Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Wanneer van hoofdgisting naar lagering

Gestart door klan85, 13-02-2015 13:46 u

Vorige topic - Volgende topic

klan85

Mijn blik IPA Brewferm staat sinds zondag te pruttelen in mijn vergistingskast (ca. 20.5 C). Na 24 uur de late suikergift gedaan omdat het gisten niet echt op gang kwam.
Vandaag wou ik het gaan overhevelen voor de nagisting, maar er zit nog een dikke laag schuim op.

Wanneer is het moment om te gaan overhevelen naar een schoon vat voor de lagering?
Moet de schuim weg zijn?
Of laat je die achter in het eerste vat?

Nog een vraag.
Vandaag heb ik het nagistingsvat schoon gemaakt, kan ik die nu dicht en schoon wegzetten of moet ik het nog een keer schoonmaken vlak voor het vullen?

Brouwers

Citaat van: klan85 op 13-02-2015  13:46 uMijn blik IPA Brewferm staat sinds zondag te pruttelen in mijn vergistingskast (ca. 20.5 C). Na 24 uur de late suikergift gedaan omdat het gisten niet echt op gang kwam.
Vandaag wou ik het gaan overhevelen voor de nagisting, maar er zit nog een dikke laag schuim op.

Wanneer is het moment om te gaan overhevelen naar een schoon vat voor de lagering?
Moet de schuim weg zijn?
Of laat je die achter in het eerste vat?

Nog een vraag.
Vandaag heb ik het nagistingsvat schoon gemaakt, kan ik die nu dicht en schoon wegzetten of moet ik het nog een keer schoonmaken vlak voor het vullen?

Overhevelen naar ander vat is niet nodig. Of je het doet is een keus en niet per se nodig. Als je er voor kiest om over te hevelen dan is het altijd aan te raden dit te doen wanneer er nog activiteit is. Meestal 4-5 dagen na de hoofdgisting. Als er geen activiteit meer is verhoog je de kans op oxidatie van je bier.

Je moet even 2 dingen uit elkaar halen, lageren en nagisten zijn niet hetzelfde. Lageren is niet per se nodig en kan ook op fles, nagisten daarentegen wel. Nagisting is de periode van minimale activiteit waar de laatste suikers worden vergist en gistingsproducten worden opgeruimd. Lageren doe je wanneer de nagisting voorbij is. Doel daar is met name het bier helder te krijgen en kan dus prima op de fles gedaan worden.

2e vraag, ik raad je aan om je vat nogmaals schoon te maken als je er voor kiest om vandaag niet over te hevelen. Persoonlijk zou ik er niet voor kiezen om langer te wachten tot over te hevelen. Of je doet het vandaag of je laat het achterwege. Als alles mee zit kan je volgende week gewoon bottelen.

klan85

Ok, het is nu 5 dagen na de suikergift. Tijd om over te hevelen toch?

Biermagneet

Citaat van: klan85 op 13-02-2015  14:03 uOk, het is nu 5 dagen na de suikergift. Tijd om over te hevelen toch?

Daar staat dus geen dag voor, bier is een natuurproduct en laat zich niet leiden voor dagen, de paar keer dat ik overgeheveld heb, heb  ik het waterslot in de gaten gehouden als deze af en toe nog reactie geeft 1x per 10 of 15 minuten dan overhevelen ( zo doe ik het kan ook vast anders ).
Heb je geen reactie meer in je waterslot laat het dan met rust en hevel alleen nog een keertje over met bottelen anders zou je wel eens meer kwaad dan goed kunnen doen.

Op dit moment hevel ik niet meer over en staat het bier fijn 2 weken ongeveer in hetzelfde vat.

klan85

Het waterslot is nog om de 2 a 3 minuten actief. Ik wacht maar geduldig even af

Brouwers

Citaat van: klan85 op 13-02-2015  16:56 uHet waterslot is nog om de 2 a 3 minuten actief. Ik wacht maar geduldig even af
2-3 minuten activiteit is de nagisting al bezig. Als je nog wil overhevelen zou ik het nu doen en niet wachten tot je je activiteit iedere 10-15 min hebt. Het kan vrij hard gaan en voor je het weet ben je te laat. Maar overhevelen is dus niet nodig zolang je het bier niet te lang in het gistvat laat zitten(>3 weken). Over het algemeen zijnde meeste bieren wel na 1,5 tot 2 weken uitgegist dus kan je veilig bottelen. Maar de gist bepaalt wanneer je uiteindelijk kan bottelen niet je eien planning  ;D

klan85

Zojuist overgeheveld. Het blijft nog gissen wat juist is :) . SG is nu 1022. Smaak van het jongbier is wel lekker fris bitter.

Brouwers

Citaat van: klan85 op 14-02-2015  16:46 uZojuist overgeheveld. Het blijft nog gissen wat juist is :) . SG is nu 1022. Smaak van het jongbier is wel lekker fris bitter.

Heeft geen zin om te gissen want er is geen juiste manier ;).

Kwestie van een afweging tussen de voor en nadelen van overhevelen. Bij bier dat binnen 2 weken op de fles gaat zijn de verschillen niet of nauwelijks te proeven. Dan eeeg je de risico van autolyse af tegen risico op oxidatie.
Wanneer je bier langer dan 3 weken in het gistvat gaat zitten dan is het naar mijn idee altijd aan te raden om over te hevelen. Tenzij je het bier heel lang wilt lageren komt die situatie eigenlijk niet voor. Meeste bieren zijn na een week of 2 wel klaar om op de fles te gaan.

Auke0611

Of de gisting nu 3 dagen, 5 dagen, een week of twee weken duur kun je maar op een manier achter komen en dat is meten!
Als de hoofdgisting voorbij is kun je een meting doen van je SG. Als na  2-3 dagen je SG gelijk is gebleven kun je bottelen.

Vergelijkbare Topics (7)

35847

Reacties: 15
Gelezen: 4612

16574

Reacties: 24
Gelezen: 7005

39772

Reacties: 10
Gelezen: 2297

31402

Reacties: 14
Gelezen: 3242

20523

Reacties: 6
Gelezen: 2458

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.