Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

CIP in een gamel, gistvat, en lagerfles

Gestart door Johannes, 18-11-2007 18:26 u

Vorige topic - Volgende topic

Johannes

Geinspireerd door wat ik op Brau Beviale heb gezien, overweeg ik om een CIP (Cleaning In Place) Systeem in een deksel van een gamel te bouwen. Voorwaarde: het moet een vrij eenvoudig alternatief voor een schuursponsje worden.

Het idee:

-sproeikop ingebouwd in deksel van gamel.
-soda-keg als CIP vat
-Iwaki pomp om de vloeistof de gamel in te pompen
-retourleiding naar soda keg

Knelpunten:

Capaciteit van de iwaki, misschien te weinig voor dit doel. De druk hoeft niet idioot hoog, langer spoelen mag ook, ik hoop dat de voldoet want de aanschaf van een nieuwe pomp vind ik teveel van het goeie, dan pak ik het schuursponsje er wel weer bij.

De sproeikop, deze moet op zo'n manier sproeien dat de hele ketel wordt 'geraakt'.

Wie denkt er mee?  :brouwen:

gr. Johannes

piele

Ja hier is een meedenker. ;D

Ik ben momenteel bezig om mijn brouwinstallatie bij elkaar te sprokkelen, en had vanaf dag 1 ook het plan om er een CIP installatie in te bouwen.

Een knelpunt waar ik ook al meteen mee kwam was de capiciteit van de pomp. Wil je namelijk alle hoeken van je gamel / bierfust kunnen bereiken moet je volgens mij best wel een capiciteit c.q. druk hebben op je pomp. Ik moet nog beginnen met mijn experimenten, eerst wil ik zelf een sproeibol in elkaar gaan knutselen, en ik ga ook een poging wagen met de pomp van een oude hogedrukreiniger.

Zodra ik wat meer weet laat ik het weten.

:degroeten:
Peter

MO

Cippen dan met 5% loog of zo?

piele

Ikzelf dacht iets tussen de 2 en 5% loog om te reinigen, daarna doorspoelen, en desinfecteren met een 0.2% oxonia oplossing.

gr. Peter

Johannes

Zonet kreeg ik nog een ingeving: wanneer de leidingen inbouwt in een rubberstop wordt het een multifunctionele CIP. Je kunt dan ook je gistingsvaten en mandflessen schoonmaken. Dit is zeker handig voor brouwers met grote gistingsvaten, je kunt op deze manier een lange contacttijd bewerkstelligen zonder veel water en reinigingsmiddel te gebruiken. Met een goede 'flow' heb je continue elk oppervlak in contact met reinigingsvloeistof.

Ik heb de topictitel aangepast.

Voorbeeld:

Jacques

De retourleiding heb je nodig om te zorgen dat de fles of het vat niet vol komt te staan. Dat is heel slim.  :duimop: Nadeel is dat je daardoor ook een dode hoek creëert. Om dit te ondervangen zou je twee sproeikoppen moeten hebben met als gevolg dat je nog meer druk zou moeten kunnen opbouwen. Zoals je op Brau Beviale hebt kunnen zien is er veel druk nodig voor een goede mechanische reiniging.

Johannes

De dode hoek is nu een probl...  :idea: De dode hoek is niet zo'n probleem. Even de stop een kwartslag draaien en dan pak je alsnog het laatste stuk mee. Mechanische reiniging was het eerste idee, maar ik heb het doel iets verlegd omdat dit systeem me ook erg goed uitkomt voor het reinigen van gistvaten en lagerflessen.

oranjeboombiertje

Sinds ik bij de pelgrim heb gewerkt met cip reinigen ben ik er ook helemaal weg van. Mijn iwaki heeft geen capaciteit om gistvaten te reinigen dus daarom heb ik er nog nooit iets mee gedaan. Mijn koeler reinig ik wel met cip.

Het cip reinigen is wel super handig want bij de pelgrim zit ik vaak lekker aan de koffie terwijl ik een lagertank reinig :D

Wesley

Johannes

Citaat van: Oranjeboombiertje op 18-11-2007  22:27 uMijn koeler reinig ik wel met cip.

