Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CIP in een gamel, gistvat, en lagerfles

Gestart door Johannes, 18-11-2007 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Liemingbrouwer

Citaat van: thibolleke op 13-12-2007  00:47 uMaar misschien toch ook zo'n flessenspoeler maken, dat ziet er erg handig uit. Is het dat ook Liemingbrouwer?

Dat is het zeker; alleen de buitenkant is niet gewassen.  Maar als je dat op voorhand weet is het gewoon zaak om je flessen proper op te slaan.

Ik laat de flessen gedurende ongeveer 4 à 5 minuten spoelen met P3 Z, in het begin schuimt dat wel een beetje, en dan dompel ik de flessen in oxonia 1%.
Die flessen worden dan uitgespoeld en ondertussen zet ik nieuwe flessen op de "standaard", daarna zet ik de gespoelde flessen op hun kop in een bak.
De dag erop wordt gewoonlijk gebotteld.
De laatste keer had ik drie brouwsels en dus een kleine 200 flessen (van 0,75 L.).  Daar reinig je al eens een dag aan hoor (vroeger), nu doe ik daar twee, drie uur over.
Het systeem is zo goed dat mijn zoon de installatie nu in inox gaat maken; dan kan ik ze ook in oxonia gebruiken.

Het moet ook wel juist gemaakt worden; vertrek aan de pomp in 1' (duim) dan splitsen in twee keer 3/4' dan 1/2 ' en dan nog kleiner, ik denk 5/8'.
Telkens worden de "spuitjes" verdeelt op elk gedeelte van de installatie.
Zodoende spuiten ze allemaal even hard, en ook hoog als je er geen flessen opzet.  Dat gaat in de zomer plezant worden.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, anders vraag je maar.

Hopmans

Menno

Citaat van: Sharky op 13-12-2007  19:27 uWatte fok is een CIP?  :weetniet:

Citaat van: Johannes op 18-11-2007  18:26 uGeinspireerd door wat ik op Brau Beviale heb gezien, overweeg ik om een CIP (Cleaning In Place) Systeem in een deksel van een gamel te bouwen. Voorwaarde: het moet een vrij eenvoudig alternatief voor een schuursponsje worden.

Zie verder het openingsbericht!  ;)

thibolleke

Ja goed duidelijk met die fotos.  :duimop: Ik ga ook zoiets bouwen man!

Sharky, CIP staat voor Cleaning in place. Jeweetwel, hetgeen de grote mannen gebruiken om hun installaties automatisch te reinigen.

Hopmans

OK dan, interessante materie.
Ik moet even verder kijken dan mijn neus lang is,
want ik ben de flesjes schoonmaken ook een beetje zat.  :-\

:biersmile:

Jacques

Louis,

Zie hier

en hier

voor de werking van verschillende spoelkoppen.

Hieronder zie de drie vaten behorende bij een CIP-installatie. Voor een goede reiniging wordt een zure reiniger en een basische reiniger gebruikt. In het derde vat zit spoelmiddel.

Oscar

dit is wel een goede voor :  :leren:  ;D ;D

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.