Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nagisting in mandfles

Gestart door Jos, 19-07-2009 23:34 u

Vorige topic - Volgende topic

Hopmans

Ik word van links naar rechts geslingerd in deze topic.
Met wie moet ik het nu eens zijn?
Ik weet het niet meer hoor.

Oscar

Citaat van: Hopmans op 22-07-2009  21:07 uIk word van links naar rechts geslingerd in deze topic.
Met wie moet ik het nu eens zijn?

Met jezelf..

Hopmans

Daar heb je wel een beetje gelijk in.

EBC

Citaat van: Jacques op 22-07-2009  20:49 uZie bijvoorbeeld de site van de trappisten van Westmalle.

Hecht niet teveel waarde aan de websites van brouwerijen. Die sites worden gemaakt door de Public Relations afdelingen en die hebben doorgaans weinig verstand van brouwen. Jullie kennen allemaal het kennisniveau van de gidsen die rondleidingen geven in brouwerijen.
Nu specifiek voor Westmalle...ik geloof er niks van dat na 80% omzetting de tripel op 10 ºC wordt gezet. En als dat zo is, probeer dat dan thuis maar eens met Wyeast 3787. Ik ben benieuwd van je vergistingsgraad dan wordt.
Blader op de site ook eens verder naar de pagina over hergisten, lees en huiver...

Ik heb mijn mening gegeven en blijf voorlopig op mijn standpunt. Jasper uit.

Adrie

Citaat van: Jacques op 22-07-2009  20:49 uIn de Duitstalige literatuur en ook in de beperkte Engelstalige literatuur wordt dit onderscheid niet gemaakt. Door de overheersing van de Engelse taal gaan we steeds meer die taal als de enige correcte beschouwen...

Wel dus, zie de links in mijn bericht hierboven. En daarbij maken wij vooral bovengisters en Duitsers ondergisters.

Citaat van: Jacques op 22-07-2009  20:49 uEn natuurlijk kunnen we een onderscheid maken zoals ik al eerder aangaf. Maar om voor een specifiek onderdeel van de vergisting een term te gebruiken die ook een algemenere betekenis heeft is wel heel verwarrend.

Dat is het hem nou juist. Lagering is geen onderdeel van de vergisting, maar een fase waarin eiwitten en polyfenolen (en gistcellen) uitzakken.

Het is juist voor ons wezenlijk om dat onderscheid wel te maken. Als je namelijk na het overhevelen je bier te koel weg zeg, loop je het risico dat de gist ermee ophoudt en je blijft zitten met een niet helemaal uitvergist bier met nog een hoop gistnevenproducten. Maak je dat onderscheid wel, dan is duidelijker wat er gebeurt en wat je moet doen. Nagisten: hoge temperatuur, zodat de gist echt alles vergist wat er te vergisten valt en daarna zijn bijproducten opruimt. Is de gisting gestopt: koelen of koeler wegzetten en de boel rustig laten uitzakken en dat heet lageren.

Verder ben ik het met Jasper eens over de websites van brouwerijen.

En nu hou ik er over op.

Jacques

Citaat van: EBC op 23-07-2009  09:04 uHecht niet teveel waarde aan de websites van brouwerijen. Die sites worden gemaakt door de Public Relations afdelingen en die hebben doorgaans weinig verstand van brouwen. Jullie kennen allemaal het kennisniveau van de gidsen die rondleidingen geven in brouwerijen.

Ik had het over gesprekken met brouwmeesters waarbij nagisten en lageren aan elkaar gelijk gesteld werden.
Overigens snap ik niet waarom ik zou moeten huiveren over hetgeen geschreven is over de hergisting.

Maar nogmaals ik heb geen bezwaar tegen het feit dat we een onderscheid maken tussen nog gistactiviteit en geen gistactiviteit na de hoofdgisting. Alhoewel deze een lange en zeer geleidelijke overgangsfase hebben.
Het bier koud bewaren zodat er geen enkele gistactiviteit meer is en dan gedurende weken (wat volgens Jasper en Adrie lageren is) komt volgens mij niet meer voor. Dat is een te kostbare zaak voor de professionele brouwers. Ook niet nodig want ze centrifugeren en filteren toch alles er uit. Even een paar dagen de temperatuur van het bier flink verlagen is voldoende om zo veel mogelijk grotere delen te krijgen.

