Nieuws:

Help mee aan het verbeteren van het forum via een donatie. Klik hier,

Hoofdmenu

Definities dubbel, tripel en sterke blonde?

Gestart door Hans (Lagos), 09-12-2006 16:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Hans (Lagos)

Wat betekenen nu eigenlijk de definities dubbel en tripel en wat is nu het verschil met een sterke blonde? Het enige wat ik kan bedenken is het alcoholpercentage maar dan zou een Duvel ook een tripel zijn.  ???

Gr. Hans

Caspar

Hoi Lagos,

Eigenlijk is een Duvel de Sterke Blonde, alle andere sterke Blonde's zijn dus Duvel Klonen m.a.w.  ;D.

René K

Het rijtje: enkel, dubbel, tripel en quadrupel
Er wordt wel eens beweerd dat de naam enkel staat voor het basisproduct van een brouwerij. Bij dubbel worden meer grondstoffen gebruikt, voor een tripel nog meer terwijl quadrupel de overtreffende trap is. Dubbel en tripel zijn echter geheel andere biertypes. Een dubbel is donker van kleur, meestal zoet en weinig bitter. Een tripel is dus zeker geen zwaardere uitvoering van een dubbel.

Overigens gaat het rijtje wel op voor de trappistenbrouwerij van Rochefort. Deze brouwerij gebruikt duidelijk één basisrecept dat in verschillende zwaarten wordt uitgevoerd. Ik heb echter gehoord dat men ook daar het traditionele rijtje verlaten heeft en nu een zogenaamd blond wil gaan brouwen. Een blond is lichtgekleurd bier dat met zo'n 6 volumeprocenten alcohol een stuk minder zwaar is dan een tripel. In feite is blond een lichtgekleurde dubbel
Dit gedeelte is hier op de site te vinden...

Zie ook deze link voor meer uitleg.

Groet,

René

Hans (Lagos)

Bedankt ! Vooral die laatste link is erg informatief.

:duimop:

jan G

Ik zat me ook al een tijdje af te vragen wat het verschil zou zijn tussen deze bieren (blond, dubbel en tripel) en door deze link ban ik zeker weer een stuk wijzer geworden.  :weetbeter:

Maar zijn er geen richtlijnen voor wanneer het een tripel is?  :weetniet:

Jacques

Hoi Jan,

Schaf de Biertypengids van Derek Walsh aan. In bedoeld boekje staan duidelijke richtlijnen voor heel veel biertypen.

jan G

Dank je wel Jacques, is dit boek gewoon bij een boeken winkel te krijgen of kan ik hem ergens bestellen?

Jacco

jan G

Ik ga het boek van Brouwland erbij pakken, maar het mooiste zou zijn als ik het gewoon bij een boekwinkel kan halen.  :)

Jacco

De zoekfunctie in het forum:

Achternaam schrijver: Walsh
Voornaam: Derek

Titel boek: Bier Typen Gids. Referentiegids voor bierliefhebbers, keurmeesters en brouwers.

Druk: 2e
Jaar uitgifte: 2002.
Naam uitgever en plaats vestiging uitgever: Kosmos - Z&K Uitgevers B.V. Utrecht.
ISBN nr.: 90 215 3612 9

Daarmee moet je het in elke boekwinkel kunnen bestellen.

René K

Bij veel boekenwinkels is het boek inmiddels niet meer te bestellen. Ook via internet bestellen is bij veel zaken niet meer mogelijk (boekenwereld, bol.com). Brouwland heeft het boekje echter nog wel in het assortiment. Ik heb het een aantal weken geleden besteld. Waarschijnlijk gaat het om de laatste exemplaren..

Jacco

Dan heb ik dus nog geluk gehad. Ik heb het verleden week bij Brouwland besteld. Het pakket moet vandaag binnenkomen  :dansen:

Oscar

Citaat van: Rene F&B op 19-12-2006  12:00 uIk heb het een aantal weken geleden besteld. Waarschijnlijk gaat het om de laatste exemplaren..

Afgelopen weekend in Essen zag ik er nog een paar liggen. Volgens mij is Derek Walsh met een nieuwe versie bezig.

Groeten en gezondheid
Oscar

jan G

Dus ik moet of snel zijn voor de laatste, of geduld hebben voor een nieuwe versie  :denken: . De nieuwe versie zal vast nog wel enige tijd duren.
 ;)

Jacques

Citaat van: Wacko Jacko op 19-12-2006  12:03 uDan heb ik dus nog geluk gehad. Ik heb het verleden week bij Brouwland besteld. Het pakket moet vandaag binnenkomen.

Ik dacht dat de nieuwe versie al uit was. Welke druk heb je ontvangen?

EBC

Toen ik laatst bij Brouwland was, lagen er nog zeker 6 boekjes op de plank...

René K

Een aantal weken geleden heb ik mijn Biertypengids mogen ontvangen. Dit is nog steeds de tweede druk.

Jacques

Gefeliciteerd! De eerste druk is uit 2002. Misschien is er meteen een 2e druk overheen gegaan want anders heb je nu de nieuwe versie. Staat er ook een jaartal in het boekje van de druk?

René K

Het jaartal is ook 2002, waarschijnlijk is de 2e druk dus exact gelijk aan de 1e.

Oscar

Citaat van: Jacques (jacbier) op 23-12-2006  14:21 uGefeliciteerd! De eerste druk is uit 2002.

De 2e druk druk dus ook!

Het wachten is op de 3e druk...

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacco

Ik heb ook de 2e druk ontvangen van Brouwland.  :hoera:

Vergelijkbare Topics (7)

34239

Gestart door be

Reacties: 26
Gelezen: 5364

35960

Reacties: 14
Gelezen: 3869

24792

Reacties: 4
Gelezen: 2277

28069

Gestart door Hay

Reacties: 11
Gelezen: 4841

34304

Gestart door be

Reacties: 1
Gelezen: 1197

14751

Reacties: 31
Gelezen: 11102

37384

Reacties: 5
Gelezen: 1865

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.