Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

First Wort Hop en invloed op kooktijd

Gestart door robvromen, 17-08-2021 10:45 u

Vorige topic - Volgende topic

robvromen

In een recept dat ik gebruik staat dat de first wort hop na het uitmaischen in het wort moet worden gelegd.
Daarna zou ik 60 min. moeten koken en aan het einde van die kooktijd de overige hop toevoegen.
De temperatuur na het toevoegen van de first wort hop mag echter gedurende 30 min. niet hoger worden dan 90 graden. Ik start overigens van 76 graden.
In hetzelfde recept staat dat ik het wort 60 min. moet koken dus op 100 graden. Begint deze 60 min. nu NA de 30 min. van de first wort hop?

tdp

Dat heb je goed, 60 minuten koken is 60 minuten koken

Staat er ook een reden bij waarom je de FWH het eerste half uur onder de 90 graden moet houden? Ik ken dat namelijk niet.

robvromen

tdp

Kijk, dankjewel! Maar eens toepassen bij een Helles/Pils

Jacques

Na het verschijnen van het artikel in de Duitstalige versie van Brauwelt heb ik een tijd deze methode toegepast.
Daarbij gaf ik 10 tot 20% van de hop meteen in de emmer waarin ik het wort opving. Dus echt bij de allereerste wort.
De emmer werd niet verwarmd omdat ik destijds met 1 ketel werkte met een hevelfilter. Met het filteren en spoelen was de nodige tijd gemoeid. Na het spoelen werd de ketel schoongemaakt en het wort werd uit de grote emmer voorzichtig in de ketel gegoten inclusief de hop. Vervolgens verhoogde ik de temperatuur tot het wort kookte.

Na verloop van tijd ben ik hiermee gestopt omdat ik merkte dat late hopgiften veel meer effect hadden dan first wort hopping... In ieder geval kon ik de smaak van koudhoppen beter waarderen.
Dit neemt echter niet weg dat het leuk is om te doen en alle beetjes om een extra hoppig bier te brouwen helpen natuurlijk.

robvromen

@Jacques,
Bedankt voor je uitvoerige reactie waarmee ik zeker mijn voordeel kan doen.
Ben jij het eens met de eerste reactie dat ik per saldo 30 min (tot max. 90 graden) PLUS 60 min (100 graden) zal moeten doen?

Oscar

First wort hop gebruik ik al jaren. Maar ik filter na het maischen, dus ik kan de hop dan gewoon in het opvang vat doen waarna de hop ongeveer een uur in het wort drijft bij ± 60-65°C. Bij zo'n 1-pans brouwinstallatie kan dat dus niet  :huilen: (= een beperking). Daarom dat advies. Maar wat doet FWH nu met je bier?  :weetniet:  Geen idee.. Ik doe het omdat het kan... en ik het leuk vind... maar wat nu het daadwerkelijke effect is... :weetniet:

:degroeten:

Oscar

Citaat van: Jacques op 17-08-2021  22:57 uNa verloop van tijd ben ik hiermee gestopt omdat ik merkte dat late hopgiften veel meer effect hadden dan first wort hopping...

Beide kan ook natuurlijk.... ;D ;D

Jacques

Citaat van: robvromen op 18-08-2021  11:44 u@Jacques,
Bedankt voor je uitvoerige reactie waarmee ik zeker mijn voordeel kan doen.
Ben jij het eens met de eerste reactie dat ik per saldo 30 min (tot max. 90 graden) PLUS 60 min (100 graden) zal moeten doen?

Ik zou mij niet zo druk maken over tijden en temperaturen. Gewoon hop toevoegen zodra je wort opgevangen hebt. Daarna opwarmen.
Het gaat hier om een hele oude brouwmethode. Het zou kunnen dat men deze methode nader onderzocht heeft en ontdekt heeft dat het effect het grootst is bij maximaal 90 ºC gedurende 30 minuten.
Als het bij jou zo'n 20 minuten duurt totdat je 90 ºC hebt bereikt is dat naar mijn idee geen probleem. Je kunt immers ook meer hop als first wort hop toevoegen...