Dat zou betekenen dat de er een reinigingsmechanisme in je koeler zit. Uiteraard begrijp ik wat je bedoelt alleen kun je hier niet spreken van CIP. Bij hetgeen wat ik voor ogen heb eigenlijk ook niet want met CIP wordt volgens mij een mechanisme bedoeld wat vast in je ketel gemonteerd zit.

oranjeboombiertje

Cip betekend cleaning in place. Dit betekend dus dat reinigen met behulp van een pomp en reinigingsmiddel cip reinigen is. Bij de pelgrim reinigen wij ook de leidingen, de koeler en de vulmachine met cip reinigen. (hete) loog wordt dan met een pomp overal doorheen gepompt. Als ik mijn koeler dus reinig door hem op zijn plaats te laten en er loog doorheen te pompen valt dat volgens mij wel onder cip reinigen ;)

Wat voor pomp heb je eigenlijk Johannes? Je hebt volgens mij behoorlijk wat capaciteit nodig om een goede verspreiding te kunnen krijgen in je gistvat/lagerfles/gamel.

Wesley

Jacques

Citaat van: Johannes op 18-11-2007  21:40 uDe dode hoek is niet zo'n probleem. Even de stop een kwartslag draaien en dan pak je alsnog het laatste stuk mee. Mechanische reiniging was het eerste idee, maar ik heb het doel iets verlegd omdat dit systeem me ook erg goed uitkomt voor het reinigen van gistvaten en lagerflessen.

Dit is creatief denken.  :duimop: Visueel kun je bekijken of alles goed schoon is. Overigens zou ik de stop 180º draaien om de dode hoek volledig teniet te doen.

Johannes

Ok, ok, de definitie is voor discussie vatbaar. Ik heb een Iwaki en ben er van overtuigd dat je daar prima gistvaten mij kunt desinfecteren. Mechanisch reinigen wordt een ander verhaal.

oranjeboombiertje

Zelf heb ik weleens zitten denken aan een sproeier zoals op een plantenspuit te vinden is. Dit geeft een hele fijne nevel, volgens mij moet dat goed zijn. Alleen heb je daarvoor wel een krachtige pomp nodig.

Wesley

Johannes

Ik zat te denken aan een kop van een gazonsproeier. Echter in deze opzet een handig gevormd stukje materiaal wellicht volstaan.

EBC

Als je nu eens een wat grotere emmer/bak neemt met daarin de reinigingsvloeistof en daarboven de te reinigen fles ondersteboven plaatst, dan loopt het middel vanzelf terug in de bak. Eigenlijk net zoals bij een flessenspoeler.
Misschien kan je die flessenspoeler wel gewoon wat ombouwen? Iwaki aansluiten in plaats van de waterleiding.

In Amerika verkopen ze plastic steuntjes om een gistingsfles om zijn kop uit te laten lekken. Die zijn ook erg handig.

Johannes

Dat kan ook inderdaad, maar dat is nog geen handige oplossing voor gamellen en grote vaten/flessen.

thibolleke

Johannes wat een goed idee.  :duimop:
Zoiets wil ik ook wel maken.

Een vraagje, eerst word er gespoeld met reinigingsmiddel. Daarna word er met water gespoeld of niet? Dus dan heb je 1 vat reinigingsmiddel en 1 vat water nodig.
Heb je al geëxperimenteerd of de druk van een iwaki pomp volstaat? Ik ben benieuwd.

Groeten
Thibolleke

Edgar

Ik vind het een leuk idee, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat het erg praktisch is voor ons. CIP is vooral handig voor grote vaten die aseptisch gereinigd moeten worden, die je dus met niets anders aanraakt dan reinigingsmiddel en desinfectiemiddel. Voor onze gamellen is dat niet van belang zolang we daar niet in vergisten. Bovendien: wij gebruiken kleine kwetsbare pompjes, die al last hebben van een paar blaadjes hop of een paar kafjes. Filters daartegen hebben we niet. De druk van de magneetpompen is waarschijnlijk te laag. De bekende roterende sproeikoppen zijn vermoedelijk vrij kostbaar en berekend op een flinke druk, dus daar hebben we ook niks aan.

Ik denk dat het niet zal opwegen tegen manueel reinigen en af en toe heet loog pompen voor grondige reiniging. Nog iets: het onder flinke druk verpompen van heet loog of desinfectiemiddel is niet zonder risico's en er kan veel misgaan met aansluitingen. Met andere woorden, als je een echte reinigingsdruk zult hebben, heb je ook een aanzienlijk risico waar wij niet voor voorzien zijn.

