Hobbybrouwen Weizens

Gestart door JWVG, 04-10-2008 08:22 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jacques

Citaat van: pgeenen op 27-07-2013  15:17 uHallo collega brouwers.

Ik heb via Brouwland zo'n pakket gekocht voor 20 liter Weizen Doppelbock.
Er zitten 7 verschillende moutsoorten in.  In 2 zakken , 1 van 5 kg met 4 soorten en een zak van 1 kg met 3 soorten.
Nu wil ik als dit brouwsel gelukt is dit nog een keer maken maar ik zou graag willen weten welke moutsoort welke hoeveelheid heeft.
Ik kom er niet helemaal uit als ik die zakken bekijk. Die zak van 5 kg is op het oog verdeeld in 4x plm 1.25 kg.
In die zak van 1kg zit een klein beetje zwarte mout.
Zak 2 is pakweg 2x 400 g en 1x 200 g.
Ik heb achter elke moutsoort mijn eigen schatting gemaakt, maar ik twijfel over enkele moutsoorten. :weetniet:

Pils 3EBC  ==> 1.2 kg
Munchener 15 EBC ==> 1.2 kg
CARA-Crystal 120 EBC ==> 450 g
Tarwemout 3EBC ==> 1.2 kg
Tarwemout 15EBC==> 1.2 kg
Black ontbitterd 1500 EBC ==> 100 g
Zuurmout 6EBC ==> 450 g

Kan iemand mij raad geven of dit recept qua moutsoorten klopt?
Het is dus het bekende Weizer Doppelbock van Brouwland. :biersmile:

Alvast bedankt.
Peter.

Het probleem van deze pakketten is dat alleen Brouwland de exacte samenstelling kent. Jammer dat ze zelfs niet eens de verschillende moutsoorten vermelden. Onder hobbybrouwers zijn we dit niet gewend...

De mouten zitten inderdaad vermengd in zakken. Je kunt inderdaad niet meer doen dan inschatten.
Als je precies dezelfde samenstelling wilt hebben zul je het pakket opnieuw moeten kopen. En dat zal wel de reden zijn waarom Brouwland het recept niet vrijgeeft.


pgeenen

Hoi Jacques,

Ik had al zo'n vermoeden voor wat betreft het vrijgeven van hun hoeveelheden mout.
Maar als ik dus in die zakken kijk dan weet ik sowieso al dat die zwarte mout Black ontbitterd 1500 EBC moet zijn.
In de grote zak zitten 4 moutsoorten met allemaal dezelfde hoeveelheid.  Kun je er van uitgaan dat dit de tarwemouten en de pilsmout is? En dan nog een moutsoort waar ik als beginnende brouwer niet weel welke dat dan kan zijn. Ik denk de Munchener.. Zodoende kom ik met de twee resterende moutsoorten toch op de juiste hoeveelheden bij de Weizen Doppelbock.
Ik heb de zwarte mout nog niet afgewogen omdat de zak nog dicht is. Als ik dat doe week ik ongeveer ook de hoeveelheid van de andere moutsoorten.

gr.
Peter.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.