Maar zoals ik al eerder schreef was ik niet onder de indruk van het effect van first wort hopping. Het geeft een rondere en zachtere hopbitterheid. Je kunt dit ook bereiken door het gebruik van andere hopsoorten en door het toevoegen van calciumchloride.

Volgens het Brauwelt artikel uit 1995 zouden hopbestanddelen zich binden met stoffen uit het wort waardoor deze minder snel verdampen. Hierdoor zou je een toename van het hoparoma hebben. Inmiddels is koudhoppen een techniek die veel wordt toegepast. Bij deze methode heb je sowieso geen verdamping van hoparomastoffen bij hoge temperaturen...

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-08-2021  18:30 uBeide kan ook natuurlijk... ;D ;D

Natuurlijk kan dat. Voor een maximaal hoparoma is het goed om op zo veel mogelijk momenten hop toe te voegen. Dat kan zelfs tijdens het maischen...
Maar hop is niet het goedkoopste ingrediënt en het effect van koudhoppen is veel groter.

Oscar

Citaat van: Jacques op 18-08-2021  22:33 uMaar hop is niet het goedkoopste ingrediënt en het effect van koudhoppen is veel groter.

Ja, maar of je x hoeveelheid hop nu begin koken of als FWH toevoegt kost je niets meer.. ;)

Jacques

Citaat van: Oscar op 18-08-2021  23:09 uJa, maar of je x hoeveelheid hop nu begin koken of als FWH toevoegt kost je niets meer.. ;)

Als het gaat om dezelfde totale hoeveelheid hop klopt dat.

Neemt niet weg dat je ook de fysieke mogelijkheid moet hebben om een echte first wort hopping uit te voeren. Veel hobbybrouwers werken tegenwoordig met een brouwautomaat. De moutkorf moet eerst verwijderd zijn voordat je hop kunt toevoegen (in een hopspider).

Gossi

Conclusie: Al met al een hoop gedoe en het draagt niet zo veel bij aan een lekkerder bier.
Echter over smaak valt niet te twisten. Een ieder moet voor zich afwegen of hij of zij het er voor over heeft.
Brouw ze.

Oscar

Citaat van: Gossi op 19-08-2021  17:36 uConclusie: Al met al een hoop gedoe en het draagt niet zo veel bij aan een lekkerder bier.

Maar doet ook geen afbraak aan een lekker bier. ik vind het wel leuk om te doen, maar weet niet of het aantoonbaar iets doen.... :brouwen: ^-^ Het zal iets in de kantlijn zijn.... ;) Net als met waterbehandeling... ;) :)

seed7

Citaat van: Gossi op 19-08-2021  17:36 uConclusie: Al met al een hoop gedoe en het draagt niet zo veel bij aan een lekkerder bier.
Echter over smaak valt niet te twisten. Een ieder moet voor zich afwegen of hij of zij het er voor over heeft.
Brouw ze.

Het is geen enkel gedoe. Gewoon hop in de kookketel voor je gaat filteren en spoelen. Het draagt heel veel bij, maar je moet wel voldoende hop gebruiken en bij voorkeur laag alphazuurhoppen. Maak maar eens een echte klassieke IPA met 100% FWH en alleen East Kent Goldings. Mik op 100+ IBU, niet van dat gepruts in de marge.

Daarnaast is het een zinvolle methode bij het brouwen van de NEIPA's. Geeft een rondere bitterheid.

Ingo

Simonsj

Citaat van: Jacques op 18-08-2021  22:33 uVoor een maximaal hoparoma is het goed om op zo veel mogelijk momenten hop toe te voegen. Dat kan zelfs tijdens het maischen...

Hier heb ik een vraag over. In mijn optiek (lees: hoe ik mij heb ingelezen, want echt breed ervaren ben ik niet).
Hop begin kook: veel bitter/weinig aroma
Hop einde kook: weinig bitter/veel aroma

We hebben het over twee aspecten. Bitter en aroma.
Hopgiften van fwh tot dryhop.

Begrijp ik hieruit goed dat als je hopgiftes vermeerderd er meer aroma is?

