Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: BrouwHulp  (gelezen 208978 keer)

Offline Adrie

• Super lid
  • Land: nl
  • Wie zijn bier eert, kiest voor vloeibaar
    • Brouwerij Het Witte Paard
BrouwHulp
« Gepost op: 11-02-2004 08:41 u »
Brouwers,

Voor hen die (nog) geen Promash of andere brouwsoftware gebruiken, heb ik een spreadsheet gemaakt boordevol nuttige berekeningen voor voor, tijdens en na het brouwen. Deze kun je vinden op  mijn site. Tevens zijn vanaf gisteren onze recepten ook in deze spreadsheet te downloaden (op verzoek van MO). De recepten zijn uiteraard ook in Promash-formaat te downloaden.

Veel plezier ermee. Mocht je fouten in de sheet ontdekken, geef dit dan alstjeblieft even door.

Groeten,

A3

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
Re: Brouwspreadsheet
« Reactie #1 Gepost op: 11-02-2004 09:01 u »
A3,
je had mij de spreadsheet gisteren al toegestuurd. volgens mij staat hij al een tijdje op jullie site, want ik heb hem een tijd geleden ook al bekeken.

Ik vind het een zeer overzichtelijk geheel. Duidelijk, kleurig en hij lijkt me makkelijk in het gebruik.

Je zou eventueel nog wat meer hopsoorten toe kunnen voegen, je hebt wel zo'n beetje alle moutsoorten en ongemoute granen ingevoerd.

Ik denk dat hij goed te gebruiken is voor elke brouwer. Ik ben natuurlijk weer veel te eigenwijs en blijf mijn eigen excel sheet gebruiken. Die is veel beknopter en vooral minder mooi vormgegeven dan de jouwe, maar ik kan er alles in kwijt.

gr
MO

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #2 Gepost op: 11-02-2004 09:11 u »
Ha Martin,

Bedankt voor je reactie.

Het is de bedoeling dat je zelf de hopsoorten invult die je gebruikt. Bij de mouten is dat anders, omdat je daar aangeeft wat de percentages zijn die je wilt gebruiken en de sheet rekent dan uit hoeveel kg je van elke soort nodig hebt. Ik vind dat handiger dan in Promash, waar je de hoeveelheid invult en Promash de begindichtheid berekent. Bij de hopsoorten heb ik ervoor gekozen dat je die zelf invult omdat er zoveel hopsoorten zijn (die je ook nog eens op verschillende tijdstippen kunt toevoegen) en het alfazuurpercentage van jaar tot jaar en van leverancier tot leverancier kan verschillen.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #3 Gepost op: 12-02-2004 23:17 u »
Beste Adrie,

Voor hen die (nog) geen Promash of andere brouwsoftware gebruiken DANK

Ik kan er denk ik wel wat mee, na de brouwdag de 21ste vermoed ik dat ik mijn allereerste echte brouwsel hiermee ga berekenen.

Wim

"Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag."

Offline Huub Krekels

• Super lid
  • Brasserie le Grillon
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2004 09:51 u »
Hoi Adrie,

Ik heb je brouwspreadsheet gedownload. Zaterdag j.l. heb ik er voor de eerste keer mee gewerkt. Ik ben er zeer tevreden over. Ik ga samen met Gelfling Promash kopen. Gelfling vraagt nog even na waar hij dit kan kopen. Ik heb begrepen dat dit ook nog omgezet kan worden voor europees gebruik, danwel een versie in het Nederlands. Jaques zou hier erg handig in zijn heb ik gelezen. Mogelijk dat het ons helpt om verrassende biertjes te brouwen. Ik moet alleen nog wennen aan de ingewikkelde Engelse recepten.

:degroeten:

Huub.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #5 Gepost op: 17-02-2004 10:00 u »
Ha Huub,

Bedankt voor je reactie. Fijn dat je zo enthousiast over mijn sheet bent. Ik zou bijna zeggen: waarom schaf je nog Promash aan?  ;D

Je kunt Promash inderdaad zo instellen dat het programma met metrische maten werkt. Wat is er zo ingewikkeld aan Engelse recepten? Jacques heeft voor Promash ook een lijst met ingrediënten gemaakt die hier verkocht worden. Als je deze lijst gebruikt, heb je verder niets met Engelse of Amerikaanse moutsoorten te maken. Je kunt de lijsten trouwens ook naar eigen behoefte aanpassen (bijvoorbeeld alle hopsoorten eruitgooien die hier niet verkrijgbaar zijn). Promash is wat dat betreft dus erg flexibel. Zeker met de Nederlandse vertaling van Jacques is er geen kunst aan.

