Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Spoelen en de werking van een brouwautomaat

Gestart door Robke1689, 28-04-2020 20:36 u

Vorige topic - Volgende topic

Robke1689

Omdat in het onderstaande bericht en daarop volgende berichten niet de Easybrew 30 als onderwerp hebben is deze discussie afgesplitst.

Ik heb een vraag over het spoelen met een brouwautomaat.

Is het verstandig om te spoelen tijdens de opwarming naar de kook of eerst spoelen waarbij de ketel op een vaste temperatuur staat ingesteld (bijvoorbeeld 80 graden) en aan het eind van het spoelen pas door verwarmen naar 100 graden?

beermenke

Citaat van: Robke1689 op 28-04-2020  20:36 uIk heb een vraag over het spoelen met een brouwautomaat.

Is het verstandig om te spoelen tijdens de opwarming naar de kook of eerst spoelen waarbij de ketel op een vaste temperatuur staat ingesteld (bijvoorbeeld 80 graden) en aan het eind van het spoelen pas door verwarmen naar 100 graden?
Bij start spoelen ga ik direct door naar koken. Tegen de kook gaat binnenpan in grote andere pan en laat ik nog enkele liters uitlekken en dit gaat nog bij de kook.

IONOX

Duurt bij mij inderdaad ook best een tijd voor ie op 100 graden komt dus ik zet de stap van 100 graden al in bij aanvang spoelen.

Robke1689

Citaat van: beermenke op 28-04-2020  21:00 uBij start spoelen ga ik direct door naar koken. Tegen de kook gaat binnenpan in grote andere pan en laat ik nog enkele liters uitlekken en dit gaat nog bij de kook.

Bij de kook gaat de kleinere binnenpan (met mout) toch uit de grote pan... of snap ik het nu niet?

jeroenvk

De binnenpan wordt opgetild en blijft bovenin de buitenpan staan. Al je spoelwater loopt door de binnenpan dan in je wort dat ondertussen wordt opgewarmd naar kooktemperatuur.

Jos Duurland

Citaat van: Snelbier op 02-04-2020  09:17 u- Beslagdikte loslaten (tov traditionele ketels): ABSOLUUT..
- Dikker inmaischen (tov standaardketel)? NEEEE. Je mout komt (door 7L 'dode ruimte') bijna droog te staan, kost rendement.  Dat ga je niet goedmaken met spoelen.
Mout heeft een minimale hoeveelheid water nodig, en met automaten moet je daar nog de 'dode ruimte' bijtellen.
Juist DUNNER inmaischen en dus MINDERr spoelen (in brouw-automaten).. Kost in dit geval géén rendement.
=======================

Gisteren heb ik een saison gebrouwen. Omdat deze vrij droog moet zijn heb ik een water mout verhouding aangehouden van 4,5. (Normaal 3 a 3,5) Was een mooie vlotte brouw. Alleen geroerd tijdens het storten en breken van klontjes. Schrootdikte staat bij mij standaard op  krap 11 mm.
Tot mijn grote verbazing haalde ik een extractie van 87% en een brouwzaalrendement van 79%.  (Normaal rond 78 a 80% en 65 a 70%).

Ik denk dat dunner maischen en minder spoelen bij de automaten een rendementsverbetering geeft. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het water wat niet in het maischpakket zit.

beermenke

Citaat van: Jos Duurland op 29-04-2020  10:04 uIk denk dat dunner maischen en minder spoelen bij de automaten een rendementsverbetering geeft. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het water wat niet in het maischpakket zit.

Het volume dat niet rechtstreeks in contact staat met de maisch, dwz verschil buitenpan en binnenpan, trek ik af van de hoeveelheid spoelwater.

Jos Duurland

Dat is die 7 liter onder de moutkorf?
Ik ga er in ieder geval mee verder, kijken wat er gebeurt. De volgende is een Westvleteren 12 kloon. misschien doe ik het net als de paters. De kloon aflaten en spoelen naar een separaat gistvat en daar een licht bier van brouwen. Tis dan ff rekenen, maar ben benieuwd naar het rendement. Vorige keren kwam ik niet verder als 60% (met spoelen).

beermenke

Citaat van: Jos Duurland op 29-04-2020  12:42 uDat is die 7 liter onder de moutkorf?
Ik ga er in ieder geval mee verder, kijken wat er gebeurt. De volgende is een Westvleteren 12 kloon. misschien doe ik het net als de paters. De kloon aflaten en spoelen naar een separaat gistvat en daar een licht bier van brouwen. Tis dan ff rekenen, maar ben benieuwd naar het rendement. Vorige keren kwam ik niet verder als 60% (met spoelen).
hp
Ja ik heb een semi automaat 1 pans en 5 liter doe ik in de ketel en dan zie ik water in mijn binnenpan
Deze 5 liter gaan van mijn spoelwater af.
Vandaag 18 liter naar gistvat
Pale ale met tarwe en limoen en sinaasappelschil
Lekker fris zomerbiertje

CeesM

Citaat van: Jos Duurland op 29-04-2020  10:04 uSchrootdikte staat bij mij standaard op  krap 11 mm.
Ik zou toch iets fijner schroten als ik jou was. ;)

Hay

Citaat van: beermenke op 29-04-2020  10:41 uHet volume dat niet rechtstreeks in contact staat met de maisch, dwz verschil buitenpan en binnenpan, trek ik af van de hoeveelheid spoelwater.

