Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Gebruik van een derde ketel

Gestart door Pendelaar, 27-09-2022 21:25 u

Vorige topic - Volgende topic

Pendelaar

Bij het overhevelen van je wort naar het gistvat wil je zoveel mogelijk zuurstof toevoegen voor een optimale vergisting.
Met dat in gedachte is mijn vraag of het mogelijk is om een derde ketel toe te voegen waarin ik het wort terugkoel naar de gewenste temperatuur.
Dus ketel 1 voor het maischen, ketel 2 om te koken en ketel 3 om te koelen. Dit omdat in mijn kookketel onderin een filter zit om hopresten en dergelijke tegen te houden waardoor mijn koelspiraal niet diep genoeg komt te zitten voor een optimale koeling.
Ik wil dus na het koken het wort overhevelen naar een derde ketel om te koelen met mijn dompelkoeler. Of loop ik dan teveel risico met ongewenste zuurstofopname.

Pendelaar

hansHalberstadt

Een hele ketel koelen is lastig omdat het koelend oppervlak klein is t.o.v. het volume. En langzaam afkoelen is weer nadelig m.b.t. warmtestress, oxidatie zolang het warm is en vorming van DMS. Dus zou niet mijn voorkeur hebben. Een beter alternatief zou zijn om een tegenstroomkoeler te gebruiken tussen kookketel en gistingsvat.

brouwerwaldonk

Het werkt prima, koelen in de kookketel met een dompelkoeler.

Met deze opstelling koel ik 45L kokend wort tot 25°C. op 15 minuten

Theo Mol

Geen idee hoe je ketels eruit zien, maar koken duurt vaak een uur en in die tijd zou je ketel 1 kunnen legen en spoelen. Dat scheelt weer.

Pendelaar

Citaat van: hansHalberstadt op 27-09-2022  22:08 uEen hele ketel koelen is lastig omdat het koelend oppervlak klein is t.o.v. het volume. En langzaam afkoelen is weer nadelig m.b.t. warmtestress, oxidatie zolang het warm is en vorming van DMS. Dus zou niet mijn voorkeur hebben. Een beter alternatief zou zijn om een tegenstroomkoeler te gebruiken tussen kookketel en gistingsvat.

Hoezo is een hele ketel koelen lastig ? Met een dompelkoeler doen we toch niets anders.

Pendelaar

Wellicht ben ik niet duidelijk geweest.
Ik heb 1 ketel om te maischen
Na het maischen laat ik het wort lopen in de kookketel.Dat is dan ketel nummer 2.
Na het koken wil ik het wort wederom overhevelen naar een derde ketel om daar middels een dompelkoeler te koelen.

Onderin mijn kookketel, aan de binnenzijde voor de kraan zit een filter, zodat ik mijn dompelkoeler niet optimaal kan gebruiken in de kookketel.Dompelkoeler komt dan niet diep genoeg in de vloeistof te staan.

Dus mijn vraag is of het kwaad kan om nogmaals over te hevelen van de kookketel naar een koelketel.

Pendelaar

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-09-2022  06:50 uHet werkt prima, koelen in de kookketel met een dompelkoeler.

Met deze opstelling koel ik 45L kokend wort tot 25°C. op 15 minuten

Zoals beschreven kan ik mijn dompelkoeler niet optimaal kwijt in mij kookketel.

Pendelaar

Citaat van: Theo Mol op 28-09-2022  09:27 uGeen idee hoe je ketels eruit zien, maar koken duurt vaak een uur en in die tijd zou je ketel 1 kunnen legen en spoelen. Dat scheelt weer.

Ik heb 3 ketels van 30 liter.Begrijp echter je opmerking niet m.b.t. spoelen. Ik heb het in mijn vraag helemaal niet over spoelen.

Antony

Kan je dan niet beter gewoon koken in de koelketel, als je dompelkoeler daar wel ver genoeg in gaat?

JanDeGraaff

Citaat van: Pendelaar op 28-09-2022  09:57 u
Citaat van: Theo Mol op 28-09-2022  09:27 uGeen idee hoe je ketels eruit zien, maar koken duurt vaak een uur en in die tijd zou je ketel 1 kunnen legen en spoelen. Dat scheelt weer.
Ik heb 3 ketels van 30 liter.Begrijp echter je opmerking niet m.b.t. spoelen. Ik heb het in mijn vraag helemaal niet over spoelen.
Theo bedoelde 'omspoelen' of schoonmaken. Niet je bostel spoelen. Dan heb je geen derde ketel nodig maar hergebruik je je maischketel. Maar jij hebt al 3 ketels, als ik je goed begrijp.