Groeten,

A3

Offline wim

• Super lid
  • Beter 10 bier onder het waterslot dan 1 in de maag
« Reactie #6 Gepost op: 22-02-2004 15:14 u »
Net lang en zorgvuldig naar Promash incl de Nederlandse input (van deze site gedownload) gekeken.
En ik citeer: waarom schaf je nog Promash aan? 
Ik vind de sheet overzichtelijker en makkelijker aan te pasen qua ingrediënten, meer toegesneden op onze materialen.
Ik weet het zeker, zodra mijn bestelling van Brouwland binnen is ga ik met de sheet aan de slag.
En Promash? Ach dat zet ik wel op mijn labtobber en neem deze mee naar de lezing van Jacques bij 't Wort Wat 26 maart, wellicht dat ik dan van mening verander, na uitleg van iemand die er zo enthousiast over is. Natuurlijk is het ook handig om de vele recepten op deze pagina in te kunnen zien.

Offline Adrie

• Super lid
Re:Brouwspreadsheet
« Reactie #7 Gepost op: 15-05-2004 11:29 u »
De BrouwHulp 2.0 is een feit!

Belangrijke aanpassingen zijn:
  • Aanpassing van de eigenschappen van de mouten volgens de nieuwste opgaven van de mouterijen;
  • Weergave van de kleur van het bier niet alleen getalsmatig als EBC, maar ook als kleurweergave. Dit zowel in het Mout-blad als in het brouwformulier;
  • Kleine aanvullingen en wijzigingen in het brouwformulier.

De sheet is nog steeds op DEZE SITE te downloaden.

Eventueel commentaar kun je in deze thread kwijt.

Groeten,

A3

Offline Bas

• Senior lid
« Reactie #8 Gepost op: 20-06-2004 13:48 u »
Hoi Adrie,

Ik heb het niet helemaal eens de aanname dat °Brix = °Plato, volgens mij zou het °Brix = 1.04 * °Plato moeten zijn.

°Brix = extract gehalte suiker (grammen / 100 ml oplossing)
°Plato = extract gehalte suiker (grammen / 100 gram oplossing)

Grt, Bas H.

Offline gelfling

• Super lid
  • Land: 00
  • Drink niet meer dan goed is voor je omgeving.
    • Gilde Dionysos
« Reactie #9 Gepost op: 22-06-2004 19:19 u »
Ja, Adrie, als je de spreadsheet hierop aan zou kunnen passen, wellicht dat het met afronden 1 sg puntje scheelt.
Hoe precieser hoe beter..

Offline Adrie

• Super lid
Re: BrouwHulp
« Reactie #10 Gepost op: 04-03-2005 13:33 u »
De BrouwHulp is op een paar kleine puntjes aangepast (nu versie 2.0.4). Nieuw is dat je nu kunt berekenen welke temperatuur je maischwater moet hebben voor het storten van de mout om na het storten van de mout precies op de juiste temperatuur voor je eerste maisch-stap uit te komen. De BrouwHulp kun je nog steeds downloaden via een van de twee bovenste links onderaan dit bericht.

Om  het dataverkeer op dit forum niet verder te belasten heb ik de BrouwHulp verwijderd uit het eerste bericht. Downloaden nu dus allleen via de site van De Vier Broeders site of Het Witte Paard.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #11 Gepost op: 05-03-2005 18:46 u »
Hoi Adrie,

Laat ik het kort houden ivm het dataverkeer.

Als je bieren net zo smaken als jou excelkunst de mijne overtreft, dan moet ik gewoon een keer een pot bier van je proeven.  :biersmile:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2005 20:44 u »
Beste brouwers,

De BrouwHulp is wederom aangepasts. Er is een sheet toegevoegd voor het aanpassen van brouwwater.

Zoals iedereen ondertussen waarschijnlijk zo langzamerhand wel weet: je kunt de BrouwHulp downloaden via een van de onderstaande links.

Offline Nico

• Junior lid
  • **
  • Slok voor slok
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2005 23:29 u »
Beste Adrie,

Toevoeging van een aanpassing van het brouwwater is een positieve aanwinst en verbetering van je BrouwHulp. Hopelijk wordt dit onderdeel gemeengoed bij het brouwen van de daarvoor in aanmerking komende biersoorten.
Mijn complimenten voor het steeds volmaakter wordende spreadsheet.

Met vriendelijke groeten,
Nico

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #14 Gepost op: 17-03-2005 07:39 u »
Het wordt steeds makkelijker om Promasch niet te bestellen.   8)

Wedermaal  :groots:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #15 Gepost op: 17-03-2005 09:50 u »
Beste Adrie,

Toevoeging van een aanpassing van het brouwwater is een positieve aanwinst en verbetering van je BrouwHulp. Hopelijk wordt dit onderdeel gemeengoed bij het brouwen van de daarvoor in aanmerking komende biersoorten.
Mijn complimenten voor het steeds volmaakter wordende spreadsheet.