Sorry dat ik het zeg en ik weet dat ik op dit soort dingen beter niet meer kan reageren maar wat een onzin.
En hiermee breng je minder ervaren brouwers mee op een dwaalspoor.
Kijk maar wat Jos Duurland schrijft.
Ik heb hier al de gekste dingen voorbij zien komen van dode ruimte en weet ik wat.
Wil je bij deze ketel 20 l in je gistvat dan heb je pak um beet 26 l voor koken nodig.
Heb je 5 kg mout dan heb je in totaal 31 l water nodig te verdelen over maisch water en spoelwater.
In dit geval 20 l voor in te maischen en 11 l om te spoelen. Meer is het niet.
Geen dode ruimte geen water onder de moutkorf niks.

beermenke

Hay, begrijp ik uit jouw uitleg dat je geen verschil maakt tussen volumen start maischwater in opstelling potten en pannen of een 1 panssysteem waarbij de inhoud maischpan kleiner is dan buitenpan? Voor maischdikte maakt t dan wel een wezenlijk verschil.
Graag uitleg indien ik het fout zie.

Jacques

Citaat van: Jos Duurland op 29-04-2020  10:04 uIk denk dat dunner maischen en minder spoelen bij de automaten een rendementsverbetering geeft. Dat heeft ongetwijfeld te maken met het water wat niet in het maischpakket zit.

Dun maischen én spoelen geeft een grote rendementsverbetering. Het nadeel is wel dat je dan een laag SG hebt door de verdunning.

Bierbrouwen is steeds zoeken naar het beste compromis. Wat dikker beslaan en weinig spoelen geeft een minder rendement maar wel een hoger SG. Bij het brouwen van een zwaar bier wel zo handig. Heel lang koken om veel water te verdampen kost veel energie en komt je bier niet altijd ten goede. Het laatste geldt vooral voor licht gekleurde bieren. Daarbij wil je niet te veel Maillardproducten en daarbij behorende kleuring hebben.

Jos Duurland

Citaat van: CeesM op 29-04-2020  19:46 uIk zou toch iets fijner schroten als ik jou was.

Een weggelaten puntje, wereld van verschil  ;)

Jos Duurland

Ik stuur op hoeveelheid en sg. Daarvoor maak ik gebruik van BrouwVisie.   Meer spoelen en een lager SG bij meer liters accepteren is niet aan de orde, omdat dat daarmee je bier verkloot.
Conclusie is dat dunner maischen weliswaar het rendement verhoogt, maar de hoofdreden van brouwen is en blijft voor mij een lekker bier brouwen.

Jos Duurland

Citaat van: Hay op 29-04-2020  21:26 uSorry dat ik het zeg en ik weet dat ik op dit soort dingen beter niet meer kan reageren maar wat een onzin.
En hiermee breng je minder ervaren brouwers mee op een dwaalspoor.
Kijk maar wat Jos Duurland schrijft.
Ik heb hier al de gekste dingen voorbij zien komen van dode ruimte en weet ik wat.

Ik brouw vanaf 1984, gemiddeld 2x per maand. En jij...

Bij de automaten zit de mout tussen 2 filterplaten. Water zit eronder, erboven en tussen de mout. Water onder en boven de filterplaten komt op dat moment niet in contact met de mout en neemt dus geen suiker op. Dat is de dode ruimte. Een klein gedeelte van je maischwater is dus actief. Dat is het grote verschil met brouwen in pannen of biab. (allemaal gedaan)
Ik heb niet de indruk dat jij het fenomeen brouwautomaat begrijpt.

Guppie

Reakties als ik brouw vanaf 1984 slaan voor mij dood.
Of iemand gelijk heeft of niet, het is een wanhopige manier om gelijk te krijgen.

BLUB

Citaat van: Hay op 29-04-2020  21:26 uSorry dat ik het zeg en ik weet dat ik op dit soort dingen beter niet meer kan reageren maar wat een onzin.

Ik lees dit draadje als een soap, er komen inderdaad de meest vreemde meningen langs maar dat heeft ook zijn charme  ;)

:degroeten:

BLUB

hobbybob

Citaat van: Jos Duurland op 30-04-2020  08:50 uBij de automaten zit de mout tussen 2 filterplaten. Water zit eronder, erboven en tussen de mout. Water onder en boven de filterplaten komt op dat moment niet in contact met de mout en neemt dus geen suiker op. Dat is de dode ruimte. Een klein gedeelte van je maischwater is dus actief. Dat is het grote verschil met brouwen in pannen of biab. (allemaal gedaan)
Ik heb niet de indruk dat jij het fenomeen brouwautomaat begrijpt

Ik zou de pomp aanzetten tijdens het maischen?

