Zelf mouten of gemoute gerst aankopen

Gestart door Jacques, 11-03-2004 23:16 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Koop je altijd je mout of ben je zelf aan het mouten geslagen?

Ik heb nog nooit zelf gemout
20 (80%)
 Ik ben van plan zelf te gaan mouten
2 (8%)
Ik heb wel 's geƫxperimenteerd met het mouten van granen (zoals gerst)
2 (8%)
Ik experimenteer regelmatig met het mouten van granen (zoals gerst)
1 (4%)
Ik koop zelden nog mout omdat ik meestal zelfgemoute granen gebruik
0 (0%)
Ik koop nooit meer mout omdat ik altijd zelfgemoute granen gebruik
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 24

Jacques

Oorspronkelijk op 4 april 2002 geplaatst door Cor.

wim

Las eens op een site van een aantal hobbybrouwers die de regels niet zo nauw namen (niet maischen maar de dag voor het brouwen mout en zeer heet water in geisollerd vat zetten en dan na lekker uitslapen doorgaan met het hopkoken bijvoorbeeld) dat ze graan bij boeren kochten, dan een aantal dagen vochtig hielden en dan even op hun erf te drogen legde om vervolgens te gaan malen en door te gaan met bovenstaande procedure. Zij brouweden grote hoeveelheden en claimeden heerlijk bier te brouwen.
(kan helaas de site niet meer vinden)

Is mouten zo eenvoudig, dan wil ik het wel eens proberen. En dan bijvorbeeld een deel in de oven op 100GrdC voor een paar uur voor kleur en carasmaak.

:degroeten:

Wim

Jacques

Hoi Wim,

Zie http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/zelfmouten.html

Ik ken een paar hobbybrouwers die een tijdje zelf hun mout hebben gemaakt. Ze zijn er allemaal mee opgehouden: het was te veel werk en de resultaten vielen nogal tegen!

:degroeten: Jacques

Johannes

Wim,

Mocht je zelf op grote schaal willen gaan mouten, dan is dit misschien een interessante link: http://home.12move.nl/johannes.vink/

:degroeten:

Johannes

wim

Zoals Jacques het beschrijft lijkt het mij wel te doen, maar Johannes, dat is professioneel zeg.
Overweldigend :o, gelukkig schrijf je:
Tenminste ik had tot voor kort geen verstand van elektronica en heb voor het maken van een begin veel aan het boek gehad.
Dat geeft de bruger moed.
Mijn vragen over het mouten hebben te maken met het Peru plan, ik weet niet of er lokaal mout te krijgen is en zo niet dan zal het zelf gemaakt moeten worden, je site staat in een map op mijn HD en gaat mee op CDrom.
:groots:

Wim

Johannes

Ik zie het nu pas: de maker van de website heet kennelijk ook Johannes, maar dat ben ik niet!!!!!

Ik ben een hele luie brouwer met de intentie ooit nog 's een Herms te maken maar zoiets begin ik echt niet aan  ;D .

:degroeten:

Johannes (van der Woude)

wim

Oh ik was inderdaad onder de indruk dat jij dit mooie staaltje werk had verricht.

Maar volgens mij bestaan er geen luie brouwers, daar is het net teveel werk voor.

:degroeten:

Wim

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.