Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Donker Abdijbiertje brouwen

Gestart door Thomas, 06-04-2008 04:10 u

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Citaat van: Thomas op 06-04-2008  04:10 umaischschema: (ik hou het schema van BrouwVisie aan)
- 48 ºC > 10 min
- 52 ºC > 5 min
- 63 ºC > 30 min
- 73 ºC > 20 min
- 78 ºC > 5 min

In dit schema kun je het beste de 1e 2 stappen overslaan en op 63°C inmaischen. Dit schema is er een voor een tarwebier !

Hopmans

CiteerNog één vraag: als ik die 2L starter 5 dagen tevoren maak, moet die dan 24u/dag belucht worden?
De eerste periode is het wachten op het opbollen van het smackpack.
Dit kan 1-3 dagen duren.
Daarna komt het enten pas.
Dus je bent met de eigenlijke starter 2 dagen bezig.
Wel of niet continue beluchten is een apparte discussie, waar ik me van distantieer.
Ik belucht in ieder geval niet continue, maar bij iedere verdubbeling.
Ook daar kan je weer over discussieren (wel of niet verdubbelen).
Ik verdubbel wel, maar theoretisch kan een smackpack direct in 2 liter.
De ideale giststarter (24h belucht) trekt ongeveer 2 puntjes meer door, en de vergisting gaat bijna explosief.
Ik heb liever een rustigere vergisting zonder schuim door mijn waterslot en onacceptabele temperatuurstijgingen.
Daarbij hou ik niet van kurkdroog bier, en heb ik het niet op aquariumpompjes.
Dus conventioneel of ideaal is aan jou.

:biersmile:

Thomas

Citaat van: Oscar op 07-04-2008  16:16 uIn dit schema kun je het beste de 1e 2 stappen overslaan en op 63°C inmaischen. Dit schema is er een voor een tarwebier !
Okee das een goed punt :D. Ik schrap de eerste 2 stappen.

De 2L starter maak ik dan in een 25L mandfles, 2L wort en het voorgesmackpackte gist er in, 5 dagen waarschijnlijk continu beluchten en vervolgens na het brouwen de gekoelde wort er bij laten lopen. En als ik dan verder gevorderd ben kan ik me eens gaan verdiepen in de wel/niet-continu-beluchten-discussie ;D.
Bedankt voor de uitleg!

:degroeten:

Ronnie

Citaat van: Thomas op 07-04-2008  15:38 u-  201 gram Special-B (350 EBC) 3%

Ziet er al een pak beter uit, zoethout zal niet meer overheersen, wel zal je nog de typische rozijnensmaak van specialB proeven, dat mag,  maar persoonlijk steek ik liever het donkere overgewicht in de 900EBC.
Is kwestie van smaak natuurlijk, daar doet ieder z'n goesting in.
Succes!

Hopmans

Citeer5 dagen waarschijnlijk continu beluchten en vervolgens na het brouwen de gekoelde wort er bij laten lopen.
5 dagen beluchten is echt teveel (is slecht).
Je hebt je 2 liter wort (eerst gekookt, en daarna supersnel afgekoeld), en dan ent je de gist uit het smackpack, die je
natuurlijk ook met een watje met spiritus heb ontsmet van alle ongein, en vervolgens ga je 12 uur beluchten, en niet langer dan 12 uur.
Zodra de gist over de grootste activiteit heen is, kan het beluchten stoppen (~12h).
De starter zou ik bij het hoofdwort doen, en niet andersom.

Voor een zeer goede starter adviseer ik SiriS Yeast Vit.
Er bestaat gewoon geen betere gistvoeding als dat.
Dit voeg je vlak voor einde koken toe aan het wort.

Als de starter te vroeg klaar is, dan kan er een stukje alufolie over het watje heen, en dan in de koelkast.
Bij aanvang brouwen kan de starter weer langzaam op kamertemperatuur komen.

Succes!  :duimop:

Thomas

Haha.. Ronnie jij bent niet echt een voorstander van Special-B volgens mij. Ik ben benieuwd of de rozijnensmaak eruit naar voren zal komen...

