De Koninck

Gestart door Adrie, 05-03-2004 10:25 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Herman

Ik heb wel vaker bieren van dit type gebrouwen. Als we het hebben over De Koninck lijkt mij het mout en hopprofiel belangrijker dan de gistkeuze. Mits je geen al te uitgesproken gist gebruikt (Chimay, chouffe, Rochefort). Uit ervaring weet ik dat bijv de Westmalle best goed bij dit type past, het is als het ware complementair.

Als je de originele gist niet kan krijgen, lijkt me een andere keuze heel legitiem. Waarom niet de keuze uit 2 (of 3) soorten?

Herman

Adrie

Heren,

Wellicht de beste oplossing: de Koninck gist bestellen bij de Zeeuwse gistbank. Wie weet waar en hoe dat moet, want op internet kan ik niets vinden?

Groeten,

A3

Bas

Hoi,

Zal ik dat eens uitzoeken. Ik stuur in ieder geval vanavond een mailtje naar de Zeeuwse gistbank.

Grt, Bas H.

TVERSCH

Hallo kloners,

De Zeeuwse Gistbank is als volgt te bereiken: Tel 0113-223888
e-mail: aroovers@zeelandnet.nl
Het is alweer een jaar geleden dat ik gist heb besteld (w.o. de Rochefort), maar toen hadden ze geen Koninck gist in hun assortiment.
Ze zijn ook te vinden op www.barleys.nl
Theo
 

Bas

Ik heb net een mailtje gehad van de Zeeuwse gistbank. Helaas geen De Koninck :'(.

Dus, we zijn weer terug bij af. Welk gist gebruiken we? Westmalle?

Grt, Bas H.

Adrie

Westmalle lijkt me een goede optie. Wellicht splits ik mijn batch en vergist 1 deel met Westmalle en 1 deel met Chimay, maar dat zie ik later wel. Laten we uitgaan van Westmalle.

Groeten,

A3

Bas

OK, het wordt dus Westmalle (Wyeast #3787). A.s. woensdag rij ik waarschijnlijk langs Brouwland, dan kan ik het gelijk inslaan.

Grt, Bas H.

BuBS

Hi,
Ik was zeer verbaasd dat de gistbank geen Koninck heeft, terwijl wij ( Deltabrouwers ) zelf de gist aan hem geleverd heeft. Ik heb Alexander gebeld en hij heeft WEL koninck gist, maar heeft deze niet standaard in zijn assortiment en levert deze niet zomaar aan iedereen uit. ( ?? )  
Mail Alexander en vraag gewoon om de Koninck gist.

groetjes, Kees

Bas

Goed, dat had ik dus gedaan: een mailtje om te vragen of hij De Koninck en Orval gist kon leveren. Niet dus volgens het antwoord.

Tja, nu weet ik het ook niet meer ???.

Grt, Bas H.

BuBS

Hi Bas,

Gewoon bestellen, vertel evt dat je het via mij gehoord heb.

Gr Kees

Edwin

Ha mannen :proost:

Koninck-gist is natuurlijk perfect, maar Westmalle-gist vind ik eigenlijk ook een erg goede keuze!

Als een van ons aan die gist kan komen, dan moet het ook mogelijk zijn het te vermeerderen en te verspreiden op de een of andere manier! (uitdelen bij bv. ONK?)

Edwin

Adrie

We kunnen natuurlijk ook even een berichtje aan de gistbank sturen en vertellen van ons project. Misschien dat hij dan nog meer voor ons interessante gisten heeft liggen waar wij niets van weten.

Groeten,

A3

BuBS

Als er iemand wil brouwen met de Koninck gist van de gistbank, dan kan ik deze wel meenemen naar het ONK. Ik woon Middelburg en kom vaak in Goes, ik kan de gistampullen dan wel ophalen.
wanneer moet er gebrouwen worden, misschien doe ik ook wel mee.

Groetjes,
Kees

Bas

Het idee was om eind april ergens te brouwen, maar wat mij betreft kan het ook na de ONK. Als je ampulen mee kan nemen naar de ONK zou dat mooi zijn. Ik was in ieder geval van plan ook  te komen. Moeten we wel een manier weten te vinden om elkaar te herkennen. Wordt nog interessant :P. Zullen we maar allemaal naar Jacques' promash presentatie gaan?

Grt, Bas H.

BuBS

Goed plan,
Ik zal er zijn, met evt de gist. En gezien het tijdstip, hopelijk nog een beetje helder ;D.

