Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

SG na fermentatie te hoog ?

Gestart door Edsalute, 24-09-2022 11:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Edsalute

Goedendag

Ben een Rochefort kloon aan het maken.
Zit nu 11 dagen in de fermentatie ketel (20°C)
SG is nu 1020, maar zou volgens het recept naar 1012 moeten gaan.
Laat hem zeker nog 5 dagen in de fermentatie ketel zitten.
Wat te doen als de SG niet zakt (ga nog wel een aantal dagen de temperatuur naar 3 graden brengen)
Al vast bedankt !

goom

Jacques

Geef het bier een beetje gistvoeding. En verhoog de vergistingstemperatuur naar 23°C
Overigens moet je je niet altijd blind staren op het eind SG in een recept. Het gebeurt vaak om allerlei redenen dat je lager of hoger uitkomt.

Edsalute

Ik heb nog Brewferm Servomyces liggen, hiermee?

brouwerwaldonk

Meestal gisten mijn bieren uit tot 1010. Heel soms blijft het steken ergens boven 1015, dan geef ik een beetje luchtzuurstof en gaat de gisting gewoonlijk verder.

Op het brouwen.nl hebben ze een heilige schrik van zuurstof geven en wordt dat ten strengste afgeraden, maar ik woon in Vlaanderen en doe het toch, altijd met goed gevolg.
Mijn bier wordt daardoor niet geoxideerd, maar wordt de zuurstof door de gist opgenomen om nieuwe cellen bij te maken.
Volgende keer beter beluchten vóór de gisting te beginnen.

hansHalberstadt

Er kunnen 2 oorzaken zijn:
1) het bier is uitgegist, maar je berekende eind SG is niet goed ingeschat
2) de gisting is vastgelopen

Om te kunnen achterhalen of het 1 of 2 is doe ik dan het volgende:
Ik voeg wat suiker toe en kijk of het weer gaat gisten. Als het gaat gisten dan was het 1 als het niet gaat gisten dan was het 2.
Toevallig had ik vorige week een donker bier gemaakt met La Trappe gist.
Die zou van 1066 naar 1014 moeten gaan, maar stopte bij mij bij 1023. ik heb er toen 500 g suiker bij gedaan op 45 liter om zo op het beoogde alcohol percentage te komen.
Na het toevoegen van de suiker (500 g suiker + 500 g water opgekookt en afgekoeld) bleek de gisting al na 10 minuten weer op gang te komen en na een uur stond het net zo hard te gisten als in het begin van de gisting. omdat ik monsters neem om met de refractometer te meten kan ik precies zien wat er gebeurt:
hier zie je dus dat het SG na toevoegen van de suiker gelijk weer zakt, dus dat is het bewijs dat de gisting niet is vastgelopen, maar gewoon de vergistbare suiker op was
25sept1.gif
25sept2.gif
la_trappe_pakket18sept2022.xlsx

Edsalute

Bedankt voor de tips, ga eerst de temperatuur iets omhoog schroeven (hoeft de deksel er nog niet af) als hij dan nog "hoog" is suiker met water toevoegen (100 gram voor 13 liter).
Wil namelijk dat hij goed uitgist, heb de laatste tijd dat na een maand of 3 de flessen leegschuimen.
Heb mijn gebruikte nu flessen schoongemaakt volgens het idee van Jacques (nog bedankt hiervoor).
Ga de helft in nieuwe flessen doen en de andere helft schoongemaakte flessen en weinig bottelsuiker, 4 g/liter

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 25-09-2022  06:59 uMeestal gisten mijn bieren uit tot 1010. Heel soms blijft het steken ergens boven 1015, dan geef ik een beetje luchtzuurstof en gaat de gisting gewoonlijk verder.

Op het brouwen.nl hebben ze een heilige schrik van zuurstof geven en wordt dat ten strengste afgeraden, maar ik woon in Vlaanderen en doe het toch, altijd met goed gevolg.
Mijn bier wordt daardoor niet geoxideerd, maar wordt de zuurstof door de gist opgenomen om nieuwe cellen bij te maken.
Volgende keer beter beluchten vóór de gisting te beginnen.

Ook bij intense beluchting vergist niet elk brouwsel uit tot 1010. Dat gebeurt alleen bij gisten met een hoge vergistingsgraad, weinig donkere mouten, veel suiker in de storting en heel veel vitale gist enten. Beluchten helpt zeker voor meer vitale gist, maar overdaad schaadt de smaak van je bier. Tenzij je een liefhebber bent van bieren met amandelachtige smaak... of ander oxidatiesmaken.

Overigens ben ik wel met eens dat soms wel erg panisch wordt gedaan over kleine zuurstofopnames. In jongbier zitten antioxidanten die door de gist aangemaakt zijn.

hansHalberstadt

Bij mijn brouwsel waar ik suiker heb toegevoegd heb ik daarbij niet belucht, sterker nog, er zat nog een koolzuur deken van 20 cm boven het bier toen de suiker erbij ging. het was dus echt de suiker die de gisting weer op gang bracht, dus het gebrek aan suiker daarvoor wat de gisting stopte. Zuurstof zet geen onvergistbare suiker om in vergistbare suiker. Wat zuurstof hooguit doet is gist helpen vermeerderen, maar dan zit je dus in een vastgelopen gisting en niet in een situatie waar de suiker gewoon op is. 

Kokkebil

Citaat van: Edsalute op 24-09-2022  11:36 uGoedendag

Ben een Rochefort kloon aan het maken.
Zit nu 11 dagen in de fermentatie ketel (20°C)
SG is nu 1020, maar zou volgens het recept naar 1012 moeten gaan.
Laat hem zeker nog 5 dagen in de fermentatie ketel zitten.
Wat te doen als de SG niet zakt (ga nog wel een aantal dagen de temperatuur naar 3 graden brengen)
Al vast bedankt !

Ik zie het probleem niet zo! :D  :D  :D
Iets minder alcohol en iets zoeter, so what? 8)  8)  8)

hansHalberstadt

Citaat van: Kokkebil op 26-09-2022  15:01 uIk zie het probleem niet zo!
zoals al gezegd:
Er kunnen 2 oorzaken zijn:
1) het bier is uitgegist, maar je berekende eind SG is niet goed ingeschat
2) de gisting is vastgelopen
 1 is geen probleem, 2 is wel een probleem, want als het dan in je flesjes verder gaat met gisten dan krijg je bommen of als het niet verder gaat dan krijg je geen koolzuur en geen schuim.

Vergelijkbare Topics (7)

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.