12-03-2004 11:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

BuBS

Ik heb een vraag, twee weken geleden een dubbel gebrouwen met een Chimay gist (Wyeast). De vergisting is voorbij, begin sg 1066 eind sg 1011. Wat mij opvalt, is dat het wort niet helder wordt. Daar lig ik meestal niet zo wakker van, want meetal bottel ik, als het wort nog niet helemaal helder is. Maar nu mijn vraag, als ik een beetje wort overhevel om het eind sg te bepalen, dan wordt dat beetje wort altijd wel helder in het glaasje, hoe kan dit ??
Wie heeft hier een antwoord op?

Groetjes,
Kees

gelfling

Waarschijnlijk omdat dit te maken heeft met de breking van het licht.
Hoe groter de oppervlakte, hoe meer eiwit/gist deeltjes het licht breken.
Vaak zijn die deeltjes zo klein, dat je ze met het blote oog nauwelijks kan zien.
In je glaasje zal het licht minder gebroken worden, omdat er veel minder deeltjes "achter elkaar" zwemmen.
Dit is hetzelfde als dat je een grote pan blond bier hebt, en in een glas is het bier zo licht als een witbier!.

BuBS

Hi Gelfling,
Dat bedoel ik niet, als ik na het meten van het Sg het wort in glas schenk, is deze troebel, omdat het wort ook troebel is. Maar als ik het glas een uur laat staan, wordt deze kraak helder ?! Dus waarom wordt het wel in een glasje wel helder en niet in het gistingsvat ?

Kees

Herman

Als ik het goed begrijp heb je het bier niet geheveld uit het hoofdgistingsvat? Wat je ziet in het maatglas, is vergelijkbaar wat er gebeurt na hevelen. Ik weet zo niet meer wat de oorzaak van de reactie is (zal ik es opzoeken, of wie weet vult iemand me aan), maar het heeft met de oplosbaarheid van de vloeistof te maken. Als je het wort afheveld van de gistcellen, geef je weer ruimte voor het laten uitzakken van de nog opgeloste bestanddelen.

Herman

BuBS

Hi Herman,
Ik hevel inderdaad niet over na de hoofdvergisting, hoe minder handelingen met het bier, hoe beter het is ( en minder kans op infecties ) Maar misschien moet ik het toch maar eens proberen.

Kees

Patrik_Claes

Hoi Bubs,

Je moet zeker wel overhevelen als je langere tijd wil lageren! Bij te lang staan van de dikke gistkoek gaan immers onheroepelijk een aantal gistcellen afsterven (zgn. autolyse) en dit geeft een wrange, zwavelige bijsmaak aan je bier!

groetjes,

Patrik

BuBS

Patrik,

Ik hevel eigenlijk nooit over, al mijn brouwsels bottel ik binnen twee weken. Dus heeft het geen tijd voor autolyse.

Kees

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.