Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Nog een Maarten

Gestart door Tedje79, 06-11-2021 16:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Tedje79

Hoi allemaal,

Al geruime tijd maak ik gebruik van het hobbybrouwforum en daarom vond ik het tijd om mijzelf eens voor te stellen.

Ik heet Maarten van Emmerik en woon samen met mijn vriendin Sanne en dochtertje Emma in Dordrecht. In het dagelijks leven ben ik werkzaam op een vmbo in Made, waar ik technieklessen, natuurkundelessen en ICT-lessen verzorg. Ik ben bevoegd techniek docent en deze discipline staat mij bij tijdens het zelf ontwerpen en bouwen van (delen van) brouwinstallaties.

Bierbrouwen doe ik nu bijna 4 jaar, waarbij ik ben begonnen met een all-in-one installatie. Deze installatie was qua prijs interessant, maar mocht mijns inziens wat modificaties (pomp, stroomregeling enzovoorts) ondergaan. Dat is deels naar wens gelukt, echter vond ik de aanschaf van een losse maisch ton veel interessanter. Deze heb ik onlangs aangevuld met een RIMS buis en daardoor ben ik in staat helder wort te verkrijgen, waarbij de gewenste temperatuurstappen vrij nauwkeurig doorlopen kunnen worden. Ik heb onlangs een Grainfather G30 aangeschaft, zodat ik wat sneller kan brouwen.

Verder heb ik dankzij de vele adviezen op dit forum een glycolkoeler met 2 bijbehorende vergistingsvaten aangeschaft. Het heeft me meteen anders smakende bieren opgeleverd.

Nu ligt mijn focus op het steeds verder beperken van zuurstofinslag en het verbeteren van receptuur. Ik heb steeds gebruik gemaakt van recepten uit bekende literatuur en ben van plan dit aan te vullen met de hulp van brouwsoftware.

Als het gaat om bierstijlen, spreken blonde bieren en barley wines mij erg aan. Sinds ik de beschikking heb over temperatuurgestuurde vergistingsapparatuur, is het brouwen van pils ook binnen mijn bereik gekomen. Ik zal spoedig een brouwsel naar een keg laten lopen.

Ik hoop een leuke interactie met elkaar aan te gaan en sta steeds open voor tips en tops.

Groet,

Maarten

Jacques

Welkom als lid van dit forum.

Mooi dat ook jij ontdekt hebt dat temperatuurgecontroleerd vergisten een grote stap vooruit is.
Veel hobbybrouwers investeren in dure apparaten voor het maischen, maar dat is veel minder belangrijk dan wel eens gedacht wordt. Het is tijdens de vergisting dat je wort omgezet wordt in bier!

HarryL

Hallo en uiteraard welkom op dit mooie forum!

Tedje79

Vergelijkbare Topics (7)

20812

Reacties: 14
Gelezen: 4590

14660

Reacties: 8
Gelezen: 2857

31959

Reacties: 7
Gelezen: 1985

9272

Reacties: 36
Gelezen: 9692

15-05-2008 18:25 u
door Erick

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.