Zomerbrouwen

Gestart door Jacques, 11-03-2004 23:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Brouw jij door in de zomer? Is die beslissing om door te brouwen ergens van afhankelijk?

Ik brouw nooit in de zomer
8 (19.5%)
Ik brouw gewoon door, ongeacht welk seizoen
24 (58.5%)
Ik brouw alleen in de zomerperiode als het niet te warm is
8 (19.5%)
Ik brouw in principe niet in de zomer, behalve als het zo'n koude druilerige zomer is (je moet wat)
1 (2.4%)

Totaal aantal stemmen: 36

Jacques

Oorspronkelijk op 18 juni 2002 geplaatst door Edwin.

wim

Merken zij die in de zomer doorbrouwen nu een duidelijk verschil in kwaliteit? Of past u uw bierstijl erop aan?

:degroeten:

Wim

MO

In de zomer brouwe men met gisten die een hogere vergistingstemperatuur lekker vinden (Duvel, Rochefort, Chouffe). In de andere jaargetijden brouwe men met gisten die wat kouder beter hun werk doen.
gr
MO

wim

En hoe zit het met infecties?
Iemand de ervaring dat er des zomers wel eens een brouwsel mislukt (of wat flesjes beduidend anders proeven dan de rest?)

:degroeten:

Wim

Bas

Nooit last van gehad. Volgens mij moet je gewoon, net als in de winter, hygienisch werken: zorg ervoor dat ongewenste beestjes zo weinig mogelijk kans maken.

Grt, Bas H.

MO

Nooit last gehad van infecties in de zomer. Wel in winter. Gek he? Misschien alleen een beetje oppassen met vliegjes.
gr
MO

Jan van der Vlies

De laatste keer dat ik brouwde was het nogal warm. Zeker toen het gistingsproces was voltooid en het jong bier moest worden overgeheveld. Om te voorkomen dat er van die kleine fruitvliegjes in het bier zouden komen, heb ik een klamboe gespannen en daar onder gewerkt. Het resultaat was insecten vrij bier.
Jan van der Vlies

MO

Jacques,
ik reageer hier maar even op zomerbrouwen en Roerstokregels. Ik begreep van Edwin dat diverse mensen bij de Roerstok hier heel strict in zijn. En toen ik dit weekeinde het clubblad las werd ik een beetje moe van de talloze herhalingen van "het brouwseizoen is weer begonnen." Ik vermoed dus dat veel Roerstokkers niet brouwen in de zomer. Moeten ze natuurlijk zelf weten.

Jacques

Hoi Martin,

Moeten ze inderdaad zelf weten!

Feit is wel dat in de zomer vaak een stop wordt ingebouwd. Niet echt verwondelijk want in de zomer kun je beter met een gekoeld glas bier in de zon zitten in je achtertuin dan zitten zweten bij een hete ketel!
Verder moet je niet vergeten dat De Roerstok in de zomermaanden juli en augustus geen clubbijeenkomsten heeft. Voor de redactie van het blad ligt het brouw(schrijf)seizoen dan stil.

Overigens brouw ik sinds een paar jaar wel door in het jaar, maar liever niet als het heel heet is (ik brouw op een hete zolder).

Mijn laatste brouwsel heb ik wel gemaakt in een hete periode (zo ongeveer de einige periode van dit jaar) en deze is jammerlijk geïnfecteerd. Tja, denk je dan eigenljk moet je niet brouwen in de zomer...

Feit is dat het eerste geïnfecteerde bier was sinds 23 jaar! Mogelijk is de infectie ontstaan door specifieke factoren (zeer moeilijke en langzame filtering van het gekookte wort en een extra overheveling van het bier). Ik sluit niet uit dat in een koelere periode met minder micro-organismen in de lucht het bier vrij van infecties zou zijn geweest.

:degroeten: Jacques

MO

Mijn bokbier, gebrouwen in juli, is helaas ook geinfecteerd. Maar ik heb geen keus. Ik kan het lonken...euh het brouwen niet laten, hoe warm het ook is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.