Je zegt dat je koelspiraal niet optimaal past, maar als het wort roert of 'whirlpoolt' terwijl je koelt, gaat het dan wel? De hete wort overhevelen vergroot het risico op 'hot side aeration' en mogelijk off-smaken. Als je het toch wil doorzetten, dan zou ik er zeker voor zorgen om de derde ketel via beide kranen te vullen. De 3e ketel wordt dan van onderaf gevuld; dat gaat geleidelijker en verminderd zuurstofinslag flink vergeleken met van bovenaf vullen.

Een tegenstroomkoeler is, zoals Hans suggereert, zeker een betere oplossing dan een derde ketel gebruiken of als je niet in je kookketel wil/kunt roeren. Overigens geeft dat roeren ook een zekere 'hot-side aearation' al is het minder dan bij overhevelen. Je moet immers niet continu roeren, maar zo nu en dan het wort even in beroering brengen zodat de temperatuur zich gelijkelijk verdeelt. Dat moet je toch al doen bij een koelspiraal om het koelen optimaal te laten verlopen.

Orangeloo

Citaat van: Pendelaar op 28-09-2022  09:54 uZoals beschreven kan ik mijn dompelkoeler niet optimaal kwijt in mij kookketel.

Ik weet dat het een keuze is, maar al nagedacht over een 80 platenkoeler.
Kan ook op zwaartekracht, dus niet per se een pomp nodig. Met een goede filter vanuit de kookketel zo je gistvat in.  :brouwen:

Pendelaar

Citaat van: Orangeloo op 28-09-2022  11:39 uIk weet dat het een keuze is, maar al nagedacht over een 80 platenkoeler.
Kan ook op zwaartekracht, dus niet per se een pomp nodig. Met een goede filter vanuit de kookketel zo je gistvat in.  :brouwen:

Een platenkoeler heb ik liggen. Ik vind dit nogal omslachtig werken. Mijn "hele" tuin ligt dan vol met slangen. Ik koel dan maximaal naar ongeveer 26 graden en dat is niet voldoende. Ik heb geen vaste opstelling dus het wort dan al gauw een rommeltje. Zou best een vaste opstelling willen hebben met daarin opgenomen een platenkoeler met vaste pijpen/aansluitingen.Met of zonder pomp. Maar dan heb je weer extra schoonmaakwerk van deze leidingen, platenkoeler en pomp.
Als ik zo rondvraag zijn er genoeg personen die bij het koelen hun wort constant aan het bewegen zijn. Zie ook hierboven. Mijn vraag blijft dus of het echt zoveel uitmaakt als ik het wort nog een keer over hevel.Wellicht toch een paar keer proberen en afwachten wat de resultaten zijn.

tdp

Ik denk dat het niet zoveel uitmaakt, @Pendelaar. Ik koel zelf ook met een dompelkoeler. Wanneer je denkt dat het in de 3e pan beter te koelen valt, zou ik het gewoon proberen. Rustig overpompen van de kookketel naar de 'koelketel', daar dompelkoeler inhangen en bepalen of het werkt.

Edwin brouwt

Om ook het wort die op de bodem van je kookvat aanwezig is te koelen (en waar dus ook je filter zit), moet je gewoon goed roeren tijdens het koelen.
Wanneer ik een spiraalkoeler gebruik en ik roer niet, kost het veel tijd. Wanneer je roert gaat het veel sneller. En dan maakt het dus ook niet uit dat daar nog een filter zit.

Pendelaar

Citaat van: Edwin brouwt op 28-09-2022  16:06 uOm ook het wort die op de bodem van je kookvat aanwezig is te koelen (en waar dus ook je filter zit), moet je gewoon goed roeren tijdens het koelen.
Wanneer ik een spiraalkoeler gebruik en ik roer niet, kost het veel tijd. Wanneer je roert gaat het veel sneller. En dan maakt het dus ook niet uit dat daar nog een filter zit.