Zet um maar eens 60 sec aan en meet eens hoeveel water hij pompt, reken dit om naar je totale maischtijd incl opwarmen tussen de verschillende stappen en doe dan nog eens die bewering.

Jos Duurland

Ok. Rekenvoorbeeld.

Maischdikte is hoeveelheid water tov mout. Oftewel het water waar de mout het suiker kan afgeven.

Stel: Maischdikte 1:3. Hoeveelheid mout 5 kg. Maischwater 15 liter.
Met 5 kg mout is de ruimte tussen de platen ongeveer 8 liter.  Daar moet dan ook het water nog tussen. Dat komt dan ongeveer op ook 8 liter wat tussen de mout zit en in contact komt met de mout tussen de platen.

De maischdikte is dan 8/5 = 1.6 ipv de veronderstelde 3.  Dit komt overeen met  5 kg mout in een een losse pan met 8 liter maischwater. Dan gaat ook het rendement omlaag. De dode ruimte ( dat gedeelte van het water wat op dit moment niet aan de reactie deelneemt) is 15-8=7 liter.

In fe tijd tijd wordt steeds meer zetmeel omgezet, en lost op als suiker. De ruimte wordt kleiner, de bovenplaat zakt wat naar beneden. De maischdikte wordt na verloop van tijd steeds dikker.

Door dunner te maischen komt er niet meer water tussen de platen, maar gaat wel het suikergehalte (sg) en viscositeit van al het water ( die 15 liter)omlaag. De mout tussen de platen geeft makkelijker suiker af en het rendement gaat omhoog.

Omdat het suikergehalte bij dunner maischen al lager is kun je ook met minder spoelwater toe.

hobbybob

Hay

Citaat van: Jos Duurland op 30-04-2020  08:50 uIk brouw vanaf 1984, gemiddeld 2x per maand. En jij...

Bij de automaten zit de mout tussen 2 filterplaten. Water zit eronder, erboven en tussen de mout. Water onder en boven de filterplaten komt op dat moment niet in contact met de mout en neemt dus geen suiker op. Dat is de dode ruimte. Een klein gedeelte van je maischwater is dus actief. Dat is het grote verschil met brouwen in pannen of biab. (allemaal gedaan)
Ik heb niet de indruk dat jij het fenomeen brouwautomaat begrijpt

Ik heb deze brouwketel al een paar jaar en heb er nu meer dan 50 brouwsels mee gebrouwen.
Haal altijd mijn liters en sg en heb in mijn brouwprogamma het rendement op 76% staan.
Dus ik denk dat jij er niks van begrijpt met je dode ruimte.
Kijk is wat Hobbybob schrijft over de pomp aanzetten.
Trouwens het is geen brouwautomaat maar een brouwketel die automatisch naar de volgende stap gaat.
Je zult toch echt een aantal dingen zelf moeten doen waaronder nadenken over het brouwproces.
Misschien dat het daar mis gaat.

Hay

Citaat van: beermenke op 29-04-2020  22:05 uHay, begrijp ik uit jouw uitleg dat je geen verschil maakt tussen volumen start maischwater in opstelling potten en pannen of een 1 panssysteem waarbij de inhoud maischpan kleiner is dan buitenpan? Voor maischdikte maakt t dan wel een wezenlijk verschil.
Graag uitleg indien ik het fout zie.

IK ben begonnen met maischen in een koelbox en daar had ik me aangeleerd om achter aan te beginnen.
Dus hoeveel liters wil je in je gistvat.
Dan wat zijn je verliezen.
En dan nog wat in je mout blijft zitten.
Dus dat doe ik ook met deze ketel.
20 l gistvat.
Ik gebruik altijd hopbloemen die los in de ketel gaan, daar blijft tezamen met wat verlies door de filter ongeveer 1 liter zitten
Ik kook 75 minuten, 1 liter per 15 minuten is 5 l.
5 kg mout is 5 l
20 + 1 + 5 + 5 = 31 liter
maischdikte 4 l/kg.
20l om in te maischen.
11 l spoelwater.
31 l in totaal
Kook je minder lang als ik of minder heftig of bv hoppellets dan moet je daar ff rekening mee houden.

Hay

Citaat van: BLUB op 30-04-2020  10:28 uIk lees dit draadje als een soap, er komen inderdaad de meest vreemde meningen langs maar dat heeft ook zijn charme  ;)

:degroeten:

BLUB

Ha ha inderdaad

Hay

Citaat van: hobbybob op 30-04-2020  13:08 uJa nou stop ik er ook mee.

Het beste bier brouw jezelf.

Ik ga je voorbeeld volgen, kan het niet meer opbrengen.

Vergelijkbare Topics (7)

35517

Gestart door Knudde

Reacties: 25
Gelezen: 5973

22680

Reacties: 27
Gelezen: 13183

13581

Reacties: 49
Gelezen: 14707

14-10-2009 09:44 u
door oranjeboombiertje
40792

Reacties: 46
Gelezen: 4853

26982

Reacties: 18
Gelezen: 5181

31266

Reacties: 15
Gelezen: 6519

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.