Vergistingsgraad

Gestart door MO, 01-04-2004 14:11 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Van de meeste gisten is de vergistingsgraad bekend. Dit is een bepaald percentage van de totaal aanwezige moutsuikers dat vergist wordt. In een discussie in het kloonrecept van de Chouffe hebben we hierover gesproken, en A3 en ik beweren dat je best voor 90% kan vergisten met een gist waarvan bekend is dat hij voor 75% kan vergisten als je het maischschema daarop aanpast. Zie voor de discussie het bericht hieronder.

De vraag is eigenlijk: is de vergistingsgraad van een bepaalde gist onafhankelijk van het gebruikte maischschema.

gr
MO

MO

Gepost in de Chouffe kloon thread:

1067-1010 = 57 * 0.136 = 7.8 + 0.3 = 8.1

Dat lijkt me niet zo moeilijk. Zoals ik al zei, met een ander maischschema moet het zeker mogelijk zijn om op 1010 uit te komen.
Die 1018 klopt niet want dat heb ik gister zelf gemeten. Ik heb tevens een beginnende brouwer gesproken die recent heeft gebrouwen volgens het recept van W&P (met alle kruiden) en hij kwam uit op 1009. Dichter bij het origineel dan wij dus.
Wie heeft eigenlijk bedacht dat de Chouffe zo'n hoog eind SG heeft?

gr
MO

Ok, als we toch aan het rekenen zijn:
57/67*100% = 85% vergistingsgraad terwijl deze gist volgens specificaties niet verder gaat dan 76%. Jouw berekening voor vol% alc klopt wel, echter je houdt geen rekening met de vergistingsgraad.

Start-SG 1.075
76% van 75 is vergisting van 57 punten en dus een eind-SG van 1.018. Alc. is dan als berekend.

Herman

Laat ik even inbreken in deze discussie. Ik heb gemerkt dat de opgegeven vergistingsgraden voor gisten niet veel zeggen. Je kunt met een gist met een opgegeven maximale vergistingsgraad van 79% best een vergistingsgraad van 85% halen, mits je je maischschema aanpast (een lange rust op 60 graden). Met onze eerste versie van de Bleeke Jongeling haalden we een schijnbare vergistingsgraad van 90%, terwijl de gist volgens de specificaties maximaal 80% zou moeten halen. De truc was 60 minuten maischen op 60 graden.

Groeten,

A3

Heren een theorie:

Volgens mij is het zo dat de schijnbare vergistingsgraad van toepassing is op een volmout brouwsel. Wanneer je volledig vergistbare suiker toevoegt ga ik er vanuit dat de toegevoegde suiker voor nagenoeg 100 % vergist. Dit geeft een vertekend beeld van de uiteindelijke schijbare vergistingsgraad.

Als we bij de Chouffe uit willen komen op een eind SG van 1010 moeten we volgens mij eerst uitrekenen hoeveel mout we moeten gebruiken om bij 76% schijnbare vergisting op 1010 uit te komen, en vervolgens het recept aanvullen met suiker totdat je op het gewenste alcoholpercentage uitkomt.

Johannes

De eerste versie van de Bleeke Jongeling was een volmout bier! Maar goed, dit is eigenlijk een andere discussie.

Jouw theorie zou een goede aanpak kunnen zijn, maar of het in de praktijk ook zo werkt... Leuk voor een experiment. Toch denk ik dat met name het maischschema alles uitmaakt. Je kunt met dezelfde storting 50%, 70% en 90% halen afhankelijk van het maischschema.

Groeten, A3

A3,
ik snap niet waarom het jou en mij zoveel moeite kost om hetzelfde punt duidelijk te maken. Wel mijn dank dat je in mijn afwezigheid (er moet ook gewerkt worden ten slotte) alles goed hebt verhelderd. Volgens mij zouden we 1005 ook nog wel halen als we maar lang genoeg maischen. Wellicht dat Jacques nog iets zinnigs kan zeggen of de aangegeven vergistinsgraden. Ik had er nog nooit over nagedacht, maar volgens mij heb je er niets aan, en moet je sturen via maischen. Dat de Chouffe gist 1009 haalt is bekend, dat heb ik van die beginnende brouwer waar ik eerder ook al over sprak
gr
MO


Jacques

Citaat van: MO op 01-04-2004  14:11 uDe vraag is eigenlijk: is de vergistingsgraad van een bepaalde gist onafhankelijk van het gebruikte maischschema.

Een heel simpel antwoord: ja!

Voor het bepalen van de vergistinggraad (zoals bijvoorbeeld Wyeast die hanteert) wordt wort gebruikt dat gebrouwen is volgens de EBC-standaard maischmethode.

De daardwerkelijke vergistinggraad die je met een gist haalt wordt bepaald door het werkelijk gevolgd maischschema, de dikte van het beslag en de samenstelling van de storting. Daarnaast spelen ook de wijze van beluchten en vergistingstemperatuur een rol.

