Kwaliteit van houten vaten/ hoe te reinigen?

Gestart door toon van den broek, 08-09-2008 19:41 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

toon van den broek

 En dan heb ik nog een vraag.
Wat voor invloed heeft de wijnsteenlaag in bv wijnvaten op de kwaliteit van bier? Heb wel eens gelezen dat geuzebrouwers de vaten eerst 1x (laten) openen om ze goed te reinigen, waarna ze soms wel 100 jaar in gebruik zijn. Toen ik begin van het jaar bij Cantillon was zag ik een partijtje 'chateauvaten' klaarstaan. Daar zit meestal wel een behoorlijke wijnsteenlaag in (zie maar bij de startpagina van Theelen-vatenhandel).
Of volstaat het om enkele keren met een zuur te spoelen om dit op te lossen?
Dit probleem heb je denk ik niet bij Port- en Cognac- of Whiskyvaten. Die zijn veel schoner van binnen.
Ook heb je zg. dun- en dikwandige vaten. Er schijnt ook heel veel verschil in kwaliteit te zijn. Heeft iemand hier wat over te zeggen?
Vriendelijke biergroeten, Toon van den Broek.

MO

Ik weet niet hoe goed de oplosbaarheid is van wijnsteenzuur in bier, maar ik kan me voorstellen dat het zuur prima oplost in bier. Eens proberen, met pils of zo?

De-Geert

Wijnsteen is het kaliumzout van wijnsteenzuur. In een zure oplossing zou het weer wijnsteenzuur kunnen vormen, en dus oplossen.
Gewoon proberen dus.



Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.