Kees

TVERSCH

Hallo Kees,

Als het je lukt om genoeg gist mee te nemen , hou ik me aanbevolen.
Aangezien ik dit jaar al vrij veel 'zware' bieren heb gebrouwen, is de KONINCK nog een mooi bier om mee te doen aan het kloon-project.

Theo
 :degroeten:

MO

Kees,
ik zou ook wel Konick gist en misschien nog wel een paar anderen van de Zeeuwse gistbank van je willen ontvangen op het ONK. Ik mail je nog wel persoonlijk.

Heren,
ik denk toch dat we er niet aan ontkomen dat we een hobbybrouwen.nl badge opspelden met de forum naam. Ik zou het heel leuk vinden om op het ONK eenieder te spreken die ik hier bijna dagelijks ook spreek.

gr
MO

BuBS

Hi manne,

Ik net besloten om volgende  week de koninck te brouwen, het brouwsel is voor onze jaarlijkse BBQ en gaat op vat. Het wordt ook een klein beetje high graverty brouwsel, omdat mijn gistingsvat iets te klein is ( 38 L ) Ik zal de Koninck gist v/d gistbank gebruiken, dan weten we gelijk hoe de kwaliteit is van de is. Hieronder het recept. Ik maisch in met 30 L water en spoel met 8 liter.

Gr Kees

Batch Size (L):  35.00  Wort Size (L):  35.00  
Total Grain (kg):  6.85          
Anticipated OG:  1.049  Plato:  12.1  
Anticipated EBC:  17.1            
Anticipated IBU:  22.7          
Brewhouse Efficiency:  80   %      
Wort Boil Time:  90   Minutes    

51.1 %   3.50 kg.   Pilsmout                       3  
43.8       3.00 kg.   Vienna                         7  
5.1         0.35 kg.   caramel - cristal 120      120  

90.00 g.   Saaz  Whole  3.40    First WH  
30.00 g.   Saaz  Whole  3.40    15 min  

Yeast  
Gistbank Koninck

Intermediate Rest:       60  30 Min  
Saccharification Rest:  70  25 Min  
Mash-out Rest:           78  1 Min  
Sparge:  80  0 Min  






Adrie

Ha Kees,

Waarom gebruik je niet het recept zoals we dat voor deze kloon hebben vastgesteld? Die paar procenten verschil in de moutstorting zal niet veel verschillen, maar de hopstorting is wel heel anders.

Groeten,

A3

BuBS

Ik heb het aangepast, enkel met de aantallen hop van het recept kom ik op een EBU van 17. Ik deze aangepast naar 23.1 EBC.
70 gram Saaz bloemen 3.4 % 90 min
70 gram Saaz bloemen 3.4 % 30 min.

Gr Kees

BuBS

Ik heb vrijdagavond de Koninck gist opgestart in 100 cc wort,  gisteravond al een laagje gist op de bodem van de fles. Vanmiddag bijgevuld tot ruim een halve liter en nu al weer lekker aan het gisten. De geur is goed, dat beloofd nog wat.
Ik was van plan om donderdag te brouwen, maar door omstandigheden wordt dat volgende week donderdag, dus gaat de gist van de week voor paar dagen in de koelkast.
Ik hou jullie op de hoogte.

Kees

Adrie

Kloners,

Het Promashrecept van het recept voor De Koninck staat op de Promash Download pagina.

Groeten,

A3

BuBS

Hi medecloners,

Ben nu mijn Koninck is nu aan het koelen, het begin sg is 1048 en dit is precies goed. ( rendement van 81 % ). Zo meteen gaat de giststarter erbij, 1.5 liter en wordt de boel tot een uur of 7.30 uur belucht. Daarna in de warmtekast op 25 °C.
De giststarter ruikt goed, een beetje naar zure appeltjes, maar dat is goed.

Gr Kees

BuBS

Hi Adrie,

Ik zal Alexander even bellen, ik snap zijn probleem wel. Alle gisten op zijn bestaande lijst zijn 100 % in orde en betrouwbaar. Buitenom die lijst heeft hij ook andere gisten, zoals de Koninck. Daar heeft hij zelf weinig of geen ervaring mee. Daarom stuurt  hij deze niet zomaar het hele land in !,daarmee kan hij zijn goede naam verprutsen. Maar goed, daar schieten wij niks mee op. Ik zal kijken wat ik kan regelen.
Ik heb net mijn Wheeler and Protz binnen, mooi boekje.

Gr Kees Bubberman

Bas

Hoi Kees,

Zou mooi zijn als je Alexander kan overtuigen om toch De Koninck gist te leveren. Zonder garantie natuurlijk ;D.

Grt, Bas H.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.