Neh, niet doen is mijn advies. :proost2:

Eduard

Bij de microbrouwerij gebruik(te) ik ook CIP en dat werkt geweldig. Ik moet wel zeggen dat de tanks (zowel gistings- als lagertanks) onderin een uitloop hadden waardoor je geen dode hoeken krijgt.

In de gistingstanks moest ik dan een soort douchekop met geperforeerde bal plaatsen vòòr reiniging, wat loogoplossing in de tank gieten, de pomp aansluiten, kranen openen en deksel sluiten, en pompen maar.

In de lagertanks zitten draaiende sproeibollen vast gemonteerd bovenin de tank. Zelfde verhaal, en dan daarna leeg laten lopen en de waterkraan aansluiten op de sproeibol. Water is overigens gratis in Oslo en komt uit een iets hoger gelegen meer.

Eduard

Edgars waarschuwing is overigens terecht. Het kan (zeer) gevaarlijk zijn. Maar we zitten er bij onze brouwvereniging ook over te denken om CIP toe te passen. Een krachtige pomp hebben we al, (dit hoeft geen  magneetpomp te zijn) maar de kunststof CIP-bollen die we op onze 100 l konische fermenters wilden plaatsen waren al uitverkocht bij MoreBeer. Misschien dat we iets proberen te maken voor de corneliusvaatjes, want die schoonmaken met onze bierzucht valt ook niet mee.

Liemingbrouwer

Ik heb zo wel iets gebouwd, maar voor de pomp is het wel nodig dat je een krachtige pomp neemt.
Mijn pomp pompt 5000 L per uur of zo'n 80 L per minuut.
Ik moet dus regelmatig de pomp stoppen of mijn vat is vol.
Een fototje zal alles wel duidelijk maken.

De pomp kan ook gebruikt worden met een andere sproeikop om 13 flessen tegelijk af te wassen.

Vragen? laat maar iets weten.

thibolleke

Niet echt een CIP-systeem maar ziet er heel leuk uit.
Heb je ook een foto van de flessenspoeler? Wat voor een pomp gebruik je?

Liemingbrouwer

Citaat van: thibolleke op 12-12-2007  19:35 uNiet echt een CIP-systeem maar ziet er heel leuk uit.

Ik antwoorde eigenlijk op dit schrijven; dus iets om vaten schoon te maken.

Citaat van: Eduard op 12-12-2007  18:01 uMisschien dat we iets proberen te maken voor de corneliusvaatjes, want die schoonmaken met onze bierzucht valt ook niet mee.

Foto's nu:

De installatie in werking.

In een witte fles zie goed de circulatie.

Voor de bouw een hoop afval-koper.

De pomp.

Eigenlijk is deze opstelling maar een test want later gaat alles in inox gemaakt worden omdat koper niet zo goed tegen oxonia kan.
Op de opstaande staven staat een vernauwing zodoende spuit de straal goed in de fles, geeft een roterende draaikolk.
De pomp is een dompelpomp (vuilwaterpomp) die te koop is in de doe het zelf voor ongeveer 50 euro. (Merk DAB)

Johannes

Citaat van: thibolleke op 12-12-2007  17:21 uHeb je al geëxperimenteerd of de druk van een iwaki pomp volstaat? Ik ben benieuwd.

Nee nog niet. Eerst nog de aan- en afvoer van mijn brouwkamer afmaken.

Voor de criticiEdgar: de bedoeling is ook om het eenvoudig te houden. Zoals ik zei het moet een eenvoudig alternatief worden voor een schuursponsje. Wellicht dat de alleen de optie voor gistvat en lagerfles zal worden gebruikt. Dat kun je vrij simpel bewerkstelligen. Bovendien spaar je reinigingsmiddel uit omdat je het circuleert. In plaats van een vat heel of half te vullen, volstaat nu een bodempje wat je steeds rondpompt langs elke hoek van je vat of fles.

thibolleke

Niet aan gedacht, een dompelpomp heeft meestal wel een redelijk vermogen. Moet lukken dat ik er thuis nog eentje heb liggen. Dus die zou ik in principe wel kunnen gebruiken (voor het CIP-systeem).
Maar misschien toch ook zo'n flessenspoeler maken, dat ziet er erg handig uit. Is het dat ook Liemingbrouwer?

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.