Hopmans: Ik ga het gewoon met een beetje wort doen. Het moet wel een beetje basic blijven allemaal, want voor ik het weet staat er dan een complete installatie van 1000-en euro's in de tuin :lessmile:... 2L wort, opgebolde pack gist erbij, 12 uur beluchten en vervolgens als het schuim begint af te nemen de starter evt in de koelkast zetten na een dag of 5 (maar liefst meteen bij het wort).

Volgens mij moet het lukken zo, of zie ik nog iets over het hoofd? Volgens mij niet namelijk.

MO

Nog even ter bevestiging: je moet inderdaad nooit (veel) langer dan 24 uur je starter beluchten.

Thomas

Zo, de starter is gemaakt en staat nu te beluchten. De BrouwVisie gewenste beginhoeveelheid water klopte echter niet zo met de werkelijkheid, waardoor we water toe moesten voegen. Ook kwam het hevelfilter niet helemaal tot op de bodem (2-3 mm), dus om 2 L te verkrijgen moest er nog meer water toegevoegd worden. Nu is dat niet zo'n probleem, maar het gewenste SG bedroeg 1090, en de starter heeft nu een SG van 1030. Ik heb aan de ruim 2 L wort nog 60 gram bruine kandijsuiker toegevoegd in het gistvat, dus het SG zal wel wat gestegen zijn... (Hoeveel zal het zijn? 1045?)

Nu is mijn tweede vraag: wat nu? Eerder brouwen en rekening houden met het SG van de starter? (Minder water bij het nog te maken wort om het "gemiddelde SG" op normaal peil te krijgen?) Of gewoon zoals in de planning stond as zaterdag de overige 15 L brouwen? Of een combinatie van de twee opties...

Thomas

Okee, hij is nu ongeveer 11 uur belucht, en staat nu te borrelen. Iemand enig idee voor mijn bovenstaande vragen?

Bedankt! :biersmile:

De-Geert

Heb je nu speciaal gemaischt voor de giststarter? Dat zou ik niet doen, gewoon 100 gram moutextract per liter giststarter. Dat is veel makkelijker.

Ik begrijp niet precies wat je wilt weten, maar zal het toch proberen te beantwoorden.

Als je niet wilt corrigeren voor het volume/SG van de giststarter, dan kan je die laten bezinken gedurende 2 dagen in de koelkast. Alle gist zit dan op de bodem, als je de vloeistof afgiet hoef je niets te corrigeren.

Anders moet je inderdaad rekening houden met het SG en het volume (voor oa de bitterheid) van de giststarter.
Ik weet niet precies waarom je eerder zou brouwen of minder water zou toevoegen. Minder water resulteert in een lager rendement.

Thomas

Nou, het gewenste SG bedroeg 1090 gr/L... Echter bleek dat na het "brouwen" 1030 te zijn. Daarom heb ik in de gistfles nog 60 gram bruine kandijsuiker bij de 2L jong bier gedaan. Nu vroeg ik me af wat nu het SG ongeveer zou zijn, en omdat het SG lager dan verwacht was, ik eerder moet gaan brouwen omdat de gist dan sneller op zijn hoogtepunt is?

:proost2:

Hopmans

CiteerNou, het gewenste SG bedroeg 1090 gr/L... Echter bleek dat na het "brouwen" 1030 te zijn.
Dat is aanzienlijk verschilletje.
 :)

De-Geert

Misschien kan je iets meer vertellen over je werkwijze. Maischen voor 2 L is niet te vergelijken met maischen voor 10/15 L, dus het rendement ook niet.

Daarnaast is een sg van 1090 voor een giststarter nogal hoog. Het gewenste SG van je bier is toch 1090, bier en giststarter zijn 2 verschillende dingen.

Eerder brouwen is niet nodig, je kan een giststarter best een paar dagen bewaren (evt. in de koelkast).

Maar nogmaals, vertel eens iets over je werkwijze. En waarom je een giststarter van 1090 wilt.

Thomas

Het bier dat ik wil maken heeft een gewenst begin SG van 1090... Vandaar dat ik dacht dat het het beste was als de starter dit ook had. (Heb inderdaad 2L bier gemaakt voor de starter :).)
Ik kan hem dan beter gewoon alsnog bewaren tot zaterdag (brouwdag;)) en eventueel buiten neerzetten als het slot niet meer "vaak" borrelt? Dan zorg ik er gewoon voor dat het toegevoegde wort wel goed is.