Dan heb je helaas mijn vraag niet begrepen. Ik kan in mijn kookketel niet koelen daar er in filter zit onderin deze ketel. Mijn dompelkoeler zakt dan niet ver genoeg in de vloeistof. Helaas geeft jouw antwoord geen antwoord op mijn vraag.

Antony

Mag ik dan eens vragen welke filter je daar hebt geplaatst? Lijkt wel een serieus monster  :D

Edwin brouwt

Je, ik ben ook wel heel benieuwd.
Maar ook op je initiële vraag terug te komen: het is natuurlijk geen enkel probleem om een 3e ketel te gebruiken voor het koelen.
Probeer wel heel voorzichtig over te hevelen vanwege de vermeende zuurstof inslag.

hansHalberstadt

Citaat van: Pendelaar op 28-09-2022  09:46 uHoezo is een hele ketel koelen lastig ? Met een dompelkoeler doen we toch niets anders.

Dan had ik het verkeerd begrepen. met een dompelkoeler heb je natuurlijk voldoende oppervlak. maar waarom hevel je het dan niet gelijk naar je gistingsvat en doe je daar de dompelkoeler in?
Dan heb je ook geen 3e vat nodig. 

JanDeGraaff

Ik denk dat we wel tot een conclusie kunnen komen op de vraag:
Citaat van: Pendelaar op 27-09-2022  21:25 uIk wil dus na het koken het wort overhevelen naar een derde ketel om te koelen met mijn dompelkoeler. Of loop ik dan teveel risico met ongewenste zuurstofopname.
Ja, je kunt overhevelen naar een derde ketel, die je al in je bezit hebt, om daar te koelen. Je loopt dan wel een zeker risico op ongewenste zuurstofopname, de zogenaamde 'Hot Side Aeration' wat off-smaken kan geven en DMS en wat al niet. Maar, mits je het voorzichtig doet zien de meesten er geen probleem in.

Als overweging wordt gegeven om de derde ketel over te slaan en direct in je gistvat te koelen als je het koelspiraal daar tenminste wel in kan krijgen.. Overhevelen van je kookketel naar je vergistingsvat via een platen- of tegenstroomkoeler wordt gesuggereerd, maar dat is teveel gedoe met slangen in de tuin.

Ik heb het idee dat tijdens de hele discussie het antwoord eigenlijk al vastlag en alleen nog maar bevestigd hoefde te worden. Dus blijft over: Gebruik inderdaad een derde ketel om je wort in te koelen, maar doe wel een beetje voorzichtig.

Tot slot nog een laatste overweging: Antioxin SBT kan de gevolgen van zuurstofinslag verminderen.

Pendelaar

Citaat van: JanDeGraaff op 28-09-2022  21:30 uIk denk dat we wel tot een conclusie kunnen komen op de vraag:Ja, je kunt overhevelen naar een derde ketel, die je al in je bezit hebt, om daar te koelen. Je loopt dan wel een zeker risico op ongewenste zuurstofopname, de zogenaamde 'Hot Side Aeration' wat off-smaken kan geven en DMS en wat al niet. Maar, mits je het voorzichtig doet zien de meesten er geen probleem in.

Als overweging wordt gegeven om de derde ketel over te slaan en direct in je gistvat te koelen als je het koelspiraal daar tenminste wel in kan krijgen.. Overhevelen van je kookketel naar je vergistingsvat via een platen- of tegenstroomkoeler wordt gesuggereerd, maar dat is teveel gedoe met slangen in de tuin.

Ik heb het idee dat tijdens de hele discussie het antwoord eigenlijk al vastlag en alleen nog maar bevestigd hoefde te worden. Dus blijft over: Gebruik inderdaad een derde ketel om je wort in te koelen, maar doe wel een beetje voorzichtig.

Tot slot nog een laatste overweging: Antioxin SBT kan de gevolgen van zuurstofinslag verminderen.

