Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Waarom een Speidel Braumeister verkopen?

Gestart door Jacques, 21-12-2021 22:02 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Citaat van: BrewBird op 31-12-2021  21:30 uEn waarom wel mijn bericht toevoegen en niet van Gossi??? Want daar op reageer ik enkel 
 ;)

Ja beide natuurlijk. Maar laten we gewoon proberen te snappen wat er met de ontwikkeling van de brouwautomaten verbetert en hoe dat gedaan wordt. mbt de rendementen kon ik dat nog niet helemaal volgen, vandaar mijn vragen om daar achter te komen. 

Tripppel PPP

Citaat van: hansHalberstadt op 31-12-2021  18:51 u89 % is minder dan met een traditionele brouwmethode met vlak bodemfilter, maar meer dan ik verwacht met een grainfather als je geen takel gebruikt. Immers het spoelen gaat dan nog steeds veel te snel, of het filterbed moet in elkaar geperst zijn en daardoor minder snel doorlopen. om eea goed te kunnen beoordelen moet je dus meer weten, dus bv hoe lang er gespoeld is en hoeveel ingredienten er precies gebruikt zijn en wat het volume en SG was aan het begin van het koken (en verrekend  20 graden, want dat scheelt ook nog eens 4%)

Hier de gegevens voor jullie discussie :-)
Het spoelen duurde ongeveer 45 minuten.
10 kilo pilsmout, 600 gram carapils, 500 gram havermout vlokken, 750 gram dextrose en 1 kg candij suiker (40 liter batch; maisch volume 32,6, spoelvolume: 21 liter)
SG voor het koken (30 minuten): 1.078
SG na het koken: 1,084
Gemeten met Easydens (2de generatie) met temp compensatie

Tripppel PPP

En de moutkorf is in één keer omhoog getrokken. Dus snel, zonder takel.

hansHalberstadt

Citaat van: Tripppel PPP op 01-01-2022  12:26 uHet spoelen duurde ongeveer 45 minuten.
zit daar dan het verschil met originele grainfather? blijft er dan water op het filterbed staan omdat het gewoon langzamer loopt of giet je het gewoon heel langzaam op?

Jacques

Citaat van: Gossi op 31-12-2021  20:51 uWe zijn weer treurig aan het kissebissen over een procentje meer of minder of wel of niet een brouwautomaat.
Jacques heeft 20 jaar ?? terug al gekozen voor een brouwautomaat en daar heeft hij tot op de dag van vandaag nooit spijt van gehad gezien zijn nieuwe aankoop..
Dat hij hem nu inruilt voor een G40 is denk ik een logische stap. De technologie wordt steeds beter en de kinderziektes gaan er steeds meer uit.
Hij heeft met zijn Speidel en zijn vakmanschap al vele prijzen gewonnen en ik verwacht dat het nu nog beter zal lukken.
Luister goed naar zijn inzicht en vakmanschap, of je nu al of niet een automaat hebt, en je bieren worden beter.

20 jaar geleden was er nog brouwautomaat zoals we die nu kennen. Zo'n 12 à 13 jaar geleden kwam Speidel met de Braumeister dat was zo'n beetje de eerste. Ook ik keek in eerste instantie afkeurend naar zo'n apparaat. Een brouwketel waarbij je de moutkorf omhoog moet halen en waarbij je nooit kraakheldere wort krijgt, dat kan nooit goed bier geven. Inmiddels weet ik beter. Kraakheldere wort is niet nodig voor een goed glas bier en er zijn genoeg methoden om de meeste trub in de ketel te houden. Whirlpoolen en 10 minuten wachten bijvoorbeeld.
Ik ben een Braumeister gaan overwegen toen ik dit in de gaten kreeg. De algemeen kampioen van het ONK had gebrouwen met een Braumeister en ook lid van De Roerstok, die er ook eentje had aangeschaft, was ook zeer tevreden over de kwaliteit van zijn bieren. Hij heeft er ook prijzen mee gewonnen bij het ONK.

Dit neemt echter niet weg dat een meeste brouwautomaten nadelen hebben. Dat geldt voor een dure Speidel Braumeister als ook de veel goedkopere merken.
De Grainfather G40 lijkt de belangrijkste nadelen niet te kennen dan wel in veel mindere mate daar last van te hebben. De nadelen die ik bedoel zijn: een veel lager rendement dan met een traditionele ketel, vast zitten aan een bepaald bandbreedte qua volume en zwaarte van het wort.