Met vriendelijke groeten,
Nico

Bedankt Nico voor je complimenten. Mocht je nog tips hebben voor verbetering of aanvullende berekeningen in de sheet willen zien, dan kun je dat hier laten weten en dan bekijk ik of ik het in orde kan maken.

Citaat van: Hoppie
Het wordt steeds makkelijker om Promasch niet te bestellen.

Nou, Hoppie, Promash biedt duidelijk voordelen boven de BrouwHulp (meer berekeningen, internationale uitwisseling, veel recepten te vinden op Internet). Ik gebruik beide en zal dat ook blijven doen. Maar de grote hoeveelheid mogelijkheden van ProMash is voor veel brouwers denk ik toch teveel van het goede, dus daarom heb ik BrouwHulp ontwikkeld. Een groot nadeel van ProMash vind ik dat je de mout moet invullen en dat dan de dichtheid wordt berekend. In BrouwHulp gaat het gemakkelijker: je vult de doeldichtheid in en het percentage van elke mout die je wilt gebruiken en de sheet berekent hoeveel mout je nodig hebt. Persoonlijk vind ik dat veel handiger werken.

Groeten,

A3

Offline Nico

• Junior lid
  • **
  • Slok voor slok
« Reactie #16 Gepost op: 17-03-2005 13:51 u »
Mocht je nog tips hebben voor verbetering of aanvullende berekeningen ...

Het tabblad "Benodigd water" bestaat uit twee delen. In het onderste deel "Berekening maïschwatertemperatuur voor storten" komt een veld "Berekening maïschwater" voor. Deze berekening is gebaseerd op de regel van Black, een simplificatie van de eerste Hoofdwet Thermodynamica.
Vanuit theoretisch oogpunt kun je daarin nog de post Oplossingsenthalpie van de mout opnemen. Waarschijnlijk is is de getalwaarde ervan zo gering dat de post in praktische zin verwaarloosbaar is. Vanwege dit "mierenneukerig"-gehalte van die aanvulling heb ik het dan ook nooit in dit forum onder de aandacht gebracht, maar nu je me toch uitnodigt om in jouw goed doorontwikkeld spreadsheet nog een aanvulling te geven blijft er niet veel substantieels meer over en rest mij alleen nog maar zulke pietluttigheden.

Met vriendelijke groet,
Nico

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #17 Gepost op: 17-03-2005 14:09 u »
Ha Nico,

Heb jij een waarde voor de oplossingsenthalpie van mout? Ik heb hem nooit ergens kunnen vinden. Maar ik denk ook dat die post verwaarloosbaar klein.

Offline Arend

• Vol lid
  • Hobbybrouwen, een heerlijke hobby!
« Reactie #18 Gepost op: 03-05-2005 11:18 u »
hoi A3.

klopt het dat de hop bitterheids berekening in je nieuwe versie het niet doet. of doe ik iets niet goed.
[BrouwHulp 2.1.0.]

groet Arend.

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #19 Gepost op: 03-05-2005 19:37 u »
Ha Arend,

Naar mijn beste weten doet ie het. Wat doet ie volgens jou niet? Belangrijk is trouwens, dat je de sheet Benodigd Water goed invult voor de juiste bitterheidsberekening.

Groet,

A3

Offline John

• Super lid
  • Vergist wort wordt nooit meer wort!
« Reactie #20 Gepost op: 03-05-2005 19:47 u »
Hoi,

Pakket ken ik niet is het en uitgebreid pakket? Kent iemand Bierpro (ben ik mee aan het worstelen gegaan); is dit net zoiets?

Groeten John
Nuenen

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #21 Gepost op: 03-05-2005 19:55 u »
Hoi John,

De BrouwHulp is een uitgebreide excel-spreadsheet die ik heb gemaakt. Je kunt hem gratis en voor niets downloaden op onderstaande links.

Groeten,

Adrie.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #22 Gepost op: 03-05-2005 22:21 u »
hoi Adrie.

De sheet benodigd water is goed ingevult voor de juiste berekening, maar dan gaat het volgens mij al mis bij waterbehandeling. Ik kan volume bij het koken al niet zien bij eigenschappen wort bij het koken. Hier had ik  bij de vorigen geen problemen mee.

groet Arend :degroeten:

Offline Adrie

• Super lid
« Reactie #23 Gepost op: 04-05-2005 10:39 u »
Ha Arend,

Ik heb het gezien, de fout is hersteld. Je kunt de nieuwe BrouwHulp downloaden. Sorry voor het ongemak.

Groeten,

Adrie.

Offline Arend

• Vol lid
« Reactie #24 Gepost op: 04-05-2005 14:20 u »
hoi Adrie.

TOP. :hoera:

groet Arend :degroeten:

Tags: