Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Hergisting op fles met een ander type gist

Gestart door Hans, 09-01-2008 16:49 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans

Ik heb een bier gebrouwen van 22° P en heeft een eindvergisting van 68 % met de Wyeast 1214. Als ik nu wil bottelen moet ik opnieuw een beetje gist van een starter en suikeroplossing toevoegen om CO2 in het biertje te krijgen. Maar men mag maximaal 9 g suiker per liter gebruiken. Hoe zit het nu met de nog niet vergiste suikers die nog aanwezig zijn? Als ik opnieuw een giststarter toevoeg in de fles en deze zou de overige "niet vergiste" suikers vergisten en de suikeroplossing, dan gaat de druk een beetje hoog oplopen vermoed ik. Ik ga namelijk voor de hergisting  op fles een andere soort gist met hoger eindvergistingsgraad gebruiken. Kan dit, en gaan de flessen niet springen door te grote druk.

Met vriendelijke groeten Hans

Adrie

Ten eerste is de 1214 een behoorlijke doorgister, 68% is erg laag voor deze gist. Hoe lang staat het bier te lageren? Bij welke temperatuur? Weet je zeker dat ie niet meer verder wil? Hoe heb je de gist toegevoegd (starter gemaakt? Hoeveel gist op hoeveel liter bier?)

Als je kort hebt gelagerd is het helemaal niet nodig om nieuwe gist toe te voegen. De gist in het bier doet het dan nog prima, zelfs al wil ie geen moutsuikers meer vergisten in de lagering.

9 gram per liter vind ik persoonlijk veel teveel suiker. Ik gebruik meestal 7 gram en soms, als het bier koud heeft gelagerd, zelfs nog minder. Al helemaal als je vermoed dat ie in de fles nog meer moutsuikers gaat vergisten, moet je minder gebruiken dan 9 gram per liter.

Caspar

Een vergistingsgraad van 68% is niet erg hoog... je geeft zelf het antwoord al, zodra je een bottelgist met een hogere vergistingsgraad gaat gebruiken heb je een grote kans op gushers.

Waarom bottelgist toevoegen, te lang gelagerd? Vertel eens wat meer over het bier...

MO

De Duvel gist is inderdaad, indien goed verwend, een prima doorvergister.

Daarom van mijn kant een paar vragen:

Heb je naast mout ook suiker gebruikt om dit bier te brouwen

Wat was je maischschema

Je kunt een monster nemen, bv 200 ml, en een zogenaamde labvergisting doen. Het enige wat je dan moet doen is dit warm (25-30 grC) voor een paar dagen wegzetten. Als het SG niet meer zakt, is het waarschijnlijk dat het bier is uitvergist. 22 °P is trouwens 1092 start SG.

Oxhead

1214 schijnt Chimay te wezen, giste bij mij door tot 83 % svg  :dansen:

MO

Sorry, je hebt gelijk, het is natuurlijk de Chimay gist.

Hans

Mijn maischschema was :   45 °C   63 °C   73 °C   78 °C
                                      10 min.   40 min.   35 min.   5 min.

Ik heb met die vloeibare gist een starter gemaakt van ongeveer 0.5 liter met steriele wort dat ik van het werk mee had genomen. Ik werk namelijk voor een tamelijk grote brouwerij en mag als ik thuis van plan ben te brouwen wort meenemen om mijn starter te maken. Heb de starter bereid zoals op verpakking werd weergegeven, welliswaar in licht beschonken toestand  :proost2:

Het wort/bier staat nu reeds 10 dagen te gisten bij 20 °C (helaas zakt de omgevingstemperatuur in de woonkamer s nachts tot 16 ° C). Aangezien ik op het werk mijn bier kan analyseren met behulp van een Anton Paar Alcoholyser weet ik dat het biertje 8.64 V% is en een vergisting of ADF-waarde van 68 % heeft. Ik zal vandaag in het labo een proefopstelling maken om de eindvergisting te bepalen (na twee dagen op schudbad). Helaas ben ik een beetje bang dat als ik hem volledig laat uitgisten dat het nogal een stevig biertje wordt.

Ik heb op 20 liter 450 ml kandijsiroop gebruikt om op MO zijn vraag een antwoord te bieden. Als mout heb ik de volgende hoeveelheden gebruikt: Pilsmout                             5000 g
                                Munichmout (17 EBC)                900 g
                                Caramout (120 EBC)                320 g
                                Chocolademout (900 EBC)   64 g

In ieder geval bedankt voor de snelle reacties. Dit weekend zou ik een "Blonde Leffe" willen proberen te bereiden, heeft iemand hier een goed recept voor, liefst eentje uit ervaring?