Misschien moeten we wel concluderen dat lageren (lees het langdurig koud bewaren van jongbier) in de tegenwoordige brouwerpraktijk niet meer bestaat.

Hopmans

Citaat van: Jacques op 23-07-2009  10:27 uMisschien moeten we wel concluderen dat lageren (lees het langdurig koud bewaren van jongbier) in de tegenwoordige brouwerpraktijk niet meer bestaat.
Ik zie Heineken en InBev dit ook niet meer doen.
Bij Ale's is lageren helemaal kolder, en dus doen kleine brouwerijen dit ook niet.
Bij de kleine brouwerijen die ik bezocht heb zit er tussen de 2 en 3 weken tussen brouwen en bottelen.

Oscar

Citaat van: Jacques op 23-07-2009  10:27 uMisschien moeten we wel concluderen dat lageren (lees het langdurig koud bewaren van jongbier) in de tegenwoordige brouwerpraktijk niet meer bestaat.

Bij ons thuisbrouwers vast nog wel... :)

Hopmans

Citaat van: Oscar op 23-07-2009  11:07 ubij ons thuisbrouwers vast nog wel.... :)

Bij mij niet, en dat zal ook niet gebeuren ook.

Nerro

Ik heb er ook de ruimte niet voor. Het lijkt me wel heel gaaf om een filterinstallatie te maken met diatomeeën aarde als filterbed, zou dat nou echt zo moeilijk zijn?

Hopmans

Citaat van: Nerro op 23-07-2009  12:53 uIk heb er ook de ruimte niet voor. Het lijkt me wel heel gaaf om een filterinstallatie te maken met diatomeeën aarde als filterbed, zou dat nou echt zo moeilijk zijn?

Maar waar haal je de diatomeeën vandaan?

Hoe zit het met zand?

Nerro

Volgens mij valt diatomeeënaarde wel te koop hoor. Anders gebruik er kwartszand voor, dat zal ook wel werken.

Ik dacht aan heel simpel een buis die aan 1 kant is afgesloten met filterpapier met kaasdoek eronder voor de stevigheid. Aan de bovenkant loopt het bier erin via een kraan zodat er niet onacceptabel veel lucht bij komt en dan aan de onderkant een aansluiting voor een slang die het bier naar een bottelemmer leidt.

Oscar

Citaat van: Nerro op 24-07-2009  00:49 uVolgens mij valt diatomeeënaarde wel te koop hoor. Anders gebruik er kwartszand voor, dat zal ook wel werken.

Bier filteren door zand?  :nut:  Wn waarom? Zonder filteren krijg je toch je bier ook wel helder.  :weetniet:

Nerro

Maar dan duurt het langer en het wordt ook niet even helder.

Adrie

Koud lageren doet wonderen.  ;D

Oscar

Citaat van: Nerro op 24-07-2009  11:35 uMaar dan duurt het langer en het wordt ook niet even helder.

Mijn laatste bier is prima helder na 2 weken op fles  :) (Ondergister, dan dan weer wel)

Adrie

Veel Amerikaanse hobbybrouwers passen een zogenaamde "cold crush" toe. Na de (warme) nagisting, als het bier echt helemaal is uitgegist, zetten zij het bier een weekje of soms nog iets korter weg bij een temperatuur zo dicht mogelijk bij het vriespunt. Het bier koelt dan snel af en de gist zakt snel uit, samen met een deel van de koudewaas. Er is na een week, hoewel je dat niet zou verwachten, nog voldoende gist in het bier voor een vlotte hergisting op fles.

EBC

Citaat van: Adrie op 24-07-2009  11:49 uVeel Amerikaanse hobbybrouwers passen een zogenaamde "cold crush" toe. Na de (warme) nagisting, als het bier echt helemaal is uitgegist, zetten zij het bier een weekje of soms nog iets korter weg bij een temperatuur zo dicht mogelijk bij het vriespunt. Het bier koelt dan snel af en de gist zakt snel uit, samen met een deel van de koudewaas. Er is na een week, hoewel je dat niet zou verwachten, nog voldoende gist in het bier voor een vlotte hergisting op fles.

