siliconenslang verkleurt

Gestart door Huub Krekels, 07-03-2004 16:52 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Huub Krekels

Hallo allemaal,

Mijn siliconenslangen verkleuren door het gebruik. Ik heb het idee, dat deze niet schoon zijn. Is dat alleen het gevoel ?. Ik kook ze regelmatig uit en ontsmet de slangen met sulfiet. Wat kan ik hieraan doen?.


Gr.

Huub. :bijdrage_forum:

Patrik_Claes

Dag Huub,

Dat verkleuren heb je altijd met siliconen slangen volgens mij. Op zich geen drama, aangezien het hier waarschijnlijk enkel om kleurstoffen uit je wort/bier gaat, maar niet noodzakelijk om microorgansimen. Een kleurstof kan zich op vanalles hechten, maar dat wil nog niet zeggen dat je een bacteriele contaminatie hebt (zeker niet als je ze regelmatig uitkookt en/of ontsmet). Mijn ervaring is verder dat vooral de slang waar het warme wort doorvloeit tijdens het filteren te verkleurt. Vermits je slangen enkel steriel moeten zijn voor alle stappen na de de kookfase (dwz bij overhevelen van je gekoelde wort naar je gistingvat, van je gistingvat naar het lagervat, en bij bottelen), is je (begrijpelijke) bezorgdheid overbodig.

Groetjes en brouw ze,
Patrik

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.