Hartelijk dank,

Hans

Hans

Nog even aanknopen: als mijn wort één maal met gist in mijn plastic vat zit, dan laat ik meestal een 7 dagen gisten (tot eindvergisting +- bereikt), dan hevel ik over in een mandfles en lager ik twee weken. Vervolgens bottel ik het bier in flessen en trek ik na een week op fles een eerste open ter controle.

Is dit grosso modo een juiste manier van handelen of leert de ervaring jullie betere methoden. Graag reactie voor een beginnend maar gepassioneerd brouwer.

Dan misschien nog een leuke stoefertje: met werk inclusief brouw ik een 120.060 hl per maand waarvan 60 hl zelf  :denken: ;D :elifant:

Adrie

Wat is precies een adf-waarde? Is dat de werkelijke vergistingsgraad of de schijnbare vergistingsgraad? Dat maakt namelijk nogal uit. Wij hebben het hier op het forum eigenlijk altijd over de schijnbare vergistingsgraad omdat die nu eenmaal gemakkelijker te bepalen is. Wat is, kortom, je dichtheid nu?

Verder is een starter van een halve liter op 20 liter van zulk zware wort te krap, zeker als de starter niet continu is belucht.

frankbaeyens

Citaat van: Adrie op 10-01-2008  22:15 uWat is precies een adf-waarde? Is dat de werkelijke vergistingsgraad of de schijnbare vergistingsgraad? Dat maakt namelijk nogal uit.

Ik meen: ADF = Apparent Degree of Fermentation, dus schijnbare vergistingsgraad.

Caspar

Je vergistingsprocedure is wel OK, maar je moet wel een grotere starter maken... bij welke brouwerij werk je ;)?

Hans

Noord Limburgs Distributie Centrum. Was vroeger enkel magazijn, maar ze hebben daar sinds een jaar een high tech brewery bijgebouwd. Ik werk daar als Opstart Ingenieur. Als je in Brauwelt of andere magazines iets leest over nieuwe technieken betreft high gravity brewing, dat staat bij ons. Momenteel mag ik met trots zeggen dat het één al dan niet dé modernste brouwerij ter wereld is. Helaas staan ze voor brouwerijbezoeken momenteel niet open daar het gaat om low budget bier voor tal van winkelketens. Zo meer kan ik hier niet uit de doeken doen.
 :lekkerbier:

MO

Dat is interessant info, Hans. Concurrentie voor Bavaria zo te lezen. Je mag dus niet vertellen hoe ver jullie durven te gaan met de High gravity? 18 °P voor een pils van 11 °P?

bartbier

Hans,

Betreft dit het distributiecentrum in Wellen?

mvg,
Bart

MO

NLDC link (eind van de file)

Hier een vacature. Hans, ben jij dit geworden?

Hans

Over high gravity brewing kan ik weinig kwijt over internet. Maar ik ben van plan om in de toekomst wel eens naar een amateur brouwers meeting of zo te gaan. Ik ben zelf van België, dus enkel de kanten van Eindhoven, Maastricht, Weert en Budel liggen bij de deur.

Betreft die vacature: die zegt me weinig. Ikzelf ben Industrieel Ingenieur Biochemie. Ik moet binnen het bedrijf de grootste verliezen bepalen, de grootste belasting voor de waterzuivering bepalen en op termijn deze zo veel mogelijk beperken. Als ons productiehoofd (brouwingenieur) ziek of op verlof is, dien ik hem te vervangen. Verder haal ik fouten uit de nieuwe besturingssoftware, bedien ik voornamelijk het filtratiegedeelte en de CIP's (Cleaning In Place), kan ik de brouwzaal en de waterzuivering bedienen. De waterzuivering heb ik mee helpen opstarten. Verder een deel planningen en analyses van bier. Een zeer uiteenlopende job dus.

Betreft concurentie van Bavaria, denk het niet echt. Ik vermoed niet dat Bavaria modern genoeg is om met zulke kleine winstmarges te kunnen werken als bij ons.

Als er ergens een bijeenkomst is aan de kanten van België, laat dan zeker iets weten. Brouwen begint steeds meer passie te worden, dus.

Hartelijke groet,

Hans

Oscar

Citaat van: Hans op 12-01-2008  19:36 uMaar ik ben van plan om in de toekomst wel eens naar een amateur brouwers meeting of zo te gaan. Ik ben zelf van België, dus enkel de kanten van Eindhoven, Maastricht, Weert en Budel liggen bij de deur.

Zythos is niet echt een meerting, maar er komen daar wel veel amateur brouwers. En het is altijd gezellig om onder het genot van bier over bier te kletsen.

:proost2:

Vergelijkbare Topics (7)

8006

Reacties: 23
Gelezen: 13692

20938

Reacties: 3
Gelezen: 1921

39074

Reacties: 4
Gelezen: 1443

25340

Gestart door Christiaan S

Reacties: 91
Gelezen: 31380

43811

Reacties: 14
Gelezen: 1494

30612

Reacties: 2
Gelezen: 1569

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.