Als je elk grammetje suiker uit je mout wilt hebben kun je het beste een traditionele ketel gebruiken en er alles aan doen om het spoelrendement optimaal te maken.
Wanneer je ontspannen wit brouwen en je niet druk maakt dat eer een kleine beetje suikers in de bostel achterblijft is een Grainfather G40 een goed alternatief. Zoals al eerder in dit topic aangegeven is, is het wachten totdat de nieuwe opzet van deze brouwketel geïmiteerd wordt waarbij de degelijkheid van het materiaal minder zal zijn (de concurrentie zal vooral goedkoper willen zijn...).

pincopallino

Volgens mij is het een compromis tussen apparatuur kosten en productkwaliteit. Het staat voor mij vast dat met een automaat geen beter bier brouwt weliswaar met minder moeite (volgens de gebruikers). Als je zoveel € wil uitgeven voor een beetje gemak...ieder zijn ding!
Jacques zijn gewonnen prijzen heeft hij te danken aan zichzelf, niet aan het brouwen met een automaat denk ik...

biking rebel

Citaat van: pincopallino op 01-01-2022  15:39 uVolgens mij is het een compromis tussen apparatuur kosten en productkwaliteit. Het staat voor mij vast dat met een automaat geen beter bier brouwt weliswaar met minder moeite (volgens de gebruikers). Als je zoveel € wil uitgeven voor een beetje gemak...ieder zijn ding!
Jacques zijn gewonnen prijzen heeft hij te danken aan zichzelf, niet aan het brouwen met een automaat denk ik...

Hij heeft toch alleen de Brand wedstrijd gewonnen?

hans100w

Citaat van: biking rebel op 01-01-2022  16:33 uHij heeft toch alleen de Brand wedstrijd gewonnen?

Nee, ook o.a. in 1986  :)

Jacques

Citaat van: pincopallino op 01-01-2022  15:39 uVolgens mij is het een compromis tussen apparatuur kosten en productkwaliteit. Het staat voor mij vast dat met een automaat geen beter bier brouwt weliswaar met minder moeite (volgens de gebruikers). Als je zoveel € wil uitgeven voor een beetje gemak...ieder zijn ding!

Ik heb nooit beweerd dat je met een brouwautomaat een beter bier brouwt. Dat is namelijk niet zo. Voor het op de markt komen van de Grainfather G40 had ik de intentie om opnieuw te gaan brouwen met een brouwketel met een inhoud van zo'n 40 liter. Mijn idee was de temperatuur automatisch te regelen met een programmeerbare Inkbird, te roeren met een roerwerk en weer een hevelfilter te gaan gebruiken (werkt echt ideaal). Koken in een tweede ketel. Ik heb zitten rekenen maar deze oplossing is niet goedkoop als je alles nieuw moet kopen. Bij de aanschaf van een Grainfather kun je terugvallen op een betrouwbare fabrikant. De bediening van het apparaat via je mobiel is kinderlijk eenvoudig. Dat gemak is mij ook wat waard.

Grainfather heeft een eigen app waarin je recepten kunt ontwikkelen. Omdat Brewfather betere mogelijkheden heeft voor bijhouden van het brouwproces geef ik daar de voorkeur aan. Er schijnt een integratie beschikbaar te zijn. Ik moet nog uitzoeken of dat wil werken.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 01-01-2022  16:33 uHij heeft toch alleen de Brand wedstrijd gewonnen?

Sinds mijn lidmaatschap van het Bierkeurmeestersgilde (BKG) heb ik niet meer deelgenomen aan wedstrijden waar het BKG jureert.

Bij Brand was dit niet het geval. Ook niet bij de wedstrijd van La Trappe...

Tripppel PPP

Citaat van: hansHalberstadt op 01-01-2022  13:17 uzit daar dan het verschil met originele grainfather? blijft er dan water op het filterbed staan omdat het gewoon langzamer loopt of giet je het gewoon heel langzaam op?
Niet veel verschil met de G30 (originele Grainfather). Daar was mijn rendement wel altijd een stuk lager (70-80%). Bij mijn eerste brouw met de nieuwe G40 ging het spoelen veel sneller maar had ik ook een hoog rendement. Nu liep het vrij langzaam door, waarschijnlijk door de grote hoeveelheid graan en misschien de de havermout. De granen waren niet fijn geschroot (1,5-1,7 mm) dus dat is niet de reden. Bij het spoelen bleef het water inderdaad op het filterbed staan. Ik goot weer op als het droog viel.

BrewBird

Een beetje respect voor Jacques zou hier wel op zijn plaats zijn.
Misschien heeft hij niet de meeste prijzen gewonnen, misschien een idee voor een nieuwe topic  ;D
Maar de hobbybrouwers die 20 jaar of nog langer geleden begonnen zijn hebben er wel voor gezorgd dat je nu als hobbybrouwer zoveel keuze hebt om bier te brouwen. Met pannen, goedkope of dure automaat. De keuze is er nu.