Nu bitter ik met een hop die een hoog alfagehalte heeft. Magnum bijv.  Laat in het proces (en liefst zo laat mogelijk) een wat grotere aroma hopgift.
Levert het een beter bier op om ook deze te splitsen in meer hopgiften? Regels zijn er niet maar we mikken allen op een mooi "complex" bier.

seed7

Citaat van: Simonsj op 19-08-2021  23:58 uHop begin kook: veel bitter/weinig aroma
Hop einde kook: weinig bitter/veel aroma

Ja en neen. Het idee is dat er bij FWH aromastoffen zich binden en dat ze daardoor niet meer verdampen. Dit zou gebeuren in het temperatuurbereik onder de kook.

Ja en neen. Een langere kook lever meer bitterheid, maar dat is niet onbeperkt. Op een gegeven moment neemt de bitterheid niet meer toe. Nog later neemt de bitterheid weer af. De optimale kookduur ligt dan tussen de 60 en 90 minuten. Bij 120 minuten zou je een afname van bitterheid moeten waarnemen.

Ja en neen. Bij het einde kook toevoegen verkrijg je nog maar weinig bitterheid, maar het is wel afhankelijk van hoe lang je het wort laat staan en hoeveel hop je gebruikt. Bij 90C neemt de bitterheid nog steeds toe, dus als je het wort na de kook dan een uur laat staan dan proef je dat zeker.

De keuze hoog of laag alfa hop voor de bitterheid kun je van het biertype laten afhangen. Met een laag alfahop krijg je meer taninnes in je bier, bij een helles of een blond is dat bijvoorbeeld minder gewenst dan bij een barleywine. Andersom, er zijn aromahoppen met een zeer hoog alfazuur percentage, die geven ook nog veel bitterheid einde kook. Maar dan met wat minder tannine extractie.

Ingo

Simonsj

Hi Ingo,

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Rest mij nog 1 vraag en ik denk dat het niet zo zwart wit is als hoe ik denk.

Voor onderstaande voorbeelden heb je bij voorbeeeld 2 naar verhouding minder hop nodig om hetzelfde ibu te krijgen.
Nu komen de aroma's nog aan bod. Naar mijn beleving geeft bij voorbeeld 1 meer aroma ivm grotere hopgift in een laat stadium van de kook.
Of zijn er andere aspecten die nog komen kijken bij meerdere hopgiftes?

De brouw en leer heeft me al best wat opgeleverd, maar een wat sneller antwoord van het forum is soms ook wel eens fijn!

brouwsel vb 1
hopgift 1 met 60 minuten
hopgift 2 met 5 minuten

brouwsel vb 2
hopgift 1 met 60 minuten
hopgift 2 met 25 minuten
hopgift 3 met 15 minuten
hopgift 4 met 5 minuten

seed7

Citaat van: Simonsj op 20-08-2021  17:00 uHi Ingo,

Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Rest mij nog 1 vraag en ik denk dat het niet zo zwart wit is als hoe ik denk.

Voor onderstaande voorbeelden heb je bij voorbeeeld 2 naar verhouding minder hop nodig om hetzelfde ibu te krijgen.
Nu komen de aroma's nog aan bod. Naar mijn beleving geeft bij voorbeeld 1 meer aroma ivm grotere hopgift in een laat stadium van de kook.
Of zijn er andere aspecten die nog komen kijken bij meerdere hopgiftes?

De brouw en leer heeft me al best wat opgeleverd, maar een wat sneller antwoord van het forum is soms ook wel eens fijn!

brouwsel vb 1
hopgift 1 met 60 minuten
hopgift 2 met 5 minuten

brouwsel vb 2
hopgift 1 met 60 minuten
hopgift 2 met 25 minuten
hopgift 3 met 15 minuten
hopgift 4 met 5 minuten

Uitgaande van een zelfde totale hoeveelheid hop en een evenredige verdeling per gift geeft 1 meer bitterheid en meer aroma.

Echter, inderdaad niet zwart wit, het aroma verander namelijk. Aroma is ook niet een ding.