Ik wil je graag bedanken voor je uitgebreid antwoord. Dit kan ik alleen maar waarderen en waarvoor dus mijn dank. Het antwoord lag m.i. nog niet vast. Ja, ik zou graag koelen in een derde ketel echter had daar dus wel mijn vraagtekens bij. Vandaar mijn vraag richting de andere forumleden. In mijn kookketel zit aan de binnenzijde voor de kraan een hopspider van 25 x 9 cm. Die zit daar in om zo min mogelijk hoprestanten in mijn platenkoeler te verkrijgen. Ik werk het liefst met een kraan aan de onderzijde van de ketel en gebruik liever niet een hevel, automatisch of via zelf aanzuigen. Ik krijg die hevel nooit lekker vast aan mijn ketel. Zoals beschreven kan ik met mijn platenkoeler niet verder dan 26 graden koelen dus die valt ook af. Dus dan maar weer koelen met de dompelkoeler. Dan slaan de eiwitten neer en zakken de hoprestanten naar de onderzijde van de ketel. Maar dan zit ik weer vast aan een hevel anders verstopt mijn kraan weer met de hoprestanten. Kun je het nog volgen? Dus ik zit met een dilemma......Ik ben er nog niet helemaal uit wat voor mij de juiste werkwijze is. Vandaar mijn vraag of het verstandig is om de hulp van een derde ketel in te roepen......

Spyro

Citaat van: Pendelaar op 28-09-2022  23:39 uIn mijn kookketel zit aan de binnenzijde voor de kraan een hopspider van 25 x 9 cm. Die zit daar in om zo min mogelijk hoprestanten in mijn platenkoeler te verkrijgen.
Kan je die hopspider niet tijdelijk verwijderen, je spiraalkoeler in je wort plaatsen en centraal die hopspider er terug in plaatsen? Of die hopspider er volledig uit laten, na het koken is die toch niet meer nodig want alle bitter-, aroma- en smaakstoffen zitten toch al in je wort dan....? Of is die hopspider geen los onderdeel maar vast aan je ketel?

Pendelaar

Citaat van: Spyro op 29-09-2022  01:02 uKan je die hopspider niet tijdelijk verwijderen, je spiraalkoeler in je wort plaatsen en centraal die hopspider er terug in plaatsen? Of die hopspider er volledig uit laten, na het koken is die toch niet meer nodig want alle bitter-, aroma- en smaakstoffen zitten toch al in je wort dan....? Of is die hopspider geen los onderdeel maar vast aan je ketel?

Ik gebruik mijn hopseider als filter, niet om hop in te plaatsen. Ik gebruik deze juist om geen hoprestanten in mijn gistvat te krijgen.

Spyro

Citaat van: Pendelaar op 29-09-2022  08:36 uIk gebruik mijn hopseider als filter, niet om hop in te plaatsen. Ik gebruik deze juist om geen hoprestanten in mijn gistvat te krijgen.

Dan kan je bijna niet anders dan hevelen en dat wil je blijkbaar niet volgens ik begrepen heb in een eerdere post, misschien een bazookafilter op je kraan monteren, of een filterheks gebruiken...?

JanDeGraaff

Citaat van: Pendelaar op 28-09-2022  23:39 uKun je het nog volgen?
Ik denk het wel  ;)

Citaat van: Pendelaar op 29-09-2022  08:36 uIk gebruik mijn hopseider als filter, niet om hop in te plaatsen. Ik gebruik deze juist om geen hoprestanten in mijn gistvat te krijgen.
Ik denk dat ik een oplossing voor je heb: Filter aan de andere kant...

Als je de hopspider uit je kookketel verwijderd, kun je daarin koelen met je koelspiraal. Als het wort dan gekoeld is, moet je overhevelen naar je gistvat. Beluchten is dan gewenst, vooral bij vloeibare gisten. Laat het gekoelde wort door de hopspider heen in je gistvat kletteren. Het moet, in principe, geen verschil maken aan welke kant van de slang je het filter plaats, en op deze manier kun je zowel filteren met je hopspider als koelen met je koelspiraal.

Een paar opmerkingen over de andere delen van de beschrijving van jouw situatie:

Op zich zijn er maar twee redenen te bedenken waarom jouw platenkoeler maar tot 26ºC koelt:
1. Je koelwater is te warm
2. De stroomsnelheid van je wort is te hoog voor de lengte van je platenkoeler
Of een combinatie van beiden. Als je koelwater te warm is kun je er weinig aan doen, maar dan zal je spiraalkoeler ook niet goed kunnen koelen, ben ik bang. Daarom denk ik dat je stroomsnelheid te hoog is. Ik zou kijken of ik die zou kunnen knijpen tot het punt dat het uitstromende wort wel een goede temperatuur heeft. Of kijken of je het aantal platen van je koeler kunt uitbreiden. Daarmee verleng je de afstand die het wort moet afleggen in de koeler en dus vindt er langer temperatuuruitwisseling plaats. Je koeler kan dan dus beter koelen want langer. Eventueel met gebruik van een inline filter vóór je platenkoeler. Een platenkoeler (of tegenstroomkoeler) kan in principe veel sneller (efficiënter) je wort koelen naar de juiste temperatuur dan een spiraalkoeler.

