Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Goeiedag iedereen, Maarten hier

Gestart door Maarten kok, 03-11-2021 20:37 u

Vorige topic - Volgende topic

Maarten kok

Hallo iedereen hier op het forum. :biersmile:
Ik ben Maarten, tegelzetter van beroep en vader van 2 dochters.
 Sinds een goede 2 maanden begonnen met (kleinschalig) bier te brouwen.
Na talloze keren op dit forum terecht te zijn gekomen via Google omdat brouwen vaak meer vraagtekens met zich mee brengt als dat er biersoorten zijn besloot ik me nu maar eens aan te sluiten.

Zelf ben ik een enorme fan van speciaalbier met name de barley wines, qaudruppels en barrel aged variaties.
Het is bij mij ( denk bij velen) begonnen bij een start pakket, en eens gebrouwen was de intresse daar.
Nu 4 maal een kleine batch gebrouwen in 4 liter glazen gistflessen en de stap gemaakt om uit te breiden naar een groter volume en daar dus ook de nodige spullen voor aangeschaft.
Een fijne elektrische brouwketel van 27 liter, een rvs vergistingsvat van 35 liter met wortkoeler en de bijbehorende instrumenten om te maischen/koken ,meten en uiteindelijk te bottelen.
Voor het zover is zal ik dit forum nog wat bestoken met vragen want 4 liter die mislukt is balen, maar meer als 20 liter dan is het een dag van nationale rouw :nut:

Alvast bedankt en hoop hier heel veel wijzer te worden :degroeten:

tdp

Welkom Maarten!

De zaken al goed opgepakt zo te zien!

Jacques

Welkom Maarten.

Zware bieren zijn niet de makkelijkste bieren om te brouwen. Heb je de mogelijkheid om temperatuurgecontroleerd te vergisten? Dat kan namelijk handig zijn als je wilt zorgen dat je bieren goed uitgisten. Tegen het einde van de vergisting zet je dan de temperatuur wat hoger.

Maarten kok

Daar was ik inderdaad al achter maar de uitdaging  daarvan maakt het voor mij juist interessant.
Ik heb nog geen mogelijkheid tot temparatuur gecontroleerd te vergisten.