De vluchtigheid van de aromastoffen is verschillend. Aroma X met een lagere vluchtigheid zal het langer overleven en is "dus" in beide gevallen vrijwel even sterk aanwezig. Y echter is zeer vluchtig en is dus in 1 sterker aanwezig. Dit is heel erg gesimplificeerd maar geeft hopelijk wat houvast.

Ingo

Simonsj

Dank wederom voor de toelichting Ingo.
Geeft zeker handvaten.

pincopallino

Ik ben met Oscar eens. Geen waarneembaar voordeel.

Jacques

Citaat van: Oscar op 19-08-2021  20:54 uHet zal iets in de kantlijn zijn.... ;) Net als met waterbehandeling... ;) :)

Citaat van: pincopallino op 21-08-2021  14:51 uIk ben met Oscar eens. Geen waarneembaar voordeel.

Waterbehandeling is zeker niet iets in de kantlijn. De laatste tijd ontdekken steeds meer craftbrouwers dat...

First wort hopping heeft zijn effect, maar het effect is niet dat je ineens een heel ander bier brouwt. Zoals ik al eerder schreef is het effect van drooghoppen veel groter. Dat kan echt een groot verschil maken.

seed7

Citaat van: Jacques op 21-08-2021  21:19 uFirst wort hopping heeft zijn effect, maar het effect is niet dat je ineens een heel ander bier brouwt. Zoals ik al eerder schreef is het effect van drooghoppen veel groter. Dat kan echt een groot verschil maken.

Zoals ik al schreef, doe het eens met een klassieke IPA. Dan heb ik het over ruim 20 g/l FWH. Vergelijk dat dan eens met een bier met veel drooghoppen. Doe dat vergelijk dan nog eens met een een half jaar oud bier, of een jaar oud. Maar ook voor bieren met heel weinig hop, b.v. een Helles heeft het een duidelijk effect. Een Helles is een bier waar het drooghoppen niet echt past. Laatste gist op ~15 min en dan een klein handje vol.

Iedere techniek heeft zijn merites mits juist toegepast. Voor dat laatste moet je grenzen verkennen.

Ingo

Jacques

Citaat van: seed7 op 21-08-2021  22:47 uZoals ik al schreef, doe het eens met een klassieke IPA. Dan heb ik het over ruim 20 g/l FWH. Vergelijk dat dan eens met een bier met veel drooghoppen. Doe dat vergelijk dan nog eens met een een half jaar oud bier, of een jaar oud. Maar ook voor bieren met heel weinig hop, b.v. een Helles heeft het een duidelijk effect. Een Helles is een bier waar het drooghoppen niet echt past. Laatste gist op ~15 min en dan een klein handje vol.

Iedere techniek heeft zijn merites mits juist toegepast. Voor dat laatste moet je grenzen verkennen.

Ingo

Zoals zo vaak ligt het maar aan wat voor bier je brouwt. Als je niet koudhopt is het effect uiteraard groter dan wanneer je dat wel doet. En ja, het effect van houdhop wordt met de tijd minder.

Johan_vL

Citaat van: seed7 op 21-08-2021  22:47 uDoe dat vergelijk dan nog eens met een een half jaar oud bier, of een jaar oud. Maar ook voor bieren met heel weinig hop, b.v. een Helles heeft het een duidelijk effect. Een Helles is een bier waar het drooghoppen niet echt past. Laatste gist op ~15 min en dan een klein handje vol.

Ingo

Ik brouw regelmatig helles, en nog nooit FWH toegepast, maar dat ga ik nu zeker proberen. Mooi experiment, dus 30% van de hallertauer, die normaal 60 min zou koken dus als FWH. als ik het goed begrepen heb. Thx, dan hou ik de rest exact hetzelfde als vorige brouwsel en kan ik vergelijken.

Vergelijkbare Topics (7)

36230

Gestart door Gimde

Reacties: 11
Gelezen: 3355

21078

Reacties: 8
Gelezen: 3237

17063

Reacties: 16
Gelezen: 8416

34085

Reacties: 6
Gelezen: 2100

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.