De-Geert

- Je moet het sg van je wort aanpassen, niet van de giststarter.
- Zoals gezegd, maischen op zo'n kleine schaal zou ik niet doen. Ik zou of op de brouwdag 1/2 liter meer brouwen en voor de volgende keer bewaren (invriezen of steriel afsluiten), of moutextract gebruiken. Dat laatste doen de meesten. 100 gram moutextract in 1 L water 10 minuten koken, gistvoedingszout toevoegen en klaar is Thomas.
- Je hoeft niet eerder te gaan brouwen omdat dan je starter "op z'n hoogtepunt" is. Als je veel ervaring hebt met giststarters, dan krijg je ook een beter beeld van de tijdsplanning voor gist kweken. Maar het is gewoon niet nodig. Je kan gewoon je starter een paar dagen bewaren, evt laten bezinken. Wel zorgen dat er geen lucht aangezogen wordt door het afkoelen!

Thomas

Het is me nu duidelijk. Dan hoef ik me verder geen zorgen te maken.
Bedankt voor het advies! :brouwen:
Thomas.

De-Geert

Daar is dit forum voor, succes met brouwen!  :biersmile:

Thomas

Okee, zaterdagmiddag heeft het brouwproces plaatsgevonden. Alles ging goed, behalve dan dat de tijdklok ineens niet meer aanstond bij het 90 minuten koken. Dit heb ik nog "goed" kunnen corrigeren.
Aan het einde van het proces bleek het wort een SG van 1090 te hebben: precies wat de berekende gewenste begin SG waarde was.
Ook een tegenstroomkoeler en hevelfilter gemaakt, op elkaar aangesloten met slang. Ja dat werkt wel erg goed ;D... 95 ºC er in,  20 ºC eruit! De gist doet zijn werk goed, en heeft zaterdagnacht tot 10cm onder het waterslot geschuimd.
Nu borrelt ie goed, en ik wil over ongeveer 2 weken gaan lageren (als het moet iets eerder).

Thomas

Ik heb na 2 weken gisten het bier overgeheveld in een andere mandfles om te lageren. Dit heeft zo nog enige tijd (dagen) gestaan, en na deze week hebben we het gebotteld met een SG van ongeveer 1025.
Hoe lang zou het nog ongeveer moeten staan voordat het "goed op smaak" is?

oranjeboombiertje

Gewoon elke week een biertje opentrekken en kijken hoe het smaakt. Op het moment dat je er tevreden over bent neem je er meer dan 1 per week ;)

Er is geen vaste regel over een bepaalde "rijpingstijd". Dat hele rijpen van bier vind ik ook een beetje onzin want voor de smaak hoef je het niet te doen (een vaste tijd wachten dus hè) sommige bieren zijn gewoon na 2 weken op de fles prima en sommige pas na 2 maanden. Het laten rijpen en ouder worden van bier is meer voor mensen die het hele brouwen willen romantiseren zoals bij wijnmaken is gedaan (ouder is beter, ambacht, blablabla).

Wesley

Thomas

Haha ja da's een mooi advies ;D. As vrijdag maar eens eentje proberen :lekkerbier:...

Muldermans

Hoe is dit abdijtje geworden?

Ik ben voornemens om tijdens mijn brouwdemo op nationale molendag ook een donker abdijtje te maken, wellicht ga ik dit recept gebruiken.

Groeten
Muldermans

Thomas

Het was een erg lekker biertje geworden. Hij doet me erg denken aan de Rochefort 8 of 10. Echt heel donkerrood gekleurd, met een zoete dropachtige smaak. Dus wellicht wat minder special-b gebruiken. Ik ben zelf meer een lichte-kleur-bier fan, maar mijn vader baalt dat ze op zijn :P.

Succes!
Thomas.

Vergelijkbare Topics (7)

44233

Reacties: 12
Gelezen: 1921

15801

Reacties: 9
Gelezen: 4029

29054

Reacties: 5
Gelezen: 1736

34613

Reacties: 3
Gelezen: 1647

43136

Reacties: 12
Gelezen: 1138

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.