Ik heb dat dus bij 4 bieren geprobeerd, met als resultaat nul komma nul. Die eiwitten bezinken niet in een paar dagen. Zodra het bier weer opwarmt lossen die eiwitten gewoon weer op. Koudewaas blijft gewoon aanwezig. Zonde van de energie.

Voor de laatste keer, dat kort koud wegzetten werkt alleen indien je het bier in koude toestand filtert.

Hopmans

Citaat van: Adrie op 24-07-2009  11:49 uVeel Amerikaanse hobbybrouwers passen een zogenaamde "cold crush" toe. Na de (warme) nagisting, als het bier echt helemaal is uitgegist, zetten zij het bier een weekje of soms nog iets korter weg bij een temperatuur zo dicht mogelijk bij het vriespunt. Het bier koelt dan snel af en de gist zakt snel uit, samen met een deel van de koudewaas. Er is na een week, hoewel je dat niet zou verwachten, nog voldoende gist in het bier voor een vlotte hergisting op fles.

Beetje rare manier van doen.
Na het bottelen laat ik mijn bier 2 weken nagisten, en daarna gaat het de koelkast in.
Na een paar weken is het bier dan helder.
Doordat het daarna niet meer wisselt qua temperatuur, blijft het helder bij de consumptie.

William

Citaat van: EBC op 24-07-2009  11:54 uVoor de laatste keer, dat kort koud wegzetten werkt alleen indien je het bier in koude toestand filtert.

Bij mij werkt het wel. Ik moet dan wel heel diep koelen (2°C), Bij temperaturen boven de koeltemperatuur zijn de bieren dan weer helder omdat het complex dan weer oplost. Je zou dan de koudewaas niet eens hoeven te laten uitzakken maar is voor de smaak misschien wel beter.

Je zou misschien zelfs het bier in de fles even heel koud weg kunnen zetten en daarna iets warmer serveren.

Adrie

Het werkt vooral om de gist snel te laten uitzakken zodat je bier helder wordt. Je raakt inderdaad maar een klein deel van de koudewaas kwijt.

Wil je echt alle koudewaas weg laten zakken, dan moet je het bier veel langer koud laten staan. Voor de meeste bieren is daar echter weinig aanleiding toe.

bazje

Ik ga zelf zakken  :nut: van mijn eigen bier en da's zowel met koud als met minder koud bier  :D

Alle gekheid op een stokje,
Ik heb eens bier na overhevelen en een week op kamertemperatuur ook in de schuur gezet. (2 a 3 graden toendertijd)
De "waas" zakte net zo slecht/langzaam als normaal en dat was dan ook meteen de laatste poging.

Oscar

Citaat van: Adrie op 24-07-2009  11:49 uals het bier echt helemaal is uitgegist, zetten zij het bier een weekje of soms nog iets korter weg bij een temperatuur zo dicht mogelijk bij het vriespunt. Het bier koelt dan snel af en de gist zakt snel uit, samen met een deel van de koudewaas. Er is na een week, hoewel je dat niet zou verwachten, nog voldoende gist in het bier voor een vlotte hergisting op fles.

Lageren dus... :clownsmile:

Jacques

Dit is een methode die ik ook toepas. Bevalt mij goed. De koude waas ben je niet helemaal kwijt maar het overgrootste deel van de gist wel. De hergisting kom inderdaad snel op gang doordat de gist in een goede conditie blijft. Je krijgt zo weinig depot met alle voordelen van dien. Door het bier weer warm weg te zetten heb je ook geen last van diacetyl.

Lageren in de zin van Jasper en Adrie wil ik deze manier vn werken niet noemen. Het bier blijft bij mij geen weken koud staan. Hooguit 3 tot 4 dagen bij 0 tot 4 ºC.

Vergelijkbare Topics (7)

20983

Reacties: 14
Gelezen: 4100

44355

Reacties: 9
Gelezen: 649

16567

Reacties: 8
Gelezen: 3382

2504

Reacties: 8
Gelezen: 11492

35369

Gestart door dePol

Reacties: 22
Gelezen: 3833

31967

Reacties: 6
Gelezen: 1887

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.