Verder, als je al een hopspider hebt, zou ik zelf de werking omdraaien en 'm gebruiken waar ie voor bedoelt is: Hop. Zeker als je pellets gebruikt. Als je bloemen gebruikt, gebruik dan een hopsok of iets dergelijks. Dan hoef je ook niet zoveel te filteren voordat je overhevelt.

Ik gebruik zelf ook een hopspider voor mijn hoppellets en dat gaat erg goed. Ik krijg minimaal hopdeeltjes mee naar mijn gistvat en ik heb geen filter voor de kraan onderin mijn ketel. Daarnaast zakken de hopdeeltjes in het gistvat als eerste uit en worden daarna met een mooi laagje dode gist overdekt, dus last heb ik er niet van. En de conische bodem van mijn Brewbucket helpt daar ook bij.

De eiwitten waar je het over hebt, zijn, zoals je in meerdere posts hier op het forum kunt terugvinden, niet zo erg als vaak gedacht wordt. Veel van de eiwitten zijn nodig voor een gezonde reproductie van gist en een goede vergisting. Daarnaast heeft het vrijwel geen effect op de smaak en is ook de invloed op de helderheid van je bier niet groot. Daar is veel onderzoek over te vinden. Bijvoorbeeld dit onderzoek, gepubliceerd in de Journal of the American Society of Brewing Chemists (hele korte samenvatting hier)

Je kunt een deel van de eiwitten in je kookketel achterhouden door een goede draaikolk (whirlpool) te maken voordat je naar je gistvat gaat overhevelen. Dat doe je door, nadat je je koelspiraal verwijderd hebt, stevig te roeren tot je een sterke draaikolk in je wort hebt en het wort langzaam tot stilstand te laten komen. Veel troep en trub slaat dan in het midden van je ketel neer in een mooie conus. Door dan rustig over te hevelen via de kraan onderin komt er weinig trub mee en wat er mee komt is juist goed voor je gist en vergisting!

Eventueel kun je, als je de ruimte hebt, nog een knietje binnenin de ketel voor je kraan maken. Door die naar beneden te richten, richting de bodem, krijg je een wat kleinere opening en dus een kleinere aanzuiging van je kraan en zuigt het dus minder van de neergeslagen trub mee. Het knietje verhoogt ook de hoeveelheid wort die je uiteindelijk in je gistvat krijgt. Maar het knietje vereist wel dat je whirlpoolt! Anders werkt het niet zoals gewenst.

Nou, je hebt er, naast het gebruik van een derde ketel, weer wat opties bij gekregen ;-)
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

PDGRRR

Citaat van: JanDeGraaff op 29-09-2022  09:45 uIk denk dat ik een oplossing voor je heb: Filter aan de andere kant...

Als je de hopspider uit je kookketel verwijderd, kun je daarin koelen met je koelspiraal. Als het wort dan gekoeld is, moet je overhevelen naar je gistvat. Beluchten is dan gewenst, vooral bij vloeibare gisten. Laat het gekoelde wort door de hopspider heen in je gistvat kletteren. Het moet, in principe, geen verschil maken aan welke kant van de slang je het filter plaats, en op deze manier kun je zowel filteren met je hopspider als koelen met je koelspiraal.

Zo werk ik ook: Wort koelen met dompelkoeler in kookketel, gekoelde wort via kraan aftappen met slang in hopspider en wort klettert vervolgens lekker het gistvat in.

Vergelijkbare Topics (7)

39344

Reacties: 146
Gelezen: 16570

27953

Reacties: 8
Gelezen: 4930

42100

Reacties: 54
Gelezen: 5496

31642

Reacties: 9
Gelezen: 2565

17215

Gestart door Fons

Reacties: 0
Gelezen: 2420

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.