Daarnaast is er dankzij deze pioniers een enorme groei aan producenten en aanbieders gekomen voor alle materialen en grondstoffen die we nodig hebben.

hansHalberstadt

Citaat van: Tripppel PPP op 01-01-2022  18:44 uBij het spoelen bleef het water inderdaad op het filterbed staan. Ik goot weer op als het droog viel.
Dat is dan wel waarschijnlijk de reden waarom je een hoog rendement haalt. Rustig spoelen om dat het filterbed net de juiste doorlaatbaarheid heeft.   

biking rebel

Citaat van: BrewBird op 01-01-2022  18:47 uEen beetje respect voor Jacques zou hier wel op zijn plaats zijn.

Het is een feitelijk vraag over prijzen...dus waarom deze opmerking nu gemaakt word snap ik niet.

On topic: mocht er een uitvoering komen van een Grainfather waarmee ik 10 liter zware RIS (start SG > 1100) kan maken met enkel maischen (en zonder extract of suiker toevoegen), dan ga ik serieus denken over de aanschaf ervan. De innovaties in de G40 zijn serieus mooi.

Jacques

Citaat van: biking rebel op 01-01-2022  19:11 uOn topic: mocht er een uitvoering komen van een Grainfather waarmee ik 10 liter zware RIS (start SG > 1100) kan maken met enkel maischen (en zonder extract of suiker toevoegen), dan ga ik serieus denken over de aanschaf ervan. De innovaties in de G40 zijn serieus mooi.

Ik denk dat je zonder problemen tussen de 10 en 20 liter hele zware bieren kunt brouwen met de G40 zonder extract of suiker toevoeging. Voor mij is het reden om dit apparaat te kopen. Overigens zijn de eerst komende brouwsels geen hele zware bieren. Voor een feest met oud-collega's ga ik eerst een paar minder zware bieren brouwen.

biking rebel

Citaat van: Jacques op 01-01-2022  21:33 uIk denk dat je zonder problemen tussen de 10 en 20 liter hele zware bieren kunt brouwen met de G40 zonder extract of suiker toevoeging. Voor mij is het reden om dit apparaat te kopen. Overigens zijn de eerst komende brouwsels geen hele zware bieren. Voor een feest met oud-collega's ga ik eerst een paar minder zware bieren brouwen.

Ik ben benieuwd! Ik zat net even te spelen in Brewfather en ook ook daar lijkt het te kunnen als ik naar de getallen kijken.

John

Ik heb een HERMS op gas en een Grainfather; het voordeel van de Grainfather is dat ik op mijn brouwzondag (de enige dag van de week dat we dat kunnen) gezellig samen met mijn gezinnetje kan ontbijten; dat is me best veel waard. De rest van het brouwproces ben ik (meer dan me lief is) bezig met controleren, corrigeren, meten en schoonmaken. Of je nou potten en pannen (had ik in een vroeg verleden) een HERMS of brouwautomaat hebt maakt dan niet zoveel meer uit is mijn ervaring.

alstro

Citaat van: Jacques op 01-01-2022  21:33 uIk denk dat je zonder problemen tussen de 10 en 20 liter hele zware bieren kunt brouwen met de G40 zonder extract of suiker toevoeging. Voor mij is het reden om dit apparaat te kopen. Overigens zijn de eerst komende brouwsels geen hele zware bieren. Voor een feest met oud-collega's ga ik eerst een paar minder zware bieren brouwen.

Jacques

Kan je met Braumeister met verkorte moutpijp ook dezelfde zware bieren brouwen? Of gaat dat toch beter met een G40 .

Broewerke

Citaat van: alstro op 27-09-2022  11:26 uJacques

Kan je met Braumeister met verkorte moutpijp ook dezelfde zware bieren brouwen? Of gaat dat toch beter met een G40 .
Ik denk dat de verkorte moutpijp meer bedoeld is voor kleinere hoeveelheden.
Ik wil eindresultaat tussen de 12 en 18 liter. Dit gaat best met Braumeister 20 en gewone moutpijp.
Einde kook bewaar ik enkele liters vacuüm in champagneflessen. Als ik een zwaarder bier wil dan gebruik ik dit als maischwater. Zo hou ik flexibiliteit in volume en sg. Ik start altijd met 23 liter en gebruik bijna altijd zo rond de 5 kg mout met max 5.5 kg en ca 2 liter spoelwater. Misschien niet optimaal rendement maar volgens instellingen brewfather kom ik zo tegen de 80% . Uiteraard ingesteld bij start puur water.
Ik wil lekker bier en eventueel minder rendement maakt voor mijn hobby niks uit.

Jacques

Citaat van: alstro op 27-09-2022  11:26 uJacques

De verkorte moutpijp gebruikte ik bij het dubbelmaischen. Met de G40 gaat het brouwen van zware bieren makkelijker omdat je niet hoeft te dubbel maischen.

alstro

Citaat van: Jacques op 27-09-2022  17:19 uDe verkorte moutpijp gebruikte ik bij het dubbelmaischen. Met de G40 gaat het brouwen van zware bieren makkelijker omdat je niet hoeft te dubbel maischen.

Dank voor het nuttige antwoord.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.