Bliek's Bitter Ale

Gestart door Zaphod_B, 29-10-2008 14:59 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Zaphod_B

Hoi Allemaal,

Het is alweer een tijdje geleden en de voorraad begint op te raken. Wil weer eens iets nieuws proberen en heb nog een zakje S04 liggen...
Rest van het recept gebaseerd op wat ik in huis heb (hopgift), en wat nazoekwerk in Designing Great Beers.
Mijn idee:

Basis :
OmschrijvingWaarde
Naam receptBliek's Bitter Ale
Brouwdatum29-10-2008
BiertypePale Ale/Strong Bitter
Aantal liters15
Gewenst begin SG1056 (6,1 vol% alc.)
Brouwzaalrendement70.0%

Algemeen
OmschrijvingWaarde
Totaal brouwwater24.37 liter
Maischdikte4.00 l/kilo
Maischwater15.08 liter
Spoelwater9.29 liter
Kooktijd90 min.
Berekende kleur33 EBC (BrouwVisie)
Berekende bitterheid47 EBU (Glenn Tinseth)

Mout :
Moutnaam% stortMassaKleur
Palemout 7 EBC91.5 %3612 gram8 EBC
Kristalsuiker5.0 %197 gram0 EBC
Cara-Crystal3.0 %118 gram120 EBC
Special B1.0 %39 gram391 EBC

Hop :
Hopnaam% AlfazuurMassaKooktijdBitterheidsaandeel
East Kent Golding6.3 %15 gram90 min.16 EBU
East Kent Golding6.3 %15 gramKoud hop0 EBU
Target10.7 %15 gram90 min.27 EBU
East Kent Golding6.3 %8 gram15 min.4 EBU

Gist
OmschrijvingWaarde
Gist soortSafale S-04
Gist toegevoegd als

Maischschema
Stap nrTemperatuurRusttijdMaischdikte
167°C60 minuten4.00 l/kg
278°C1 minuten4.00 l/kg

Schiet u maar?

De-Geert

Waarom suiker, en Special B?

Persoonlijk zou ik de Caracrystal iets verhogen (tot zo'n 5%) en de rest weglaten.


Zaphod_B

Suiker, omdat ik er niks op tegen heb (zoals sommigen wel geloof ik). Schijnt vrij normaal te zijn in de donkere Ales.

De Special B is meer om eens te proberen. En om 't geheel iets complexer te maken. Leek me een leuke om te proberen. Maar sta absoluut open voor suggesties als dit echt een dom idee is of juist creatief en interessant?
Overigens wordt deze in 't boek wel genoemd als een regelmatige terugkomer in Bitter / Dark Ale's.

Adrie

Er is niets mis met Special B in een bitter, hoor. De Engelsen gebruiken vaak een crystal mout rond 400 EBC, die is vergelijkbaar met Special B. En een beetje suiker voor wat extra vergistbaarheid kan geen kwaad, al gaat de S-04 toch wel vaak behoorlijk door.

Mooi recept, al zou ik persoonlijk de 15 minuten hopgift verhogen tot een gram of 30. Hopsmaken horen toch wel echt in een bitter.

Zaphod_B

Kan de BierTypenGids even niet vinden (chaos hier as usual haha) dus kan even niet vinden wat een gangbare maischdikte is voor dit soort bieren. Heb gekozen voor 4 l / kg omdat dat wat lekkerder roert dan 3,5... Wat vinden jullie?

De-Geert

Op zich is er niets mis met suiker, maar zoals Adrie al zegt gist de S-04 ver door. Ik houd zelf wel van een beetje restsuikers in Britse bieren.

Adrie

Citaat van: Zaphod_B op 29-10-2008  15:12 uKan de BierTypenGids even niet vinden (chaos hier as usual haha) dus kan even niet vinden wat een gangbare maischdikte is voor dit soort bieren. Heb gekozen voor 4 l / kg omdat dat wat lekkerder roert dan 3,5... Wat vinden jullie?

4 g/l kan prima. Ik ben het eens met De-Geert: wat restsuikers wil je wel houden in dit bier, dus ik zou kort bij 62 graden maischen of, als je een eenstaps doet, bij minimaal 67 graden, maar liever nog 68.

Oscar

Citaat van: Zaphod_B op 29-10-2008  15:12 uKan de BierTypenGids even niet vinden (chaos hier as usual haha)

Die staat gewoon in BrouwVisie, ook de recepten voorbeelden: Biertypen --> knopje Recept tonen  :weetbeter:

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.