:degroeten: Jacques

Bas

Tot nu toe heb ik bijna altijd een hogere vergistingsgraad gehaald dan het maximum wat voor het gist aangegeven was. Ik houdt tegenwoordig geen rekening meer met de aangegeven vergistingsgraad, volgens mij gaan alle gisten door totdat ze alles wat ze kunnen vergisten geconsumeerd hebben (dus het maischschema is bepalend), of totdat ze het niet meer naar hun zin hebben (bijv. te hoog alcohol percentage).

Grt, Bas H.

Jacques

Voor alle duidelijkheid nog even dit.

De vergistinggraad die aangegeven wordt door Wyeast is de vergistinggraad bij een bepaalde wort samenstelling.  

Wanneer je dus een brouwsel hebt en deze splitst in kleinere porties en je voegt daaraan verschillende gisten toe krijg je verschillende vergistinggraden. Deze ene gist is in staat om verder door te gisten dan de andere.

Als je een wort hebt met veel vergistbare suikers zal de vergistinggraad die je haalt hoger zijn dan die gemeten wordt met de standaard EBC-wort.

:degroeten:  Jacques

JWVG

Ha Jacques,

interessant! Als er meer onduidelijkheid blijft bestaan, is het misschien een idee om het eens aan het Homebrew Digest te vragen. Daar zitten (naast een boel kletskousen) wel een paar mensen die dicht genoeg bij Wyeast zitten om het e.e.a. te weten.

:degroeten: JW.

Jacques

Hoi Jan Willem,

Ik zit dicht bij belangrijke Duitse bron: Brauwelt. Al meer dan dan 10 jaar heb ik abonnement op dit blad. Ik weet niet meer precies in welk blad (Brauwelt komt zo'n 40 keer per jaar uit) maar er is een artikel gepubliceerd geweest met veel gegevens over gist. Daarbij was een vergelijking van vergistinggraden.
Iedereen die wel eens een wort gesplitst heeft en heeft laten vergisten met meerdere gisten kan beamen dat de vergistinggraad per gist verschilt.

Om een eerljke vergelijking te kunnen maken qua vergistinggraad wordt een wort gemaakt volgens een zeer nauwkeurig voorgeschreven maisch- en filtermethode.

:degroeten:  Jacques

Brouwbedrijf

Weer even iets anders over de vergistingsgraad.

Klopt mijn vermoeden dat hoe lager de vergistingsgraad hoe zoeter een bier is, of is dit niet zonder meer te stellen. Hangt dit nog af van andere factoren?

Wie het weet mag het zeggen.

Jeroen

Oscar

Ja, dat kun je zo wel stellen...je houd dan meer restsuikers over...dus zoetigheid..

Citaat van: Brouwbedrijf op 23-05-2008  22:12 uHangt dit nog af van andere factoren?

Bij het bierbrouwen is iets nooit afhankelijk van 1 factor, er zijn altijd meerdere factoren die van invloed zijn. Leuk he.. ;D

EBC

Oscar heeft natuurlijk gelijk.

Maar toch kan een bier met een lager eind SG zoeter smaken dan een bier met een hoger SG. Sommige esters geven een smaak die een zoete indruk geeft. Het is niet zoet, maar zo ervaar je het wel.

Ik heb eens een bier gebrouwen dat eindigde met SG 1006. Toch vond iedereen het bier zoet. Ook de keurmeester tijdens het ONK vond dat...

Zo zie je maar. Theorie en praktijk, het blijft lastig.

Hopmans

Zo heb ik eens een Engelse ale gemaakt met getemde wilde gist.
Deze had een vergistingsgraad van 63%, en EBC, en andere forumleden vonden het een droog bier.
Blijkbaar nam deze gist wat dextrines mee in zijn vergisting.

 :degroeten:

Brouwbedrijf

Ik heb even een nachtje geslapen op mijn eigen vraag. En ik ben tot de conclusie dat de vergistingsgraad in theorie niet iets over de zoetheid van het bier te zeggen. De vergistingsgraad is een percentage van suikers dat daadwerkelijk vergist. Het is dus geen absolute waarde uitgedrukt in suiker/liter.
Als je een laag Begin-SG hebt en een vergistingsgraad van 75 dan zal het bier niet zo zoet zijn als een bier met een hoog begin-SG met dezelfde vergistingsgraad.
Aan de hoogte van het eind-SG kan je eigenlijk niet afleiden hoe zoet een bier is. In theorie tenminste, in de praktijk kan dat wel.

Is er een waarde die de hoeveelheid suikers in het bier weergeeft (begin-SG x vergistingsgraad).

Jeroen

Jacques

Je hebt schijnbare vergistingsgraad en absolute of werkelijk vergistingsgraad. In ProMash en BrouwVisie worden deze beide vergistingsgraden uitgerekend.
Aan de hand van de werkelijke vergistingsgraad en je begin SG kun je uitrekenen hoeveel gram restsuikers er nog in je bier zitten.


Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.